عواقب درمان نکردن بیش فعالی کودکان، سن کلیدی تشخیص

اگر شما یا فرزندتان، تشخیص بیش فعالی-نقص توجه گرفته اید، شروع درمان باید اولویت شما باشد. همچنین اگر فکر می کنید خودتان یا کودکتان ممکن است مبتلا به بیش فعالی باشید یا علائم آن را دارید، پیشنهاد می شود برای تشخیص دقیق به یک متخصص مراجعه کنید. برای تشخیص بیش فعالی می توان از تست بیش فعالی کودکان و تست بیش فعالی بزرگسالان استفاده کرد. ADHD درمان نشده می تواند مشکلاتی را در طول زندگی ایجاد کند. افراد مبتلا به بیش فعالی ممکن است در مدرسه، محل کار، روابط، و در سایر جنبه های زندگی، دچار مشکل شوند. از عواقب درمان نکردن بیش فعالی می توان افسردگی، مشکل در راتباطات، اضطراب، عزت نفس پایین و… اشاره کرد. در این مطلب از تشخیص درست تا عواقب درمان نشدن ADHD در سنین مختلف صجبت می کنیم.

تشخیص بیش فعالی و نقص توجه

ADHD می تواند کودکان و بزرگسالان را تحت تاثیر قرار دهد، اما این بیماری اغلب در افراد سال 18 تا 44 ساله درست تشخیص داده نمی شود. بر اساس تحقیقات، متخصصان بیش فعالی را در مردان راحت تر تشخیص می دهند. این ممکن است به این دلیل باشد که زنان دارای علائم مختلفی از ADHD هستند و همیشه رفتارهایی را که معمولا با آن ارتباط دارند، نمایش نمی دهند. زنان مبتلا به ADHD بیشتر احتمال دارد که مکانیزم هایی را برای پنهان کردن علائم آنها ایجاد کنند. این ممکن است منجر به تشخیص اشتباه یا درمان نکردن آن شود. عواقب درمان نکردن بیش فعالی در زنان و دختران ممکن است به همین علت، بیشتر باشد. برای همین مهم است که علائم ADHD را بدانید. عوامل بیش فعالی در کودکان شامل:

  • حرکت بدون هدف دست و پا، پیچ و تاب خوردن در حالت نشسته، مدام وول خوردن
  • حواس‌پرتی و ناتوانی در انجام تکلیف
  • گم کردن مکرر وسایل شخصی
  • انجام کارهای خطرناک در اثر بی‌احتیاطی و سر و صدای زیاد در هنگام بازی در کودکان
  • پرحرفی، قطع صحبت دیگران، بی­‌توجهی به صحبت بقیه و مداخله در کار دیگران
  • ایجاد دردسر برای همکلاسی‌ها در مدرسه و عدم‌برقراری ارتباط صحیح با همسالان
  • اختلال در یادگیری و انجام چند کار با یکدیگر و غالباً ناتمام گذاشتن آنها

درمان نکردن بیش فعالی

عواقب درمان نکردن بیش فعالی

درمان نکردن بیش فعالی در سنین مختلف می تواند مشکلات زیادی برای فرد به وجود آورد. در اینجا سنین مختلف و مشکلاتی که ممکن است پیش بیاید را ذکر کرده ایم.

بیش فعالی درمان نشده در کودکان

درمان نکردن بیش فعالی در کودکان ممکن است منجر به بروز مشکل در خانه و در مدرسه شود. از آنجا که ADHD می تواند یادگیری و تمرکز را برای کودکان سخت کند، دانش آموزان با ADHD درمان نشده ممکن است نمرات پایین بگیرند یا در فهم دروس دچار مشکل شوند.

کودکان مبتلا به بیش فعالی ممکن است تلاش کنند احساسات خود را کنترل کنند که می تواند مشکلات اجتماعی برایشان ایجاد کند. ممکن است این کودکان نتوانند وسایلشان را با دیگران تقسیم کنند یا برای بازی در نوبت بمانند، گاهی شاید رفتار خشونت آمیز با همسالان خود داشته باشند. درمان نکردن بیش فعالی ممکن است آنها را گوشه گیر کند، چرا که عزت نفس آنها پایین می آید و در برخی موارد دچار افسردگی می شوند. کودکان با ADHD درمان نشده می توانند بیشتر از حد معمول تحریک پذیر باشند، یعنی سریعتر هیجانی یا عصبانی شوند. بنابراین ممکن است به خودشان یا بقیه آسیب برسانند. برخی از تحقیقات نشان می دهد که جوانان با ADHD درمان نشده بیشتر از اورژانس سر در می آورند.

بیش فعالی در نوجوانان

اگر ADHD در کودکی مورد توجه قرار نگرفته باشد، مشکلات درسی و ارتباطی آنها ادامه خواهد داشت و مشکلات جدیدی نیز ایجاد می شوند. برخی نوجوانان در درسهای پایه های بالاتر مثل متوسطه دوم اشکال شدید پیدا می کنند و در این سن به متخصص مراجعه می کنند.

درمان نکردن بیش فعالی می تواند مشکلات زیادی را در روابط نوجوان ها به وجود آورد. آنها ممکن است دوستان زیادی نداشته باشند یا روابط پایداری نداشته باشند. آنها همچنین به احتمال زیاد مشکلات بسیاری با والدین خود دارند.

ADHD می تواند احتمال رفتارهای خطرناک را افزایش دهد، از جمله:

  • نوشیدن مشروبات الکلی
  • سیگار کشیدن
  • مصرف مواد مخدر
  • روابط جنسی پر خطر

در میان دختران با بیش فعال درمان نشده، اختلالات خوردن بیشتر شایع هستند. برخی از این مشکلات ممکن است با افسردگی یا عزت نفس کم ارتباط داشته باشند. هنگامی که آنها مجاز هستند تا گواهینامه رانندگی خود را دریافت کنند، نوجوانان با ADHD درمان نشده بیشتر احتمال دارد که موفق به گرفتن گواهینامه نشوند. همچنین در حوادث و تصادفات بیشتر دخیل هستند. به دلیل اینکه اکثرا رانندگی با سرعت بالا و تمرکز کم دارند.

بیش فعالی درمان نشده در بزرگسالی

اگرچه به نظر می رشد بعضی علائم ممکن است با سن محو شوند،اما ADHD می تواند یک مشکل مادام العمر باشد و علائم فقط تغییر شکل دهند. برخی افراد تا بزرگسالی بیش فعالی شان تشخیص داده نمی شود. آنها احتمال بیشتری دارند که مشکلات شغلی داشته باشند. حتی اگر آنها بتوانند استخدام شوند، ممکن است قادر به حفظ شغلشان نباشند. آنها همچنین احتمال بیشتری دارند که مشکلات زیر را داشته باشند:

  • حضور به موقع در محل کار
  • تکمیل کارتا زمان مقرر
  • مدیریت امور
  • همکاری با دیگر کارکنان
  • پذیرش انتقادات
    اگر بیش فعالی تان را درمان نکردید، احتمال بیشتری دارید که مشکلات ارتباطی داشته باشید. شما ممکن است خیلی عاطفی باشید. این اقراد روابط پایداری کمی دارند. یکی از مشکلات بزرگ آنها این است که گوش شنوا برای شریک خود ندارند. درمان نکردن بیش فعالی احتمال طلاق را افزایش می دهد. همچنین احتمال بیشتری دارد که افسرده شوند یا عزت نفس کمی داشته باشند. آنها در زمینه های تصادفات خودرویی، قمار و اعتیاد به آن، مشکلات قانونی و مصرف مواد یا مشروبات الکلی، با احتمال بیشتری درگیر می شوند.

    برخی تحقیقات نشان داده بین 25 الی 40 درصد کسانی که در بازداشتگاه یا زندان هستند، بیش فعالی تشخیص داده نشده یا درمان نشده داشته اند.

بیش فعالی در بزرگسالان

تست بیش فعالی بزرگسالان ممکن است به شما در زمینه تشخیص کمک کند.

سن کلیدی تشخیص و درمان ADHD

با توجه به دستورالعمل های جدید از آکادمی کودکان آمریکا، اختلال بیش فعالی-نقص توجه (ADHD) می تواند از 4 سالگی کودکان تشخیص داده شود و درمان شروع شود. دستورالعمل های قبلی برای متخصصان اطفال، که 10 سال پیش صادر شده، تشخیص و درمان ADHD را به کودکان 6 تا 12 سال محدود کرده است. دستورالعمل های جدید این سن را گسترش می دهد تا شامل پیش دبستانی ها و نوجوانان باشد.

امتیاز 4 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.