رفتار با فرزندان در تعارضات رایج

مشکلات رفتاری در تمام کودکان وجود دارد که در یک مقطع زمانی رایج هستند. نحوه واکنش شما به این مشکلات رفتاری نقش مهمی در احتمال تکرار آنها در آینده توسط فرزندتان دارد که برخی از آنها در مطالب زیر شرح داده شده است.

دروغ گویی

سه دلیل اصلی در دروغگویی کودکان وجود دارد:

1.جلب توجه

وقتی فرزندتان دروغ میگوید، از او بپرسید: “آیا واقعاً این اتفاق افتاده ؟” و به او تاکید کنید که با اطمینان خاطر حرف درست را بزند.

2. تشویق

هنگامی که کودک حقیقت را گفت، او را تحسین کنید، به‌ویژه وقتی حقیقت ممکن است او را به دردسر بیاندازد. چیزی شبیه این بگویید: “من به شما افتخار می کنم که با من صادقانه صحبت کردی.

سرپیچی

در اثر مواقع کودکان از شما سربیچی کرده و به شما نه می گویند.

وقتی فرزندتان سرکشی می کند،در مقابل انجام آن کار برای او یک چالش در نظر بگیرید.

برای مثال بگویید: “وقتی اسباب بازی های خود را از روی زمین برداری، می توانی تلویزیون تماشا کنی.”

اگر فرزند شما بعد از هشدار رعایت نکرد، نتیجه را دنبال کنید. با ثبات، فرزند شما یاد می گیرد که اولین باری که صحبت می کنید گوش کند.

یکی دیگر از مشکلات رایج رفتار کودکان در این زمینه، مقاومت در برابر محدودیت‌های نمایشی است. مثل زمانی که به فرزندتان می‌گویید تلویزیون را خاموش کند و او جیغ می‌زند یا زمانی که با گوشی شما بازی می‌کند و برای کنار گذاشتن آن مقاومت میکند.

در این مواقع وقتی فرزندتان قوانین را زیر پا می گذارد، وسایل الکترونیکی را بردارید و یک برنامه سالم  برای او طراحی کنید.

مشکلات مربوط به غذا

شما ممکن است با یک کودک بد غذا روبرو باشید یا شاید کودک شما هر 10 دقیقه یکبار ادعا می کند که گرسنه است یا در مواقعی که مجاز نیست غذا می خورد.

هنگام مواجهه با این مشکل فعالانه برای کمک به کودکان خود در ایجاد نگرش سالم در مورد غذا تلاش کنید. با بیان کودکانه برایشان توضیح دهید که غذا برای تامین سوخت وساز بدن و انرژی ما نیاز است.

از گفتن جملاتی مانند “سبزیجات سالم هستند” خودداری کنید. بچه ها تمایل دارند فکر کنند غذای سالم مزه بدی دارد. در عوض، در مورد خوشمزه بودن سبزیجات و سایر غذاهای مغذی صحبت کنید. به جای اینکه سعی کنید در هر وعده غذایی همه را راضی کنید، یک وعده غذایی متعادل که برای همه سالم است سرو کنید و برای میان وعده محدودیت هایی را تعیین کنید.

رفتارهای غیرمحترمانه

نام بردن کلمات نادرست، پرتاب کردن اشیا و کتک زدن تنها تعدادی از مشکلات رفتاری رایج در کودکان است که نشان دهنده بی احترامی هستند.

اگر این رفتار به درستی مورد توجه قرار نگیرد،با گذشت زمان بدتر می شود.

راهکارهایی برای اصلاح این رفتارها وجود دارد :

برای مثال، اگر فرزندتان شما را با نامی صدا می کند، قاطعانه و آرام با او در مورد استفاده از کلمات محبت آمیز صحبت کنید. روشن کنید که به او جازه استفاده از آن زبان را نخواهید داد.

اگر فرزندتان وسایل را زمین می زند یا دوستان خود را کتک میزند در ابتدا دلیل انجام آن کار را از او جویا شوید و برای انجام آن کار اشتباه به او تذکر دهید.

بهتر است در این زمینه از مشاور نیز کمک بگیرید.

ناله کردن

ناله کردن می‌تواند یک عادت بد باشد، به‌ویژه اگر به فرزندتان کمک کند به خواسته‌اش برسد. جلوگیری از ناله کردن قبل از اینکه به یک مشکل بزرگتر تبدیل شود بسیار مهم است.

اولین اقدام خوب نادیده گرفتن است :

به کودک خود نشان دهید که ناله کردن باعث نمی شود نظر خود را تغییر دهید. هنگامی که آنها ناله نمی کنند توجه مثبت داشته باشید.

علاوه بر این، راه های مناسب دیگری را برای مقابله با احساسات ناخوشایند مانند ناامیدی به فرزند خود بیاموزید. به آنها نشان دهید که گفتن «متاسفم که امروز نمی‌توانیم به زمین بازی برویم»، نتایج بسیار بهتری را نسبت به ناله‌کردن مکرر دارد.

شاید بهتر باشد در بسیاری از مواقع برای او دلیل بیاورید. به عنوان مثال: این اسباب بازی را نمیخرم چون به تازگی اسباب بازی خریدی. یا امروز شهر بازی نمیرویم چون هوا طوفانی است.

رفتار تکانشی

کودکان خردسال از نظر فیزیکی تکانشی هستند، بنابراین ضربه زدن برای یک کودک 4 ساله غیرعادی نیست. کودکان بزرگتر به احتمال زیاد به صورت کلامی تکانشی هستند، به این معنی که ممکن است جملات ناخوشایندی را که به احساسات افراد صدمه می زند، بیان کنند.

راهکارهای زیادی وجود دارد که می توانید برای آموزش مهارت های کنترل تکانه به کودک خود انجام دهید.

یک راه ساده برای کاهش رفتار تکانشی این است که هر بار که فرزندتان قبل از اقدام یا حرف زدن فکر می کند، او را تحسین کنید. بگویید: “کار بسیار خوبی است که به رفتارت فکر میکنی.”

مهارت های کنترل خشم و مهارت های خود انضباطی را نیز به او آموزش دهید. به دست آوردن کنترل بر احساسات به کودک شما کمک می کند تا رفتار خود را کنترل کند.

مشکلات رفتاری قبل از خواب

اگر  فرزند شما از ماندن در رختخواب خودداری می کند و  اصرار دارد که با شما بخوابد، ممکن هست باعث به وجود آمدن مشکلات زیادی شود که در این مورد چالش های قبل از خواب رایج هستند.

یکی از این مشکلات کمبود خواب است که می تواند منجر به مشکلات سلامت جسمانی نیز شود.

قوانین روشنی برای زمان خواب کودک در نظر بگیرید و یک روال سالم برای خواب او ایجاد کنید. ثبات برای کمک به کودکان برای ایجاد عادات خواب سالم کلیدی است. بنابراین حتی اگر مجبور شدید فرزندتان را دوازده بار در یک ساعت به اتاقش برگردانید، این کار را ادامه دهید. در نهایت رفتار آنها قبل از خواب بهتر خواهد شد.

پرخاشگری

رفتار پرخاشگرانه کودک شما ممکن است به این معنی باشد که وقتی از انجام وظایف خود ناامید است، رفتار منفی بروز دهد. به عنوان مثال ممکن است رفتار او منجر به مشت زدن و داد زدن شود.

برخی از کودکان به این دلیل پرخاشگر می‌شوند که نمی‌دانند چگونه احساسات خود را به شیوه‌ ای مناسب از نظر اجتماعی مدیریت کنند. برخی دیگر کمال گرا هستند که هر بار که همه چیز آنطور که آنها برنامه ریزی کرده اند پیش نمی رود،خشم خود را بروز میدهند.

رفتار پرخاشگرانه برای کودکان نوپا و پیش دبستانی طبیعی است. اما پرخاشگری باید به مرور زمان با رشد کودک شما و کسب مهارت های جدید کاهش یابد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.