تست انیاگرام، شخصیت شناسی بر اساس انیاگرام

تست انیاگرام چیست؟

تست انیاگرام، از رویکرهای روانشناسی و روانشناختی است؛ که‌ به ‌دسته بندی ‌و ‌تفسیر انوع مختلف ‌تیپ‌­های‌ شخصیتی ‌پرداخته ‌است. ‌ در تست انیاگرام نه تیپ شخصیتی را در بر می گیرد. واژه انیاگرم از ترکیب دو واژه یونانی Ennea به معنای نُه (9). و Grammos به معنای یک چیزِ نوشته شده یا رسم شده، به دست آمده است. البته تو زبان فارسی این واژه به شکل‌های مختلفی مثل: آناگرام، اینیاگرام و انیاگرام تلفظ میشه. تست انیاگرام، نُه تیپ شخصیتی را برای انسان تعریف می‌کند. این تیپ‌ها همگی در یک مدل هندسی 9 نقطه روی محیط یک دایره با خطوطی به هم وصل شده اند؛ نمایش داده می‌شوند. تست انیاگرام یک شکل هندسی است که نُه شخصیت اصلی انسان و روابط پیچیدۀ آن را ترسیم می‌­کند. این روش چگونگی رسیدن به مقام والای انسانی را به گونه‌­ای مفصل و جامع بیان می‌­کند. به طور کلی تست انیاگرام را نوعی فن‌آوری می‌­دانند که برای خودشناسی، رشد روانی و تحقق خود به کار می­‌رود. تست انیاگرام بر اساس ذات انسان، تیپ‌­های شخصیتی عمل می­‌کند. شکل هندسی انیاگرام، از سه قسمت تشکیل شده است. اولین قسمت یک دایره است. که در بیرون قرار دارد و نشان دهنده‌ی وحدت و یگانگی پروردگار است. دومین قسمت یک مثلث مرکزی است و اشاره به این دارد که در ابتدای پیدایش جهان هستی، نیرو به سه شکل ظاهر شده و آنچه هست از رابطه‌ی این سه نیرو است. قسمت سوم ستاره چندضلعی که گوشه‌­های آن روی محیط دایره است. نشان دهنده‌ی تغییر و تحول رویدادهای زندگی در طول زمان است. به این معنا که هیچ چیزی در دنیا ثابت نیست و همه کائنات متحرک هستند و دائماً در حال تغییر و تحولند.

تیپ های شخصیتی آزمون انیاگرام:

فرض اصلی در تست انیاگرام این است. که نُه ساختار شخصیتی اصلی در طبیعت انسان وجود دارد. برای هر یک از تیپ‌ها بیش از یک نام ارائه شده است، در اینجا نام‌­های پرکاربرد آن‌ها همراه با خلاصه‌­­ای از ویژگی­‌هایشان برای شما آورده شده است.

تیپ های ایناگرام

تیپ۱) اصلاح­‌طلب، کامل‌­گرا و واعظ

تاثیرگذار قوی، نکته­‌بین، ناظم، اصلاح­‌طلب، کامل­‌گرا، هدفمند، عدم بروز احساسات ظاهری، تصحیح کننده دیگران و خوددار. افراد این نوع به دنبال رفتار اخلاقی و اصلاحات هستند. آنها به طور طبیعی افرادی مصمم و با قاطعیت هستند که قلبی برای کمک به دیگران دارند. آنها وکلا، قضات و مددکاران اجتماعی عالی می‌سازند.

تیپ۲) کمک­‌گرا، مهربان، مراقب، مددکار، امدادگر و مهرطلب

بدون اینکه از دیگران توقع‌­ایی داشته باشد به آنها کمک می­‌کند، حرف گوش کن، تسلی دهنده، بازگو کننده جزئیات زندگی و بسیار مهربان.
افراد این نوع به دنبال عشق و محبت دیگران هستند. آنها متفکر و سخت‌کوش هستند. آنها مشاوران، پرستاران، رهبران غیرانتفاعی و معلمان بزرگی را تشکیل می‌دهند.

تیپ ۳) موفق، موفقیت‌­طلب و ایفا کننده

دارای روابط عمومی بالا، امتیاز گیرنده‌ی قوی، مقایسه‌­گر، افراط در مدیریت استرس، وفاداری کم و شهرت­‌طلب. افراد این نوع می‌خواهند به چیزهای عالی برسند و دیگران آنها را تأیید کنند. آنها کاریزماتیک و سازگار هستند و ترجیح می‌دهند از یک برنامه عملی پیروی کنند. آنها به عنوان مشاور، کارشناس خبره بازاریابی، تحلیلگران و سیاستمداران کار می‌کنند.

تیپ ۴) فردگرا، هنردوست و خیال‌پرداز

فردگرا، علاقه به عشق و احساسات، توانا در کاهش دردهای دیگران، احساس عدم درک شدن توسط دیگران، خلاق، هنردوست و دارای حس همدردی شدید. این افراد به دنبال شخصیت و اصالت خود و دیگران هستند. آن‌ها روح‌های رسا و حساس با اشتیاق به اشکال مختلف هنری هستند. آن‌ها نویسندگان، طراحان، بازیگران و هنرمندان عالی را می‌سازند.

تیپ ۵) فکور، پژوهشگر، کنجکاو و مشاهده‌­گر

کم حرف و متفکر، گوشه­‌گیر و محقق، دوست ندارد برای کسی وقت و انرژی خود را صرف کند اما دانش خود را در اختیار بشریت قرار می­‌دهد، عاشق مطالعه و ضعیف در حضور جمع. این افراد می‌خواهند احساس مفید و ارزشمند بودن داشته باشند. آن‌ها ترجیح می‌دهند به تنهایی کار کنند و متفکران عالی هستند. آن‌ها مهندسین، دانشمندان و دانشمندان بزرگی می‌سازند.

تیپ ۶) شکاک، وفاجو و پرسش‌گر

بیزار از جنگ و دعوا، تمایل به داشتن کاری مشخص، قابل اطمینان و وفادار و دوست­یاب خوب، تمایل به یک رنگی و امنیت‌­خواه.
تیپ ششم به دنبال ایمنی و سازگاری است. آن‌ها قابل اعتماد هستند و تصمیمات موثقی را اتخاذ می‌کنند. آن‌ها همچنین به عنوان بانکداران، استادان، پرستاران و مشاوران عملکرد خوبی دارند.

تیپ ۷) مشتاق و خوش­‌گذران

بیزار از محیط یکنواخت و کسل­‌کننده، با شور و شوق و هیجان، دارای غم پنهانی ولی شاد و سرحال.این افراد می‌خواهند؛ که زندگی را به بهترین وجه ممکن پیش ببرند و همه چیز را در دنیا تجربه کنند. آن‌ها برون‌گرا و خودجوش هستند. آن‌ها به عنوان نمایندگان مسافرتی، طراحان، عکاسان و نویسندگان شکوفا می‌شوند.

تیپ ۸) رهبر، مدیر، حامی، مبارز و چالشگر

اهل مشاجره و مجادله، تمایل به مطلع شدن از عقاید دیگران، باشهامت و شجاع، قدرت­‌طلب، رکگو و رکخواه. این نوع افراد می‌خواهند احساس کنند که کنترل سرنوشت خود را دارند. آن‌ها رهبرانی نیرومند و دقیق هستند که در تصمیم گیری سریع و مؤثر مهارت دارند. آنها به عنوان وکلا، مشاوران، مدیران و کارشناسان فروش برتری دارند.

تیپ ۹) صلح­‌طلب و میانجی

خوش بیان، حفظ کننده آرامش به هر قیمتی، دید آسان به زندگی، مشاور و میانجی خوب، دارای حس همدردی بدون توقع. انواع نودها به دنبال احساس امنیت، راحتی و آرامش با خود هستند. آن‌ها هم تیمی ‌سازگار و قابل قبول هستند که به در نظر گرفتن چندین منظر اختصاص دارند. آن‌ها به عنوان مشاور، پزشک، دیپلمات و کارمندان مذهبی می‌درخشند.

ترس ها و تمایل های انسانی در تیپ های گانه انیاگرام

روانشناسان و محققان، بر این باور هستند؛ که تمامی ساختمان شخصیتی هر فرد بر اساس دو اصل ترس و تمایل است. در ادامه به طور مختصر ریشه ترس و تمایل های اصلی هر تیپ اشاره می کنیم.

  • تیپ یک: ترس از، بد و غیر اخلاقی بودن. و عیب داشتن.
  • تیپ دو: ترس از، دوست داشته نشدن.
  • تیپ سه: ترس از، عدم لیاقت و بی ارزش بودن.
  • تیپ جهار: ترس از، عدم هویت و ارزش های شاخص فردی.
  • تیپ پنج: ترس از، بیهوده و بی مصرف بودن.
  • تیپ شش: ترس از، نداشتن راهنما و حامی.
  • تیپ هفت: ترس از، گرفتاری و درد و رنج.
  • تیپ هشت: ترس از مورد آسیب و کنترل دیگران قرار گرفتن.
  • تیپ نه: ترس از، گسستگی، عدم ارتباط و تنهایی.
امتیاز 3.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
2 نظرات
  1. محمد حسین می گوید

    آزمون انیاگرام یک تست فوق العاده در زمینه خودشناسی است پیشنهاد میکنم هر فردی جهت خودشناسی آزمون انیاگرام تستشو انجام بده. مرسی از سایت خوبتون

  2. محسن محمدی نیا می گوید

    سلام و عرض ادب
    آیا سایت شما تست انیاگرام دارد؟
    اگر هست جز کدام دسته از تست‌ها محسوب می‌شود.

    من هر چه می گردم در سایت نیست.
    ممنون و سپاسگزارم
    محمدی نیا

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.