کاریزما چیست و چگونه می توانیم کاریزماتیک باشیم؟

کاریزما چیست؟ یک ویژگی شخصی است که با وجود آن می توان افراد را مجذوب و شیفته ی خود کرد و بر آن ها تاثیر گذاشت. تشخیص افراد کاریزماتیک معمولا آسان تر از شناسایی مهارت های مورد نیاز برای کاریزماتیک بودن است.

افراد کاریزماتیک با یکدیگر تفاوت دارند و هر یک از ویژگی های منحصر به فردی برخوردار هستند. برخی ممکن است ساکت تر باشند و مولفه ی جذابیت شخصی را تاثیرگذار تر از واژگان و کلمات بدانند. برخی دیگر افراد خوش بیان و پرشوری هستند که مردم جذب این اشتیاق و انگیزه آن ها می شوند.

کاریزما چیست؟

در نهایت، کاریزما نتیجه ارتباطات عالی و مهارتهای بین فردی است. بنابراین می توانید جذابیت خود را توسعه داده و بهبود بخشید.

در دومین بخش از مهارت خودآگاهی، به بررسی تعریف کاریزما و ویژگی افراد کاریزماتیک می پردازیم.

تعریف کاریزما چیست؟

محققان دانشگاه تورنتو یک مطالعه بزرگ بر روی بیش از 1000 نفر در زمینه کاریزماتیک بودن انجام دادند. آنها دریافتند که کاریزما ترکیبی از چیزی است که آنها “مهربانی” و “نفوذ” نامیدند.

  • نفوذ به عنوان توانایی رهبری و قدرت “جذبه” تعریف می شود.
  • مهربانی به عنوان فرد خوش برخورد و خوش مشرب تعریف می شود.

کاریزما تا حدودی قابل اندازه گیری است (به جعبه زیر مراجعه کنید). به نظر می رسد میزان کاریزماتیک بودن مشخص شده توسط تست های خودارزیابی با آن چه دیگران می گویند مطابقت شگفت آوری دارد.

 

اندازه گیری کاریزما

عبارات زیر را با عددی بین 1 تا 5 نمره گذاری کنید.

من فردی هستم که …

  1. …. در یک مکان و فضایی جذابیت دارم.
  2. …. توانایی تاثیرگذاری بر دیگران را دارم.
  3. …. می دانم چگونه یک گروه را رهبری کنم.
  4. …. باعث می شوم دیگران احساس راحتی داشته باشند.
  5. …. اغلب به دیگران لبخند می زنم.
  6. …. با همه افراد کنار می آیم.

نمرات هر گزینه را با هم جمع کنید و در نهایت، نمره ی کل را بر 6 تقسیم کنید. نمرات بالاتر از 3.7، سطح بالایی از کاریزما را نشان می دهد.

منبع:

Tskhay, K. O., Zhu, R., Zou, C. & Rule, N. O. (2018). Charisma in everyday life: Conceptualization and validation of the General Charisma Inventory. Journal of Personality and Social Psychology, 114(1), 131–152

تعدادی مهارت وجود دارند که باعث ایجاد نفوذ و مهربانی در افراد می شود. هر یک از این موارد را می توان با صرف زمان و توجه و تمرین توسعه داد.

رشد و پرورش “نفوذ”

کاریزما چیست؟ همان طور که بررسی کردیم کاریزما از ترکیب نفوذ و مهربانی ایجاد می شود. نفوذ به طور کلی سه بخش اصلی را شامل ممی شود:

  • جذبه
  • توانایی تأثیرگذاری
  • توانایی رهبری

تعريف جذبه و تشخيص آن، بسیار دشوار است. با این حال، به طور کلی می توان گفت افراد با جذبه، اعتماد به نفس دارند و به خود اعتقاد دارند و همچنین در برابر شکست ها خوش بین و مقاوم هستند.

افراد کاریزماتیک افراد با اعتماد به نفس هستند، یا حداقل این توانایی را دارند که مطمئن به نظر برسند.

اعتماد به نفس برای برقراری ارتباط در شرایط مختلف، به صورت تک به تک، در گروه ها و در مقابل مخاطبان، مهارتی است که بسیاری از افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند. یک فرد کاریزماتیک نه تنها می تواند در برقراری ارتباط با اعتماد به نفس به نظر برسد، بلکه می تواند به دیگران نیز کمک کند تا اعتماد به نفس خود را افزایش دهند، بنابراین به فرایند ارتباط کمک کرده و آن را تقویت می کنند. افراد کاریزماتیک به طور مثبت بدون اینکه خودخواه باشند، به خود اطمینان دارند.

برای اطلاعات بیشتر به صفحات ما مراجعه کنید: ایجاد اعتماد به نفس و افزایش عزت نفس.

افراد کاریزماتیک خوش بین هستند و یا حداقل سعی می کنند خوش بین به نظر برسند.

ویژگی افراد کاریزماتیک

این بدان معناست که آنها سعی می کنند بهترین را در افراد، موقعیت ها و رویدادهای دیگر مشاهده کنند. این افراد معمولاً شاد هستند و پس از شکست دوباره سرپا می شوند، زیرا انعطاف پذیری خوبی دارند. افراد کاریزماتیک این توانایی را دارند که دیگران را تشویق کنند تا امور را مانند خودشان ببینند، بنابراین می توانند دیگران را مجذوب خود کرده و آنها را قادر سازند که بیشتر خوش بین باشند.

تفکر مثبت و خوش بینی می تواند نیروهای قدرتمندی برای موفقیت در مذاکره و حل مشکلات باشد.

افراد کاریزماتیک نیز مهارت های متقاعدسازی و تأثیرگذاری بسیار خوبی دارند. آنها اغلب می توانند مردم را وادار به انجام خواسته خود کنند و آنها را در یک هدف مشترک متحد کنند.

متقاعد سازی هم جنبه ی مثبت دارد هم جنبه ی منفی. رهبران کاریزماتیک می توانند پیروان خود را تحت تاثیر قرار دهند و آن ها را تشویق به انجام کارهایی کنند که ممکن به نظر نمی رسید. همچنین این رهبرانمی توانند افراد را به انجام کارهای سخت ترغیب کنند. با این حال، فرد کاریزماتیک کلاه بردار، ممکن است بتواند از مهارت های خود برای جلب اعتماد و احترام قربانیان خود قبل از اخاذی پول یا سایر اشیاء با ارزش استفاده کند.

در صفحات ما درباره تأثیر و ترغیب ، از جمله توسعه مهارت های ترغیب ، اطلاعات بیشتری وجود دارد.

آخرین جنبه ی ویژگی نفوذ، مهارت رهبری بسیار خوب است.
فرد کاریزماتیک ممکن است به عنوان “رهبران طبیعی” در نظر گرفته شوند. آن ها می توانند از انواع سبک های رهبری متناسب با شرایط و شیوه های پیشرو استفاده کنند. آن ها معمولاً در توسعه و سپس برقراری یک دیدگاه قانع کننده بسیار خوب عمل می کنند. مهارت های ارتباطی عمومی آنها اغلب بسیار قوی است.

کاریزما چیست؟ توسعه ویژگی مهربانی

همانطور که در قسمت کاریزما چیست بیان کردیم، افراد کاریزماتیک از ویژگی مهربانی نیز برخودار هستند. زمینه های اصلی دوست داشتنی بودن شامل توانایی برقراری ارتباط با مردم، لبخند زدن مکرر و واقعی و توانایی ایجاد احساس راحتی در افراد است و شاید مهم ترین عنصر آن، هوش هیجانی بالا باشد.

با اعتماد به نفس یا خوش بین بودن نیاز مند تسلط کامل بر احساسات شخصی است. همچنین باید بتوانید احساسات خود و دیگران را به طور مثبت مهار کنید تا به خواسته خود برسید.

افراد کاریزماتیک توانایی نشان دادن احساسات واقعی خود را دارند در صورتی که این کار به نفع آن ها باش و معمولا با نقش بازی کردن باعث می شوند دیگران هر آن چه را که می بینند، باور کنند مانند یک قوی شناور که آرام و بی سر و صدا در در سطح شنا می کند اما با فعالیت های پنهان فراوان در زیر آب.

کاریزماتیک ها افرادی جالب هستند و دیگران می خواهند به آنچه آن ها می گویند، گوش دهند.

این تا حدی به این دلیل است که آنها چیزهای جالبی برای گفتن دارند و نحوه ی برقراری ارتباط را به خوبی می دانند.

شخصیت های کاریزماتیک اغلب قصه گوهای خوبی هستند و هنگام صحبت و توضیح، شیوه ای جذاب دارند. آنها می توانند پیام خود را به طور واضح و مختصر و جدی بیان کنند و در صورت لزوم از طنز استفاده می کنند تا مخاطبان خود را مورد توجه و تمرکز قرار دهند. وقتی در موقعیت های فردی یا گروهی کوچک قرار می گیرند، افراد کاریزماتیک از زبان بدن باز، آرام و تماس چشمی زیاد استفاده می کنند.

افراد کاریزماتیک واقعاً می خواهند به آنچه دیگران می گویند، گوش دهند.

آنها برای درک دیدگاه ها، نظرات و احساسات دیگران سوالاتی  می پرسند و به دلیل توانایی آنها در ایجاد آرامش در دیگران، اغلب پاسخ های صادقانه و صمیمانه دریافت می کنند. افراد کاریزماتیک تمایل دارند با دیگران همدل و ملاحظه کار باشند، جزئیات مکالمات قبلی را به خاطر بسپارند و بنابراین احترام و اعتماد را به دست آورند.

افراد کاریزماتیک در ایجاد رابطه با دیگران خوب هستند.

لبخند صادقانه، حفظ تماس چشمی، مودب بودن، روشی بسیار موثر برای جلب توجه افراد است. اگر مردم با شما خوب رفتار کنند و شما با آنها خوب رفتار کنید، به احتمال زیاد کارهایی را برای شما انجام می دهند.

تفکر نهایی

کاریزما چیست؟ کاریزماتیک بودن به معنی برقراری ارتباطی پویا و پرهیجان و اشتیاق به همراه زبان بدن مثبت می باشد. افراد کاریزماتیک تفکر مثبت دارند و خویش بین و با اعتماد به نفس هستند و می توانند دیگران را متقاعد سازند و احترام دو طرفه را ایجاد کنند.

همه ی افراد می توانند با توسعه مهارت های بین فردی خود از طریق درک و تمرین، کاریزماتیک تر شدن را فراگیرند. با این حال، به یاد داشته باشید که هرچقدر هم که کاریزماتیک باشید، نمی توانید رضایت همه ی افراد را به دست آورید و نباید برای خوشحالی همه افراد تلاش کنید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

هجده − شش =