بهترین سایت های روانشناسی

جمله ای بین روانشناسان رایج هست که میگه: به تعداد محققین در رشته ی روانشناسی، تئوری های روانشناسی وجود دارد. بر همین اساس، تشخیص مطالب معتبر روانشناسی، خصوصا برای افراد غیر مرتبط، کاری سخت و حتی غیر ممکن است. در این مقاله سعی کردیم سایت هایی که در زمینه ی روانشناسی فعالیت می کنند را بررسی کنیم و از بین آن ها بهترین سایت های روانشناسی داخلی و خارجی را به شما معرفی کنیم. ملاک بررسی سایت ها، مفید بودن، معتبر بودن، جذاب بودن و بروز بودن مطالب مربوطه می باشد.

بهترین سایت های روانشناسی

ابتدا معرفی بهترین سایت های روانشناسی خارجی:

1-PsychCentral

این سایت در توضیحات خودش چنین نوشته است:” PsychCentral بزرگترین و قدیمی ترین منبع مستقل سلامت روان در شبکه ی اینترنت محسوب می شود. سایت ما از سال 1995، شروع به فعالیت کرده است و در این سالها، با بهترین متخصصان روانشناسی برای تولید محتوای قابل اعتماد و معتبر همکاری کرده است. ما در این سایت 250 دسته بندی در حوزه های مختلف روانشناسی داریم.”

2-Neuroskeptic

در توضیحات وبسایت Neuroskeptic این چنین نوشته شده است: “پاین سایت توسط یک عصب شناس بریتانیایی تاسیس شده است که با نگاه دقیق، به مسائل حیطه کاری خودش و حتی فراتر از آن رجوع کرده است. این وبسایت از دیدگاه منتقدانه به علوم اعصاب، روانپزشکی و روانشناسی پرداخته است.”

3- Psychology Today

“سایت Psychology Today به طور خاص روی موضوع مورد پسند همگان کار می کند: خودمان. در این سایت ما گروهی از روانشناسان شناخته شده، دانشجویان و اساتید دانشگاه، روانپزشکان و نویسندگان را دورهم جمع کرده ایم تا با همکاری هم مطالب مفیدی را برای کاربران تولید کنند. این سایت به عنوان یک جریان اصلی برای تماشای اتفاقات جدید در روانشناسی به حساب می آید.”

4- Scientific American Mind

در ویکی پدیای این سایت اینطور آمده است: ” Scientific American Mindیک مجله ی محبوب چندجانبه است که از جنبه هایی مثل روانشناسی، عصب شناسی و دیگر رشته های مرتبط محتوا تولید می کند. این مجله با تحلیل روی مقاله های جدید، سعی می کند نکات اصلی و جذاب مقالات را استخراج کند و در وبسایت قرار دهد.”

5- Pacific Standard

در صفحه ی فیسبوک این سایت نوشته شده است: ” Pacific Standard مجله ای است که برای افراد علاقه مند به دورنمای تغییرات رفتاری و اجتماعی ساخته شده است. Pacific Standard با ترکیب تحقیقات جدید و اهداف بلندپروازانه، سعی در انتشار مطالب مفید و بروز در رابطه با مشکلات اجتماعی دارد. این مجله هم به شکل فیزیکی و هم به شکل اینترنتی منتشر می شود.”

بهترین سایت های روانشناسی

6- Science of Us

در فیسبوک این سایت اینطور نوشته شده است: ” Science of Usپنجره ای هوشمندانه، اما مفرح به سوی جدید ترین نظریه ها در رابطه با رفتارهای انسان است که هدف آن روشن کردن، جذاب بودن و ارائه دادن اطلاعات مفیدی است که بتوان در زندگی روزمره استفاده کرد. این سایت در ستون های مختلف و مطالب نوشتاری و تصویری، تحقیقات مختلف در زمینه های روانشناسی، جامعه شناسی، ژنتیک و دیگر رشته های مرتبط را ترجمه و گردآوری می کند.”

7- Research Digest

فیسبوک این سایت اینگونه توضیح داده است: ” هرروز کاری، حداقل یک مطلب جدید روانشناسی را خلاصه می کنیم. این سایت از سال 2005 توسط جامعه ی روانشناسی بریتانیا منتشر شده است. این سایت سعی دارد نشان دهد که علم روانشناسی جذاب و تحسین برانگیز است و درعین حال نگاه منتقدانه ای نیز به روشهای استفاده شده در مقالات خواهد داشت.”

8- PsyBlog

در توضیحات این سایت اینطور آمده است: “این سایت درباره ی تحقیقات روانشناسی روی موضوع چگونگی کارکرد مغز است. مقاله هایی که در این سایت استفاده می کنیم در مجلات معتبر دانشگاهی در زمینه های مختلف به چاپ رسیده اند.”

9- MindHacks

در ویکی پدیا اینطور نوشته شده بود: ” MindHacks یک سایت درحال پیشرفت در زمینه ی روانشناسی و عصب شناسی است که اخبار و مقالات در رابطه با ذهن و مشکلات مغز را به صورت روزانه منتشر می کند. این سایت یک بار در سال 2005 جایزه وب تکنولوژی را دریافت کرد و در مجله ی تایمز در سال 2010 در بین 30 سایت برتر علمی قرار گرفت.”

10- National Institute of Mental Health

در توضیحات این متن نوشته شده است: ” The National Institute of Mental Health (NIMH)یک آژانس فدرال پیشرو در زمینه ی اختلالات روانی است. NIMH بخشی از دپارتمان سلامت آمریکا است.”

بهترین سایت های روانشناسی

بهترین سایت های روانشناسی فارسی

1- جعبه ابزار ذهنی

در توضیحات سایت جعبه ابزار ذهنی نوشته شده است: ” جعبه ابزار ذهنی، مجموعه ای از مهارت های ذهنی که لازمه موفقیت، در سطح فردی، خانوادگی و سازمانی هستند را به صورت یک جا به مانند یک جعبه ابزار ذهنی کامل در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. افراد بسیاری ساعت ها و زمان های طولانی را صرف یادگیری مهارت های مختلف به صورت پراکنده  می کنند. اعتقاد ما بر این است که افراد با یادگیری یک یا دو مهارت، نمی توانند در یک حیطه به موفقیت دست یابند، لذا بر آن شدیم تا بانک اطلاعاتی جامعی تهیه کنیم که بر اساس رویکردهای علمی و تئوری های قوی در هر حیطه باشد تا افراد بتوانند مهارت های شناختی و ذهنی را بصورت علمی و بصورت یک جا فرا بگیرند. جعبه ابزار ذهنی از ابتدای فروردین 96 با شعار علم، مثبت اندیشی و مهارت مسیر خود را آغاز کرده و امیدوار است بتواند پلی برای موفقیت شما عزیزان باشد.”

2- جامعه سلامت

سایت جامعه سلامت در قسمت درباره ما نوشته است: ” جامعه سلامت پایگاهی از مطالب مفید است که با نگاه به نیاز مخاطبین تولید و یا از منابع معتبر گردآوری شده‌اند. جامعه سلامت با هدف ارتقا دانش عمومی و با تمرکز بر مواردی که به سلامت جسم و روح افراد مرتبط است می‌کوشد تا به سهم خود و به عنوان یک رسانه در مسیر ارتقا جامعه حرکت نماید. افزایش آگاهی، راهنمایی و سنجش چرخه‌ایست که با کمک شما مخاطبین تکمیل خواهد شد.استفاده از مطالب سایر منابع با ذکر منبع به آنان صورت می‌پذیرد.”

3- دنیای روانشناسی

توضیحات سایت دنیای روانشناسی اینطور می نویسد: ” دنیای روانشناسی ترکیبی از تخصص ماست. رویایی که من و همسرم سال ها در ذهنمون داشتیم و با دنیای روانشناسی به آن جامه ی عمل پوشاندیم .هر دوی ما می خواستیم علم روان شناسی را به گوش همه برسونیم ، حتی کسانی که فرسنگ ها با ما فاصله داشتند و بهترین راه حل این بود که یک سایت روانشناسی داشته باشیم تا بتونیم رویامونو عملی کنیم. دنیای روانشناسی برای ما یک نهال با ارزشه که با آغاز زندگی ما جون گرفته و می خواهیم هر روز بیشتر مراقبش باشیم تا رشد کنه و بزرگ و بزرگتر بشه.”

4- روان یاب

سایت روان یاب خودش را اینطور معرفی کرده است: ” روان یاب، سایت مرجع روانشناسی متشکل از مجموعه ای توانمند در زمینه روانشناسی می باشد که با محوریت فضای مجازی کار خود را آغاز کرده اند. هدف از این سایت مشاوره کلیه خدمات روانشناسی می باشد که بازدید کنندگان محترم از طریق این محیط علمی و صمیمانه بتوانند به نیازهای خود در مقوله موارد روانشناسی پاسخ دهند.البته در حوزه روانشناسی سایت های متفاوتی به زبان فارسی وجود دارد لیکن ستون فقرات این سایت بر اساس نو آوری و خلاقیت طراحی شده است و با تجربه فراوان این گروه، سعی شده است که جای خالی رفع نیازها پر شود.”

5- شبکه تحقیقات سلامت روان

صفحه معرفی شبکه ی تحقیقات سلامت روان این متن را نوشته است: ”   شبکه تحقیقات سلامت روان ایران مجموعه‌ای از مؤسسات تحقیقاتی، آموزشی و خدماتی دولتی و غیر دولتی است که با هدف سازماندهی و برنامه ریزی هدفمند پژوهش‌ها براساس اولویت‌ها و نیازهای عملی کشور و ظرفیت سازی در جهت ارتقاء سطح کمی و کیفی پژوهش‌ها در حیطه سلامت روان زیر نظر وزارت تحقیقات و فناوری به فعالیت می‌پردازد. ”

بهترین سایت های روانشناسی

6- میگنا

سایت میگنا در صفحه ی درباره ی ما اهداف خودش را اینطور بیان کرده است:

– فرهنگ سازی به منظور حل مسائل خانوداگي و مشكلات رفتاری و رواني افراد با ترغيب آنان به مراجعه به مشاور، روانشناس و یا روانپزشك
– تاکید بر اهمیت برنامه ريزي و تلاش بیشتر مسئولان و دست اندركاران در جهت ارتقاي سلامت روان
– شناسايي و طرح مشکلات عمده مردم در حوزه اعصاب و روان
– ایجاد يك فضاي سالم و بستر امن قابل اعتماد اینترنتی برای نوحوانان، جوانان و خانواده ها
– انتشار مطالب روان شناسی بصورت متني ( نه PDF پولی) برای استفاده دانشجویان در پژوهش ها و پايان نامه هاي دانشجويي
– تشویق به ادامه تحصیل به منظور مدیریت مفید زمان جهت برنامه ريزي هدفمند در زندگي با درج اخبار گوناگون ثبت نام و اعلام نتایج كنكور و سایر آزمون هاي ورودي تحصیلات تکمیلی دانشگاه ها
– معرفی استفاده از ظرفیت های علم روان شناسی به مردم برای غلبه بر مشکلات روانی و اجتماعی با افزایش خودمراقبتی و آموزش مهارت های زندگی
– معرفی دیدگاهها، نظرات و آثار بزرگان روان شناسی برای استفاده علاقمندان به رشته محبوب روان شناسی

7- چطور

در توضیحات سایت چطور این مطالب آورده شده است: ” زندگی همه‌ٔ ما پر از داستان‌ها و اتفاقاتی است که هرگز از یادمان نمی‌رود. لحظاتی که ما با تمام وجود و توانی که داشتیم، خواستیم ولی نتوانستیم، لحظاتی که باید چیزی را می‌دانستیم اما ندانستیم، تصمیمی را می‌گرفتیم اما جرئتش را نداشتیم و «نمی‌توانی» تنها واژه‌ٔ آشنای روزهایمان بود. ما آمدیم تا از «می‌‌توانم» هایی که در دل داشتیم، نردبانی بسازیم برای بالا رفتن، برای پیشرفت و برای توانستن….

رسانه آموزشی و آنلاین «چطور» متعلق به شرکت تجارت الکترونیک توژال به دلیل نیاز شدیدی که جامعه در زمینهٔ رشد و توسعهٔ فردی حس می‌کرد و همچنین به دلیل ضرورت آشنایی با مفاهیم مربوط به کسب‌وکار و موفقیت، بر آن شد تا با بهره‌گیری از بهترین منابع خارجی و داخلی، کمیاب‌ترین و پرکاربردترین دانش روز دنیا را به مخاطبانش منتقل کند.”

8- یوکن

مجله ی آموزشی یوکن خودش را اینطور معرفی می کند: ” یوکن مجله‌ایست تصویری که تلاش می‌کند هر آنچه انسان‌های موفق درباره موفقیت از دیروز تا به امروز تجربه کرده‌اند را به آسان‌ترین شکل ممکن در اختیار شما بگذارد و روش‌های نوین و راه‌های رسیدن به اهداف را به‌طور کاربردی در قالب متن، پادکست و ویدئوی آموزشی به شما ارائه دهد تا دریابید شما هم می‌توانید به آنچه در زندگی می‌خواهید برسید. ما در یوکن تلاش می‌کنیم جذاب‌ترین و بروزترین اطلاعات دنیا را با بهترین کیفیت برای شما فراهم کنیم.”

9- شیدشاد

صفحه ی درباره ما در سایت شیدشاد اینطور توضیح می دهد: ” شيد شاد خورشيدی است كه ميدرخشد  تا خوشحالی  را براي فرزندان شما به ارمغان بياورد، شيد شاد نوری است كه ميتابد تا شادی را در دل دلبندانتان روشن سازد، شيد شاد چراغی است به دست شما مادران و پدرانی كه دغدغه آموزش و پرورش گلهای زندگيتان را داريد،تربیت فرزندان و آموزش آنها این روزها از مهمترین دغدغه‌های پدر و مادرها می‌باشد.از همان ابتدا که جنین در بطن مادر قرار می‌گیرد با این پرسش که چه بخورم تا فرزند باهوشی به دنیا بیاورم ؟ این نگرانی شکل گرفته تا مراحل بعد در هر سنی تا ورود به دانشگاه در قالب های مختلف این نگرانیها و تلاش‌ها برای فراهم کردن بهترین بستر برای پرورش و آموزش فرزندانی موفق وجود دارد.”

10- فرزند پروری

سایت تخصصی مهارت های فرزند پروری اینطور معرفی شده است: ” هدف بنيادين وب سايت فرزندپروري اين است كه گامي هر چند كوچك جهت ارتقاء اطلاع رساني در حوزه روانشناسي كودك و نوجوان بردارد. به اين منظور مقالات علمي جديد و كاربردي را در اختيار كاربران خود قرار مي دهد. به علاوه براي دستيابي ساده تر به موضوعات، مطالب در چند بخش عمده شامل آزمون ها، اختلالات روانشناختي، اختلالات يادگيري، ارتقاء توانمندي هاي شناختي و هوشي، تربيت عاطفي و شخصيت پردازي، فرزندپروري و كودكان استثنايي ارائه مي شوند. علاقمندان مي توانند در بخش نظرات، سوالات خود را مطرح نمايند تا متخصصان كودك و نوجوان به آن ها پاسخ بدهند.”

امتیاز 3.7 (8 مشارکت)
مطالب مرتبط
7 نظرات
  1. mahdi می گوید

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون، عالی هستین شما

  2. رویا می گوید

    سایتتون خیلی عالیه

  3. مصطفی** می گوید

    ممنونم ازتون👏👏
    بسیار مطالب مفید،کلیدی هستن
    ودرعین حال قابل فهم عموم افراد چ در سطح سوادیِ پایین و چ بالا.
    بنظر من هرکسی باید یه سر ب این سایت خوبه شما بیاد و استفاده کنه.
    دستتون دردنکنه بابت تمام زحماتی ک کشیدید.🥰🥰😘🙏🏻🙏🏻👏💟

  4. منصورتندروصالح می گوید

    با سلام.از ارائه مطالب لازمي که در دسترس مراجعان به سايت قرار داده ايد تشکر مي کنم.من مرتبه اول است که به سايت شما مراجعه کرده ام اما نحوه عمل شما نشانه عميق و موثر و مفيد بودن مطالب تان است.آرزوي موفقيت روزافزون براي شما از خداوند را خواهانم.

  5. مرجان می گوید

    سایت عالی دارید سایت سایکومتریست هم اضافه کنید واقعا به روزه و مطالب خوبی داره
    و قابل اعتماده

  6. محمد می گوید

    خیلی ممنون از معرفی سایتای روانشناسی خیلی مفید بود

  7. علی می گوید

    عالی بود خیلی ممنون سایت روانشناسی مخصوص زوج درمانی و روابط عاطفی سراغ ندارید ؟؟؟ سیات های جعبه ابزار ذهنی و وانیاب و …. خیلی مسائل دیگه ایی هم مطرح کردن مثلا سایت روانشناسی سیناپس فقط مربوط به زوج درمانی و سکس تراپیه می خواستم بدونم به جز این سایت سایت دیگه ای هم هست که تخصصی به این موضوعات بپردازه ؟

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.