مدیتیشن برای تازه کارها!

برخی از پزشکان می گویند که اگر جسم و روح ما تقویت شود، سیستم ایمنی بدن نیز به تبع آن در برابر بیماری ها مقاوم تر شده و همین نکته بیشتر بر اهمیت مدیتیشن دامن می زند. دلیلش نیز این است که بر اثر مدیتیشن، انرژی بدن در فرکانس های بالاتری ارتعاش پیدا کرده و همین مسئله اجازه نمی دهد ميكرو ارگانيزم های بیماری زا در بدن رشد مطلوبی داشته باشند. علاوه بر آن، آرامش ذهنی حاصل از مدیتیشن از میزان استرس می کاهد و قدرت تمرکز را افزایش می دهد.

معنای مدیتیشن برای ذهن و بدن

تمرین واقعی مراقبه می تواند با روش های مختلفی انجام شود، اما یک نوع از آن که نتایج دلگرم کننده را نشان می دهد، به عنوان مدیتیشن با ذهن آگاهی شناخته می شود. هدف از این تمرین است  که ذهن خود را آموزش دهید که دقیقاً بر لحظه حال تمرکز داشته باشد. این شامل تمرکز بر روی مواردی مثل: تنفس، چیزهایی که در اطراف تان مشاهده می کنید و آگاهی از اطراف و درون تان است.

مدیتیشن مغز شما را شارژ می کند

مدیتیشن به شما کمک می کند تا در حالت آرامش و بهبودی قرار گیرید، حالتی که در آن شما تحت کنترل افکار و احساسات خود نیستید. در نتیجه، ذهن شما به نحوی می تواند آنها را مدیریت کند تا بتوانید تصمیمات بهتر بگیرید.

مدیتیشن مغز شما را سالم نگه می دارد

درست همانطور که تمرینات بدن شما را از لحاظ جسمی قوی تر می کند، این تمرین ذهنی مغز شما را قوی تر می کند. مدیتیشن بخش هایی از مغز شما را فعال می کند که باعث ارتقای چیزهایی مانند هوش، همدلی، و شادی می شود. این یک واقعیت شناخته شده است که مغز ما در حدود سن 30 سالگی به آرامی شروع به کوچک شدن می کند اما با مدیتیشن می توانید از آن پیشگیری کنید.

مدیتیشن گریه های بدن شما را می شنود

وقتی ما بیش از حد مشغول هستیم، ممکن است به علائم ظریف بدن مان توجهی نداشته باشیم. به عنوان مثال، هنگامی که ما تحت فشار قرار می گیریم، علائم اولیه ای مانند تنگی، سوزشش و سنگینی در بدن به وجود می آید. هنگامی که ما این علائم را نادیده می گیریم، می تواند منجر به علائم تقویت شده ای مانند فشار خون بالا، خستگی و اضطراب شود. مدیتیشن به شما کمک می کند تا با آنچه که بدن شما سعی در برقراری ارتباط با شما در مورد سلامت و تندرستی شما داشته باشد بیشتر آگاه شوید تا از این مسائل قبل از اینکه دیر شود جلوگیری کنید.

یک راه ساده برای مدیتیشن (حتی برای مبتدیان)

مدیتیشن برای تازه کارها!

اگر پیش از این مدیتیشن انجام نداده اید، صرف 2 دقیقه در روز ممکن است آغاز خوبی برای ایجاد یک عادت مدیتیشن باشد و تجربه نتایج آن باشد. یکی از چیزهایی که باید در نظر داشته باشید این است که مراقبه در مورد تلاش برای متوقف کردن افکار شما نیست. بیشتر در مورد آگاهی از آنها و سپس به سادگی می توانید اجازه رفت و آمد به آنها بدهید. همه چیزی که شما نیاز دارید، یک فضای راحت است که حواس تان را پرت نکند و موارد زیر را انجام دهید:

  1. پشت تان یک سطح صاف و راحت بگذارید، یا روی صندلی یا روی زمین (هر کدام راحت تر هستید). رایج ترین و راحت ترین حالت برای مدیتیشن حالت نشسته است. روی زمین، صندلی یا چارپایه بنشینید. اگر روی زمین نشسته اید بهتر است روی یک بالش یا زیرانداز به صورت چهار زانو بنشینید. راحت بودن بسیار مهم است. حالا تصور کنید یک بند از سر، گردن و پشت شما گذشته و آنها را در یک راستا قرار داده است. به عبارت دیگر کاملاً صاف بنشینید.
  2. توجه خود را روی تنفس تان معطوف کنید. آرام و عمیق نفس بکشید. سعی کنید تنفس دیافراگمی داشته باشید و ریه‌های تان را پر کنید اما به خودتان فشار نیاورید. به احساسی که در هنگام دم و بازدم در بینی، گلو، سینه و شکم خود دارید دقت کنید. هوا را از بینی خود وارد و از دهان خود خارج کنید.
  3. در حالی که نفس می کشید، به آرامی چشم ها را ببند.
  4. مانترای خود را انتخاب کنید. مانترا، صدا، کلمه یا عبارتی است که در طول مدیتیشن تکرار می شود. مانتراها فواید روحی دارند، ارتعاشی و قابل تغییر هستند و می توانند باعث تمرکز شوند. می توان مانترا را بلند تکرار کرد یا به آرامی با خود نجوا کرد.
  5. از لحظه حال لذت ببرید، فشار بدن خود را بر روی صندلی زیر خود احساس کنید، فشار پا روی کف و دست ها و بازوها که فقط روی پاها قرار دارند.
  6. به آرامی توجه خود را روی تنفس و بدن که بالا و پایین می رود، بیاورید.
  7. هنگامی که متوجه شدید ذهن شما به افکار، صداها و سایر احساسات منحرف شده است، به آرامی دوباره تمرکز خود را به تنفس خود برسانید.
  8. به تدریج توجه خود را به بدن و فضای اطراف خود جلب کنید. سپس به آرامی دوباره چشم خود را باز کنید.

تأثيرات مفيد مديتيشن

تأثيرات جسمى

  • استراحت عميقى که در مديتيشن اتفاق مى افتد ضربان قلب و بار اضافى روى آنرا بشدت کاهش مى دهد.
  • کاهش در ميزان کورتيزول (هورمونى که در هنگام استرس توليد مى شود ) و لاکتات خون
  • کاهش در ميزان راديکال هاى آزاد توليد شده در عضلات که مى تواند باعث تخريب بافتى بدن شود. ثابت شده است که در اين راديکال هاى آزاد اکنون رابطه تنگاتنگى با پيرى زودرس در بدن دارند.
  • کاهش فشار خون
  • افزايش مقاومت پوستى
  • كاهش در ميزان کلسترول. ميزان کلسترول بدن رابطه مستقيمى با بيماري هاى قلبى و عروقى بدن دارد.
  • افزايش ميزان هوا در ريه ها که نتيجه مستقيمى بر تنفس آسان تر و بهتر دارد. اين اثرات مخصوصاً در بيماران آسمى قابل توجه است.
  • افزايش اثرات بيولوژيک جوانى. يک تحقيق استاندارد درباره پيرى که به صورت طولانى مدت در آمريکا انجام شده است، ثابت کرده است که کسانى که به صورت مداوم از مديتيشن استفاده مى کنند (حداقل به مدت ٥ سال ) به طور متوسط ١٢ سال جوان تر از سن همسالان خود هستند.

تأثيرات روحى

  • بهبود روحيات و اخلاق ورفتار شخص. در نتيجه مديتيشن ، ارتباطات صحيح مغزى افزايش پيدا مى کند. اين کار منجر به درک صحيح شخص در زندگى و بهبود اخلاق و رفتار مى شود.
  • کاهش اضطراب و افسردگى
  • کاهش تحريک پذيرى
  • افزايش قدرت يادگيرى و حافظه
  • افزايش قدرت اعتماد به نفس
  • افزايش احساس جوانى و حيات
  • افزايش شور و شادمانى در شخص
  • افزايش توقع و انتظار در زندگى. (اين شاخص مهمى از بهداشت روانى در يک جامعه بحساب می آيد)
امتیاز 5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.