چگونه مصاحبه کنیم؟ 4 نکته مهم مصاحبه شغلی

صفحه ما، مهارت های مصاحبه، مواردی را که برای دستیابی به موفقیت در هنگام مصاحبه شغلی نیاز دارید، توضیح می دهد. در اینجا به مهارت‌هایی می‌پردازیم که برای اینکه یک مصاحبه‌گر مؤثر باشید، یک مجموعه مهارت مهم در هنگام تلاش برای یافتن بهترین نامزد ممکن برای یک شغل. این صفحه چارچوبی برای فرآیند استخدام، از آماده سازی، مصاحبه، بررسی و تصمیم گیری فراهم می کند.

توجه داشته باشید مصاحبه شغلی، به خودی خود، روش چندان قابل اعتمادی برای انتخاب کارمندان بالقوه نیست، هر چند مصاحبه گر ماهر باشد، و به خصوص اگر تنها یک مصاحبه کننده وجود داشته باشد، غیرقابل اعتماد است. در حالت ایده‌آل، شما باید یک نوع آزمون، اعم از آزمون های شغلی را نیز انجام دهید و افراد دیگر را در فرآیند انتخاب بگنجانید تا نظر دوم را دریافت کنید و از جانبداری جلوگیری کنید.

آماده شدن برای مصاحبه شغلی

آمادگی خوب برای مصاحبه کاملا کلیدی است. آنچه باید انجام دهید دقیقا بسته به نقش شما در مصاحبه متفاوت است. شما ممکن است در جایگاه های زیر باشید:

  • مدیر استخدام، شخصی که قرار است فرد استخدام شده را به صورت روزانه مدیریت کند و بنابراین احتمالا بهترین درک را از الزامات شغلی دارد.
  • فرد دوم نظر دهنده، چنین مصاحبه‌کننده‌هایی معمولا، اما نه همیشه، از شرایط شغلی آگاهی دارند.
  • یک ارزیاب مستقل یا نماینده منابع انسانی، برای مدیریت فرآیند و اطمینان از عادلانه بودن آن برای همه نامزدها وجود دارد. بعید است که آنها اطلاعات دقیقی از کار داشته باشند.
    شاید مهمترین جنبه مصاحبه شغلی موفق این باشد که بدانید در یک نامزد به دنبال چه هستید. اطمینان حاصل کنید که شرح شغل و مشخصات فردی دقیقی دارید که مشخص می کند واقعا از آن شخص چه می خواهید. سعی کنید از اصطلاحات خاص خودداری کنید. اگر خودتان جزئیات را ننوشته اید، با شخصی که این کار را کرده صحبت کنید و مطمئن شوید که دقیقا منظور آنها را متوجه شده اید. درخواست های همه کاندیداهایی که با آنها مصاحبه خواهید کرد را بخوانید. در حالت ایده آل، باید به هر نامزد بر اساس معیارهای موجود در مشخصات فرد امتیاز دهید. نمره دهی از یک تا پنج متداول است، که در آن پنج عالی است و یک یعنی شانس زیادی نخواهد داشت.

مصاحبه شغلی

روز مصاحبه شغلی

یک مهارت کلیدی برای مصاحبه کنندگان این است که بتوانند به سرعت رابطه برقرار کنند و به داوطلبان کمک کنند تا احساس آرامش کنند. هنگامی که با نامزدها تماس چشمی برقرار می کنید، با آنها دست بدهید و به آنها لبخند بزنید. بدانید که آنها احتمالا کاملا مضطرب هستند. نقش شما، به عنوان مصاحبه کننده، این نیست که کاندیداها را زیر پا بگذارید. شما آنجا هستید تا بفهمید آیا آنها می توانند این کار را انجام دهند یا نه. از نامزد دعوت کنید تا بنشیند و یک صندلی را مشخص کنید. آنها را از نگرانی در مورد آنچه که باید بکنند باز می دارد. یک مصاحبه کننده به طور کلی مصاحبه را رهبری می کند و موارد زیر را باید رعایت کند:

  1. اعضای مصاحبه کنندگان را معرفی کنید و روند مصاحبه را تشریح کنید.
  2. به طور کلی توضیح دهید که مصاحبه قرار است چه چیزی را پوشش دهد و چه کسی قرار است سؤال بپرسد.
  3. این فرآیند را با یک سوال ساده مانند ‘به ما بگویید در شغل فعلی خود چه می کنید’ شروع کنید.

اگر از کاندیداها خواسته اید که یک ارائه یا دمو (Demo) آماده کنند، با آن شروع کنید.
سپس می‌توانید از آن‌ها جزئیات بیشتری در مورد جنبه‌هایی از ارائه‌شان که برایتان جالب یا نگران‌کننده بود، بخواهید. پس از ارائه حداقل 10 دقیقه برای پرسش و پاسخ اختصاص دهید. همچنین مفید است که در طول مصاحبه فرم استخدام ک قبلا توسط داوطلب پر شده را پیش روی خود داشته باشید تا بتوانید در مورد هر چیزی که ظاهر می شود از آنها بپرسید.

بهترین سوالات برای مصاحبه شغلی

سوالات مصاحبه به طور کلی به سه شکل است: سؤالات مبتنی بر تجربه یا شایستگی، سوالات فرضی و سوالات شخصی.

سوالات مبتنی بر تجربه

این سوالات برای بررسی کارهایی که داوطلب انجام داده و مهارت هایی که قبلا نشان داده است طراحی شده است. آنها شکل زیر را دارند:
درباره زمانی به من بگو که در شرکت قبلی کار می کردی
آیا می توانید به من بگویید چگونه برای حل یک مشکل خاص که در محل کار با آن مواجه شده اید، پیش رفته اید؟
این سؤالات یک اشکال بزرگ دارند: آنها پتانسیل را کشف نمی کنند. کاری که یک نامزد قبلا انجام داده است ممکن است به درد سازمان شما نخورد. اگر با نامزدهایی مصاحبه می کنید که تجربه کاری زیادی ندارند، نشان دادن مهارت های گذشته برای آنها دشوار است. بنابراین استفاده از چند سوال فرضی یا حل مسئله نیز مفید است.

سوالات فرضی

این سؤالات برای بررسی نحوه برخورد نامزدها با مشکلاتی که احتمالا در این پست با آنها روبرو می شوند طراحی شده اند. شما ممکن است یک بیانیه کتبی یا شفاهی از مشکل به آنها ارائه دهید، شاید به عنوان یک نیم صفحه از نکات اصلی، یا فقط آن را برای آنها ترسیم کنید، و از آنها بخواهید در نظر بگیرند که برای رسیدگی به مشکل چه کاری انجام می دهند. بسیاری از فرآیندهای مصاحبه از ارائه نامزد برای بررسی این حوزه استفاده می‌کنند، به عنوان مثال از نامزدها می‌خواهند در مورد آنچه که به‌عنوان پنج موضوع اول در شغل مورد توجه قرار می‌گیرد و نحوه انجام این کار را ارائه دهند.

سوالات شخصی

این سوالات برای بررسی تناسب بین نیازهای نامزد و آنچه که شغل یا سازمان می تواند ارائه دهد طراحی شده است. به عنوان مثال، ممکن است از نامزد بخواهید به شما بگوید که چه انگیزه‌ای در آن‌ها ایجاد می‌کند یا چه نقاط قوتی را برای کار به ارمغان می‌آورد. سوالات خوب از این نوع از داوطلب می خواهد که الزامات یا نقاط قوت خود را رتبه بندی کند. این به شما امکان می دهد تا میزان آگاهی شخصی آنها را ارزیابی کنید و همچنین اینکه آیا می توانید انگیزه لازم را ارائه دهید و/یا از نقاط قوت آنها استفاده کنید. چنین سوالاتی ممکن است شامل سوال در مورد شخصیت وی در کار، ترجیح دادن کر گروهی یا انفرادی، نحوه مواجهه با او با مشکلات و انگیزه های او باشد.

مصاحبه شغلی

4 نکته مهم مصاحبه شغلی

1. اطلاعات داوطلب را قبل از مصاحبه بررسی کنید

بررسی اطلاعات داوطلب، از جمله رزومه، صلاحیت ها و سایر اسناد، قبل از ورود به مصاحبه می تواند به شما کمک کند تصمیم بگیرید در مورد چه زمینه هایی از سابقه کاری و تخصص آنها می خواهید بحث کنید. همانطور که مرور می کنید، هر چیزی را که می خواهید در طول مصاحبه مطرح کنید یادداشت کنید تا طرح کلی سوالات و نکات را ایجاد کنید تا مطمئن شوید که تمام اطلاعات مهم را پوشش می دهید.

2. گوش دادن فعال را تمرین کنید

درک و اجرای گوش دادن فعال در طول مصاحبه می‌تواند شما را به مصاحبه‌گر مؤثرتری تبدیل کند، زیرا به شما امکان می‌دهد به طور کامل آنچه را که مصاحبه‌شونده می‌گوید بشنوید و درک کنید. از نزدیک به آنچه کاندید می گوید گوش دهید، یادداشت بردارید، سر تکان دهید و تماس چشمی برقرار کنید و سوالات بعدی را بپرسید تا مشارکت خود را در مصاحبه نشان دهید.

3. به مصاحبه شونده اجازه دهید در حین یا در پایان مصاحبه سؤالاتی بپرسد

تا به نامزد احترام بگذارد و به موضوعاتی که ممکن است قبلا پوشش داده نشده است بپردازد. علاوه بر این، سؤالاتی که مصاحبه شونده می پرسد می تواند بیانگر شخصیت و حرفه ای بودن آنها باشد و همچنین اینکه آیا واقعاً علاقه مند هستند و برای این موقعیت مناسب هستند یا خیر.

4. مصاحبه را حرفه ای تمام کنید

در پایان مصاحبه، زمانی را اختصاص دهید و مراحل بعدی فرآیند استخدام را برای داوطلب شرح دهید. به آنها اطلاع دهید که چه زمانی می توانند پیش بینی پاسخ شما را داشته باشند و اگر نیاز دارید اطلاعات بیشتری برای شما ارسال کنند. شما همچنین می توانید نامزد را در اطراف فضای اداری خود برای یک تور پیاده روی کنید و آنها را به کارمندانی که با موقعیتی که نامزد برای آن مصاحبه می کند کار می کنند معرفی کنید. این یک ایده مختصر از فرهنگ شرکت شما ارائه می دهد و به مصاحبه شونده اجازه می دهد تا نگاهی اجمالی به محیط کارشان در صورت استخدام داشته باشد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.