یک برنامه ریزی مفید و موثر برای مدیریت زمان!

چگونه می توان یک برنامه موثر برای مدیریت زمان ایجاد کرد؟!

مدیریت زمان کلید موفقیت در تمام برهه‌های زندگی؛ از ۹ ساله تا ۹۰ ساله!

مدیریت زمان یکی از اساسی‌ترین بحث‌های زندگی هر کسی‌ست. خواه یک نوجوان ۱۵ ساله باشید که در تب و تاب انتخاب بین رشته‌ هنر و ریاضی مانده یا پشت سد کنکور کارشناسی ارشد و آزمون تافل.

نسبت به روزتان چه احساسی دارید؟!

بگذارید پیش از شروع یک سوال مهم از شما بپرسم؛ آیا شما از این واقعیت که ما در طول روز ۲۴ ساعت زمان داریم هیجان زده و خوشحالید؟ مشابه افرادی از جمله جف بزوس، بیل گیتس و اپرا وینفری؟ یا این که خودتان را بیشتر نگران این واقعیت می‌دانید که فقط ۲۴ ساعت در روز فرصت دارید تا همه کارها را انجام دهید؟

جزو کدام دسته هستید…؟

دقت کرده‌اید که همیشه کسانی هستند که قادر به انجام کارهای بسیار زیادی در روز بیست و چهار ساعته‌ی خود هستند و برخی دیگر نیز وجود دارند که به نظر می رسد همیشه وقتشان تمام می‌شود و با اضطراب فراوان مرتب غر می‌زنند که به هیچ کاری نمی‌رسند؟ بگذریم…

شما ممکن است به دلایل زیادی شروع به خواندن این مقاله و مقالات مشابه درمورد مدیریت زمان کرده باشید اما به شما قول می‌دهم که اگر به موفقیتی که در زندگی می خواستید نرسیدید، یک شروع فوق العاده و  عالی برای بهبود عملکردتان و چگونگی گذران وقت خود در روز همین مدیریت زمان و نحوه استفاده از ۲۴ ساعت روزتان است. شما با یادگیری چگونگی تنظیم یک برنامه زمانی موثر برای مدیریت زمان، می توانید مطمئن باشید که وقت و تلاش خود را معطوف به وظایفی می کنید که بیشترین اهمیت را برای شما دارند. با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید!

مدیریت زمان

قانون شماره یک: برنامه ریزی و تعهد به آن برای مدیریت زمان

اولین کاری که باید هر روز انجام دهید این است که برنامه خود را تنظیم کنید؛ یعنی بدانید چه وظایفی را باید انجام دهید و آن‌ها را عاقلانه اولویت بندی کنید تا بتوانید روز منظم تری داشته باشید. کسانی که در چینش و ساختن یک برنامه خوب روزانه تبحر دارند، این را به عنوان راهی برای زندگی و نه راحتی قرار داده اند. تعهد به برنامه ریزی کار ساده‌ای نیست اما پایبندی به آن در طول مدت باعث پیشرفت چشمگیر و آسودگی خیال شما و اطرافیانتان خواهد شد.

برای کاهش احتمال به تعویق انداختن، اطمینان حاصل کنید که هر آنچه در برنامه یا تقویم خود می نویسید موردی است که متعهد به تکمیل آن هستید. وظایف عجیب و غریب و غیرواقع‌بینانه ننویسید. درس خواندن را با ده ساعت در روز و ورزش کردن را با تمرینات سخت آغاز نکنید! با پر کردن برنامه خود با مواردی که واقعا انجام می دهید، در مورد پایبندی به برنامه خود موفق خواهید بود. هر چه برنامه خود را بهتر پیش ببرید انگیزه‌تان برای برنامه ریزی‌های بعدی و تعهد به آن‌ها نیز بیشتر می شود. این آن چیزی‌ست که موفقیت می‌نامیم!

مشکلات برنامه‌های آرمانی و ایده‌آل با مدیریت زمان

مشکلی که بسیاری از افراد با آن روبرو هستند این است که آنها روز ایده آل خود را برنامه ریزی می کنند اما حقیقت این است که بیشتر روزها ایده آل نیستند. هر روز مشکلات و موقعیت های منحصر به فردی دارد که قصد نداشتید در آن روز با آن‌ها کنار بیایید یا انتظارشان را نداشته اید. به عنوان مثال، شما برای رفتن به سالن ورزشی قبل از کار برنامه ریزی کرده اید، اما باید شب قبل از کار بیدار بمانید تا مهلت ارائه پروژه مقرر را رعایت کنید، یا اواخر شب قبل ایمیلی در مورد نیاز به آمدن در روز بعد دریافت کردید. احتمالات را در نظر بگیرید و برای یک روز واقعی برنامه ریزی کنید؛ نه یک روز ایده آل!

وقتی شما یک برنامه ایده آل تنظیم می کنید، به دنبال یک روز ایده آل برای اجرای آن می گردید. به همین دلیل است که باید در عوض هر روز یک برنامه صادقانه درباره کارهایی که انجام می شود تنظیم کنید. این کارها ضروری است و بنابراین شما باید فارغ از مشکلات غیرمنتظره ای که ممکن است در طول روز بروز کند، آنها را انجام دهید.

قانون شماره دو: راهی برای تمرکز کردن پیدا کنید

اولین قدم برای یادگیری نحوه ساختن یک برنامه موثر، صرف زمان بیشتر برای ایجاد بلوک های زمانی و زمان کمتری برای ایجاد لیست کارها است. وقتی بر اساس وظایف یک لیست کار ایجاد می کنید، خطر کامل نکردن همه موارد را در لیست خود را دارید. علی رغم بهترین تلاش های برنامه ریزی شما، ممکن است برخی از کارهایی که لیست کردید بیشتر از آنچه پیش بینی شده است طول بکشد. در نتیجه، ممکن است متوجه شوید که بسیاری از کارهای خود را در پایان روز انجام نداده اید. این موضوع شما را دلسرد می‌کند.

بازه‌های زمانی معجزه می‌کنند!

یک روش بهتر برای برنامه ریزی موثر و مدیریت زمان، تنظیم بلوک های زمانی (بازه های زمانی) است تا مهمترین وظایف خود را هر روز انجام دهید. به جای اینکه وظایفی را که می خواهید هر روز به پایان برسانید و روی تک تک آنها کار کنید تا زمان تکمیل آنها ، هر روز زمان مشخصی را برای انجام وظایف تعیین خواهید کرد.

مدیریت زمان

به عنوان مثال ، می توانید هر روز از ساعت 8 صبح تا 8:30 صبح ایمیل ها را بررسی و به آنها پاسخ دهید. سپس، می توانید در یک پروژه که در اواخر هفته از ساعت 8:30 صبح تا 10:30 صبح انجام می شود، کار کنید. از ساعت 10:30 صبح تا ظهر می توانید روی پروژه دیگری کار کنید که باید اولویت بندی کنید. حتما در بازه‌هایتان خواب، غذا و استراحت را در نظر بگیرید.

مطالعات به ما چه می‌گویند؟

مطالعات نشان می دهد که مسدود کردن زمان یک روش مفیدتر برای مدیریت زمان و برنامه شما است زیرا شما در بلوک های زمانی متمرکز کار می کنید. با گروه بندی کارهای مشابه، به خود اجازه می دهید از همان سمت ذهن خود استفاده کنید و این رویکرد ایده آل تری نسبت به تغییر مداوم طرف تحلیلی به سمت خلاقیت است.

قانون شماره سه: چه کسی گفته تفریح نکنید؟

بهره وری تنها چیزی نیست که هنگام یادگیری نحوه تنظیم برنامه مهم است. این مهم است که کمی وقت برای تفریح ​​به خود اختصاص دهید. این با ایده ای که برنامه شما باید واقع بینانه باشد و ایده آل نباشد تناقضی ندارد. در حقیقت، این راز ساختن یک برنامه زمانی مناسب است.

افراد زیادی برنامه خود را با کارها و جاه طلبی های حرفه ای پر می کنند که باعث می شود احساس تعادل نکنند. با اختصاص وقت برای دوستان و خانواده خود، تعادل را به برنامه خود برسانید. چه به اندازه پیاده روی به پارک، تماشای فیلم یا بازی تخته ای ساده باشد، مطمئن شوید که مدتی را با کسانی که از گذراندن وقت با آنها لذت می برید ترک کرده اید.

تعادل را حفظ کنید تا به موفقیت برسید

همانطور که فکر می کنید رژیم لاغری را کاهش می دهید، به فکر ایجاد یک برنامه متعادل باشید. اگر رژیم خود را به میوه ها و سبزیجات محدود کنید، احتمال موفقیت شما چقدر است؟ بسیاری از مطالعات نشان می دهد که تغییر شدید رژیم غذایی معمولاً منجر به بازگشت مجدد شما به عادات غذایی قبلی می شود و حتی ممکن است سایر مشکلات سلامتی را ایجاد کند. در نتیجه، خطر از دست دادن تمام دستاوردهایی را که قبلاً کسب کرده اید، در معرض خطر قرار می دهید.

همین امر برای تعیین نحوه درست کردن یک برنامه موثر نیز صادق است. اگر یک شبه تغییرات چشمگیری در برنامه روزانه خود ایجاد کنید، خطر از دست دادن تمام سودهای خود را در مدت زمان کوتاه دارید.

قانون شماره چهار: کمی برای خودتان وقت بگذارید!

بسیار مهم است که شما برای خود وقت بگذارید؛ زمانی مخصوص فقط برای خودتان. اغلب اوقات، کلیشه ای منفی پیرامون ایده تنها بودن وجود دارد. با این حال، تنهایی تنها جایی است که شما فرصت دارید سرعت کار را کم کنید. زندگی همیشه با چنان سرعتی پیش می رود که ممکن است غالباً فراموش کنید که چرا در وهله اول حرکت می کنید. به خودتان زمان اختصاصی بدهید تا انگیزه ها، اهداف و آرزوهای خود را در نظر بگیرید.

با خودآگاهی انگیزه و آرامش بیشتر پیدا خواهید کرد

انسان بیش از هر موجود دیگری دارای موهبت آگاهی از وجود خود است. ما می دانیم که زندگی می کنیم و می دانیم که خواهیم مرد. مسئله این است که اکثر مردم از این توانایی شگفت انگیز استفاده نمی کنند. ما درگیر الگوها و عاداتی می شویم و همچنان در این الگوها باقی می مانیم.

به خود، زندگی و ماهیتتان خوب فکر کنید!

با اختصاص دادن زمان به خود، زمان لازم را برای ارزیابی چگونگی گذران وقت خود به خود اختصاص می دهید. بر اساس تصمیماتی که سالها پیش گرفته اید و دیگر با اهداف فعلی شما همسو نیستند، در الگوی زندگی قرار نگیرید.

سخن پایانی و خلاصه راهکارهای مفید برای مدیریت زمان

  • تهیه یک برنامه بیشتر از نوشتن لیستی از کارهایی است که قرار است هر روز انجام دهید. این نیز در مورد اختصاص وقت شما به گونه ای است که بهترین فرصت را برای زندگی بدون پشیمانی به شما می دهد.
  • شما باید وقت خود را به گونه ای اختصاص دهید که باعث افزایش بهره وری شما شود و در عین حال وقت خود را برای خود و کسانی که به آنها علاقه دارید اختصاص دهید.

اوقات خود را کنترل کنید تا زندگی شما با کسانی که به آنها احترام می گذارید و آنها را تحسین می کنید همسو شود. به یاد داشته باشید، همه ما ۲۴ ساعت شبانه روز را در یک ساعت داری، چه شما از این 24 ساعت برای ایجاد زندگی جف بزوس استفاده می کنید و چه از آن زمان برای ایجاد زندگی شخصی که وقت تلف می کند استفاده می کنید. در هر صورت، این زندگی شماست، بنابراین با آن مانند گنجی که واقعاً است رفتار کنید.

امتیاز 4.3 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.