توسعه فردی چیست؟

توسعه فردی یک فرآیند مادام العمر است. این روشی است که افراد می‌توانند مهارت‌ها و ویژگی‌های خود را ارزیابی کنند، اهداف خود را در زندگی در نظر بگیرند و اهدافی را تعیین کنند تا توانایی‌های بالقوه خود را به فعلیت و به حداکثر برسانند. توسعه شخصی می تواند هر مهارتی باشد که می خواهید برای ارتقای خود توسعه دهید. اما واقعاً مهم نیست که کدام مهارت‌ها را می‌خواهید بهبود ببخشید، کلید توسعه فردی، برداشتن گام‌های درست است، مراحلی که به شما کمک می‌کند به هر هدفی که دنبال می‌کنید، برسید.این مطلب به شما کمک می‌کند تا مهارت‌هایی را که برای تعیین اهداف زندگی نیاز دارید، شناسایی کنید که می‌تواند چشم‌انداز فرصت های شغلی شما را افزایش دهد، اعتماد به نفس شما را بالا ببرد، و منجر به زندگی رضایت‌بخش‌تر و با کیفیت‌تر شود. برنامه‌ریزی کنید تا انتخاب‌ها و تصمیم‌های مرتبط، مثبت و مؤثر زندگی را برای آینده خود اتخاذ کنید تا توانمندسازی شخصی را ممکن کنید. اگرچه رشد اولیه زندگی و تجربیات اولیه در خانواده، در مدرسه و غیره می تواند به شکل گیری ما به عنوان بزرگسال کمک کند، اما رشد شخصی نباید بعدا در زندگی متوقف شود. این صفحه حاوی اطلاعات و توصیه هایی است که به شما کمک می کند تا در موردتوسعه فردی خود و راه هایی که از طریق آن می توانید در جهت اهداف و پتانسیل کامل خود کار کنید فکر کنید.

چرا توسعه فردی مهم است؟

ایده های زیادی پیرامون توسعه شخصی وجود دارد که یکی از آنها فرآیند خودشکوفایی آبراهام مزلو است.

خود شکوفایی

مزلو در سال 1970 پیشنهاد می‌کند که همه افراد نیاز درونی به رشد شخصی دارند که از طریق فرآیندی به نام خودشکوفایی رخ می‌دهد. میزان توانایی افراد برای توسعه بستگی به برآورده شدن نیازهای خاصی دارد و این نیازها سلسله مراتبی را تشکیل می دهند. تنها زمانی که یک سطح از نیاز ارضا شود می توان سطح بالاتری را توسعه داد. با این حال، همانطور که تغییر در طول زندگی رخ می دهد، سطح نیاز به انگیزه رفتار یک فرد در هر زمان نیز تغییر خواهد کرد. هرم اصلی مزلو 5 سطح دارد. گرچه بعدها این به این هرم شطوح دیگری نیز اضافه شد اما هرم اصلی به شرح زیر است:

  • در پایین این سلسله مراتب، نیازهای فیزیولوژیکی اولیه مانند غذا،آب،مسکن،استراحت، رابطه جنسی و خواب؛ یعنی اصول اولیه بقا وجود دارد.
  • در  سطح دوم، نیاز به ایمنی و امنیت در هر دو مفهوم جسمی و ذهنی است. امنیت خانوادگی، مالی، شغلی و جانی در این دسته قرار می گیرند.
  • سومین نیاز، احساس عشق و تعلق است. اینکه احساس کنید متعلق به گروهی هستید؛ چه در خانواده چه در جامعه یا محل کار. شما نیاز به دوست داشته شدن، اعتماد، پذیرفته شدن و دوست داشتن افراد دارید.
  • چهارمین سطح، نیاز به احساس عزت نفس، رضایت درونی و ارزشمندی است. یعنی مورد احترام واقع بشوید و شما نیز به دیگران احترام بگذارید. این نزدیک ترین سطح به خودشکوفایی محسوب می شود.
  • در نهایت، در بالاترین مرحله خود شکوفایی قرار دارد. مزلو این سطح را به عنوان میل به انجام هر چیزی که می تواند، برای تبدیل شدن به بهترین چیزی که می تواند باشد، توصیف می کند. افراد ممکن است این نیاز را بسیار خاص درک کنند یا روی آن تمرکز کنند. برای مثال، یک فرد ممکن است تمایل زیادی برای تبدیل شدن به یک والدین ایده آل داشته باشد. در دیگری، میل ممکن است از نظر اقتصادی، تحصیلی یا ورزشی بیان شود. برای دیگران، ممکن است به صورت خلاقانه در نقاشی ها، تصاویر یا اختراعات بیان شود.

مزلو می‌گوید که همه افراد نیاز دارند که خود را شایسته و مستقل ببینند، همچنین هر فرد فضای بی‌پایانی برای رشد دارد. خودشکوفایی به تمایلی اشاره دارد که هر کس «برای تبدیل شدن به هر چیزی که قادر به تبدیل شدن آن است» دارد. به عبارت دیگر، به خودشکوفایی و نیاز به دستیابی به پتانسیل کامل به عنوان یک انسان منحصر به فرد اشاره دارد. برای مزلو، مسیر خودشکوفایی شامل ارتباط با احساسات، تجربه زندگی کامل و با تمرکز کامل است. در این میان توسعه فردی در واقع برنامه ای است که انتهایش به خود شکوفایی می رسد.

توسعه فردی شامل چه چیزهایی می شود؟

توسعه فردی هر فعالیتی است که شما را به هدف نهایی، یعنی ارتقای کیفیت سطح زندگیتان و رضایت شما، نزدیک می کند. اما به طور کلی می توان گفت شامل فعالیت های زیر می شود :

  • تقویت خودآگاهی
  • بهبود خودشناسی
  • افزایش عزت نفس
  • توسعه نقاط قوت یا استعدادها
  • بهبود وضعیت مالی
  • رشد معنوی
  • شناسایی یا بهبود پتانسیل های فردی  
  • ایجاد قابلیت اشتغال یا سرمایه انسانی
  • بهبود سبک زندگی یا کیفیت زندگی
  • بهبود سلامت جسم و ذهن
  • برآوردن آرزوها، حتی کوچک
  • توسعه برند شخصی و استقلال بیشتر
  • تعریف و اجرای برنامه های توسعه فردی
  • بهبود مهارت های اجتماعی

توسعه فردی، فراتر از خود سازی

این مفهوم حوزه وسیع تری را نسبت به خودسازی یا کمک به خود پوشش می دهد. توسعه فردی شامل رشد افراد دیگر نیز می شود. این ممکن است از طریق نقش هایی مانند نقش معلم یا مربی، یا از طریق یک شایستگی شخصی (مانند مهارت برخی از مدیران در توسعه پتانسیل کارکنان) یا یک خدمات حرفه ای (مانند ارائه آموزش، ارزیابی یا مربیگری) انجام شود. توسعه فردی فراتر از بهبود خود و توسعه دیگران، زمینه ای برای تمرین و تحقیق است. به عنوان یک زمینه عملی، شامل روش های توسعه فردی، برنامه های یادگیری، سیستم های ارزیابی، ابزارها و تکنیک ها می شود. به عنوان یک زمینه تحقیقاتی، موضوعات توسعه فردی به طور فزاینده ای در مجلات علمی، بررسی های آموزش عالی، مجلات مدیریت و کتاب های تجاری ظاهر می شود. هر نوع توسعه، اعم از اقتصادی، سیاسی، زیستی، سازمانی یا شخصی، اگر بخواهیم بدانیم آیا واقعاً تغییری رخ داده است یا خیر، نیازمند چارچوبی است. در مورد توسعه فردی، یک فرد اغلب به عنوان قاضی اولیه عمل می کند، اما اعتبار سنجی بهبود واقعی مستلزم ارزیابی با استفاده از معیارهای استاندارد است. چارچوب‌های توسعه فردی ممکن است شامل اهداف یا معیارهایی باشد که نقاط پایانی، استراتژی‌ها یا برنامه‌هایی برای رسیدن به اهداف، اندازه‌گیری و ارزیابی پیشرفت، سطوح یا مراحل نقاط عطف در مسیر توسعه و یک سیستم بازخورد برای ارائه اطلاعات در مورد تغییرات تعریف می‌کنند.

ما آنچه هستیم که مدام تکرار میکنیم. پس شایستگی یک عمل نیست بلکه یک عادت است.

 ویل دورانت

امتیاز 3.7 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. تهرانی می گوید

    با سلام
    پیشنهاد می کنم با کتاب های زوج نویسنده ی ایرانی(دکتر حمید رضائی و دکتر فرشته مرزبان) در موضوع موفقیت که انتشار کتاب های خود را از سال 1401 شروع کرده اند هم آشنا شوید.
    برخی از ویژگی های کتاب های ایشان عبارت است از:
    – خلاصه گویی
    – جامعیت مطالب به طوری که به جنبه ها و ابعاد مختلف در موضوع موفقیت پرداخته اند
    – رعایت اصل انگیزش در کنار آموزش
    – جذابیت آثار به خاطر رعایت جنبه های خلاقانه در ارائه ی مطالب
    – قابلیت فهم و پذیرش مفاهیم برای افراد با سطح تحصیلات و سلیقه های مختلف.

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

11 − نه =