نوشتن رزومه کاری ساده و تاثیرگذار

نوشتن رزومه کاری اصطلاحی است که تقریبا همه ما با آن آشنا هستیم و شاید تا کنون خیلی از جا ها رزومه کاری خود را ارائه داده ایم. هریک از ما برای انتخاب شغل، ورود به یک کلاس یا کارگاه و خیلی موارد دیگر نیاز به ارائه یک رزومه کاری خوب داریم.

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری، نوشته ای است که پیشینه سوابق تحصیلی، مهارت های شغلی، تجربیات کاری و مهارت های فرد جویای کار در آن مشخص می شود. در واقع شرکت ها و ادارات مختلف برای استخدام افراد، نیاز به نوعی پیش زمینه دارند تا بتوانند از میان درخواست های موجود مناسب ترین گزینه را انتخاب کنند. بنابراین داشتن رزومه مناسب برای فرد متقاضی کار بسیار ضروری می باشد.

Resume

چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم؟

رزومه شما باید به طور واضح، مختصر و راهبردی، صلاحیت های شما را ارائه دهد تا یک استخدام کننده به ملاقات شما علاقه مند شود. این رزومه باید مهارت ها، تجربه های کاری و دارایی های شما را منتقل کند. رزومه برای توصیف کارهایی که می‌توانید به صورت حرفه‌ای به انجام برسانید استفاده می‌شود، به گونه‌ای که نشان می‌دهد چه کاری می‌توانید برای یک کارفرما انجام دهید. فرصت های شغلی ممکن است به طور غیرمنتظره ای ایجاد شوند. یک رزومه مدرن به روز، کلید یک جستجوی شغلی موفق است. در اینجا بایدها و نبایدهایی در مورد چگونگی نوشتن یک رزومه خوب و مواردی که باید در آن گنجانده شود، آورده شده است.

مراحل نوشتن رزومه کاری ساده و تاثیرگذار

در ابتدا برای نوشتن رزومه کاری خوب باید چند نمونه رزومه را برای شغل خود مرور کنید. سپس نکته های را برای نوشتن یک رزومه بی نقص در نظر بگیرید. سه مرحله اصلی برای نوشتن یک رزومه ساده و تاثیر گذار وجود دارد.

1.ساده و خوانا بودن متن رزومه

این امر به این دلیل است که کارفرمایان حداقل زمان لازم برای بررسی رزومه شما را دارند ، بنابراین خوانایی مهم است. این همچنین به معنای انتخاب یک قلم حرفه ای و تمیز است.

2. کوتاه و مختصر بودن متن رزومه اما پر محتوا بودن آن

در یک متن کوتاه کارفرمایان می توانند سریع تر اطلاعات بیشتری در مورد شما دریافت کنند و وقت خود را صرف خواندن نوشته های حاشیه ای نمی کنند.

3. استفاده از تیتر های مناسب

نوشته های خود را تیتربندی کنید و در هر مورد محتوای مناسب آن تیتر را بنویسید تا کارفرما با خواندن متن گیج نشود.

چه نکاتی را برای نوشتن رزومه کاری در نظر بگیریم؟

1. رزومه خود را واضح و مختصر نگه دارید

یک کارفرما به طور متوسط 30 ثانیه طول می کشد تا یک رزومه را بررسی کند. شما می خواهید آن ها فوراً ببینند که شما برای این موقعیت واجد شرایط هستید.

2. رزومه خود را چندین بار تصحیح کنید

مطمئن شوید که هیچ غلط املایی یا دستوری وجود ندارد. از شخص دیگری نیز بخواهید آن را بخواند. یک اشتباه املایی ساده در رزومه می تواند تصوری منفی برای کارفرما ایجاد کند. حتی می تواند مانع از به دست آوردن شغل شود.

3. رزومه خود را به دو صفحه محدود کنید

رزومه خود را بر آخرین تجربه خود تأکید کنید. مشاغل و تجربه های قدیمی تر که بیش از 15 سال قدمت دارند یا باید حذف شوند یا به حداقل برسند. به این ترتیب، کارفرما می تواند بر روی اطلاعات مرتبط بیشتر تمرکز کند.

4. رزومه خود را متناسب با موقعیتی که برای آن درخواست می کنید تنظیم کنید

رزومه کاری یا دستاوردهای مرتبط با موقعیتی که برای آن درخواست می دهید را مشخص کنید. این کار را می توان با بررسی شرح شغل یا وب سایت کارفرما انجام داد.

5. آنچه را که به دست آورده اید برجسته کنید

شما می خواهید بتوانید بهترین نمونه ها را در جایی که مهارت های خود را نشان داده اید شناسایی کنید. این مثال‌ها باید به دستاوردهای شما در نقش خود اشاره کنند و نشان دهند که شما چه نوع کارمندی هستید. بهتر است این اطلاعات را در بخش “تجربه کاری” رزومه درج کنید.

6. صادق باشید

دروغ گفتن در رزومه هرگز ایده خوبی نیست. شما نمی خواهید مهارت ها یا نتایج خود را اغراق کنید زیرا کارفرما را گمراه می کند. به آنچه ارائه می دهید اطمینان داشته باشید.

7. دستاوردهای خود را کمی کنید

از اعداد شرکتی استفاده کنید که کارفرما بفهمد و تحت تاثیر قرار گیرد. به عنوان مثال، بر چند نفر نظارت کردید، چند محصول فروختید، چند درصد فروش را افزایش دادید و غیره.

8. از کلمات ساده و افعال عملی استفاده کنید

شخصی که رزومه شما را می خواند ممکن است همیشه کارفرما نباشد. رزومه ها را می توان توسط استخدام کنندگان یا متخصصان منابع انسانی که ممکن است با رشته خاص شما آشنا نباشند، بررسی کرد. از زبان ساده و ساده و همچنین افعال متقاعدکننده مانند handled، مدیریت، رهبری، توسعه، افزایش، انجام، اهرم و غیره استفاده کنید.

9. متن را دوباره بررسی کنید و اطلاعات تماس خود را وارد کنید

رزومه شما باید نام، آدرس، ایمیل و شماره تلفن شما را ذکر کند. این اطلاعات باید در بالای صفحه اول قرار گیرد. همچنین از صحت این اطلاعات اطمینان حاصل کنید. در غیر این صورت، کارفرما نمی تواند با شما تماس بگیرد.

10. از آدرس ایمیل نامناسب استفاده نکنید

اطمینان حاصل کنید که ایمیل شما به راحتی قابل خواندن، تایپ آسان، حرفه ای و غیر توهین آمیز است. به طور کلی، آدرس ایمیل شما باید بر اساس نام شما باشد. نام مستعار، اعداد یا نویسه‌های خاص را حذف کنید.

11. اطلاعات شخصی غیر ضروری را وارد نکنید

بهتر است هر گونه جزئیات شخصی مانند سن، وزن، قد، وضعیت تاهل، ترجیحات مذهبی، دیدگاه های سیاسی، یا هر ویژگی شخصی دیگری که می تواند بحث برانگیز باشد را کنار بگذارید. این از هرگونه سوگیری احتمالی جلوگیری می کند. مهمتر از همه، هرگز شماره بیمه اجتماعی خود را در رزومه خود وارد نکنید.

12. عکسی از خودتان قرار ندهید

اگرچه در برخی از کشورها ممکن است گنجاندن عکس قابل قبول باشد، اما در کانادا معمول نیست. در واقع می تواند شانس شما را برای به دست آوردن یک موقعیت پایین بیاورد و تمرکز رزومه شما را منحرف کند. شما می خواهید که کارفرما بر روی مهارت ها و تجربه شما تمرکز کند، نه ظاهر شما.

13. از ضمایر شخصی استفاده نکنید

از «من»  استفاده نکنید. رزومه خود را به صورت سوم شخص بنویسید، انگار که توسط شخص دیگری نوشته شده است.

14. جملات کلی مطرح نکنید

از اظهارات مبهمی که مشارکت واقعی شما را برجسته نمی کند، دوری کنید. اظهارات نامشخصی مانند “مسئول بهبود کارایی و صرفه جویی در هزینه” هیچ اطلاعاتی را در اختیار کارفرما قرار ندهید. تجربه خود را شخصی کنید!

15. دلایل ترک مشاغل قبلی را درج نکنید

هدف اصلی رزومه شما ارتقای خود، مهارت ها، تجربه و دستاوردهای شماست. این باید کاملاً مثبت باشد و بنابراین نباید دلایل ترک را شامل شود زیرا هیچ ارزشی برای شما به عنوان یک نامزد نمی‌افزاید.

16. سرگرمی ها یا علایق را در نظر نگیرید

به دلیل قضاوت هایی که کارفرمایان بالقوه می توانند انجام دهند، ذکر سرگرمی ها توصیه نمی شود. با این حال، اگر سرگرمی‌های شما به موقعیت شغلی مربوط می‌شود، می‌توانید آن ها را بگنجانید زیرا می‌توانند به کارفرما نشان دهند که چرا مناسب هستید.

17. در نوشتن رزومه کاری به دنبال کلمات کلیدی باشید

بهترین مکان برای شروع کار برای نوشتن رزومه ، خواندن دقیق پست های شغلی است که مورد علاقه شما است. همانطور که برای مشاغل مختلف درخواست می کنید ، باید توضیحات شغلی را برای کلمات کلیدی که نشان می دهد کارفرما در یک نامزد ایده آل به دنبال چه چیزی است ، مطالعه کنید. در صورت لزوم ، آن کلمات کلیدی را در رزومه خود قرار دهید. به عنوان مثال ، اگر شما به عنوان رمزگذار صورتحساب پزشکی متقاضی شغل هستید ، یک کارفرما ممکن است کلمات کلیدی مانند “برنامه نویسی” ، “ارسال مطالبات” ، “انطباق” یا “مدیریت AR” را در توضیحات شغل ذکر کند. توجه ویژه ای به هر چیزی که در بخش های دارای برچسب “الزامات” یا “صلاحیت ها” ذکر شده است. اگر مهارتهایی را که کارفرمایان به دنبال آن هستند ، دارید ، می توانید در بخش تجربه یا مهارت ، همین شرایط را به رزومه خود اضافه کنید.

18. از یک قلم حرفه ای استفاده کنید

از آنجا که کارفرمایان فقط مدت کوتاهی برای بررسی رزومه کاری شما دارند ، باید تا حد امکان واضح و آسان باشد. شما باید از یک قلم اساسی و تمیز استفاده کنید. انتخاب یک قلم خوب به شما کمک می کند تا رزومه شما حرفه ای تر ظاهر شود. همچنین باید حتماً هر فضای سفیدی را کاهش داده یا از بین ببرید. فضای خالی بیش از حد ممکن است باعث شود رزومه شما پراکنده به نظر برسد ، مخاطب را منحرف کند و احتمالاً پرچم قرمز را بالا ببرد. با کاهش فضای سفید اضافی ، شما را برای رزومه خواننده آسانتر می کنید که فقط به جای فضاهای سفید روی محتوای رزومه خود تمرکز کنید. شما می توانید با افزایش اندازه قلم خود به 12 امتیاز و احتمالاً اضافه کردن بخش های اختیاری مانند “مهارت” یا “جوایز و دستاوردها” ، فضای سفید را کاهش دهید.

Resume

و در پایان برای نوشتن رزومه کاری ساده و تاثیرگذار، نوشتن خلاصه را فراموش نکنید. رزومه کاری باید بخش توصیف خلاصه را به همراه داشته باشد. بخش خلاصه رزومه را جدی بگیرید. چون در مرکز توجه قرار دارد و خیلی از کارفرمایان قبل از خواندن کامل رزومه، خلاصه آن را مطالعه می کنند. اگر این بخش را خوب بنویسید، می‌تواند سکوی پرتاب شما باشد و اگر یک خلاصه رزومه غیر حرفه‌ای بنویسید، ممکن است کارفرما رزومه شما را کنار بگذارد. در این بخش خیلی خلاصه بگویید که چند سال و در چه زمینه‌ای (زمینه شغلی مرتبط با فرصت شغلی موردنظرتان) مشغول بوده و چه دستاوردهایی در آن شغل‌ها داشته‌اید. این بخش از رزومه را با نوشتن اطلاعات اضافی مثل اهداف شخصی، علایق و سرگرمی‌ها هدر ندهید.

منابع:

https://www.indeed.com/career-advice/resumes-cover-letters/10-resume-writing-tips

https://www.jobbank.gc.ca/findajob/resources/write-good-resume

امتیاز 4.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.