بازی های حرکتی درشت

برخی والدین تصور می‌کنند که بازی های حرکتی درشت صرفاً کودک را در حرکات ورزشی توانمند می‌سازد اما این تنها بخشی از ماجرا است.

مهارت‌های حرکتی درشت خوب می‌تواند روی توانایی‌های خوب نوشتن، خوب خواندن و حتی تمرکز سر کلاس درس تأثیر بگذارد.

مهارت های رشد حرکتی

فواید بازی های حرکتی درشت و مهارت در آن

  •  داشتن این مهارت به کودک در سن دبستان کمک می‌کند عضلاتش را قوی‌تر کرده و بتواند مدت زمان طولانی‌تری روی نیمکت بنشیند.
  •  کودکی که ورزش می‌کند، در اصل به تقویت مهارت‌های حرکتی درشت مشغول است. در نتیجه، این کودک می‌تواند در جلسات درس هم دقت کرده و بیشتر تمرکز بگیرد.
  •  رشد مهارت‌های حرکتی به تمرکز کودک کمک می‌کند. این مهارت‌ها باعث می‌شود کودک عضلات مقاومی داشته و بتواند مدت زمان طولانی‌تری روی صندلی بنشیند و به حرف‌های معلم گوش فرادهد.
  •  رشد این مهارت‌ها می‌تواند به قیچی کردن کاغذ،  نقاشی کشیدن و رنگ کردن کودک کمک کند. اگر عضلات دست کودک ضعیف باشد، نمی‌تواند این تکالیف را به خوبی انجام دهد.
  •  به علاوه، این مهارت به استفاده همزمان از هر دو دست کمک می‌کند. کودک با یک دست کاغذ را گرفته و با دست دیگر می‌نویسد.
  •  مهارت‌های حرکتی درشت به خوش‌خط شدن کودک هم بسیار کمک می‌کند. به طور کلی داشتن دستخط خوب حاصل یکپارچگی حرکت و سیستم دیداری است.
  •  مهارت حرکتی درشت روی خواندن کودک و گرفتن کتاب هنگام مطالعه هم اثرگذار است.
  •  همچنین این مهارت روی فعالیت‌های هنری و ریاضی کودک و نیز ترسیم اشکال هندسی تأثیر می‌گذارد.

متخصصان تنها راه برای بالا بردن مهارت حرکتی درشت را بازی‌های حرکتی می‌دانند. فعال ماندن به وسیله تمرین مهارت‌های حرکتی درشت می‌تواند به کودکتان کمک کند که چاق نشود و غیرفعال باقی نماند. در اینجا به چند تمرین مهارتی اشاره می‌کنیم.

ورزش شانهها و تقویت ماهیچههای باسن و کمر

 

مهارت های ورزشی شانه

تقویت ماهیچه‌های باسن و کمر نقش حیاتی در عملکرد کودک سر کلاس درس دارد. بدون ماهیچه‌های قوی، کودکان نمی‌توانند برای مدت طولانی پشت نیمکت نشسته و مشغول فعالیت‌های ریز حرکتی شوند. یک پتو روی زمین پهن کنید و از او بخواهید که روی زمین دراز کشیده و زانوها را به طرف بالا خم کرده و کف پا را روی زمین بگذارد. یک کیسه کوچک پنبه‌ای بین زانوهای او بگذارید و از او بخواهید با زانوها کیسه را نگه دارد، سپس از کودک بخواهید که به طرف بالا خم شده و دست‌ها را به زانوها برساند یا در اصطلاح ورزشی دراز و نشست برود. سپس شما تا عدد ۱۰ بشمرید و دوباره از او بخواهید به حالت اولش بازگردد. باید دقت داشته باشید که حرکات آهسته این نرمش اهمیت دارد و نباید حرکات دراز و نشست تند شود.

بندباز کوچولو

مهارت حرکتی بندبازی

در این بازی شما نخست یک طناب را روی زمین پهن می‌کنید و از کودک می‌خواهید تا روی طناب راه برود و دقت کند تا تعادلش حفظ شده و فقط روی طناب راه برود.  تمام مدت از او بخواهید عضلات شکمش را سفت نگه داشته و راه برود. سپس برای اینکه بازی را جذاب‌تر سازید، یک بطری یا لیوان آب را در وسط طناب گذاشته و به کودک بگویید طوری تعادل گرفته و روی طناب راه برود که لیوان آب واژگون نشود. این کار به حفظ تمرکز کودک هم کمک زیادی می‌کند.

شما می‌توانید علاوه بر تقویت عضلات پا و ایجاد تعادل در بدن کودک عضلات باسن و کمر او را نیز در این بازی تقویت کنید. بدین منظور از کودک بخواهید تا با پنجه روی طناب راه رفته و تعادل بگیرد.

راه رفتن خرچنگی

این بازی و فعالیت جسمانی به تقویت عضلات دست، باسن و کمر و نیز پاها کمک زیادی می‌کند. از کودکتان بخواهید تا روی زمین دراز بکشد. سپس دست‌ها را زیر شانه‌اش ستون کرده و شانه‌ها را بالا بیاورد و در مرحله بعد نیز پاها را با زاویه نود درجه ستون کرده و مانند یک خرچنگ راه برود. بعد از چند دقیقه که او به حرکت ادامه داد، برای ادامه پرورش عضلات از او بخواهید تا شانه‌ها را روی زمین گذاشته و دست‌ها را طرفین بدنش قرار دهد و سپس با پاها که هنوز در حالت عمود هستند کمرش را بالا گرفته و چند دقیقه نگه دارد و در اصطلاح یک «پل» ایجاد کند. بعد از او بخواهید تا ماشین‌های اسباب بازی را از یک طرف بدن به طرف دیگر از زیر پل عبوردهد.

بالا بردن پاها

صندلی را در کنار کودک طوری قرار دهید که پشتی صندلی در کنار دست کودک قرار گیرد. سپس از او بخواهید  تا با دست راست پشت صندلی را گرفته و پای راستش را نیز بالا بیاورد و چند دقیقه نگه دارد. دقت داشته باشید این کار می‌بایست خیلی آرام صورت گیرد. بعد پا را روی زمین گذاشته و با پای دیگر حرکات را انجام دهد. پس از چند تکرار و تمرین از کودک بخواهید این بار بدون گرفتن پشتی صندلی پای راستش و بعد پای چپش را بالا برده و نگه دارد.

استفاده از پارک عمومی

رشد حرکتی

برای کودکی که استفاده از ورزش‌های معمول را دوست ندارد، بالا کشیدن از درخت، بالا کشیدن از یک وسیله بازی و تاب‌بازی به صورت انفرادی می‌تواند به تقویت و مقاومت ماهیچه‌های کمر و باسن او کمک کند. تاب‌بازی به او کمک می‌کند تا همزمان هر دو پا را به سمت جلو  و عقب حرکت دهد. به طور کلی تا تقویت عضلات درشت صورت نگیرد یا به عبارتی تا کودک به مهارت‌های حرکت درشت دست نیابد، نمی‌تواند حرکات ظریف را دنبال کرده و در سر کلاس درس متمرکز شود. بنابراین تمرین‌های ورزشی کمک زیادی به تقویت عضلات کودک می‌کند.

به طور کلی والدین می‌بایست تا قبل از ورود کودک به مدرسه، او را به لحاظ حرکات درشت توانمند سازند تا او بتواند در کلاس درس تمرکز گرفته و تکالیف حرکتی ظریف را به خوبی به انجام رساند.

مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.