توسعه مثبت جوانان و برنامه های آموزشی

توسعه مثبت جوانان یا استفاده از روش‌های رشد مثبت جوانان تضمین می‌کند که ما نیازهای جوان را اولویت‌بندی می‌کنیم و به آن ها کمک می‌کنیم. همچنین خیلی از ما سعی داریم تا مهارت‌های لازم را برای جوانان از جهت تبدیل شدن به اعضای سازنده و موفق جامعه ایجاد کنیم. سرمایه گذاری روی جوانان، کاری عاقلانه اما به ظاهر دلهره آور است. رشد مثبت جوانان شامل شیوه های پژوهش محور است که ثابت شده است در ایجاد مهارت در نوجوانان نیز موثر است.

Positive youth development

توسعه مثبت جوانان چیست؟

توسعه مثبت جوانان (PYD)، در مورد ارزش گذاری جوانان به عنوان اعضای جامعه و دادن مهارت ها، صدا و فرصت هایی برای مشارکت در جامعه است. PYD یا توسعه مثبت جوانان، یک رویکرد تا حدودی جدید به تحقیق و عمل جوانان است. رشد مثبت جوانان مانند روانشناسی مثبت گرا شامل رویکردی مبتنی بر نقاط قوت است که در آن مهارت ها پرورش می یابند. این برخلاف دیدگاه کسری محور است که در آن به نگرانی ها پرداخته می شود. به عبارت دیگر، این نظریه کم و بیش ماهیتی پیشگیرانه دارد.  هر چیزی که به نظر می رسد برای جوانان سودمند باشد، مجموعه ای از بهترین شیوه ها برای کار با جوانان است. «رویکردی با مفروضات تعریف‌کننده قوی در مورد آنچه که مهم است به آن توجه کنیم، اگر می‌خواهیم پتانسیل کامل همه جوانان را برای یادگیری و پیشرفت در محیط‌های متنوعی که در آن زندگی می‌کنند به درستی به دست آوریم.»

اهمیت توسعه مثبت جوانان چیست؟

توسعه مثبت جوانان باعث افزایش انعطاف پذیری و پیوند می شود. شایستگی اجتماعی، عاطفی، شناختی، رفتاری و اخلاقی؛ و خودتعیینی، خودکارآمدی و توسعه هویت مثبت در میان کودکان، نوجوانان و جوانان همگی از تاثیرات مثبت این حیطه هستند. PYD یا توسعه مثبت جوانان، موافق نظریه ذهنیت رشد است که شامل انعطاف پذیری توسعه انسانی است. این بدان معناست که مهارت ها و توانایی های جوانان را می توان در طول زمان توسعه داد و بهبود بخشید. توسعه مثبت جوانان، یک چارچوب مبتنی بر نقاط قوت است که به جای تمرکز بر نگرانی هایی که ممکن است جوانان با آن مواجه شوند و چالش هایی که ممکن است لازم باشد بر آن ها غلبه کنند، در نظر دارد مهارت های مهم لازم برای بزرگسالی را توسعه دهد.
PYD یا توسعه مثبت جوانان، حول شیوه‌های مبتنی بر تحقیق می‌چرخد که مؤثر بودنشان ثابت شده است. محیط های مثبت، تجربیات مثبت و روابط مثبت برای شکوفایی انسان ضروری هستند. با این حال، آن ها به ویژه برای رشد جوانان مهم هستند. حصول اطمینان از دسترسی جوانان به برنامه هایی که می توانند محیط ها، تجربیات و روابط مثبت را پیش بینی کنند برای برنامه های مؤثر PYD ضروری است.

چرا رشد مثبت جوانان مهم است؟

ناگفته نماند که ما با بها دادن به جوانان امروز، رهبران فردا را شکل می دهیم و برای آینده خود سرمایه گذاری می کنیم. نوجوانی دوران رشد جسمی، شناختی، ذهنی، عاطفی و اجتماعی است و یکی از مهم ترین دوره های رشد است. جوانان با توجه به محیطی که در آن هستند رشد خواهند کرد. با این حال، به کارگیری PYD به جوانان کمک می کند تا پیشرفت کنند و برای خود آینده ای درخشان را تععین کنند.

برنامه یک توسعه مثبت شامل چه مواردی می باشد؟

تامین امنیت جسمی و روانی
ساختار مناسب
روابط حمایتی
فرصت های تعلق داشتن
هنجارهای اجتماعی مثبت
پشتیبانی از اثربخشی و اهمیت دادن
فرصت هایی برای ایجاد مهارت

بهترین روش ها برای هدف گذاری جوانان

1.  تهیه پرسشنامه درباره نگرانی‌های نوجوانان و جوانان

در یک پرسشنامه از جوانان بخواهید بعضی از جنبه‌های زندگیشان را ارزیابی کنند، مانند: خانواده ، روابط اجتماعی، موفقیت‌های تحصیلی ، و ظرفیت‌های شخصی.  یک نمونه از این پرسشنامه ها در قسمت ابزار این متن ذکر شده است.

2. فهرست مهارت‌ها

یک پرسشنامه که از نوجوانان و جوانان می‌خواهد مهارت هایشان در کارها، حرفه ها و امور علمی مختلف را به همراه ارزش و رتبه بندی که این مهارت ها برایشان دارد ذکر کنند. در قسمت ابزار شما می‌توانید نمونه‌ای از فرم فهرست مهارت ها را مشاهده کنید. فکر خوبی است که شما و کارآموزتان به همراه  یکدیگر پرسشنامه نگرانی‌ها و فهرست مهارت ها را پر کنید. بلافاصله بعد از اینکه پرسشنامه ها پر شدند، شما می‌توانید درباره اولویت ها و تمایلات شخصی با آن‌ها صحبت کنید. در حین این مکالمه شما باید:

  • چالش‌هایی که جوانان به آن‌ها مواجه هستند را تعریف کنید، از جمله اهداف شخصی که جوانان می‌خواهند به آن‌ها برسند و موانع بر سر دستیابی به این اهداف.
  • قدم های بلند مدت و کوتاه مدت مشخصی را برای رسیدن به این اهداف و نیز غلبه بر چالش های روبرو ، تعیین کنید.
  • درباره رهیافت های مختلف که کارآموز شما می‌تواند برای رسیدن به اهدافش از آن‌ها استفاده کند، همفکری کنید.
  • یک نقطه مشخص را به عنوان نقطه آغاز روند رسیدن به هدف،  تعیین کنید.
  • درباره راه‌های جشن گرفتن برای موفقیت‌های به دست آمده در راه رسیدن به اهداف گفتگو کنید.
  • درباره چگونگی ارزیابی پیشرفت در راه رسیدن به اهداف  و اینکه در چه صورت تغییر اهداف لازم خواهد بود تصمیم بگیرید.

جوانان ممکن است مشکلات رفتاری کمتری داشته باشند و اگر فرصت‌های متنوعی برای یادگیری و مشارکت در خانه، مدرسه، برنامه‌های مبتنی بر جامعه و در محله‌های خود داشته باشند، ممکن است برای انتقال موفقیت‌آمیز به بزرگسالی آماده شوند. برخی از عناصری که می توانند از جوانان محافظت کنند و آنها را در مسیر موفقیت قرار دهند عبارتند از حمایت خانواده، بزرگسالان دلسوز، گروه همسالان مثبت، احساس قوی از خود و عزت نفس، و مشارکت در مدرسه و جامعه. PYD از فرصت‌های رهبری و مهارت‌سازی تحت هدایت بزرگسالان دلسوز حمایت می‌کند. به جوانان به‌عنوان دارایی‌هایی می‌نگرد که باید توسعه یابند و ابزاری برای ساختن آینده‌ای موفق در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

Positive youth development

برنامه‌ها در چه صورتی برای جوانان مفید هستند؟

در صورتی آموزش برنامه ها در توسعه مثبت جوانان مفید واقع می شوند، که نکات زیر را در خود داشته باشند:

ایمنی و امنیت جسمی و روانی
انتظارات روشن از رفتار، و همچنین افزایش فرصت ها برای تصمیم گیری، مشارکت در حکمرانی و وضع قوانین، و به عهده گرفتن نقش های رهبری در زمان بلوغ و کسب تخصص بیشتر.
حمایت عاطفی و اخلاقی
روابط حمایتی بزرگسالان
فرصت هایی برای ایجاد روابط انسانی نزدیک و بادوام با همسالان که از رفتارهای سالم حمایت و تقویت می کنند
احساس تعلق و ارزش شخصی
فرصت هایی برای توسعه ارزش ها و هنجارهای اجتماعی مثبت
فرصت هایی برای ایجاد مهارت و تسلط
فرصت هایی برای توسعه اعتماد به نفس در توانایی های خود برای تسلط بر محیط خود
فرصت هایی برای کمک به جامعه خود و ایجاد حس اهمیت
پیوندهای قوی بین خانواده ها، مدارس، و منابع گسترده تر جامعه
محققان بسیاری از برنامه‌ها را که موضوعات خاصی را هدف قرار می‌دهند (به عنوان مثال پیشگیری از سوء مصرف مواد) با استفاده از رویکرد PYD ارزیابی کرده‌اند. و شواهد فزاینده ای وجود دارد که نشان می دهد برنامه های PYD می تواند از انواع رفتارهای مخاطره آمیز در میان جوانان جلوگیری کند و نتایج اجتماعی و عاطفی را بهبود بخشد.

چند راهکار برای موفقیت جوانان

۱. دوستی به کیفیت است نه کمیت

وقتی جوان هستید می خواهید بیرون بروید و با افراد جدیدی آشنا شوید. به احتمال زیاد، حتی در موقعیت‌ ها و مکان ‌هایی قرار خواهید گرفت که با افراد زیادی آشنا می‌شوید. این معاشرت ها عالی است تا زمانی که دچار این توهم نباشید که داشتن دوستان زیاد از چند دوست واقعی ارزشمندتر است. فقط دوستان واقعی شما در صورت نیاز در کنار شما خواهند بود. حتی اگر نیمه شب با آن ها تماس بگیرید آنها به کمک شما خواهند آمد. بهترین دوستان شما در کنار شما خواهند بود و در مواقع ناامیدی قدرت شما را برای حل آن مشکل افزایش خواهند داد.

۲. نگران و مضطرب نباشید

نگرانی یک اتلاف وقت است. نگران بودن در مورد چیزی باعث سردرد های غیر ضروری در مورد چیزهایی می شود که حتی تا چند سال دیگر هم برای شما مهم نخواهند بود. به علاوه، همیشه چیزی برای نگرانی وجود دارد: نمرات شما، آینده شما، اقتصاد، گرم شدن کره زمین. این موارد هرگز تمام نمی شوند. اگر چیزی شما را آزار می دهد، به هر طریقی برخیزید و کاری برای آن انجام دهید. نگرانی به تنهایی هرگز چیزی را حل نکرده است.

۳. در حد توان خود زندگی کنید

خرج کردن پولی که ندارید ایده ی خوبی نیست. این کار را به روش قدیمی انجام دهید. اگر چیزی می خواهید تا زمانی که توانایی مالی دارید، آن را پس انداز کنید. اگر نمی توانید آن را بخرید، آن را نخرید. این قانون ساده می تواند به شما کمک کند تا از بسیاری از مشکلات دوری کنید. نسیه خرید کردن کار خوبی نیست. درعوض، در نهایت سودی بیشتر از قیمت پرداخت می کنید. بگذارید این را تکرار کنم. شما بیشتر از بقیه پرداخت می کنید. قرض گرفتن می تواند به یک کابوس واقعی تبدیل شود. یک روز این کابوس تمام می شود و متوجه دو مسیله می شوید. اول، این که حقوق شما در حال حاضر تا حد زیادی صرف بازپرداخت بدهی می شود. ثانیاً، این که می توانستید از سود انباشته ای که در طول سال ها پرداخت کرده اید، چیزهای بسیار گران قیمتی بخرید. به عنوان یک فرد جوان، شما مسئولیت مالی زیادی ندارید. هیچ خانواده ای وجود ندارد که مسیولیت مراقبت و حمایت از آن به دست شما باشد. وام مسکنی برای بازپرداخت وجود ندارد. از این زمان برای ایجاد پایه های مالی مناسب برای بقیه عمر خود استفاده کنید. پس انداز بخش هایی از حقوق به شما کمک می کند تا یک حاشیه امن برای مواقع غیر منتظره ایجاد کنید. این کار به شما این امکان را می دهد که مقدار مشخصی از پول خود را با بازدهی خوب سرمایه گذاری کنید.

4. اشتباهات خود را بپذیرید

بیشتر مردم دیگران را مقصر وقایع زندگیشان می دانند و نه خودشان را. این آسان ترین راهی است که می توان انتخاب کرد چرا که همیشه کسی را برای سرزنش پیدا خواهید کرد. مسئولیت زندگی خود را بپذیرید. اشتباهات اتفاق می افتند تا بتوانید از آنها درس بگیرید. اگر شروع به سرزنش کردن کنید نه تنها چیزی یاد نخواهید گرفت، بلکه همان اشتباهات دوباره برای شما اتفاق می افتد. این تا زمانی است که شما شروع به جستجوی دلیل اتفاقاتی که در خودتان می‌افتد باشید.

5. مراقب سلامتی خود باشید

 

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

20 − 19 =