اخبار و جشنواره ها

12 راه مراقبت از خود در برابر فرسودگی شغلی

هنگامی که پرمشغله و تحت فشار هستید و همه چیز اشتباه پیش می رود، بسیار آسان است که خود را سرزنش کنید. اما هیچ قانونی نگفته است که شما باید تمام مسئولیت ها را به دوش بکشید. در واقع، در این لحظات، مهم است که یک قدم به عقب برگردید، با خود مهربان باشید و از خود مراقبت کنید

مقاله مرتبط: موفقیت در محل کار


فرسودگی شغلی

برای دانستن راه های مراقبت از خود، در اینجا نکاتی را ذکر کرده ایم.

1. یک روتین مراقبت ازخود صبحگاهی فراهم کنید

برای این که خود را کمتر تحت فشار بگذارید و مراقبت از خود را به یک روز اختصاص ندهید، هر روز صبح لحظاتی برای تفکر، مدیتیشن و ورزش کنار بگذارید. با وقت صرق کردن و مراقبت روزانه از خود، از استرس خلاص می شوید و ذهن خود را برای آن روز آماده می کنید.

2. به خودتان پاداش بدهید

هر از گاهی به خودتان پاداش شخصی بدهید، به خصوص بعد از اینکه یک کار عالی در یک پروژه بزرگ انجام دادید یا از مسیر های سختی تجارت خود با موفقیت به پایان رساندید. با این کار قرار نیست پس اندازتان را به باد بدهید. فقط روحیه و انگیزه خود را افزایش می دهید و در این صورت پاداش بزرگ تری در انتظار شماست.

3. با یک درمانگر صحبت کنید

در شرایط دشوار و اذیت کننده، صحبت با یک درمانگر و روانشناس مجرب، راه حل مناسبی خواهد بود. درمانگران از روش ها و تکنیک های تخصصی برای بهبود حال شما می کند. در جامعه امروزی، که از نعمت درمانگران برخوردار هستیم، این فرصت را از خود دریغ نکنید

4. به خود مرخصی کاری بدهید

اضافه کردن روزهای تعطیل به تقویم ماهانه، تفاوت بزرگی را ایجاد خواهد کرد. از محیط کاری دور شوید، ذهن خود را از هر فکری خالی کنید. بعد از آن متوجه تغییر سطح انرژی تان می شوید.

5.  تا جایی که می توانید، از وسایل اتومات استفاده کنید

با پیشرفت دانش، ابزار های بسیاری پدید آمده اند که به طور خودکار کار های شما را انجام می دهند. ربات هایی که کار های خانه را به عهده می گیرند. برنامه هایی که برای شما برنامه ریزی می کنند و امکانات بسیار دیگر. از تمام این امکانات استفاده کنید تا برای کارهای مهم تر زمان کافی داشته باشید.

6. خواب کافی داشته باشید

خواب کافی

سعی کنید 8 ساعت در روز بخوابید. مگر در شرایط ضروری از زنگ هشدار استفاده نکنید. سعی کنید ورزش کنید و از آفتاب گرفتن لذت ببرید. غذاهای سالم میل کنید و به بدنتان اهمیت بدهید تا یک خواب کافی و راحت داشته باشید.

7. به سه تا از بهترین اتفاق روزتان فکر کنید

قبل از خواب، روتین شبانه خود را انجام دهید. سه تا از بهترین اتفاقات روزتان را یادداشت کنید. این کار به شما کمک می کند تا قدردان و شکرگزار باشید. برای مراقبت از خود در شبانه روز، از خود بپرسید چگونه می توانید روز بهتری را رقم بزنید؟ 15 دقیقه زمان صرف کنید و به اهداف روز بعدی فکر کنید.

8. در گفتگو با خود و دیگران، از واژه های مثبت استفاده کنید

یکی از درس های ضروری که باید فرا بگیرید این است که چطور با خود و با دیگران صحبت کنید. از واژه های منفی استفاده نکنید و افعال مثبت را فراموش نکنید.

9. با دوستان و خانواده وقت بگذرانید

اوقات فراغت با خانواده

مراقبت از خود را با خانواده و دوستان تجربه کنید. با آنها وقت بگذرانید. برای شام و یا دیدن یک فیلم بیرون بروید . چند مهمان را برای شب بازی دعوت کنید. آن حمایت بی قید و شرط خانواده و دوستانتان را خواهید داشت که برای تقویت روحیه خود به آن نیاز دارید.

10. یک کار خلاقانه انجام دهید

اگر حس می کنید دچار فرسودگی شغلی شده اید، کمی کار های خلاقانه انجام دهید. نقاشی بکشید، متنی خلاقانه نگارش کنید و یا برای سرگرمی چیزی طراحی کنید. انجام کارهای خلاقانه، شما را کمی آرام می کند و به شما ایده های جدیدی می بخشد در نتیجه می توانید با انرژی بالایی به کار خود بازگردید

11. با کار های راحت شروع کنید

یکی از بزرگ ترین مشکلات، این است که کاری را شروع کنید. لیست کارهایی که برای خود نوشته ایم، آنقدر بلند و پیچیده است که نگه داشتن آن سخت است چه برسد به انجام دادن آنها. در ابتدای روز چند کار ساده را مانند مرتب کردن رخت خواب خود، برای افزایش بهره وری و اعتماد به نفس خود انجام دهید.

12. پیشرفت کنید و اهداف واقع بینانه تعیین کنید

به یاد داشته باشید که نمی توانید همه کار ها را به یکباره انجام دهید. قدم بردارید و اهداف واقع بینانه بنا کنید. در غیر این صورت، نه تنها دچار فرسودگی شغلی می شوید بلکه ممکن است نتوانید به نتایج مورد نظر دست پیدا کنید. دیدن تصویر کلی، به جای جزئیات ریز، روحیه و طروات تازه ای که به آن نیاز داشتید، به شما می بخشد.

 

 

مقالات مرتبط
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.