چطور دوستی را به ازدواج برسانیم؟

در هر رابطه ای مکالماتی وجود دارند که باید انجام شوند و البته مکالمه های سختی هم به شمار می آیند. صحبت کردن راجع به ازدواج و رساندن دوستی به ازدواج نیز می تواند یکی از همین مکالمه های دشوار باشد که لازم است در موقعیت مناسب با شخصی که با او در رابطه هستید انجام دهید.

اما موقعیت مناسب برای رساندن دوستی به ازدواج چه زمانی است و چطور باید بحث ازدواج را پیش بکشیم؟

پیش کشیدن ازدواج

شروع

قبل از این که بخواهید زمان مناسب برای مطرح کردن موضوع ازدواج را تعیین کنید یک سری سوالات مهم هست که باید از خودتان بپرسید. پس با دقت، صداقت و صرف زمان لازم به دنبال پاسخ سوالات زیر باشید:

  • دلیل شما برای ازدواج با طرف مقابلتان چیست؟ اگر این سوال را از خودتان بپرسید و پاسخ مناسبی به آن بدهید خودتان بهتر می توانید متوجه شوید که آیا زمان مناسب برای صحبت در رابطه با ازدواج رسیده است یا خیر
  • چرا فکر می کنید که الان زمان پیش کشیدن بحث ازدواج است؟ آیا چیزی در شما تغییر کرده است؟ آیا اطرافیان باعث شده اند که شما به فکر ازدواج بیفتید؟ آیا دوستانتان درحال ازدواج کردن هستند و شما احساس عقب افتادن می کنید؟ به طور کلی چه چیز شما را به این نتیجه رسانده است؟
  • آیا رابطه ی شما تازه شکل گرفته است یا رابطه ای طولانی و جدی است؟
  • آیا فرد دیگری بر این رابطه تاثیر دارد یا این رابطه روی افراد دیگری تاثیر گذار است؟(مثل کودکان)
  • آیا فاکتور ها، عقاید و انتظاراتی دارید که باید به آنها توجه شود؟(مثلا سن، شرایط اجتماعی، شرایط مذهبی، شرایط فرهنگی و شرایط خانوادگی)
  • آیا هردوی شما از لحاظ احساسی، روحی و فیزیکی آمادگی صحبت درباره ی ازدواج را دارید؟
  • آیا قبلا هم این بحث را پیش کشیده اید؟ (چه به شکل ضمنی یا زمان های دور)

هر رابطه ای، درست مثل انسان ها، خاص و متفاوت است. این بدین معنی است که هر رابطه شرایط زمانی خاصی برای مکالمات سخت و ضرروی را می طلبد.

با وجود این که هر رابطه ای با روابط دیگر متفاوت است و نمی توان برای گفتگوها زمانی مشخص کرد اما با توجه به تحقیقات انجام شده درباره ی ازدواج، این مکالمه بستگی به سن، تمایل به باروری و خواسته های متقابل زوجین دارد.

اگر شما به طور کلی قصد ازدواج ندارید و یا تمایلی با ازدواج با شخص مورد نظر در شما وجود ندارد، مطرح کردن آن در مراحل ابتدایی رابطه بهترین رویکردی است که می توانید پیش بگیرید. این کار باعث صرفه جویی در زمان شما و طرف مقابلتان می شود اگر دیدگاه او به ازدواج مثل دیدگاه شما نباشد.

پیش کشیدن ازدواج

به تازگی تحقیقی روی 1000 زوج تازه ازدواج کرده انجام شده و در آن محققین بررسی کردند که این زوج ها چه مدت قبل از ازدواج کردن بحث ازدواج را باهمدیگر به پیش کشیده اند. با توجه به این تحقیقات، در اکثر زوجین زمان زیادی بین صحبت در رابطه با ازدواج و خود ازدواج وجود داشته است. این بررسی ها نشان داد که 94درصد از زوجین در شش ماه قبل از رسمی شدن ازدواج، در این باره با همدیگر صحبت داشته اند و حدود 30 درصد از آنها حدودا هفته ای یک بار در این رابطه باهم صحبت می کرده اند.

اما ممکن است بپرسید از کجا باید بدانیم که زمان ازدواجمان چه تاریخی است و چه مدت قبل باید راجع به آن صحبت کنیم. یکی از راه های تشخیص آن این است که بررسی کنید و ببینید که در چه مرحله ای از رابطه قرار دارید:

مراحل یک رابطه

دوره ی رومانتیک

این دوره که به فاز ماه عسل نیز معروف است جایی است که زن و شوهر احساس وابستگی و اعتیاد به یکدیگر دارند. در این دوره طرفین مشکلات را نادیده می گیرند و فقط روی ویژگی های مثبت طرف متمرکز می شوند.

اما این مرحله چقدر طول می کشد؟ مطالعات نشان داده اند که این مرحله بین دوماه تا یک سال می تواند به طول بینجامد. اکثر مردم در این مرحله اقدام به ازدواج می کنند اما بحث های لازم قبل از ازدواج و یا برنامه ریزی های لازم برای آینده را انجام نمی دهند.

پیش کشیدن ازدواج

دوره ی بعد از ماه عسل

این دوره که به عنوان دوره ی آشنایی-سازگاری با واقعیت نیز شناخته می شود زمانی است که زوج ها در واقعیت قرار می گیرند و متوجه می شوند که پارتنر آنها نیز یک انسان است.

در این دوره است که بسیاری از زوج هایی که رابطه ی مستحکمی ندارند از یک دیگر جدا خواهند شد. در این دوره، همه چیز برای دو طرف بی اهمیت و پایدار جلوه می کند. مثلا ظرف ها داخل ظرفشویی کثیف خواهند ماند، جوراب های کثیف در سبد لباس های کثیف قرار نمی گیرند، عشق و مراقبت کاهش می یابد و افراد بیشتر وقت خود را به جای اینکه با پارتنر خود بگذارنند، صرف رابطه با دوستان می کنند.

شرط لازم برای عبور از این مرحله، رابطه ی صادقانه و نرمال است و نیاز است در این وضعیت، درباره ی برنامه ریزی برای آینده نیز صحبت کنید.

دوره ی اتصال

این مرحله که به همراهی هم معروف است جایی است که بیشتر زوج ها در آن شروع به گفتگو درمورد ازدواج می کنند. اینجا جایی است که گرد و خاک ها فرو نشسته و زوج ریتم یکدیگر را پیدا کرده اند.

در این فاز اعتماد بین شما ساخته شده است و آماده اید که رابطه را به مرحله ی عمیق تری ببرید و تمرکزتان را از روی “من” به “ما” برسانید.

اگر در مراحل قبلی بین شما صحبتی راجع به ازدواج نشده است، به احتمال زیاد یکی در این مرحله یکی از طرفین درحال فکر کردن درباره ی آن است یا می خواهد آن را پیش بکشد.

البته دلیل این که بحث را پیش نمی کشند این است که ترس یا نگرانی از این دارند که نکند طرف مقابل فکر کند درحال تحمیل یک رابطه ی جدی به آنها هستند.


مقاله مرتبط: از کجا بفهمیم برای یک رابطه جدید آماده ایم؟


دوره ی کشمکش دشوار

که به عنوان مرحله ی تردید یا مقایسه نیز شناخته می شود. این مرحله نیز یکی از مراحلی است که ممکن است در آن جدایی شکل بگیرد. در این مرحله شما رابطه ی خود را با روابط دیگران مقایسه می کنید و اگر ازدواج برای شما مهم است (که احتمالا مهم بوده که تا اینجای مقاله راجع به پیش کشیدن ازدواج را خوانده اید)، فشاری که ناشی از عدم توانایی صحبت کردن در رابطه با موضوعی به این مهمی به شما وارد می شود می تواند منجر به نابودی رابطه شود.

دوره ی تثبیت

این مرحله نیز به عنوان مرحله ی استراحت هم شناخته می شود. در این مرحله زوج ها تعهد خود را به یکدیگر نشان می دهند. درحالی که مراحل قبلی تنها در بحث و تئوری هستند، در این مرحله رویداد های بزرگتر و واقعی تری اتفاق می افتند- مثل بچه دار شدن، هم خانه شدن، خریدن خانه با یکدیگر یا ازدواج.

بسیاری از زوج ها به این مرحله نمی رسند اما آنهایی که می رسند می بینند که عشقشان بیشتر شده است و اعتماد و ارتباط بیشتری با شریک خود دارند.

اگر بدانید که در کدام مرحله ی رابطه هستید ساده تر می توان تشخیص داد که آماده ی گفتگو راجع به ازدواج هستید یا نه.

البته نکته ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که این مراحل تنها یک راهنما هستند- حتی اگر “شما” احساس آمادگی داشته باشید، ممکن است طرف مقابلتان این حس را نداشته باشد.

نکات مهمی که باید در رابطه با رساندن دوستی به ازدواج در نظر داشته باشید

درباره ی مسائلی که ممکن است پیش بیاید فکر کنید

یکی از راههایی که می تواند به شما کمک کند این است که درباره ی پیامد های مطرح کردن زودهنگام یا دیرهنگام این موضوع فکر کنید.

اگرچه ممکن است کار عذاب آور یا ناخوشایندی باشد اما طبق روش مهندسی معکوس، فکر کردن راجع به مشکلاتی که ممکن است بر اثر دیر یا زود شدن به وجود بی آیند آنقدر ها هم کار اشتباهی نیست. بخش مهمی از تصمیم گیری ها، سنجش هردو سوی مزایا و معایب است


مقاله مرتبط: مشاوره ازدواج


این پیشنهاد را جذاب جلوه دهید

بحث کردن راجع به مسائلی با این اهمیت، می تواند کاری بسیار دلهره آور باشد. پیشنهاد ما به شما استفاده از پرسشنامه هایی است که در آن آمادگی زوج برای ازدواج بررسی می شود. با استفاده از این تکنیک ها زوج ها بدون ترس و استرس می توانند رابطه خود را مورد بررسی قرار دهند.

پیش کشیدن ازدواج

هیچ رویکردی وجود ندارد که برای همه ی رابطه ها و همه ی افراد جواب درست بدهد. با این وجود، با پاسخ دادن به سوالات مطرح شده در این مقاله و اطلاعات دیگر، می توانید تشخیص دهید که آیا اکنون زمان مناسبی برای رساندن دوستی به ازدواج است یا خیر.

مهمترین چیز این است که در این تمام این موارد به خاطر داشته باشیم که رابطه یک خیابان دو طرفه است.سعی کنید به طرف مقابل هم فضای لازم برای فکر کردن و تصمیم گرفتن بدهید زیرا تصمیم او نیز به اندازه ی تصمیم شما مهم و تاثیرگذار است.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.