درمان کم رویی، غلبه بر خجالت

تقریباً همه افراد گاهی اوقات خجالت را تجربه می کنند. چه چیزی گفته باشید که قصدش را نداشتید، چه اشتباهی مرتکب شده باشید یا یک لحظه اجتماعی ناخوشایند داشته باشید، می تواند باعث خجالت زدگی شما شود.

خجالت و کم رویی به چه معناست؟

خجالت می تواند باعث شود شما احساس خودآگاهی داشته باشید و اغلب شامل احساس نابجا بودن، شرمساری یا ناراحتی در یک موقعیت اجتماعی است.

علت خجالت کشیدن چیست؟

بسیاری از رویدادها می توانند منجر به احساس خجالت شوند. اما به طور کلی خجالت کشیدن و شرمساری زمانی اتفاق می‌افتد که مخاطبانی شما را تماشا می‌کنند و احساس می‌کنید کاری را به خوبی انجام نداده‌اید. به عنوان مثال، یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که مردم وقتی فکر می کنند در چیزی به طور عمومی شکست خورده اند، احساس خجالت می کنند. این احساس خجالت در افرادی که بیشتر مستعد اضطراب هستند، تشدید می شود.

علائم خجالت زدگی و کم رویی

1.تعریق
2.تپش قلب
3.لکنت زبان
4.بی قراری
5.نشخوار فکری
6.بیش از حد فکر کردن

توجه داشته باشید که: مشکلات طولانی مدت در مواجهه با شرم یا ترس از خجالت می تواند منجر به عوارض دیگری مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی یا کاهش عزت نفس شود.

چگونه بر کم رویی خود غلبه کنیم؟

بسیاری از مردم سعی می کنند به هر قیمتی از موقعیت های شرم آور اجتناب کنند، اما یک لغزش گاه به گاه تقریباً برای همه اتفاق می افتد. هنگامی که خجالت رخ می دهد، ممکن است از خود بپرسید: “چگونه بر آن غلبه کنم؟”

همه ما انسان هستیم و اشتباه می کنیم. اگر لحظه‌ای شرم‌آور را تجربه می‌کنید، باید به خودتان مسلط باشید و مثبت فکر کنید به عنوان مثال: با خود تکرار کنید “من اعتماد به نفس دارم و کافی هستم” من میتوانم و این کار را انجام میدهم. سعی کنید همانطور که با یک دوست صحبت می کنید با خودتان صحبت کنید و به یاد داشته باشید که همه ما منتقد خود هستیم.

به جای اجتناب، مقابله کنید

وقتی خجالت می‌کشید، پاسخ جنگ یا گریز شما شروع می‌شود. اگر بتوانید اشتباهی را بپذیرید یا زمانی که یک موقعیت قابل اصلاح است، خودتان را اصلاح کنید، این می‌تواند به شما کمک کند که ادامه دهید. اجتناب از موقعیتی که باعث ترس شما می شود، احتمال بروز خجالت، شرم و اضطراب را افزایش می دهد.

خونسردی خود را حفظ کنید

وقتی خجالت می‌کشید،اضطراب می تواند بسیار زیاد باشد، اما حفظ آرامش در موقعیت می تواند شرایط را بهبود بخشد. به عنوان مثال، عذرخواهی در هنگام اشتباه یا ادامه گفتگو در جهتی دیگر می تواند به شما کمک کند آرام بمانید. استفاده از تکنیک‌هایی در حفظ آرامش نیز میتواند مفید باشد. به عنوان مثال، استراحت و کنترل ذهن.

نفس های عمیق بکشید

تنفس عمیق فواید زیادی برای سلامت روان دارد. اگر متوجه می‌شوید که درگیر یک رویداد شرم‌آور هستید، تمرین تنفس عمیق می‌تواند به کاهش اضطراب در هنگام فکر کردن به آن رویداد کمک کند. تنفس عمیق همچنین علائم فیزیکی ترس، گناه و شرم را کاهش می دهد.یک استراتژی خوب برای تمرکز بر تنفس، شمارش نفس هایتان است. سعی کنید به مدت 4 ثانیه از طریق بینی نفس بکشید، نفس خود را به مدت 4 ثانیه حبس کنید و سپس 4 ثانیه دیگر نفس خود را بیرون دهید. این چرخه را تا زمانی ادامه دهید که احساس کنید آرام شده اید.

تجربه کنید

وقتی از یک لحظه شرم آور عبور می کنیم، می توانیم درسی بگیریم. به عنوان مثال، ممکن است شما برای یک کار یا ارائه آماده نبودید، که باعث خجالت شما بین دوستان شده است. دفعه بعد، می دانید برای آماده شدن برای جلسه چه کاری می توانید انجام دهید. این تجربیات می تواند به شما کمک کند تا بهتر برای آینده آماده شوید و بعداً از شرمندگی مشابه خود جلوگیری کنید.

از طنز استفاده کنید

شوخ طبعی مکانیزم عالی برای مقابله با خجالت است. یک مطالعه در سال 2016 که اثرات شوخ طبعی بر بیماران سرطانی را بررسی کرد، نشان داد که استفاده از شوخ طبعی برای مقابله با تجربیات شرم آور، ترسناک یا طاقت فرسا می تواند به ایجاد حس اجتماعی، کاهش احساس انزوا و تشویق گفتگوی صادقانه کمک کند.

چه طور سر صحبت را با دیگران باز کنیم؟ درمان کم رویی

صحبت های روزمره، چه تعریف یک اتفاق چه صحبت های کوتاه و کم اهمیت قسمت مهمی از روابط اجتماعی را شکل می‌دهد،و برای افراد خجالتی مفید است. وقتی نمی‌دانید چگونه با یک فرد نا آشنا سر صحبت را باز کنید، از موضوع‌های موقعیت و مکان بهره بگیرید و با مسائل ساده و کم تنش سر صحبت را باز کنید. مثلا در مجلس عروسی می‌توانید این گونه شروع کنید: من هم‌اتاقی دوره‌ی دانشجویی عروس بودم؛ شما چه نسبتی با عروس و داماد دارید؟ یا در یک همایش بپرسید، شما به چه علت اینجا حضور دارید؟ این قانون خیلی ساده و در عین حال کاملا کاربردی است. شما می توانید از طرف مقابل سؤالات باز بپرسید، چون جواب‌های طولانی‌تری دارند و مکالمه را پیش می‌برند. به عنوان مثال، اگر من واقعا قصد صحبت کردن با همکارم را داشته باشم، نمی‌پرسم اوضاع چطوره؟، بلکه می‌پرسم، برای این هفته چه برنامه‌ای داری؟ پس همیشه سؤالاتی درباره خانواده، شغل، تفریح و سرگرمی در ذهن داشته باشید تا در ملاقات با افراد جدید از آن ها استفاده کنید.

لحظه های شرم آور لازم نیست برای همیشه با شما بمانند. با به کارگیری نکات و ترفندها، می توانید پس از یک اتفاق شرم آور با سهولت بیشتری زندگی خود را جلو ببرید. به یاد داشته باشید، لحظات شرم آور تقریباً برای همه اتفاق می افتد، اما نحوه مدیریت آنها می تواند تفاوت را ایجاد کند. در این زمینه میتوانید برای راهنمایی بیشتر از یک متخصص سلامت روان کمک بگیرید.

امتیاز 2 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.