۸ راهکار موثر برای ساده سازی تصمیم گیری ‌های سخت

آن چه باید در روزها و تصمیمات دشوار به خوبی فرا بگیرید...!

آیا به ساده سازی تصمیم گیری های سخت نیاز دارم؟

آیا قرار گیری در موقعیت های سخت و ساده سازی تصمیم گیری های دشوار برایتان سخت است؟ آیا ترجیح می‌دهید به جای رویارویی با مشکلات زندگی از آن‌ها فرار کنید؟ آیا همیشه انتخاب را به عهده دیگران می‌گذارید و ترجیح می‌دهید در هیچ تصمیم گیری اساسی‌ای دخالت نکنید؟

نحوه مواجه افراد با موقعیت‌های دشوار و تصمیم گیری های سخت

برخی از افراد ترجیح می‌دهند تصمیمات سخت و فعالیت‌ هایی که نیاز به انتخاب و استراتژی دارند را کنار بگذارند و با آن‌ها روبه‌رو نشوند. عده ای دیگر هم از تصمیم گیری سخت مستقیما فرار نمی‌کنند اما به ساده سازی هم فکر نمی‌کنند. آن‌ها فقط مراحل را به سرعت طی می‌کنندو در پایان از تصمیم گیری هایشان پشیمان می شوند و آرزو می‌کنند که کاش وقت بیشتری برای تصمیم گیری در مورد یک مسئله دشواردر نظر می‌گرفتند.

هشت راهکار کاربردی و ویژه برای ساده سازی تصمیم گیری های سخت با جعبه ابزار ذهنی

ما در این نوشته به شما نشان خواهیم داد که مهم نیست چقدر وقت صرف تصمیم گیری کرده اید یا تا چه حد در تصمیم هایتان حساسیت به خرج می‌دهید. با این ۸ راهکار شما خواهید توانست با صرف کمترین انرژی از عهده سخت ترین و دشوار ترین تصمیمات هم برآیید و کیفیت انتخاب‌های زندگی‌تان را با ساده سازی تصمیم گیری های سخت بالا ببرید.

ساده سازی تصمیم گیری های سخت و درک شهودی

متأسفانه بسیاری از افراد برای تصمیم گیری خود تمام و کمال به قضاوت‌های مغز و درک شهودی‌شان اعتماد می‌کنند. در حالی که غیر قابل اعتماد ترین راه برای انجام و ساده سازی تصمیم گیری های سخت بهره گیری از قدرت درک شهودی است! هر چند ما از احساس و منطقمان باید به طور متعادل و یکسان استفاده کنیم اما در تصمیم گیری های دشوار تقریبا جایی برای اعتماد و گوش دادن به این ندا نیست؛‌چرا که مغز ما همواره قضاوت‌های مغرضانه‌ای انجام می‌دهد.

ساده سازی تصمیم گیری های سخت

با این حال، تحقیقات در علوم اعصاب شناختی و اقتصاد رفتاری نشان می دهد که بهره گیری از روش‌های بی طرفانه و نه مبتنی بر درک شهودی، توانایی تصمیم گیری فرد را واقعا بهبود می‌بخشند. فراموش نکنید ما اکنون در عصر اطلاعات و تکنولوژی ابزارهای فراوانی در اختیار داریم تا بتوانیم در تصمیم گیری های سخت به خود کمک کنیم.

چرا تصمیم گیری با درک شهودی درست نیست؟

دلیل اینکه شهود ابزاری بد برای تصمیم گیری است این است که ما مستعد اشتباهات خطرناک قضاوتی ناشی از تراکنش‌های مغزمان هستیم. این خطاها همان چیزی است که محققان در اقتصاد رفتاری و علوم اعصاب شناختی از آن به عنوان سوگیری شناختی یاد می کنند.

آیا روش های ساده سازی تصمیم گیری های سخت برای من موثرند؟

چه در شرف تصمیم گیری های شخصی برای خود یا خانواده‌تان و چه در جایگاه یک مدیر و استراتژیست شرکت شغل باشید، می توانید رویکردهای معرفی شده در این نوشته را که کاملا مبتنی بر داده‌های معتبر و تحقیقات تخصصی هستند.

آیا ممکن است ناتوانی در تصمیم گیری یک مشکل غیرقابل حل باشد؟

توجه داشته باشید که تصمیم گیری کارآمد و کاربردی به استعداد ذاتی یا تجربه شخصی سخت گیرانه بستگی ندارد. واقعیت این است که همه اینها به روشهای کارآمد و قابل آموزش و یادگیری خلاصه می شود.

 

۸ راهکار برای کسب مهارت ساده سازی تصمیم گیری های سخت

۱- شناسایی نیاز به تصمیم گیری؛ اولین کلید ساده سازی تصمیم گیری های سخت

از کجا می‌فهمیم که نیاز داریم تصمیم مهمی بگیریم؟‌ شما چه زمانی خودتان را در این موقعیت قرار می دهید؟‌ دانستن این مسئله بسیار مهم است زیرا به شما این امکان را می‌دهد که حتی در صورت عدم وجود مشکلی ظاهری که نشان‌دهنده نیاز به تصمیم گیری باشد، آماده انتخاب‌ها و چالش‌های سخت باشید. از شواهد فرار نکنید و اگر نیاز به تصمیم گیری دارید حتما با آن رو به رو شوید. هیچ چیز بدتر از به تعویق انداختن تصمیم گیری های سخت نیست.

به خاطر داشته باشید که بهترین تصمیم گیرندگان موقعیتشان را پذیرفته و نیاز به تصمیم گیری را قبل از تبدیل شدن موضوع به یک بحران همه جانبه درک می‌کنند.

ساده سازی تصمیم گیری های سخت

از کجا باید موقعیت تصمیم گیری را تشخیص دهیم؟

برای شناسایی موقعیت‌هایی که در آن‌ها لازم است تصمیم‌های کلی و جزئی بگیرید، تنها راه تفکر منطقی و پاسخ‌های صحیح به سوالاتی از این قبیل است:

  • آیا در وضعیت کنونی قدرت انتخاب دارم؟
  • تا چه حد در مسائل مربوط به این موضوع مقصرم؟
  • از چه کسانی می‌توانم کمک بگیرم؟
  • چه تجربه‌های مشابهی در این زمینه داشته‌ام؟
  • عواقب هر کدام از تصمیمات من چه بوده‌اند؟

۲- منابع آگاه و مطمئن را برای دریافت اطلاعات انتخاب کنید!

این اطلاعات می‌توانند از طرف یک دوست، همکار ، مربی و معلم یا حتی کسی باشد که با او ارتباط نزدیکی ندارید. دریافت اطلاعات و اتفاده از تجربه دیگران نه تنها هیچ اشکالی ندارد بلکه یکی از راه‌های مهم برای ساده سازی تصمیم گیری های سخت است. به شرط آن که طرف شما دانش قابل توجهی در این زمینه داشته باشد. علاوه بر این، محدود کردن جمع آوری اطلاعات به منابع آگاه، شما را از گیر افتادن در داده های غیر ضروری باز می‌دارد.

پیشنهاد نویسنده: افزایش قدرت مغز!

اطلاعات مرتبط با تصمیم گیری تان را از چشم اندازهای متفاوت ببینید!

اطمینان حاصل کنید که دیدگاه هایی را که با آنها مخالف هستید کنار نگذارید. چرا که نظرات مخالف از زوایای دید دیگر، به شما امکان می‌دهد تا نقاط کور مغرضانه در مسئله را مشاهده کنید.

۳- اهدافتان را یادداشت کنید و مقاصد را مشخص کنید.

حالا با استفاده از اطلاعاتی که جمع آوری کرده‌اید، تصمیم بگیرید که می‌خواهید به چه اهدافی برسید. نتیجه مورد نظر این تصمیم گیری خود را تجسم کنید.

۴- برای ساده سازی تصمیم گیری های سخت، یک برنامه ریزی فرضی برای رسیدن به هدف طراحی کنید!

یک مسیر فرضی از فرایند تصمیم گیری تشکیل دهید تا گزینه های مختلف چگونگی رسیدن به نتیجه دلخواه خود را ارزیابی کنید.

۵- لیستی از گزینه‌های احتمالی کمک کننده تهیه کنید.

همواره بدترین حالت را در نظر بگیرید. مثلا:

  • اگر فلان مغازه تعطیل بود؟
  • اگر دوستم در آن روز وقت خالی نداشت؟
  • اگر نتوانستم کارم را تمام کنم؟
  • اگر به موقع به آن‌جا نرسیدم؟
  • اگر شرکت تقاضای مرا رد کرد؟

از فکر کردن به غیرممکن‌ها نترسید و بدترین حالات را در نظر بگیرید. این موارد به شما کمک زیادی می‌کنند تا بدون دفع الوقت و بدون فشار مضاعف به هدفتان برسید.

۶- گزینه ها را بررسی کنید و بهترین را انتخاب کنید

ساده سازی تصمیم گیری های سخت

هنگام سنجیدن گزینه هایتان در تصمیم گیری عجله نکنید. یک گام اساسی برای ساده سازی تصمیم گیری های سخت، صبر است! صبور باشید و تا بررسی کامل آخرین گزینه و راه حل منتظر بمانید. علاوه بر این، نکته اصلی دیگر این است که تلاش کنید تا هر انتخاب و گزینه‌ای که کس دیگری به شما پیشنهاد داده بدون در نظر گرفتن آن فرد بررسی کنید تا تاثیر اطرافیان را به حداقل برسانید.

۷- در پیاده سازی تصمیمتان دقیق و صبور باشید.

برای این کار:

  1. ابتدا تصور کنید که انتخاب شما کاملاً به شکست منجر شود. در مرحله بعد، به تمام مواردی که منجر به شکست آن شد ، فکر کنید. سپس، به این فکر کنید که چگونه می‌توانید این مشکلات را حل کنید و راه حل‌ها را در برنامه اجرا ادغام کنید.
  2. گام بعدی برای این روش این است که تصور کنید تصمیم شما موفقیت آمیز بوده است. در مرحله بعد، به عواملی که منجر به موفقیت آن می شود، فکر کنید که چگونه می‌توانید این دلایل را زنده کنید و آن چه را که برای اجرای تصمیمات به دست آوردید، در آن بگنجانید.

۸- حین اجرای تصمیم مرتبا آن را ارزیابی کنید و از بازگشت و اصلاح موارد نترسید!

تلاش کنید به طور مرتب بررسی کنید که آیا اجرای تصمیم و انتخاب شما با معیارهایتان مطابقت دارد یا از آنها فراتر رفته یا جا مانده است. ساده‌تر بگوییم؛ شما ممکن است بین این ۸ مرحله مرتبا به مراحل قبلی و بعدی بروید. به یاد داشته باشید که این بازنگری‌ها فقط بخشی از تصمیم گیری ها هستند و به معنای وجود مشکلی در روند کار نیستند.

با این هشت راهکار و رعایت مراحلی که در نوشته بالا عنوان شد می‌توانید مهارت ساده سازی تصمیم گیری های سخت و دشوار را فرا بگیرید و مثل یک قهرمان در بحران‌های زندگی عمل کنید!

امتیاز 5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. معصومه رادمرد می گوید

    سلام وقت بخیر ممنون از مطالب مفید و سایت خوبتون
    بنده مشاور و داور حقوقی هستم همیشه مطالب خودتون رو مطالعه میکنم خیلی مفید و پرکاربرد هستن ولی مراحل بیشتری رو میتونیم امتحان کنیم تا ب نتیجه بهتر دست یابیم اینکه تصمیم های خوب بگیریم منوط به نگرش مثبت می باشد و انگیزه خودمان برای تصمیم بهتر چی میتونه باشه
    در هر حال خیلی متشکر از مطالب مفید و خوبتون🙏

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.