مشکل بی انگیزگی دانش آموزان

در این یادداشت نگاهی داریم به درمان بی انگیزه بودن دانش آموزان و برخورد مناسب و یاری به این دانش‌آموزان.

گاهی والدین و معلمان با دانش‌آموزانی روبرو می‌شوند که هیچ انگیزه و تمایلی برای ادامه تحصیل نشان نمی‌دهند. یادگیری انسان و ساماندهی رفتار در گرو نشاط، شادابی و هیجانات مثبت است و خلاقیت و شکوفایی استعدادها با نشاط و انبساط روحی انجام می‌شود. یکی از وظایف مهم‌تربیتی در مدارس تشویق دانش‌آموزان به مشارکت و همکاری در همه امور است و جلب مشارکت دانش‌آموزان در امور مختلف مدرسه نیاز به اقدام صحیح کارکنان مدرسه دارد و این موضوع می‌تواند به احساس مفید بودن و دور شدن از انزوا و کسالت در دانش‌آموزان کمک کند و خود یکی از موارد شاد و با نشاط زیستن است.

انسان شاداب، پویا و پرتحرک‌ به زندگی امیدوار است و برای رسیدن به اهداف خود سرسختانه تلاش می‌کند، برعکس انسان افسرده و اندوهگین ‌و بی‌تحرک، احساس خستگی، درماندگی و ناامیدی می‌کند و در برابر مشکلات، ناتوان و عاجز است.

گاهی برخی از دانش‌آموزان چنان بی‌انگیزه و بی‌رمق و به اجبار به مدرسه می‌روند که یادگیری و روابط اجتماعی آنان به شدت کاهش می‌یابد و نیاز به کمک گرفتن از مشاور در رفتار آنها دیده می‌شود. مشاور مدرسه می‌تواند با کمک مستقیم به خود دانش‌آموز و همچنین به وسیله تعامل با معلم و والدین به او یاری رساند.

مشکل بی انگیزگی دانش آموزان

انجام مشاوره بهتر و درمان بی انگیزه بودن دانش آموزان:

  • ریشه بی‌انگیزگی را با استفاده از تکنیک مشاوره مناسب و ترکیب صحبت و بازی پیدا کنید.
  • اگر بی‌انگیزگی عامل بیرونی دارد و افرادی در آن مؤثرند، با آنها تعامل برقرار کنید. ممکن است همکلاسی‌ها، معلم یا خانواده با انجام عملی باعث سرخوردگی کودک شده باشند.
  • اگر ریشه را در خانواده دیدید، به آنها توصیه کنید مشکلات خود را با کمک گرفتن از مشاور حل کنند تا محیط خانه برای کودک تنش‌زا نباشد.
  • گاهی ممکن است بی‌انگیزگی دلیل اختلال و بیماری حادتری باشد. می‌توانید با انجام تست و ارزیابی بیماری‌هایی مانند افسردگی و اضطراب، دانش‌آموز را بررسی کنید و در صورت نیاز به درمانگر و روانپزشک ارجاع دهید.
  • به خانواده کودکان بی‌انرژی توصیه کنید که به پزشک مراجعه کرده و آزمایش‌هایی مانند کم‌خونی، کمبود ویتامین یا کم‌کاری تیروئید را انجام دهند.
  • علاقمندی‌های دانش‌آموز را هر چند که کم و انگشت‌شمار باشند، بشناسید چراکه می‌توانید با تکیه بر آنها او را به اشتیاق بیاورید.
  • از مشاوره گروهی استفاده کنید. دانش‌آموزانی که مشکل مشابه دارند و بی‌انگیزه به نظر می‌آیند را گرد هم آورید و با بازی‌های جمعی و بحث و تبادل نظر به آنها کمک کنید.
  • دانش‌آموز را استعدادیابی کنید. گاهی طی چندین سال دانش‌آموز رشته و راه اشتباهی را انتخاب کرده و بی‌علاقگی باعث بی‌انگیزگی‌اش می‌شود.
  • از آینده نزدیک و وقایع خوشایند قابل دسترس صحبت کنید. آینده دور چندان جذابیتی برای کودکان ندارد.
  • بی‌‌شک فضای شاداب و دوست‌داشتنی تأثیر زیادی در شکوفایی استعدادها، خلاقیت، پویایی و پیشرفت تحصیلی، کارایی، سلامت و زنده‌دلی دانش‌آموزان دارد. مدرسه بانشاط موجب شکوفایی جسم و اندیشه کودکان و دانش‌آموزان می‌شود. در مورد نکات منفی مدرسه که باعث بی‌انگیزگی دانش‌آموزان می‌شود، با مدیریت صحبت کنید.
  • فضای زیبا و شاداب تأثیر زیادی در برنامه‌ریزی آموزشی و پیشرفت تحصیلی و روحیه دانش‌آموزان و معلمان دارد. تغییر فضای فیزیکی مدرسه را به مدیریت توصیه کنید.
  • از روحیه مشارکت‌پذیری دانش‌آموز استفاده کنید و وظایفی را با مشورت با کارکنان مدرسه به او محول کنید.
  • به معلم توصیه کنید از روش‌های تدریس متنوع و جدید استفاده کند تا توجه دانش‌آموز به دروس جلب شود.

بی‌انگیزگی اگر به‌موقع ریشه‌یابی نشود، می‌تواند آثار مخربی در بازدهی دوره تحصیل دانش‌آموز داشته باشد و گاهی این تأثیر تا دوران بزرگسالی اثرگذار است و با ریشه‌یابی به‌موقع آن می‌توان از بروز این مشکل جلوگیری کرد.

مشاور می‌تواند با استفاده از راهکارهایی دانش‌آموزان بی‌انگیزه را به دانش‌آموزانی مشتاق و باانرژی تبدیل کند. اگر مشکل به موقع شناسایی و پیگیری شود، دانش‌آموز از اثرات سوء آن در امان خواهد ماند.

امتیاز 4.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. الف می گوید

    خیلی ممنونم‌

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.