5 راه برای غلبه بر خجالت کشیدن

اگر شما هم از خجالت آب می شوید این نوشته را از دست ندهید!

غلبه بر خجالت کشیدن، چگونه؟

هیچ انسانی که  ما می شناسیم از لحظه های خجالت آور و خجالت کشیدن مصون نیست و هر کدام از ما حداقل یک بار به دنبال غلبه بر خجالت کشیدن بوده ایم. قبل از شروع این نوشته بگذارید به شما بگوییم که: “اشکالی ندارد که خجالت بکشیم.”

جعبه ابزار در این نوشته راهکارهایی را گرد آوری کرده تا به شما کمک کند احساس بهتری داشته باشید. با ما همراه باشید!

غلبه بر خجالت کشیدن

1. برای غلبه بر خجالت کشیدن در حال زندگی کنید

تمام احساسات مربوط به خجالت در گذشته رخ می دهد. از نظر تئوریک، همه آن پیام های درون مغز شما به زمان و مکان دیگری تعلق دارند. اگر حتی یک دقیقه یادتان باشد که توجه خود را به زمان حال جلب کنید، از احساس خشم و عصبانیت بی مورد و نیاز به غلبه بر خجالت کشیدن رها خواهید شد.

احتمالا شما هم مرتب به یاد موقعیت های خجالت آور گذشته می افتید و سرخ می شوید یا دلتان می خواهد یک سیلی محکم به خودتان بزنید. مثلا حرفی که به رئیس گفتید یا وقتی به راننده اسنپ گفتید که تشریف می آورم! همه این ها ناشی از زندگی در زمان گذشته و فشارهای ناشی از آن است. زمان گذشته عملا وجود ندارد و خیلی از کسانی که شما را در آن موقعیت دیده اند احتمالا حتی نام شما را نیز نمی دانند. راحت باشید و از آن بگذرید تا غلبه بر خجالت کشیدن اتفاق بیوفتد!

2. عذرخواهی را متوقف کنید تا غلبه بر خجالت کشیدن اتفاق بیوفتد

صادقانه بگویم من (درمانگر) فکر می کنم اگر عذرخواهی کنم، به حالت عادی برمی گردم. حتی اگر مثل پنج دقیقه قبل از آن لحظه عذرخواهی کرده باشم. فکر می کنم معتاد عذرخواهی هستم. “فقط یک عذرخواهی دیگر و من احساس خوبی خواهم کرد.” نه. در واقع، شما احساس بدتری خواهید داشت. زیرا، دوباره توجه شما به گذشته است نه به حال، جایی که نیازی به عذرخواهی برای هر چیزی نیست. بنابراین آن را متوقف کنید!

عذرخواهی کردن حتی اگر برای چند دقیقه موقتا به شما احساس خوب و غلبه بر خجالت کشیدن بدهد در طولانی مدت با اثرات بدتری به سراغ شما خواهد آمد.

غلبه بر خجالت کشیدن

3. خودتان باشید!

واضح تر از این نمی شود! خجالت را کنار بگذارید و خودتان را آن طور که هستید ببینید و بپذیرید و دوست داشته باشید! از دوستانتان بخواهید شما را با صفات بد توصیف کنند. خودتان را مثل کاراکتر منفی داستان دوست داشته باشید. فراموش نکنید که هیچ وقت به آن بدی که ذهنتان ساخته نیستید!

4. مسائل گذشته را بررسی کنید، یک بار برای همیشه خجالت زده شوید و تمامش کنید!

این یکی به شما کمک می کند تا مسائل را در منظر خود حفظ کنید. شما می دانید چه زمانی فکر می کردید واقعاً می خواهید از شدت خجالت بمیرید؟ با نگاه به عقب به عنوان یک تمرین، شما باید پنج خجالت آور خود را لیست کنید. سپس تک تک این موقعیت ها را بررسی کنید و تا می توانید خجالت بکشید اما با خودتان تکرار کنید که برای بار آخر می خواهید به این دقایق فکر کنید و شرمنده شوید.

5. به موقعیت های خجالت آور بخندید

این یکی گفتنش آسان و انجامش بسیار سخت است. خندیدن همیشه یک چالش ساده است، به همین دلیل شما به یک دوست خوب نیاز دارید که در این زمینه به شما کمک کند. از او بخواهید تا می تواند موقعیت های خجالت آور را به خنده دار ترین شکل تعریف کند و سعی کنید آن ها را از منظر سوم شخص ببینید و بخندید. راحت بود، نه؟

غلبه بر خجالت کشیدن

سخن پایانی

غلبه بر خجالت کشیدن هیچ وقت آسان نیست. میزان خجالت کشیدن شما رابطه مستقیمی با شخصیتتان دارد. از راهکارهای بالا در جهت بهبود وضعیت خود استفاده کنید و در صورتی که به شکلی آزار دهنده درگیر شرمندگی هستید، حتما از یک متخصص بهداشت روان کمک بگیرید.

امتیاز دهید
منبع psychcentral
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.