اعتماد به نفس در محیط کار

همه می‌دانیم که صلاحیت و شایستگی برای موفقیت شغلی و رضایت شخصی در محیط کار ضروری است، اما بدون اعتماد به نفس در محیط کار مانند پرنده‌ای با یک بال خواهیم بود. در واقع اعتماد به نفس و صلاحیت، دو بال پرواز بر فراز آسمان موفقیت شغلی هستند. متأسفانه اغلب رهبران و مدیران اعتماد به نفس کافی ندارند

اعتماد به نفس در محیط کار

بسیاری از مردم معتقدند که اعتماد به نفس یک توانایی ذاتی است. با این حال، این به سادگی نیست، حتی افرادی که از نظر ظاهری اعتماد به نفس بیشتری احساس می کنند گاهی اوقات احساس ناامنی می کنند. با تمرین، هر کسی می تواند سطح اعتماد به نفس خود را بالا ببرد.

اعتماد به نفس و استرس

 

از نظر روانشناسان، اعتماد به نفس عمدتاً توسط استرس تضعیف می شود. این استرس زمانی به وجود می آید که تقاضاهای فردی بیش از ظرفیت شخصی و اجتماعی فرد می باشد و فرد توانایی انجام آنها را ندارد.

این یعنی زمانی که با این شرایط روبرو می شویم، استرس را تجربه می کنیم.
  • وظیفه جدید و ناشناخته
  • وظایفی که در گذشته با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم
  • شکست های غیرمنتظره
  • انتقادات
این شرایط اغلب در محل کار رخ می دهد و می تواند اعتماد به نفس ما را به سرعت از بین ببرد

مواجه شدن با شرایط ناشناخته

عدم اعتماد به نفس اغلب ناشی از عدم اطمینان از چگونگی انجام کاری است. در نتیجه، بسیاری از افراد وقتی با یک وظیفه جدید روبرو می شوند احساس وحشت در آنها افزایش می یابد.

با کمک گرفتن از مدیر یا همکاران خود، این احساس را کنترل کنید. قبل از مراجعه به دیگران برای کمک، ابتکار عمل خود را با تصمیم گیری درباره این که چگونه این وظیفه را به صورت منطقی انجام دهید، نشان دهید.

سکوت طلاست!

درخواست کمک می تواند گاهی اوقات احساس شکست را ایجاد کند و اعتماد به نفس در محیط کار شما را کاهش دهد.

اگر ترجیح می دهید خودتان با یک چالش جدید روبرو شوید، بی سر و صدا بنشینید و ابتدا افراد دیگر را تماشا کنید. فقط با مشاهده کافی می توانید چیزهای زیادی یاد بگیرید.
برخی از افراد عدم اعتماد به نفس خود را با شخصیتی بلند و پرشور پوشش می دهند. با این حال، اجازه ندهید که این کار احساس خود ارزش مند بودن شما را متزلزل کند، چرا که پرشوری و رسایی با پرمهارت بودن یکی نیست.

اندیشه آگاهی

نکات بالا به شما کمک می کند هنگام مواجهه با کارهای جدید اعتماد به نفس بالاتری داشته باشید. با این حال، موقعیت های دیگر می تواند اعتماد به نفس محل کار را از بین ببرند.

یک روش اثبات شده برای ایجاد اعتماد به نفس، اندیشه آگاهی است. اندیشه آگاهی تکنیکی است که اغلب در طول درمان شناختی رفتاری استفاده می شود.

این فرایند برای مقابله با تفکر منفی ریشه ای طراحی شده است و بدین شرح می باشد:
  • برای یک دوره دو هفته ای، یک “دفتر خاطرات استرس” روزانه داشته باشید.
  • هر زمان موقعیت استرس زا به وجود آمد، جزئیات را به همراه پاسخ احساسی و افکار خود یادداشت کنید.
  • این مشاهدات باید کاملاً صادقانه باشد و ممکن است چند روز طول بکشد تا به آن دست یابید.
این دفتر خاطرات را حداقل برای دو هفته حفظ کنید. پس از اینکه مشاهدات خود را به پایان رساندید، کمی وقت بگذارید تا صفحات را مرور کرده و به دنبال الگوهای رفتار تکراری باشید.
افرادی که اعتماد به نفس پایینی دارند تمایل دارند که سهم بیشتری از افکار منفی را که اغلب ناشی از موقعیت های خاص است، داشته باشند.
کلید اندیشه آگاهی، شناسایی این افکار منفی و محرک ها قبل از استفاده از تفکر منطقی برای مبارزه با آنها و ایجاد اعتماد به نفس است.

تفکر منطقی

هر روزی که احساس را تجربه می کنید، دفتر خاطرات استرس روزانه خود را دو هفته دیگر نگه دارید. با این حال، به جای اینکه اجازه دهید روند فکر شما بدون کنترل ادامه یابد، با منفی نگری خود با تفکر منطقی مبارزه کنید.

همانطور که در بالا ذکر شد، چندین موقعیت مختلف معمولاً باعث ایجاد استرس در نتیجه کاهش اعتماد به نفس در محیط کار می شود.

  • وظایفی که در گذشته با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم
  • شکست غیر منتظره
  • انتقادات

از تفکر منطقی می توان در این شرایط به شرح زیر استفاده کرد

وظایفی که در گذشته با آنها دست و پنجه نرم کرده ایم
ترس از تکرار شکست های قبلی نیرویی قدرتمند است و می تواند مانع از درک واقعی افراد شود. اگر متوجه شدید که روی اشتباهات گذشته متمرکز هستید، به یاد داشته باشید که داشتن تجربه برای شما یک مزایا محسوب می شود.

قاطعانه به خود یادآوری کنید که یک پروژه ناموفق به این معنی نیست که در آینده لزوماً شکست خواهید خورد.

شکست غیرمنتظره

متأسفانه، ما نمی توانیم عوامل خارجی را کنترل کنیم. برای برخی از افراد، این عدم کنترل می تواند اعتماد به نفس در محیط کار را به سرعت از بین ببرد. اگر از چیزهای ناشناخته می ترسید، با آماده سازی کامل اعتماد به نفس خود را تقویت کنید.

از قبل تصمیم بگیرید که چگونه با مسائل غیر منتظره برخورد خواهید کرد و یک “برنامه اقدام اضطراری” تهیه کنید تا روز مبادا از آن استفاده کنید.

انتقاد انتقاد در محیط کار

شنیدن انتقادات حتی زمانی که سازنده هستند، دشوار است. برای برخی از افراد، یک نظر انتقادی می تواند اعتماد به نفس آنها را کاملا از بین ببرد. اگر قرار است درباره کار خود بحث کنید، خود را با فرآیندهای فکری خود مسلح کنید و آماده صحبت در مورد تصمیمات خود باشید.

 

روی خود سرمایه گذاری کنید

اعتماد به نفس، قابل انعطاف است و در این مقاله چندین روش سالم برای پرورش آن مورد بحث قرار گرفته است. با این حال، برخی از افراد از روش های ناسالم استفاده می کنند. این را می توان به وضوح در رسانه های اجتماعی مشاهده کرد، جایی که برخی از افراد برای بهتر شدن احساسات خود، تصویری اغراق آمیز از زندگی خود را به تصویر می کشند. برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار روی خود متمرکز باشید و از مقایسه زندگی و شغل خود با دیگران خودداری کنید.

این مقاله برای شما می تواند مفید باشد: اقدامات ضروری برای افزایش اعتماد بنفس

7 نکته ی کوتاه برای افزایش اعتماد به نفس در محیط کار

گاهی اوقات لازم نیست تمام ساختمان روح و روان خود را بکوبیم و از نو بسازیم. با گام‌هایی کوچک، اما مؤثر می‌توانیم اعتماد به نفس در محیط کار را افزایش دهیم، در ادامه تعدادی از این روش‌ها معرفی شده‌اند.

۱. از منطقه امن خود خارج شوید

برای پروژه‌های جدید داوطلب شوید. با این کار مهارت‌های تازه‌ای می‌آموزید. البته علایق و سلایق خود را فراموش نکنید، ولی ضمن حمایت از خواسته های درونی‌تان، گاه به گاه خود را به چالش بکشید و در اتاقک امن و بی‌خطر عادات و وظایف معمولی خود اسیر نشوید. مثلا برای سخنرانی یا ارائه‌های موجود در سازمان داوطلب شوید. با این کار اعتماد به نفس به شکل قابل توجهی رشد می‌کند. خارج شدن از منطقه امن خود، اعتماد به نفس در محیط کار شما را افزایش می دهد.

۲. چشم‌اندازی از آرزوهایتان داشته‌باشید

دوست دارید چگونه باشید یا چه پست و شغلی داشته باشید. به تصورات و آرزوهایتان سروسامان بدهید. گلف‌بازان همیشه قبل از ضربه، به توپ و موقعیت آن پس از ضربه فکر می‌کنند و با تصور حرکت توپ، درک بهتری از نوع ضربه کسب می‌کنند.

برای رسیدن به موقعیت دلخواه و کسب اعتماد به نفس لازم برای آن، باید بتوانید چشم‌انداز مناسبی از آن در آینده داشته‌ باشید. مثلا برای اینکه مدیر موفقی بشوید، خود را در آن موقعیت تجسم و سعی کنید مانند مدیران لباس بپوشید، حرف بزنید و رفتار کنید.

۳. مهارت‌های خود را ارزیابی و بررسی کنید

روراست باشید و مهارت‌های خود را بنویسید و همواره در تلاش باشید مهارت‌های خود را توسعه بدهید. ببینید محیط کاری‌تان به چه توانایی‌هایی نیاز دارد و تلاش کنید اولین نفر در کسب آن ویژگی‌ها و توانایی‌ها باشید. با کسب مهارت‌های متفاوت حتی فکر پرسشی نظیر «چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم» هم به ذهن‌تان خطور نخواهد کرد.

۴. محیط مناسب را خودتان خلق کنید

محیط کاری مناسب

وقتی محیط کار دلخواه شما نیست و شایستگی‌های شما به خوبی دیده نمی‌شود، سعی کنید با افرادی مشابه خودتان ارتباط برقرار کنید و با آنها تیم مخصوص به خودتان را بسازید.

در محیطی که خلق می‌کنید، ویژگی‌ها، مهارت‌ها و صلاحیت‌های شما بهتر نمود می‌یابد و سایرین نیز جذب شما خواهند‌ شد. اما در محیطی که خلق می‌کنید، صداقت را از یاد نبرید، در این صورت افراد مشابه با سرعت به سمت تیم شما متمایل می‌شوند.

۵. از محیط، اعتماد به نفس دریافت کنید

افرادی که قادرند با مدیریت بروکراسی بیش از حد، تصمیم‌های سریع بگیرند، اعتماد به نفس بالایی در محیط کاری کسب می‌کنند. بر اساس پژوهش‌های اخیر، ۶۲ درصد از رهبران کسب و کار معتقدند حجم بالای پیچیدگی‌ها در فرایندهای متداول سازمانی، مانع عملکرد مؤثر و بهره‌وری می‌شود.

این یعنی بهترین فرصت برای کارمند، تا با یافتن سهمی در کاهش این پیچیدگی‌ها، جایگاه مناسبی پیدا و اعتماد به نفس و شجاعت بیشتری از محیط دریافت کند. برای کمک در امور نفس‌گیری که سرعت فرایندها را می‌کاهند، می‌توانید خود را به‌عنوان یک حلال مشکلات معرفی کنید. این عنوان جدید به شما اعتماد به نفس فوق‌العاده‌ای تزریق می‌کند.

۶. آن قدر تقلید کنید تا یاد بگیرید

کمک گرفتن در محیط کار

در داستان‌های کودکانه، معمولا جغد دانا به سایر حیوانات جنگل گوشزد می‌کند، شما شجاع‌تر، قوی‌تر و باهوش‌تر از آنچه فکر می‌کنید، هستید. این حرف کاملا صحیح است و واقعیت دارد.

شما شایستگی‌های فراوانی دارید، فقط باید این توانایی‌ها و شایستگی‌ها را بشناسید و کشف کنید. به خودتان اعتماد کنید، با ترس‌هایتان روبه‌رو بشوید و از شکست نترسید. جلو بروید و اعتماد به نفس خودتان را بیشتر و بیشتر کنید.

۷. همان کسی بشوید که آرزویش را دارید

برای آنچه آرزو دارید، تلاش کنید. هیچ چیز مانعی برای تغییر شما نیست. عمر کوتاه‌تر از آن است که دست روی دست بگذارید و تنها به آرزوهایتان فکر‌ کنید. باید عمل کنید و نهراسید.

در این راه بهتر است از یک دوست کمک بگیرید؛ دوستی که او نیز خواهان تغییر است. با این کار انگیزه بیشتری پیدا می‌کنید و می‌توانید یکدیگر را نظارت و کنترل کنید. نقاط مثبت و منفی هم را به یکدیگر بگویید و همدیگر را تشویق کنید. با همکاران و دوستان اعتماد به نفس در محیط کار خود را بالا ببرید.

اگر بدانیم چگونه در محیط کار اعتماد به نفس داشته باشیم، نصف راه موفقیت شغلی را طی کرده‌ایم. اعتماد به نفس باعث می‌شود هم از لحاظ حرفه‌ای رشد کنیم و هم اوقات بهتری در میان همکاران و محیط کاری تجربه کنیم.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.