سوالات مصاحبه شغلی و نحوه پاسخ دهی به آن ها

نگرانی اصلی هر متقاضی کار ، مصاحبه شغلی است . این قرار ملاقاتی است که آن ها یا با اعتماد به نفس و خونسرد از آن استقبال می کنند یا با وحشت و اضطراب . مصاحبه شغلی معمولا با یک نفر یا تعدادی از اعضای هیئت مدیره برگزار می شود که شامل مجموعه ای سوالات است که تعیین می کند آیا شما برای یک کار خاص که متقاضی آن هستید استخدام می شوید یا خیر . این سوالات مصاحبه شغلی به دنبال شناسایی هویت شما به عنوان فردی که مهارت هایی دارید ومناسب این جایگاه و موقعیت است، می باشد . برای بیشتر کردن شانس قبولی خود در چنین مصاحباتی باید تا آن جا که ممکن است درباره ی سوالاتی که احتمالا پرسیده می شود تحقیق کنید . برای ارائه ایده ، ما در این جا 15 سوال رایج در مصاحبه شغلی و بهترین پاسخ آن ها را برای شما آورده ایم .

سوالات مصاحبه شغلی

متداول ترین سوالات مصاحبه شغلی

1. از خودتان بگویید .

یکی از سوالات مصاحبه شغلی این است که از شما می خواهند از خودتان بگویید. همچنین یکی از چالش برانگیزترین موارد است . بسیاری از افراد جویای کار صرفا به دلیل این که پاسخ مناسبی به این پرسش نداده اند در مصاحبه شغلی با شکست مواجه می شوند . وقتی در مورد خودتان از شما سوال شد ، تمرکز خود را روی کار خود حفظ کنید .

  • از موقعیت شغلی فعلی یا سابق خود به مصاحبه کننده بگویید .
  • از تجربه های کاری خود صحبت کنید .
  • پاسخ های کوتاه و مستقیم به موضوع را بیان کنید .
  • در مورد شرکت تحقیق کنید و سعی کنید کیفیتی را که آن شرکت در متقاضیان و کارمندان جست و جو می کند را بیابید و پاسخ هایتان را با نتایج تحقیق هایتان تنظیم کنید .

2. چرا باید در این سمت و جایگاه استخدام شوید ؟

این سوال نیز معمولا مطرح می شود و به شما این فرصت را می دهد تا ویژگی های منحصر به فرد و برجسته خود را به مصاحبه کننده نشان دهید . شما باید قبل از پاسخ به این سوال تحقیق کنید و بفهمید که چرا این شرکت قصد دارد فردی را برای این سمت استخدام کند . در تحقیق هایتان باید به پاسخ این دو سوال دست پیدا کنید .

  • این شرکت می خواهد کدام مشکل را حل کند ؟
  • این شرکت به دنبال چه نوع راه حلی برای رفع مشکل خود است ؟

با در دست داشتن این اطلاعات پاسخ خود را سازمان دهی کنید و در مصاحبه شغلی خود بازگو کنید . یک تجربه کاری موفقیت آمیز از گذشته خود بگویید و توانایی خود در حل مشکلات را به نمایش بگذارید .

3. بزرگترین نقطه قوت شما چیست ؟

یکی از سوالات مصاحبه شغلی که به طور مستقیم از شما پرسیده می شود این است که “نقطه قوت شما چیست ” هنگام پاسخ دادن به این سوال ، بر توانایی و قدرتی که برای این شرکت ارزشمند است ، تمرکز کنید . این سوال فرصت مناسبی است تا توجه مصاحبه کننده را به خودتان جلب کرده و مسیر این مصاحبه شغلی را به نفع خود هدایت کنید .

چشمگیرترین موفقیت خود را بگویید و قدرتی را که شرکت اسخدام کننده به دنبال آن است ، برجسته کنید .

4. بزرگترین ضعف شما چیست ؟

این یک سوال کلاسیک است که باید در بین سوالات مصاحبه شغلی خود انتظار پرسیدن آن را داشته باشید . بسیاری از افرادی که جویای کار هستند ، از پرسیدن چنین سوالی وحشت دارند . برای پاسخ به این سوال ضعفی را بازگو کنید که صلاحیتی برای این کار محسوب نمی شود . علاوه بر این نشان دهید که چند قدم برای رفع این ضعف برداشته اید . این یک روش مطمئن برای دادن پاسخ صحیح به این سوال است . به این ترتیب ، هم ضعف خود را بیان کرده اید و هم این ضعف شما موقعیت شغلی تان را تهدید نخواهد کرد .

5. چرا میخواهی برای ما کار کنی ؟

در این سوال ، مصاحبه کننده به دنبال دیدن انگیزه های شما برای اشتیاق به کار است . آیا انگیزه شما یک فیش حقوقی است یا واقعا می خواهید عضوی از این شرکت باشید و با آن رشد کنید ؟ در پاسخ خود به مصاحبه کننده نشان دهید که می خواهید به این شرکت بپیوندید و آن را خانه و همکاران را خانواده دوم خود می دانید . به برخی از ویژگی هایی که این شرکت دارد و شما آن ها را دوست می دارید، اشاره کنید تا انگیزه شما برای کار در این شرکت را نشان دهد . فرهنگ شرکت را تحسین کنید ونشان دهید که نیازهای شما با خواسته های شرکت مطابقت دارد و به دنبال رشد حرفه ای در این زمینه کاری در چنین شرکتی هستید .

6. از کجا این موقعیت شغلی را پیدا کردید ؟

در میان سوالات مصاحبه شغلی ، این سوال نیز گنجانده شده است . بگویید که از طریق یک دوست یا یک رابط حرفه ای در کار از این موقعیت شغلی اطلاع پیدا کرده اید . نام ، موقعیت و محل کار معرفی کننده را مشخص کنید و سپس نشان دهید که چقدر از شنیدن این موقعیت هیجان زده شده اید . اگر از طریق رسانه ها و آگهی استخدام مطلع شده اید ، جزئیات دقیق منبع خود را به اشتراک بگذارید و این که چه چیزی شما را به سمت این موقعیت شغلی سوق داده است ، بیان کنید .

7. در مورد سخت ترین تصمیمی که در شش ماه گذشته گرفته اید ، برای ما بگویید .

هدف مصاحبه کننده ها از پرسیدن این سوال در مصاحبه شغلی سنجیدن توانایی استدلال شما است . آن ها می خواهند ببیند :

  • آیا شما مهارت حل مسئله را دارید ؟
  • قضاوت شما تا چه اندازه روشن است ؟
  • آیا شما تمایل به ریسک هوشمندانه دارید یا خیر ؟

بهتر است پاسخی بدهید که نشان دهد شما می توانید نیازهای تیم خود و شرکت را سبک سنگین کرده و در نهایت تصمیمی را اتخاذ می نمایید که دارای تاثیرات مثبت تیمی و فردی است .

مصاحبه شغلی

8. شما در مورد این شرکت چه می دانید ؟

بسیاری از افراد تصور می کنند باید برای پاسخ به این سوال به وب سایت شرکت مورد نظر مراجعه کرده و اطلاعات شرکت را حفظ و روایت کنند . بنابراین ، مصاحبه کنندگان در مصاحبه شغلی نسبت به افرادی که این کار را انجام می دهند محتاط ترعمل کرده و آن را به عنوان یک استراتژی منفی تلقی می کنند . بدین ترتیب ، تحقیقات کافی و گسترده ای راجع به شرکت انجام دهید . اطلاعات خود را طوری ارائه دهید که هیجان توام با آگاهی از حرف های شما نمایان شود .

9. دوست دارید محیط کارتان چگونه باشد ؟

برای پاسخ به این سوال باید هوشمندانه و آگاهانه عمل کنید چرا که باید مطابق فرهنگ شرکت و محیط کار باشد . ممکن است شما یک فرد درون گرا باشید و ترجیح می دهید که به تنهایی کار کنید اما قرار است در جایی استخدام شوید که به صورت مستمر با ارباب رجوع سر و کار داشته باشید . این بدان معناست که شما مجبور هستید در مکان اجتماعی و در کنار افراد دیگری کار کنید .

بنابراین بر ویژگی هایی که در محیط کار با آن راحت هستید را بیان کنید .

10. بهترین موفقیت حرفه ای شما چیست ؟

از مهم ترین چیزهایی که به شما کمک می کند تا در کم ترین زمان سریعا استخدام شوید ، دستاوردهای حرفه ای شما هستند . با توصیف وظیفه و وضعیتی که مسئولیت انجام آن را که بر عهده داشتید شروع کنید و پس از آن عملی را که انجام داده اید بیان کنید . مثلا می توانید بگویید در شغل قبلی خود ، وظیفه داشتید به مدت یک ماه روند تولید را ساده کنید . با استفاده از مهارت های خود نه تنها به هدف رسیدید بلکه 25 درصد کارایی و سود را افزایش دادید .

11. چرا شغل فعلی خود را ترک می کنید ؟

ممکن است تصور کنید این پرسش یکی از نگران کننده ترین سوالات مصاحبه شغلی شماست . در چنین شرایطی بعضی از افراد وسوسه می شوند که در مورد کارفرمای قبلی خود حرف های منفی بزنند . این همان چیزی است که حتما باید از آن شدیدا اجتناب کنید . در عوض نشان دهید که شغل جدید فرصت های بیشتری را به شما ارائه می دهد که نمی توانید در شغل قبلی خود پیدا کنید . طوری صحبت کنید که از حرف های شما به این نتیجه دست پیدا کنند که شما امیدوار هستید در کار جدید چیزهای جدیدی یاد بگیرید و رشد کنید . در واقع مایل هستید که مهارت های خود را در اختیار شرکت آن ها قرار دهید و در عوض آن ها به شما فرصت یادگیری بدهند . این کار نشان می دهد که شما نجابت دارید و کارفرمای قبلی خود را بد جلوه نمی دهید .

12. در کارتان با چه چالش هایی رو به رو شده اید ؟ چگونه آن چالش ها را اداره کرده اید ؟

دلیل پرسیدن این سوال سنجیدن این موضوع است که شما تعارضات را چگونه کنترل می کنید ؟ مردم احساستی هستند بنابراین ممکن است گاهی عصبانی یا ناامید شوند . آن ها می توانند این احساس منفی را به شما بروز دهند . پس شما باید نشان دهید که از پس چنین شرایطی برمی آیید . می توانید بحث یا درگیری که با همکارتان ایجاد شده است را تعریف کنید . از رفتار تهاجمی همکارتان و نحوه برخورد خودتان بگویید و در نهایت نتایج مثبت خود را به عنوان تجربه بیان کنید .

13. شغل رویایی خود را توصیف کنید .

برای جواب دادن به این سوال از سوالات مصاحبه شغلی حتما دو تا نکته را در نظر داشته باشید :

1. صادق باشید .

2. هوشمندانه و مرتبط پاسخ دهید .

برای دادن یک پاسخ هوشمندانه ، از مهارت هایی که میخواهید یاد بگیرید بگویید وشرح دهید که آن ها چگونه می توانند به شما کمک کنند تا در آینده کار رویایی خود را انجام دهید .

سوالات متداول مصاحبه شغلی

14. پنج سال آینده خود را چگونه می بینی ؟

در سوالات مصاحبه شغلی این سوال برای سنجیدن احساس جاه طلبی شما مطرح می شود . مصاحبه کننده علاقه مند است که بداند :

  • کدام اهداف آینده شماست ؟
  • آیا قادر هستید آن را به واقعیت برسانید ؟
  • آیا پتانسیل رشد موقعیتی را که می خواهید در آن استخدام شوید را دارید ؟

در جواب خود صادق باشید . همچنین حواستان باشد که در مورد اهداف خود در آینده چه توضیحاتی می دهید و بسنجید که در این بازه زمانی چقدر می توانید به آن اهداف دست پیدا کنید . سپس یک جواب جامع و واقع بینانه بدهید .

15. برای راهبری تیمی از چه سبکی استفاده می کنید ؟

کارمند مدرن در نوع خود یک رهبر است . وقتی شرایطی به وجود آید پا پیش می گذارد و تیمی را هدایت می کند . پاسخ شما باید ماهیتی توصیفی داشته باشد . ساختار پاسختان باید به گونه ای باشد که چند نمونه از عملکردهایتان در گذشته به عنوان راهبر گروه را در بر گیرد . از موفقیت راهبری تیم خود و چگونه پشت سر گذاشتن چالش ها بگویید و به طور واضح توضیح دهید که سبک راهبری شما همراه با حمایت گروهتان است .

امتیاز دهید
منبع https://greatperformersacademy.com/
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. […] مقاله مرتبط: سوالات مصاحبه شغلی و نحوه پاسخ دهی به آن ها […]

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.