حل مشکل توجه و تمرکز؛ 8 دلیل عدم تمرکز

وقتی این مقاله توجه شما را جلب کرد در حال انجام چه کاری بودید؟ احتمال با توجه به این مقاله تمرکزتان از یک تکلیف دیگر برداشته شد! از این به بعد اجازه ندهید هیچ چیزی تمرکز شما را بهم بزند. در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی هشت علت رایج عدم تمرکز و مشکل توجه بیان شده است، که زیر هرکدام راه حل های آن هم نوشته شده است.

حل مشکل توجه و تمرکز

1. پرت کنندگان حواس دیجیتالی

بیایید همین حالا یک آزمایش کوچک انجام دهیم. به تاریخچه مرورگر خود نگاه کنید، Ctrl + H را بزنید و ببینید در طول روز کجا بوده اید. ناخودآگاه وحشت می کنید. از ایمیل ها بیرون رفتید. شما از شبکه های اجتماعی به نشریات دیجیتال برگشتید و دوباره برگشتید. اوه، به چند فروشگاه آنلاین سر زده اید. در طرف دیگر موبایل شما وجود دارد. هر چند ثانیه، یک اعلان جدید از توییتر، اینستاگرام یا CNN دریافت می کنید. چشمان شما هرچند دقیقه از صفحه کامپیوتر به سمت تلفن می رود. شما عذاب وجدان می گیرید اگر چیزی را از دست بدهید، درست است؟

رفع مشکل: برنامه ریزی برای روز خود

می توانید یک برنامه روزانه تنظیم کنید. اگرچه کمی انعطاف پذیری مهم است، اما باید برای کارهایی مهم تر، زمان زیادی را اختصاص دهید.

زمان بندی برای:

  • ایمیل های کاری را بخوانید و به آنها پاسخ دهید.
  • برای دو یا سه پروژه مهم خود برنامه ریزی کنید.
  • برای توسعه حرفه ای و فردی وقت بگذارید.
  • کارهای خانه را انجام دهید.
  • در انجام تکالیف به بچه ها کمک کنید.

2. رویاهای روزانه و خاطرات

کافه کوچکی را که 15 سال پیش همسرتان از شما خواستگاری کرده است به یاد دارید؟ آیا اتاق ناهار خوری شما با همان میز کوچک و وسایل داخل آن زیباست؟

هر کس گاهی خود را در رویاهای روزانه و خاطرات خود غرق می کند. ذهن شما به آینده یا گذشته سفر می کند زیرا این رویاها دلپذیرتر هستند. این امر باعث می شود تا در تمرکز کردن، مشکل داشته باشید.

رفع مشکل: در حال زندگی کنید

خیال پردازی لزوما چیز بدی نیست. تخیل و خیال پردازی می تواند جرقه ای از نبوغ خلاقیت یا تجسم آنچه شما در زندگی می خواهید فراهم کند. خیالپردازی باید در زمانی انجام شود که منطقی باشد، نه زمانی که باید روی کاری تمرکز کنید.


مقاله مرتبط: خیالپردازی، لازمه خلاقیت


با داشتن لیست کارهای روزمره در زمان حال بمانید. هنگامی که ذهن شما شروع به خیالپردازی کرد، روی خود را به آنچه در مقابل شماست برگردانید.

یکی از کارهایی که می توانید انجام دهید این است که زمانی را برای خیالپردازی و خلاقیت و آرامش و استراحت کنار بگذارید تا در مواقع بحرانی در حین انجام تکلیف سراغتان نیایند.

3. سردرد یا میگرن

تقریباً همه در دوره ای از زندگی خود دچار سردرد شده اند. اگرچه شما می توانید در برخی موارد به کارتان ادامه دهید، اما میگرن می تواند هرگونه امید به تمرکز را از بین ببرد. سردرد و میگرن به دلیل مسائل مختلفی از جمله استرس، کمبود خواب، رژیم غذایی، خستگی چشم و داروها ایجاد می شود.

رفع مشکل: سردرد خود را کنترل کنید

مانند بطری ضدعفونی کننده دست، داروهای سردرد و میگرن خود را همیشه در دست داشته باشید. در رابطه با میگرن بیشتر مطالعه کنید تا راه های پیشگیری را یاد بگیرید.

اگر سردرد شما شدید نیست، یک روش بدون دارو را امتحان کنید. برخی از افراد به راحتی با نوشیدن آب، استفاده از کمپرس سرد یا ماساژ سر استفاده می کنند

4. افکار رقابتی

این پروژه کی تمام می شود؟ من باید برای تولد بچه علی چیزی تهیه کنم! من به آن ارقام حسابرسی نیاز دارم! امشب برای شام چی درست می کنم؟

این جملات به نظر آشنا میاد؟ افکار مسابقه ای و رغابتی خصوصاً در بین افراد ساغل، معمول است. اما باید بدانید این افکار نمی توانند مغز شما را در مسیر درستی نگه دارند.

رفع مشکل: مراقبه کنید

اگر مانند اکثر مردم باشید، 47٪ از زمان ذهن شما و حواس شما در حین انجام تکلیفی پرت می شود. مدیتیشن یک روش عالی برای جمع کردن حواس از محرک های مزاحم و تمرکز بر زمان حال است.

خبر خوب این است که مراقبه آسان است. نگران نباشید، جایی راحت بنشینید، کفش های خود را در آورده و به مدت ده دقیقه یک تایمر تنظیم کنید. سپس، فقط بر تنفس خود تمرکز کنید. سعی نکنید آن را کنترل کنید. دم و بازدم را به سادگی مشاهده کنید. بگذارید افکار بدون قضاوت عبور کنند. همچنین می توانید از سایر روش های مراقبه و ذهن آگاهی استفاده کنید.


مقاله مرتبط: انواع مدیتیشن، ریلکسیشن


5. مسائل و بحث های حل نشده

زندگی کثیف است و یکی از بزرگترین قاتلان تمرکز، اختلافات حل نشده است.

شاید دیشب با شریک زندگی خود بحث کرده اید. شاید هر دوی شما عصبانی به رختخواب رفته باشید و این ها همه صبح شما را اذیت کرده باشد. یا شاید از یک همکار به دلیل صدای بلندش خسته شده اید. در این مواقع باید بدانید که عصبانیت و دلخوری شما این مسائل را حل نمی کند. اما آنها شما را از کارتان منحرف خواهند کرد.

رفع مشکل: برخی از بسته شدن

به جای اینکه یک بحث را ادامه دهید، سعی کنید آن را حل کنید. آرام باشید، گوش دهید، و سعی کنید اختلاف نظر را به نوعی حل کنید.

اگر همكاری یا حتی آشنایی، كاری برای تحریک شما انجام داد تا توانایی تمركز شما را مختل كند، آنها را كنار بكشید و منطقی با آنها صحبت کنید و سعی کنید بفهمید چه چیزی ممکن است انگیزه اعمال آنها باشد. در غیر این صورت، بدانید که تمرکزتان بهم خواهد ریخت.

6. کمبود خواب

خواب کم فقط یک مسئله سلامتی نیست بلکه با هشیاری و تمرکز نیز ارتباط دارد. کم خوابی مانع توانایی تمرکز در ساعات بیداری می شود. دلایل پزشکی برای کم خوابی، مانند دیابت، مشکلات تنفسی، بیماری های قلبی عروقی و اختلالات عصبی وجود دارد. برای این موارد، شما باید به دنبال درمان پزشکی باشید. برای اکثر افراد، کم خوابی نتیجه اضطراب در مورد امور مالی، بچه ها، والدین یا شاید تغییر شغلی است که مد نظر شما بوده است.

رفع مشکل: برنامه روتین و منظمی داشته باشید

از دست دادن 16 دقیقه خواب می تواند شما را از تمرکز روز بعد محروم کند. هیچ چیز مانند داشتن یک برنامه روتین و منظم نمی تواند کمک کننده باشد، برای داشتن خواب خوب مراحل اصلی عبارتند از:

  • هر روز در یک ساعت مشخص بخوابید و بلند شوید، از جمله آخر هفته ها.
  • قرار گرفتن در معرض نور در شب، از جمله تلفن های هوشمند و صفحه رایانه را کنترل کنید.
  • از پرخوری پرهیز کنید. وعده های غذایی بزرگ نزدیک به رختخواب می توانند احساس نفخ و ناراحتی در شما ایجاد کنند.
  • از نوشیدن الکل یا کافئین خودداری کنید. هر دو این ماده ها چرخه خواب طبیعی شما را قطع می کنند.
  • وقتی دراز می کشید، چراغ ها را خاموش کرده و چشمان خود را ببندید. نفس های عمیق بکشید، و به خواب بروید.

7. عدم ورزش

حتی فعالیت بدنی کم و متوسط ​​به سلامت جسمی شما کمک می کند، خواب شما را بهبود می بخشد، اضطراب را کاهش می دهد و قدرت ذهنی را افزایش می دهد. اگر در طول روز قسمتی از وقت خود را برای ورزش اختصاص نمی دهید، به توانایی تمرکز خود آسیب می زنید.

رفع مشکل: حرکت کنید

همه ورزشکار نیستند. همه باشگاه رفتن را دوست ندارند. به جای این که یک برنامه حرفه ای و غیرقابل انجام برای خود بریزید، با قدم های کوچک، مانند راه رفتن با سگ خود یا حرکت در خانه شروع کنید. اگر خوردن ناهار 15 دقیقه طول می کشد، از بقیه وقت ناهار خود استفاده کنید و به پیاده روی بروید.

8. خستگی

اگر از یک پروژه کاری خسته شده اید، حتی کوچکترین محرک حواس شما را پرت می کند. اگر از کاری که انجام می دهید لذت نمی برید، در تمرکز روی آن مشکل خواهید داشت. اگر به طور کلی از زندگی خسته شده باشید، تمرکز بر روی هر چیزی دشوار است.

بی حوصلگی منجر به عدم انگیزه می شود، که این خود منجر به خستگی می شود و منجر به این می شود که ساعت ها در فیس بوک یا اینستاگرام باشید. افسردگی و دلزدگی ارتباط تنگاتنگی دارند.

رفع مشکل: تعادل ایجاد کنید

روزمرگی ما را خفه کرده است. با وجود مشغله زیاد، شما باید راهی برای بازگرداندن “اجتماع” به زندگی خود پیدا کنید. تعادل بین زندگی و کار خصوصاً در این شرایط مهم است.

حتی اگر با غذا خوردن در رستوران یا بازدید از مادربزرگ راحت نیستید، چیزهایی وجود دارد که می توانید انجام دهید. مکالمه تصویری و صحبت با دوستان در بالکن نیز می تواند مفید باشد.

منبع lifehack
مقالات مرتبط

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.