معرفی 10 مواد غذایی برای افزایش تمرکز

آیا در تمرکز روی کار یا درس خود مشکل دارید؟ حس می کنید نمی توانید ساعات زیاد روی یک چیز تمرکز کنید؟ برای افزایش تمرکز روش های مختلفی در جعبه ابزار ذهنی موجود است، اما یکی از راه های اصلی و عمقی، یک تغذیه خوب و درست است. غذا سوختی است که انرژی و خلق و خوی شما را تنظیم می کند. همانطور که نباید روغن زیتون را داخل ماشین خود بریزید تا آن را به حرکت درآورد، نباید سوخت نامناسب به بدنتان برسانید. غذا توانایی باورنکردنی بر روی توانایی ذهنی، خلق و خو، حافظه و تمرکز شما دارد. یک برنامه غذایی سالم در افزایش تمرکز شما نقش دارد. در این مقاله 10 مواد غذایی برای افزایش تمرکز را به شما می گوییم تا با اصلاح برنامه غذایی خود؛ تمرکز، توجه و دقتتان را بهبود ببخشید.

البته اگر شما یا اطرافیانتان متوجه اختلالات قابل توجه، زوال شناختی یا از دست دادن غیرعادی حافظه کوتاه مدت شده اید، علاوه بر تجدید نظر در برنامه غذایی خود، به دنبال مشاوره تخصصی از مراکز روانشناسی باشید.

مواد غذایی برای افزایش تمرکز

 

مواد غذایی برای افزایش تمرکز چه تاثیری دارند؟

زمانی که گرسنه هستید، متمرکز ماندن سخت است. گرسنگی منجر به سردرد، خستگی و مه مغزی می شود. وقتی زمان میان وعده یا وعده غذایی می رسد، انتخاب غذاهایی که به تمرکز کمک می کنند ضروری است. غذا سوختی است که بدن ما به آن نیاز دارد. بدن خود را مانند یک ماشین در نظر بگیرید. برای کار با بالاترین پتانسیل خود به سوخت درجه یک نیاز دارد. وقتی بنزین وسیله نقلیه شما تمام شده است (یا وقتی گرسنه هستید)، برای ادامه کار باید بنزین بزنید. هر چه سوخت بهتر باشد، عملکرد بهتری دارد. وقتی برای تمرکز غذا می خورید، سلامت روان خود را نیز بهبود می بخشید. دکتر اوما نایدو، روانپزشک و نویسنده، توضیح می دهد که غذا به تمرکز و سلامت روان کمک می کند. او در کتاب خود، در مورد رابطه مستقیم بین غذایی که می خوریم و اینکه چگونه به درمان افسردگی، اضطراب و آسیب کمک می کند صحبت می کند. تمرکز و توجه هم اسثنا نیست و با تغذیه می توان آن را بهبود بخشید یا بدتر کرد.

10 مواد غذایی برای افزایش تمرکز

1.زغال اخته

زغال اخته از مهم ترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز است. ترین مواد غذایی مطالعات نشان می‌دهد که زغال اخته تمرکز و حافظه را تا پنج ساعت شدیدا تقویت می‌کند، زیرا آنتی اکسیدان‌های موجود در زغال اخته جریان خون و اکسیژن را در مغز تحریک می‌کنند و ذهن را شاداب نگه می‌دارند. اکسیدان‌هایی از جمله آنتوسیانین‌ها، پروآنتوسیانیدین‌ها، رسوراترول و تانن‌ها، نشان داده شده است که آنها تمرکز را تقویت می‌کنند و حتی در برابر سرطان، بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. زغال اخته همچنین سرشار از مواد مغذی و کالری کم است که باعث می شود این میوه در بین بسیاری از افراد مورد علاقه باشد.  خوردن زغال اخته می تواند سرعت زوال شناختی را کاهش دهد و در بزرگسالان نیز با بیماری آلزایمر مبارزه کند.

2. چای سبز

چای سبز به دو دلیل به تمرکز شما کمک می کند: یکی، حاوی کافئین و دوم، حاوی تیانین است. شکی نیست که کافئین به تمرکز شما کمک می کند و هوشیاری شما را بهبود می بخشد. و اما تیانین، این عنصری است که نشان داده شده “فعالیت موج آلفا” را افزایش می دهد، که آرامش را افزایش می دهد و کافئین را آهسته تر آزاد می کند، به جای اینکه ناگهان افزایش یابد. اگر به تعادل از چای سبز استفاده کنید از مواد غذایی مفید خواهد بود.

3. تخمه کدو

تخمه کدو حاوی روی است، یک ماده مغذی که به متابولیسم و سیستم ایمنی بدن کمک می کند. خوردن دانه کدو تنبل زمانی که به غذای بعد از ظهر نیاز دارید می تواند به تقویت حافظه و مهارت های فکری شما کمک کند. تخمه کدو تنبل را می توان به صورت خام مصرف کرد، اما بسیاری از مردم از تخمه کدو تنبل بوداده لذت می برند. همچنین می توانید دانه کدو تنبل را به سالاد، اسموتی، بلغور جو دوسر یا گرانولای خانگی اضافه کنید.

4. شکلات تلخ

شکلات تلخ تمرکز را بهبود می بخشد زیرا حاوی کافئین است. همانطور که می دانیم کافئین ماده ای است که به دلیل اثرات محرک آن شناخته شده است. در حالی که شکلات تلخ یک غذای عالی برای بهبود تمرکز و حافظه است، آن را فقط در حد اعتدال مصرف کنید. مصرف زیاد هر چیزی برای شما مضر است و این به ویژه در مورد شکلات صدق می کند.

5. ماهی های چرب، از بهترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز

ماهی های چرب و روغنی حاوی اسیدهای چرب امگا 3 است که به حافظه، عملکرد ذهنی و عملکرد رفتاری کمک می کند. افرادی که کمبود امگا 3 دارند، بیشتر در معرض «حافظه ضعیف، نوسانات خلقی، افسردگی و خستگی» هستند. منابع اصلی ماهی های چرب عبارتند از: سالمون، قزل آلا، م، شاه ماهی، ساردین، پیلچارد و کیپر.

6.گوجه فرنگی

گوجه فرنگی حاوی آنتی اکسیدانی به نام لیکوپن است که به جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. گوجه فرنگی سرشار از ویتامین A و ویتامین C، یکی دیگر از مکمل های عالی برای سالاد تازه است، یا می توان آن را به عنوان میان وعده به صورت خام مصرف کرد. فقط به یاد داشته باشید که هنگام خوردن گوجه فرنگی، پوست آن را نکنید زیرا مواد مغذی اولیه در آنجا زندگی می کنند.

7. تخم مرغ

تخم مرغ حاوی کولین است ،یک ماده مغذی که التهاب و زوال شناختی را کاهش می دهد و تمرکز را تقویت می کند. پروتئین های داخل تخم مرغ از غنی ترین مواد غذایی برای افزایش تمرکز هستند. علاوه بر این، خوردن تخم مرغ باعث افزایش تریپتوفان می شود که به تولید سروتونین در بدن کمک می کند. سروتونین برای بهبود خلق و خو و عادی سازی برنامه خواب شما شناخته شده است.

8. آووکادو

همه اندام های بدن به جریان خون بستگی دارند، به ویژه قلب و مغز؛ و آووکادو جریان خون را تقویت می‌کند و راهی ساده و خوشمزه برای تحریک سلول‌های مغزی ارائه می‌کند. همچنین فیبر (11 تا 17 گرم در هر آووکادو)، که به جلوگیری از گرسنگی کمک می کند. این افزایش جریان خون، کارکردهای شناختی مثل تمرکز، توجه و تصممیم گیری را تقویت می کند.

9. سبزیجات با برگ سبز

سبزیجات با برگ سبز پر از آنتی اکسیدان ها و کاروتنوئیدها هستند که قدرت مغز شما را تقویت می کند و به محافظت از مغز شما کمک می کند. هر چه سبزی برگ سبزتر باشد، بهتر است. سبزیجات سبز برگ سرشار از ویتامین B هستند. ویتامین‌ها، که ثابت شده‌اند به حافظه، تمرکز و سلامت و قدرت کلی مغز شما کمک می‌کنند. آنها همچنین حاوی اسید فولیک هستند که دقت ذهن شما را بهبود می بخشد.

10. آجیل

آجیل دارای سطوح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است که برای عملکردهای شناختی مغز حیاتی است. آنها حاوی مس، منگنز، روی و سلنیوم هستند. این مواد مغذی مواد مغذی ضروری برای عملکرد عصبی سالم هستند. در برخی مطالعات نیز خوردن آجیل با بهبود خلق و خوی مرتبط است! یک مشت آجیل یک میان وعده عالی برای بعد از ظهر است، یا می توانید آنها را به عنوان رویه سالاد اضافه کنید.

نکته آخر در مورد مواد غذایی برای افزایش تمرکز

خوردن این مواد غذایی اثرات ناگهانی ندارند بلکه نیاز به صبر دارند تا اثر کنند. همچنین اگر مشکل تمرکز شما حاد است، بهتر است به کلینیک روانشناسی مراجعه کنید یا از تست بیش فعالی-نقص توجه استفاده کنید.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.