گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

در حالی که انجمن روانشناسی آمریکا 100 نوع ترس مرضی یا فوبیا را مشخص کرده است، اما بیش از 500 نوع فوبیا در سرتاسر دنیا وجود دارد. یکی از جالب ترین ترس ها که در بین جوانان زیبا و وسواسی وجود دارد، ترس از پیر شدن است. در حالی که بزرگ شدن و پیر شدن اجتناب ناپذیر است، بسیاری از افراد به شیوه های متفاوتی به این روند پاسخ می دهند. پاسخ های هیجانی افراطی ممکن است در مواجه با این حقیقت انکار ناپذیر رخ دهد. برای بسیاری از افراد این روند طبیعی رشد واقعا ترس آور است. ترسی که زندگی روزمره فرد را دچار مشکل می کند.

گراسکوفوبیا یا ترس از پیری

علت گراسکوفوبیا

علل و عوامل مرتبط با مسائل روانی ممکن است منجر گراسکوفوبیا شود. به طور معمول افرادی که دچار گراسکوفوبیا هستند افرادی اضطرابی هستند و بیشتر آنها از مشکلات بهداشتی مانند مشکل تیروئید و نارسایی های هورمونی رنج می برند.

در کنار این ها، عوامل اجتماعی نیز تاثیرگذار هستند. برداشت افراد از پیری برداشتی کاملا منفی است. رشد برای بیشتر افراد تداعی کننده ویژگی های پیری مانند عدم استقلال، از دست دادن عزیزان و مرگ است. فرد مبتلا به گراسکوفوبیا ممکن است این احساسات و تفکرات را راجع به خود داشته باشد. و یا ممکن است این تصورات ناتوانی و مرگ را در رابطه با نزدیکان خود، والدین خود و عزیزان خود داشته باشد.

نشانه های گراسکوفوبیا

  • احساسات جدا از واقعیت
  • حمله وحشت و احساس تنگی نفس
  • عرق کردن، خشکی دهان و لرزش
  • ترس مداوم از مرگ

نشانه های گراسکوفوبیا

درمان گراسکوفوبیا

اگر شما فردی هستید که از پیری می ترسید یا کسانی را در این زمینه می شناسید، باید گفت که لوازم آرایشی مرحمی مقطعی برای این مشکل است. اما یک رویکرد ترکیب از درمان ها از در کنار روان درمانی و درمان شناختی رفتاری، شیوه ی مناسب درمانی برای این نوع ترس است.

به یاد داشته باشید، به مانند اختلالات دیگر، مشارکت فعال خود فرد در روند درمان می تواند در بهبود فردی که دچار ترس از پیری است تاثیر زیادی داشته باشد. روانشناس و درمانگر نیز می تواند در درک و برداشت افراد از روند پیری و گذر زمان تغییراتی ایجاد کند.

درمان های موجود برای افراد مبتلا به گراسکوفوبیا شامل داروهای ضد اضطراب، روان درمانی، درمان رفتاری و شناختی و همچنین تن آرامی است.  همچنین روش هایی مانند مدیتیشن، تجسم مثبت و یوگا نیز می تواند موثر باشد.

همچنین حمایت اطرافیان و نزدیکان فرد تاثیر زیادی در روند بهبود این افراد دارد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.