یادداشت برداری از متن

هنگامی در حال انجام تحقیق یا مطالعه به طور غیر رسمی یا رسمی هستید، احتمالاً باید اطلاعات زیادی را بخوانید و یادداشت برداری کنید.
در این نوشته، نحوه یادداشت برداری موثر هنگام مطالعه را شرح می دهیم.
یادداشت برداری راهی برای به کار بردن کلمات پرینت شده است و می تواند به شما در حفظ اطلاعات بیشتر کمک کند، به خصوص اگر همین مطالب را خلاصه و بازنویسی کنید.

یادداشت برداری

روش های زیادی برای یادداشت برداری وجود دارد، هم از نظر ابزاری که استفاده می کنید (به عنوان مثال خودکار و کاغذ یا کامپیوتر) و هم از نظر سبک یادداشت ها. بعضی از روش ها موثر تر هستند و بعضی دیگر سلیقه و انتخاب شخصی است.
این مقاله به شما کمک می کند تا بهترین و موثرترین روش یادداشت برداری را انتخاب کنید.

چرا هنگام خواندن یک متن به یادداشت برداری نیاز داریم؟

خواندن از روی لذت یا به عنوان راهی برای کسب آرامش، مانند خواندن یک رمان، معمولا یک تمرین منفعلانه است اما مطالعه با دقت، برای یادگیری و کسب اطلاعات، یک تمرین فعالانه است.
به عبارت دیگر، شما خود را درگیر متن می کنید تا یادگیری خود را به حداکثر برسانید.
یکی از موثرترین راه ها برای مشارکت فعالانه در نوشته و متن، یادداشت برداری است.
میزان یادگیری شما به نحوه ی یادداشت برداریتان بستگی دارد. تحقیقات نشان می دهد دانش آموزانی که با استفاده از قلم و کاغذ با دست یادداشت برداری می کردند، به طور قابل توجهی نسبت به افرادی که از کامپیوتر استفاده می کردند، اطلاعات بیشتری را در ذهن خود تثبیت می کنند.
طبق گفته ی متخصصان به این دلیل است که کسانی که با دست می نویسند بیشتر به جمع بندی نکات می پردازند.
در حالی که کسانی که با کامپویتر یادداشت برداری می کنند معمولاً کلمه به کلمه تایپ می کنند و بنابراین کمتر با مطالب درگیر می شوند.
بازنویسی و خلاصه نویسی مطالب خوانده شده یکی از موثرترین راه های برای حفظ اطلاعات می باشد.
نوشتن مطالب، به زبان خودتان، شما را مجبور می کند تا درباره ی موضوعات مطرح شده و نحوه ی انسجام انها در یک یادداشت فکر کنید. بنابراین روند یادداشت برداری به شما کمک می کند آنچه را که خوانده اید حفظ و تحلیل کنید و در نهایت بخاطر بسپارید.

این کار را انجام ندهید!

نکته ی بسیار مهم: یادداشت برداری زمانی موثر واقع می شود که شما هر آنچه را که خود خوانده اید، یادداشت کنید.

کپی گفته های دیگران یادداشت برداری نیست و فقط زمانی مناسب است که بخواهید مستقیماً از نویسنده نقل قول کنید. کپی و چسباندن مستقیم به یک سند می تواند وسوسه انگیز باشد، به ویژه اگر مطالب آنلاین را خوانده باشید. اگر این کار را انجام دهید، مطلب جدیدی یاد نمی گیرید و در آن تامل نمی کنید، زیرا کپی برداری شما را با متن درگیر نمی کند.
از منابع آنلاین از راه صحیح استفاده کنید اما خلاصه نویسی و دوباره نویسی را فراموش نکنید.

مراحل موثر برای یادداشت برداری

هیچ فرمول جادویی برای این کار وجود ندارد. این شما هستید که باید بدانید چه چیزی برای شما بهتر است. مهارت یادداشت برداری با تمرین و درک مزایای آن رشد می کند. این بخش از نوشته برای کمک به شما طراحی شده است.

1. برجسته سازی(هایلایت کردن) و تاکید زیاد

یک روش سریع و آسان برای فعال بودن در هنگام خواندن، هایلایت کردن و خط کشیدن زیر بخشهایی از متن است. اگرچه هایلایت کردن “یادداشت برداری” نیست، اما اغلب اولین قدم است. بسیاری از افراد یادداشت برداری کوتاه در حاشیه کتاب را پیشنهاد می کنند. البته اگر کتاب یا ژورنال متعلق به شما نباشد، ایده خوبی نیست!
هایلایت متن
هایلایت کردن کلمات یا عبارات کلیدی در متن به شما در موارد زیر کمک می کند.
  • توجه خود را به آنچه می خوانید متمرکز کنید
  • با دقت بیشتری در مورد مفاهیم و ایده های اصلی متن فکر کنید
  • سریعا متوجه می شوید که آیا قبلا این متن یا بخش را خوانده اید یا خیر
وقتی با کلمات یا عباراتی روبرو شدید که با آنها آشنایی ندارید، آنها را به واژه نامه شخصی خود اضافه کنید.
در یک صفحه جداگانه واژه نامه شخصی خود را ایجاد کنید، بنابراین می توانید به راحتی آن را در صورت لزوم ارجاع و به روز کنید. توضیحات اصطلاحات را برای تشویق خودتان، از زبان خود بنویسید.

2. یادداشت کتبی

اگرچه هایلایت کردن راهی سریع برای تأکید بر نکات کلیدی است، اما روش مناسبی برای یادداشت برداری نیست.

به یاد داشته باشید که هدف اصلی شما از یادداشت برداری یادگیری است. هنگامی که برای اولین بار شروع به یادداشت برداری می کنید، ممکن است متوجه شوید که تعداد زیادی از آنها را یادداشت می کنید، یا کافی نیست، یا هنگام مراجعه مجدد به آنها، مشخص نیست، یا اینکه نمی دانید نظر شما کدام است و نظر نویسنده چیست.

در این صورت نیاز است که برای پیشرفت در این کار، یادداشت برداری را مانند هر مهارت دیگری در زندگی بیاموزید.
دو عنصر اصلی وجود دارد که باید در یادداشت های خود بگنجانید!
  1.  محتوای متن مطالعه شده: با استفاده از خلاصه نویسی، بازنویسی و یادداشت برخی از نقل قول های مهم یا شماره ی صفحه به آن بپردازید.
  2. واکنش شما نسبت به محتوای متن: که ممکن است شامل یک واکنش احساسی باشد.
یادداشت های شما ممکن است اشکال و سبک های مختلفی داشته باشد، به طور مثال:
خطی: حرکت از یک بخش به بخش دیگر از یک صفحه به صفحه ای دیگر به روشی منطقی، با استفاده از عنوان های اصلی و فرعی
نموداری: با استفاده از جعبه ها و فلوچارت ها
الگوها: مانند نقشه های ذهنی، که می توانید اطلاعات زیادی را در یک صفحه بگنجانید و البته با این اطمنیان که تمام مطالب در حافظه شما ثبت خواهد شد.
خلاصه برداری
این که از کدام روش استفاده کنید بسیار شخصی است، برخی افراد روش خطی را ترجیح می دهند و دیگران عناصر بصری مانند نقشه برداری ذهن یا نمودارها را دوست دارند. بهتر است چند روش را امتحان کنید تا متوجه شوید کدام روش برای شما بهتر است و نتیجه بهتری رقم می زند.

 3. مرور و بازنگری یادداشت ها

زمانی که به سراغ متن رفتید و در هنگام مطالعه، یادداشت برداری انجام دادید. یک خلاصه ی دقیق از آموخته ها و مطالب مهم خواهید داشت.

با این حال، زمانی که نوشته ها را یک بار دیگر می خوانید، ممکن است موارد دیگری پدیدار شود. به عنوان مثال، وقتی در مطالعه خود تأمل می کنید ممکن است متوجه شوید که واکنش های قبلی شما، به ویژه برای کتاب ها،نرم تر یا شدیدتر شده است.
بنابراین مفید است که یادداشت های خود را چند روز پس از تکمیل مرور کنید. به طور مثال، ممکن است بخواهید:
  • از عناوین یا برگه های متفاوت (یا اسناد) برای جدا کردن مضامین و ایده های مختلف استفاده کنید.
  • از مدادهایی با رنگ روشن استفاده کنید تا نکات مهم را در یادداشت های خود برجسته کنید.
  • یادداشت کنید که کجا نظرتان تغییر کرد و چرا؟

4.سازماندهی یادداشت ها

بنا بر شرایط، شاید نیاز باشد بسیاری از یادداشت هایتان را ذخیره کنید.
اگر نتوانید در هنگام نیاز به یادداشت هایتان رجوع کنید و از آنها استفاده کنید، پس یادداشت برداری هیچ سودی ندارد و فقط زمان خود را هدر داده اید.
نحوه سازماندهی یادداشت های شما بستگی به این دارد که آنها روی کاغذ نوشته شده یا به صورت دیجیتال(ذخیره شده در رایانه) یا ترکیبی از این دو باشد.
البته این امر به نظر شخصی شما نیز بستگی دارد، اما دسته بندی و استفاده از پوشه ها برای هر نوع یادداشتی مناسب است. همچنین تعدادی برنامه وجود دارد که می تواند به شما در ذخیره و بازیابی اطلاعات کمک کند.
روش مناسب خود را کشف کنید

در نهایت، نحوه نوشتن و سازماندهی یادداشت ها به خود شما بستگی دارد. این یک انتخاب کاملاً شخصی است.

با این حال، بسیار مهم است که شما راهی برای انجام این کار که برای شما مفید باشد پیدا کنید، زیرا یادداشت برداری یکی از موثرترین روشهای ثبت و نگهداری اطلاعات است.
امتیاز 2 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.