جشنواره ها و تخفیفات

درد مزمن و علت های آن

همه چیز درمورد درد مزمن

اگر شما هم سوالاتی شبیه به سوالات زیر درمورد درد مزمن دارید، این مقاله مخصوص شماست! آن را تا انتها بخوانید و نظراتتان را با تیم جعبه ابزار ذهنی در میان بگذارید:

  • درد مزمن چیست؟
  • چه عواملی باعث دردهای مزمن می شود؟
  • عوامل خطرناک ایجادکننده دردهای مزمن چه هستند؟
  • چگونه درد مزمن را تحمل کنیم؟
  • آیا دردهای مزمن درمانی دارند؟
  • آیا درد مزمن یک بیماری جسمی‌ست یا روانی؟

بررسی اجمالی

همه ما گاهی درد و رنج هایی را تجربه می کنیم. در حقیقت، درد ناگهانی یک واکنش مهم از سوی سیستم عصبی است که به ما کمک می کند تا از یک خطر یا آسیب احتمالی مطلع شویم. به طور خلاصه و ساده وقتی آسیب دیدگی رخ می دهد، سیگنال های درد از ناحیه آسیب دیده به سمت بالا به نخاع و به سمت مغز شما حرکت می کنند. با احساس درد در نقطه ای که سیگنال درد را به مغز ارسال کرده بدن به صورت ناخودآگاه دست از فعالیت می کشد و یا به فکر درمان می افتد.

تفاوت درد مزمن با دردهای نرمال

با این حال، دردهای مزمن با دردهای معمول متفاوت هستند. در حالت درد مزمن، بدن شما حتی پس از بهبودی آسیب نیز به ارسال سیگنال های درد به مغز شما را ادامه می دهد. این می تواند چندین هفته تا سال طول بکشد. مشکلات تحرکی چالش دیگری ناشی از این معضل است؛ دردهای مزمن می توانند تحرک شما را محدود کرده و از انعطاف پذیری، قدرت و تحمل جسمی و روانی شما بکاهند. این موضوع ممکن است انجام وظایف و فعالیت های روزمره شما را به چالش بکشد.

درد مزمن دقیقا چیست؟

درد مزمن به عنوان دردی تعریف می شود که حداقل ۱۲ هفته طول بکشد. درد ممکن است احساس تیزی یا تیر کشیدن به شما بدهد. همچنین ممکن است باعث احساس سوزش یا درد متناول در مناطق آسیب دیده شود. درد مزمن ممکن است ثابت یا متناوب باشد، بی دلیل برود و بیاید و در هر نقطه ای از بدن رخ دهد. نوع درد می تواند در مناطق مختلف آسیب دیده متفاوت باشد و به دلایل مختلفی به وجود بیاید.

برخی از رایج ترین انواع درد مزمن عبارت اند از:

  • سردرد
  • درد پس از عمل جراحی
  • درد پس از ضربه و شوک
  • درد پایین کمر و نخاعی
  • درد ناشی از انواع سرطان
  • درد آرتروز و مفاصل
  • درد نوروژنیک (درد ناشی از آسیب عصبی)
  • درد روان زا (دردی که ناشی از بیماری یا آسیب عصبی نیست)

درد مزمن

طبق آکادمی پزشکی درد آمریکا، بیش از یک و نیم میلیارد نفر در سراسر جهان از دردهای مزمن رنج می برند. این شایع ترین علت معلولیت طولانی مدت در ایالات متحده است که سالانه حدود ۱۰۰ میلیون آمریکایی را مبتلا می کند.

چه عواملی باعث دردهای مزمن می شود؟

دردهای مزمن معمولاً به دلیل آسیب دیدگی اولیه مانند پیچ ​​خوردگی کمر یا کشیدن عضله در ورزش یا حوادث ایجاد می شوند. اعتقاد بر این است که درد مزمن پس از آسیب دیدن اعصاب ایجاد می شود. آسیب عصبی باعث شدیدتر و طولانی تر شدن درد می شود. در این موارد، درمان آسیب اصلی نمی تواند درد مزمن را برطرف کند.

با این حال، در برخی موارد، افراد دردهای مزمن را بدون هیچ گونه آسیب قبلی تجربه می کنند. دلایل دقیق این پدیده آن هم بدون آسیب قبلی به خوبی شناخته نشده است. این درد ممکن است گاهی ناشی از یک بیماری زمینه ای سلامتی باشد، مانند:

  1. سندرم خستگی مزمن: خستگی مفرط و طولانی مدت که اغلب با درد همراه است.
  2. آندومتریوز: یک اختلال دردناک؛ هنگامی رخ می دهد که پوشش داخلی رحم در خارج از رحم رشد می کند.
  3. فیبرومیالژیا: درد گسترده در استخوان ها و عضلات.
  4. بیماری التهابی روده: گروهی از بیماری ها که باعث التهاب مزمن و دردناک در دستگاه گوارش می شود.
  5. سیستیت بینابینی: یک اختلال مزمن است که با فشار مثانه و درد مشخص می شود.
  6. اختلال عملکرد مفصل گیجگاهی فکی (TMJ): شرایطی که باعث کلیک کردن یا قفل شدن فک به صورتی بسیار دردناک می شود.
  7. ولوودینیا: دردی مزمن که بدون هیچ دلیل مشخصی رخ می دهد.

چه کسی در معرض درد مزمن است؟

درد مزمن می تواند افراد را در هر سنی تحت تأثیر قرار دهد، اما بیشتر در بزرگسالان و به ویژه افراد مسن دیده می شود. علاوه بر سن بالا، عوامل دیگری که می توانند خطر ابتلا به درد مزمن را افزایش دهند عبارت اند از:

  1. آسیب دیدگی (تصادفات رانندگی، ورزش های شدید، حوادث طبیعی و …)
  2. جراحی کردن (خصوصا عمل های بسیار سنگین)
  3. جنسیت مونث
  4. اضافه وزن و چاقی

درد مزمن

درد مزمن چگونه درمان می شود؟

هدف اصلی درمان کاهش درد و تقویت تحرک فرد مبتلا است. این به شما کمک می کند بدون ناراحتی به فعالیت های روزمره خود برگردید. شدت و دفعات درد مزمن می تواند در افراد متفاوت باشد. بنابراین پزشکان برنامه هایی برای کنترل درد ایجاد می کنند که مختص هر فرد است. به همین علت هیچ برنامه کلی ای برای مقابله با درد مزمن وجود ندارد.

برنامه مدیریت درد شما به علائم و بیماریهای زمینه ای بستگی دارد. برای درمان درد مزمن شما ممکن است از درمان های پزشکی، روش های درمانی سبک زندگی یا ترکیبی از این روش ها استفاده شود. در صورتی که علت درد مشخص نباشد معمولا پزشکان افراد را نزد روانشناس می فرستند.

داروهایی برای درد مزمن

انواع مختلفی از داروها در دسترس است که می تواند به درمان درد مزمن کمک کند. در اینجا چند نمونه هستند:

  • مسکن های بدون نسخه: از جمله استامینوفن (Tylenol) یا داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی (NSAID) مانند آسپیرین (بوفرین) یا ایبوپروفن (Advil).
  • مسکن های افیونی: از جمله مورفین (MS Contin) ، کدئین و هیدروکودون (توسیگون)
  • مسکن های کمکی: مانند داروهای ضد افسردگی و ضد تشنج

اقدامات پزشکی برای درد مزمن

برخی اقدامات پزشکی همچنین می تواند ابن نوع از درد را تسکین دهد. برخی از این اقدامات عبارت اند از:

  1. تحریک الکتریکی: نوعی از درمان نوین با ارسال شوک های الکتریکی خفیف به عضلات، درد را کاهش می دهد.
  2. بلوک عصبی: بلوک عصبی نوعی تزریق است که از ارسال اعصاب سیگنال درد به مغز شما جلوگیری می کند.
  3. طب سوزنی: طب سوزنی از درمان های کهن طب شرقی ست که در آن با استفاده از سوزن و ضربه به نقاط خاصی از بدن درد مزمن معالجه می شود.
  4. جراحی: عمل جراحی صدماتی را که ممکن است به طور نامناسب بهبود یافته و ممکن است در درد نقش داشته باشند، اصلاح می کند.

درد مزمن

درمان های همگانی و سبک زندگی برای دردهای مزمن

علاوه بر این، روش های مختلف زندگی برای کمک به تسکین درد مزمن در دسترس است. به عنوان مثال:

  1. فیزیوتراپی
  2. تایچی (نوعی ورزش رزمی)
  3. یوگا
  4. هنر و موسیقی درمانی (درمان به واسطه موسیقی)
  5. حیوان خانگی درمانی (درمان به واسطه حیوانات خانگی خصوصا سگ، گربه و اسب)
  6. روان درمانی
  7. ماساژ
  8. مراقبه (مدیتیشن و درمان به وسیله اعتقادات معنوی)

مقابله با درد مزمن

راستش را بخواهید متاسفانه در حال حاضر هیچ درمانی به صورت تضمینی و قطعی برای درد مزمن وجود ندارد؛ اما بیماری می تواند با موفقیت کنترل شود. مهم است که به برنامه مدیریت درد خود کمک کنید و تا حد امکان با آن پیش بروید تا علائم را تسکین دهد.

درد جسمی همواره با درد عاطفی در ارتباط است و اثراتی اجتناب ناپذیر بر روی آن دارد، بنابراین درد مزمن می تواند سطح استرس شما را افزایش دهد. ایجاد مهارت های عاطفی می تواند به شما کمک کند تا با استرس مرتبط با شرایط خود کنار بیایید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای کاهش استرس انجام دهید:

از بدن خود به خوبی مراقبت کنید

خوب غذا خوردن، خواب کافی و ورزش منظم می تواند بدن را سالم نگه دارد و استرس را کاهش دهد.


پیشنهاد نویسنده: تاثیر استرس بر سلامتی


به مشارکت در فعالیتهای روزمره خود ادامه دهید

با شرکت در فعالیت هایی که از آنها لذت می برید و معاشرت با دوستانتان می توانید روحیه خود را تقویت کرده و استرس را کاهش دهید. دردهای مزمن ممکن است انجام برخی وظایف را به چالش بکشند. اما جدا شدن از دیگران و جامعه می تواند دید منفی تری نسبت به وضعیت شما داشته و حساسیت شما را نسبت به درد افزایش دهد.

درد مزمن

به دنبال کمک و پشتیبانی باشید

دوستان، خانواده و گروه های پشتیبانی می توانند به شما کمک کنند و در مواقع سخت آسایش خاطر شما را فراهم کنند. خواه در انجام کارهای روزمره مشکلی داشته باشید یا به سادگی به تقویت عاطفی نیاز داشته باشید، یک دوست صمیمی یا عزیز می تواند پشتیبانی مورد نیاز شما را فراهم کند.

سخن پایانی

درد مزمن می تواند اثرات فراوانی بر زندگی روزمره و سلامت جسم و روان شما بگذارد. اما مرحله ای از زندگی ست که گذر از آن غیرممکن نیست. با مراقبت ها و چک آپ های پزشکی، توجه به تغذیه، ورزش و سلامت جسم و همچنین معاینات و چک آپ های روانی می توانید تا حد زیادی اثرات این معضل را بر زندگی خود و اطرافیان کم کرده و به سوی بهبودی حرکت کنید.

در صورت بروز هرگونه ابهام و یا درمیان گذاشتن پرسش‌ هایتان می توانید از طریق کامنت، ایمیل جعبه ابزار ذهنی و تماس با مرکز مشاوره و کلینیک روانشناسی ذهن آرا با ما در ارتباط باشید.

 

منبع سایت HealthLine American Chronic Pain Association website
مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.