چگونه توسعه فردی را شروع کنیم؟

گاهی اوقات دشوار است که بدانید توسعه فردی را از کجا شروع کنید. آیا باید سعی کنید نقاط ضعف خود را از بین ببرید؟ روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و آنها را افزایش دهید؟ کاری کاملا جدید انجام دهید؟ ممکن است در حال حاضر در حالت “فلج تحلیلی” (به تحلیل بیش از حد شرایط یا فکر کردن بیش از اندازه به موضوعی گفته می شود که در نهایت به ناتوانی در تصمیم گیری می انجامد.) باشید و اصلاً مطمئن نباشید که در مرحله بعد چه کاری انجام دهید. این مقاله نکاتی را در مورد توسعه فردی گرد هم آورده است تا با توجه به اهمیت توسعه فردی به شما کمک کند که با تمرکز بر موارد مهم، شروع کنید و سپس ادامه دهید.

1. چرا در تلاش برای توسعه فردی هستید؟

این مهم است که بفهمید چرا سعی در توسعه دارید. پاسخ به همه سؤالات در مورد چطور و چگونه  (چه باید بکنم؟ آیا باید به نقاط ضعفم بپردازم یا نقاط قوت خود را بسازم؟ از کجا باید شروع کنم؟) همه وقتی مشخص می شوند که به این سوال جواب دهید: چرا می خواهید تغییر کنید. یادگیری به خودی خود می تواند جالب و سرگرم کننده باشد، اما بسیاری از ما می خواهیم برای یک هدف خاص توسعه پیدا کرده و پیشرفت کنیم. مهم است که در مورد این هدف شفاف باشید، تا بتوانید ارزیابی کنید که آیا فعالیت های یادگیری و توسعه شما را به اهداف خود نزدیک می کند یا خیر. همچنین زمانی که تصویر واضحی از جایی که می خواهید در پایان فرآیند باشید داشته باشید، انگیزه گرفتن آسان تر است. اگر چرایی توسعه فردی برای شما مشخص نشود ممکن است در نیمه راه آن را ادامه ندهید و زودتر از آن دست می کشید.

2. برنامه ریزی برای توسعه فردی

برنامه ریزی توسعه فردی مخصوص خودتان و مستندسازی برنامه به واقعی تر شدن آن کمک می کند. این نکته بسیار مهم است که در برنامه ریزی تمام محدودیت هایتان مانند محدودیت زمانی، مالی و… را حتما در نظر بگیرید. برنامه ای  که شامل محدودیت های زمانی و مراحل توسعه باشد، شما را وادار می کند تا در مورد آنچه می توانید تا مدت زمان مشخصی به دست آورید واقع بین باشید. هنگام برنامه ریزی برای خود به ریز مشخص کنید که قرار است چه کارهایی را (مثل آموزش دیدن، دیدن ویدیو، رفتن به کارگاه های خاص و…) در چه مدت زماتی قرار است انجام دهید و چه چیزهایی برای انجام آنها نیاز دارید. هر چه قدر جزئیات برنامه بیشتر و واضح تر باشد، انجام آنها برای شما ساده تر است.

3. مستندسازی برنامه های خود

نوشتن برنامه ها و فعالیت هایتان به شما امکان می دهد پیشرفت خود را بررسی کنید. نگهداری سوابق دقیق ممکن است چیزی باشد که ترجیح می دهید از آن اجتناب کنید. اما برنامه‌ها و فعالیت‌های توسعه شخصی شما، اگر به‌دقت مستند شده باشند، نه تنها به شما امکان می‌دهند که پیشرفت را مرور کنید، بلکه سابقه‌ای از تفکرتان را در طول زمان ارائه می‌دهند. معمولا این کاری است که اکثر مردم از آن چشم پوشی می کنند و این سبب می شود پیشرفت های کوچک تر را نادیده بگیرند. شما می توانید این کار را به هر روشی که راحت هستید انجام دهید؛ می توانید آن را در گوشی موبایل، دفترتان یا هرجایی که برایتان در دسترس تر است بنویسید یا حتی صدای خودتان را ضبط کنید و روند را توضیح دهید. اگر انجام این کار را برای خودتان راحت تر کنید، بیشتر آن را انجام می دهید. مثلا در ساعاتی که می دانید انجام آن برایتان آسان تر است، آن را انجام دهید.

4. چه چیزی برای شما کار می کند؟

مهم است که بدانید کدام روش های توسعه فردی برای شما بهترین کارایی را دارد. طیف وسیعی از فعالیت‌های توسعه فردی وجود دارد.  از جلسات آموزشی رسمی، از طریق آموزش آنلاین تا یادگیری تجربی، خواندن و بحث درباره ایده‌ها با دیگران و… . مانند هر چیز دیگری، مهم است که بدانید چه چیزی برای شما بهترین کار را انجام می دهد؛ مانند اینکه از چه چیزی بیشتر لذت می برید و همچنین چه چیزی به شما کمک می کند تا سریع و موثر یاد بگیرید و پیشرفت کنید. همچنین می توانید با آزمون و خطا بهترین روش برای خودتان را بیابید. ژورنال نویسی و تحلیل SWOT فردی می تواند به شما کمک کند.

5. دید و تمرکز بلند مدت داشته باشید

توسعه فردی یک فرآیند مادام العمر است، به همین دلیل است که گاهی اوقات به عنوان ‘یادگیری مادام العمر’ توصیف می شود. در عمل، اگرچه به خاطر سپردن این موضوع ممکن است سخت باشد، این بدان معناست که لازم نیست همه کارها را یکجا انجام دهید. از چشم انداز شخصی خود برای شناسایی آنچه در حال حاضر واقعاً مهم است استفاده کنید. برای رسیدن به چشم انداز خود ابتدا مشخص کنید باید چه کاری انجام دهید و روی آن تمرکز کنید. تنها زمانی که به آن دست یافتید، یا حداقل پیشرفت معقولی داشتید، باید ادامه دهید. توسعه شخصی به “سبک پروانه ای” که در واقع چرخش از موضوعی به موضوع دیگراست، ممکن است شما را علاقه مند نگه دارد، اما احتمالاً در طولانی مدت رضایت و تاثیر کمتری را خواهید داشت.

6. فرصت های جدید را بقاپ!

از فرصت هایی که قبلاً در نظر نگرفته بودید نترسید. همه چیز در زندگی یا پیشرفت شخصی قابل پیش بینی نیست. گاهی اوقات ممکن است به شما فرصتی شگفت‌انگیز برای انجام کاری پیشنهاد شود که با اولویت‌های فوری شما همخوانی ندارد، اما انقدرخوب به نظر می‌رسد که نمی‌توانید آن را از دست بدهید. ارزش این را دارد که در نظر بگیرید آیا استفاده از این فرصت سبب پیشرفت شما به سمت هدف نهایی می شود؟ و اگر چنین است، آیا این مهم است یا خیر. صرفا به این دلیل که هرگز به انجام آن فکر نکرده‌اید، ارزش آن را ندارد که چیزی را رد کنید و اینطور فکر کنید که در «برنامه‌های زندگی» شما وجود ندارد. در نهایت، در نظر گرفتن این نوع فرصت احتمالا به شما کمک می کند تا اهداف خود را بهتر تعریف کنید؛ اگر این فرصت بسیار هیجان انگیز به نظر می رسد و واقعاً می خواهید آن را انجام دهید، پس شروع کنید. اگر هدف و دیدگاه شما تغییر کرد هم اشکالی ندارد و این جزئی از فرآیند توسعه فردی است.

بزرگترین پشیمانی ما برای کارهایی که انجام داده ایم نیست، بلکه برای کارهایی است که انجام نداده ایم.

“چاد مایکل موری”

7. اجازه دهید توسعه فردی پیش رود و تکامل یابد

اولویت های شما تغییر خواهد کرد و این اشکالی ندارد. تعداد کمی از ما می گویند که در 35 سالگی دقیقاً همان فردی بودیم که در 15 یا حتی 25 سالگی بودیم. همانطور که رشد می کنید و تغییر می کنید و مسئولیت های جدیدی را در محل کار یا خانه به عهده می گیرید، اولویت ها و اهداف شما نیز تغییر می کند. می یابد. تغییر دادن. نکته کلیدی این است که تشخیص دهید که این خوب است. آنچه مهم است این است که اطمینان حاصل شود که فعالیت های توسعه شخصی شما همچنان شما را به جایی که می خواهید می برد. بررسی و بازنگری منظم فعالیت‌ها و برنامه‌های توسعه شخصی شما اطمینان حاصل می‌کند که با اولویت‌های شما تغییر می‌کنند و مرتبط باقی می‌مانند.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.