4 نظریه انگیزشی برای افزایش بهره وری!

برای افزایش بهره وری چه کارهایی می توان انجام داد...؟!

این انگیزه است که ما را وادار می کند به طور مداوم در جهت تحقق بخشیدن به رویاهایمان عمل کنیم و از این جهت افزایش بهره وری اهمیت زیادی برای دوری از احساس پوچی و زندگی کردن دارد. با این حال برای بسیاری از ما، این انگیزه زودگذر است. می آید و می رود و نوسانات خلقی و روحی ما اغلب به ضرر بهره وری ما تمام می شود.

اهمیت افزایش بهره وری

قرن هاست که روان شناسان مجذوب و شیفته افزایش بهره وری و رفتارهای انسانی شده اند و نظریه های مختلفی در زمینه انگیزه درباره آنچه انسان ها را به سمت روشی خاص سوق می دهد، ارائه داده اند. بیایید بررسی کنیم که چگونه می توانید از این تئوری های انگیزه برای افزایش بهره وری خود استفاده کنید. با جعبه ابزار همراه باشید!

افزایش بهره وری

نظریه دو عاملی هرزبرگ برای افزایش بهره وری

درک اینکه رابطه مستقیمی بین رضایت و افزایش بهره وری وجود دارد، ساده ترین راه برای حرکت به سمت افزایش کارایی است. به این فکر کنید – اگر کار شما به جای استرس به شما احساس لذت و رضایت می دهد، آیا از کار شکایت می کنید یا تعلل می کنید؟ سوالی که باید از خود بپرسیم این است که “چه چیزی رضایت کار را به همراه دارد؟”

نظریه انگیزه فردریک هرتزبرگ دو نوع از عواملی را که می تواند برای تنظیم سطح رضایت و عدم رضایت ما استفاده شود – عوامل بهداشتی و انگیزشی توضیح می دهد.

عوامل بهداشتی حداقل جنبه های اساسی است که از نارضایتی جلوگیری می کند. در حالی که وجود عوامل بهداشتی رضایت زیادی ایجاد نمی کند، فقدان این رضایت باعث نارضایتی شدید می شود. عوامل بهداشتی شامل جبران خسارت، امنیت شغلی، نیازهای اجتماعی، محیط کار است.

چگونه نظریه دو عامل هرزبرگ باعث افزایش بهره وری می شود؟

1. جبران خسارت

کم درآمد بودن قاتل خاموش رضایت است. اگر به طور مداوم در محل کار خود احساس کمبود می کنید یا به عنوان یک امر مسلم پذیرفته می شوید، در این صورت جبران خسارت می تواند مشکل ساز شود.

خودتان را در یک روز کاری منظم مشاهده کنید و ارزیابی کنید که آیا انگیزه شما برای کار ناشی از عدم پرداخت حقوق شما نیست. اگر چنین است، وقت آن است که جرات خود را جلب کرده و درخواست افزایش یا مذاکره مجدد در مورد قیمت گذاری خدمات خود را داشته باشید، بنابراین احساس می کنید که به درستی وقت، انرژی و تلاش خود را جبران کرده اید.

2. محیط کار

محیط شما باید برای افزایش بهره وری شما مناسب باشد. خواه از دفتر و یا از خانه کار کنید، مکانی را انتخاب کنید که بتوانید بدون وقفه در آن کار کنید. میز کار خود را بهم بریزید، آن را مطابق با علاقه های شخصی خود تزئین کنید و فضای مناسب را تنظیم کنید تا به محض ورود به محیط کار خود، شما را به کار بیندازد و موجب افزایش بهره وری شما شود.

3. نیازهای اجتماعی شدن

خواه یک فرد درون گرا، برون گرا یا باهوش باشید، ایجاد روابط هماهنگ برای ایجاد یک روحیه سالم کلیدی است.

4. امنیت و افزایش بهره وری

اگر دائماً نسبت به نقش خود احساس ناامنی کنید، نمی توانید مثمر ثمر باشید. اگر کارفرما هستید، اطمینان حاصل کنید که امنیت اعضای تیم شما شکوفا شده و رشد می کند. اگر شاغل هستید، با ناظر خود تماس بگیرید تا در مورد نقش، موقعیت و چشم انداز شرکت برای جلب این اعتماد به نفس صحبت کنید.

عوامل انگیزشی

پس از درست شدن اصول اولیه، هرتزبرگ مجموعه دیگری از عوامل را به نام عوامل محرک شناسایی می کند. این ها به افراد کمک می کند تا عملکرد خود را بالا ببرند و آنها را ترغیب می کند که بیشتر کار کنند.

در اینجا چند نمونه از عوامل محرک آورده شده است:

مشارکت در کار معنادار

اگر به کاری که انجام می دهیم ایمان داشته باشیم، افزایش بهره وری صورت خواهد گرفت. در کاری که انجام می دهید معنی پیدا کنید و روشن کنید که چرا آنچه انجام می دهید انجام می دهید – این روش نهایی برای افزایش بهره وری شماست.

بزرگداشت برنده ها

غالباً، ما نمی توانیم موفقیت های خود را بشناسیم و آنچه را درست می گیریم جشن بگیریم. هوشیار بودن به وظایف موجود در لیست کارهایتان و داشتن یک مراسم کوچک در پایان روز برای جشن گرفتن آنها می تواند انگیزه شما را برای کار بیشتر برای جشن گرفتن بیشتر بارها فراهم کند.

پاداش ها را شناسایی کنید

انسان ها آرزو دارند و دانستن اینکه برای کارهایی که انجام می دهید چه پاداش می گیرید می تواند راهی عالی برای ادامه کار باشد. پاداش ها می توانند ارتقا واجد شرایط شدن شما یا سفر به ایسلند در رسیدن به آن هدف گردش تجاری باشند. تعریف پاداش و تجسم آن می تواند راهی عالی برای افزایش بهره وری و انگیزه باشد.

سلسله مراتب نیازهای مازلو برای افزایش بهره وری

سلسله مراتب نیازهای مازلو یکی از جالب ترین نظریه های انگیزه است. این تئوری مبتنی بر این واقعیت است که هیچ چیز بیش از نیازهای خود ما را تحریک نمی کند.

در اینجا، نیازهای انسان به صورت سلسله مراتبی از یک مرتبه پایین به یک مرتبه بالاتر تشکیل یک هرم تقسیم می شود. هرگاه سطح معینی از نیاز برآورده شود ، دیگر انگیزه ای برای فرد ایجاد نمی کند. سپس ، سطح بعدی نیاز به عامل محرک تبدیل می شود.

به گفته آبراهام مازلو، 5 سطح نیاز عبارتند از:

نیازهای فیزیولوژیکی

این نیاز اصلی و اساسی هر انسانی است. نیاز به زنده ماندن به غذا، سرپناه، هوا، آب و غیره. نیازهای فیزیولوژیکی بسیار مهم هستند زیرا بدن انسان نمی تواند عملکرد بهینه داشته باشد مگر اینکه این نیازها برآورده شود.

نیازهای ایمنی

به محض اطمینان از زنده ماندن، انسان ها آرزوی امنیت و امنیت را دارند. نمونه هایی از نیازهای ایمنی عبارتند از: امنیت عاطفی، امنیت مالی، محافظت در برابر خطرهای جسمی، سلامتی و رفاه و … تأمین این نیازها به پول بیشتری نیاز دارد و از این رو انسان انگیزه بیشتری برای کار دارد.

نیازهای اجتماعی

انسان موجودی اجتماعی است. نیاز ما به معاشرت، اشتیاق به همراهی و اشتیاق به تعلق در سلسله مراتب است. به عنوان مثال، دوستی، عشق، اعتماد و احساس تعلق به یک قبیله یا جامعه برای کیفیت بهتر زندگی لازم است.

احترام

ما احتیاج داریم احترام بگذاریم و مورد احترام واقع گردیم. برآورده سازی این نیازها منجر به ایجاد اعتماد به نفس، درک قدرت، توانایی و ارزش شخص می شود.

نیازهای خودشکوفایی

فقط وقتی همه نیازهای دیگر برآورده می شوند ، نیاز به خود واقعی سازی در تصویر ظاهر می شود. این بالاترین آرزوی معنوی است که در آن فرد می تواند در آن غواصی کند و به بهترین نسخه از خود تبدیل شود. مزلو تخمین زده است که فقط 2٪ از مردم به مرحله واقعی خود سازی و خودشکوفایی می رسند.

افزایش بهره وری

سلسله مراتب نیازهای مازلو چگونه باعث افزایش بهره وری می شود؟

طبق نظریه، پایین ترین سطح نیاز برآورده نشده محرک اصلی رفتار است. دریابید که در سلسله مراتب کجا ایستاده اید، که نیاز شما برآورده نشده است. این انگیزه شما است. در جهت برآورده ساختن این نیازها گام بردارید تا در نهایت بتوانید به سمت خود واقعی سازی پیش بروید.

برای تهیه نیازهای اساسی خود مثل ایمنی و امنیت مالی، با تهیه برنامه های مشخص شروع کنید. سپس، به عشق و تعلق نگاه کنید.

آیا شما همفکرانی دارید که با آنها ارتباط برقرار کنید؟ در غیر این صورت، راه هایی برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد روابط پیدا کنید. این می تواند یک کلاس چرخش یا یک جلسه یین یوگا در این نزدیکی باشد. بخشی از گروه ها یا اجتماعات اجتماعی باشید و به گفتگوی معنی دار بپردازید.

برای نیازهای عزت نفس، زندگی خود را بررسی کنید و ارزیابی کنید که آیا به طور معناداری درگیر تعامل هستید. اگر شغل شما راکد به نظر می رسد، کشف کنید که چگونه می توانید به فرصت های شغلی با چالش بیشتری بروید. اگر به نظر می رسد زندگی شخصی شما کمرنگ است، با شخص مهم دیگر خود مکالمه کنید تا ببینید چگونه می توانید رابطه خود را برای هر دوی شما محکم و معنادار کنید.

وقتی همه این نیازها برآورده می شوند، بزرگترین سوال در یافتن هدف شما پیش می آید. هر یک از ما تجربه های منحصر به فردی داریم که کار خاص را برای دیگران از دیگران معنادارتر می کند. یافتن هدف شما یافتن آن قسمت از کار است که با شما صحبت می کند و با شما تماس می گیرد و از طریق شما بیان می شود. می توانید این را برای خود شناسایی کنید یا با مربی همکاری کنید تا تماس واقعی خود را پیدا کنید و مسیر زندگی در آن را برای خود ترسیم کنید.

اثر زالزالک بر افزایش بهره وری

یکی دیگر از تئوریهای انگیزشی مفید، اثر Hawthorne یا زالزالک است، که نشان می دهد تمایل به کار بیشتر و عملکرد بهتر در صورت مشاهده وجود دارد. طی یک آزمایش، محققان چندین شرایط فیزیکی را تغییر داده اند تا بر روی بهره وری تأثیر بگذارد، اما بهره وری کارمندان هر بار افزایش می یابد. این مطالعه ثابت کرد که انگیزه ما برای کار بیشتر و عملکرد بهتر زمانی است که بدانیم کار ما مشاهده می شود.

چگونه اثر زالزالک باعث افزایش بهره وری می شود؟

در محل کار، این امر به طور خودکار اتفاق می افتد زیرا همه ما ناظران و رهبرانی داریم که به طور دوره ای عملکرد خود را مشاهده و ارزیابی می کنند. بنابراین، ما از نظر حرفه ای سستی نداریم. با این حال، از آنجا که ما در زندگی شخصی خود در مقابل هیچ کس پاسخگو نیستیم، در نهایت توپ را رها می کنیم.

یک راه ساده برای پیاده سازی اثر Hawthorne در زندگی شخصی برای افزایش بهره وری، داشتن یک دوست پاسخگو است. شما به یک رئیس یا سرپرست خود نیازی ندارید که بیست و چهار هفت شما را تحت نظر داشته باشد. همه شما نیاز به یک دوست است.

  1. با دوست یا همکار خود جفت شوید تا دوست پاسخگویی شما باشد. اگر دوست شما از همان زمینه باشد، حتی بهتر.
  2. اهداف کوتاه مدت – هفتگی یا روزانه خود را با یکدیگر در میان بگذارید.
  3. برنامه ای را در مورد چگونگی برنامه ریزی برای دستیابی به این اهداف و نظارت بر پیشرفت یکدیگر تنظیم کنید
  4. برای کنترل بهتر، حتی اگر شخص دیگری نتواند به اهداف خود برسد ، می توانید مجازات ها را تعیین کنید.
  5. رشد شخصی با داشتن یک شریک پاسخگویی در کنار شما در طول سفر سرگرم کننده و برآورده کننده است.

نظریه انتظار برای افزایش بهره وری

این نظریه انگیزه بیان می کند که رفتارهای ما مستقیماً تحت تأثیر نتایجی است که ما به عنوان نتیجه اعمال خود انتظار داریم.

این تئوری 3 عنصر را پیشنهاد می کند که انگیزه ما به آنها اعتماد می کند:

انتظار

ما بر اساس اینکه انتظار می رود تلاش های ما نتایج مطلوبی داشته باشد، عمل می کنیم. انتظارات ما با توجه به تجربیات گذشته، اعتماد به نفس و میزان دشواری هدفی که قصد داریم انجام دهیم، شکل می گیرد.

ابزاری بودن

این اعتقاد است که اگر تلاش های لازم را انجام دهیم یا رفتار خاصی از خود نشان دهیم پاداش دریافت خواهیم کرد.

والنس

این به میزان ارزشمندی پاداش برای یک فرد اشاره دارد. برای برخی، پول می تواند انگیزه ای قدرتمند باشد در حالی که برای دیگران شناختن است. انگیزه ما زمانی بیشتر است که پاداش برای ما ارزشمند باشد.

افزایش بهره وری

چگونه تئوری انتظار باعث افزایش بهره وری خواهد شد؟

هر وقت قصد خود را تعیین کردید، در حقیقت وقت خود را صرف این نکته کنید که چرا آرزو می کنید برای رسیدن به هدف و نتیجه ای که امیدوارید به آن برسید. به همین دلیل صفحه های بینایی مفید هستند زیرا شما نتیجه تلاش خود را تجسم می کنید، که انگیزه شما را برای ادامه کار می دهد.

برای هر هدفی که به دنبال آن هستید، نتایجی را که پیش بینی می کنید، احساس خود را هنگام دستیابی به آن بنویسید و اینکه چرا نتیجه برای شما حیاتی است. همانطور که برای رسیدن به آن تلاش می کنید ، این سند را بارها و بارها مرور کنید تا انگیزه خود را حفظ کنید.

سخن پایانی برای افزایش بهره وری

نظریه های انگیزش بینشی را در مورد چگونگی یافتن انگیزه در زندگی روزمره و تولید مثمرتر ارائه می دهند. همانطور که دهه کاملاً جدیدی را شروع می کنیم، زمان آن رسیده که آرزوهایمان را به واقعیت تبدیل کنیم. از نظریه های انگیزه استفاده کنید که بیشتر مورد توجه شما قرار می گیرد و انگیزه و انرژی خود را برای تلاش مداوم در جهت رسیدن به اهداف خود افزایش می دهید و آن را مهم می شمارید.

امتیاز دهید
منبع lifehack
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

1 × 3 =