برنامه ریزی توسعه فردی

بهبود مهارت‌های خود، تمرینی که به عنوان توسعه فردی شناخته می‌شود، به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. برخی از پیشرفت‌های شخصی می‌تواند مربوط به قرار گرفتن در مکان مناسب در زمان مناسب و استفاده از فرصت‌ها باشد. اما توسعه فردی مداوم و مؤثر در طیف گسترده ای از مهارت ها نیازمند تلاش عمدی و متمرکز است. این مطلب اهمیت برنامه ریزی توسعه  فردی شما را برای دستیابی به اهداف و جاه طلبی های خود در زندگی، خواه متمرکز بر شغل یا بیشتر شخصی، توضیح می دهد.

ضرورت برنامه ریزی توسعه فردی چیست؟

در مقاطع مختلف زندگی، ممکن است فرصت هایی برای پیشرفت شخصی به شما ارائه شود؛ شاید فرصتی برای کار با فردی که خیلی الهام بخش است، یا انجام کاری جدید و غیرمنتظره. اما این نیز درست است که بگوییم شما شانس خود را می سازید. در واقع شما با برنامه ریزی برای به دست آورد این شانس آماده می شوید. فرض کنید که موقغیت خوبی برای کار به شما پیشنهاد شده اما شما برای آن آماده نیستید؛ ضرورت برنامه ریزی توسعه فردی دقیقا همینجاست.

هر چه سخت تر کار کنی، خوش شانس تر می شوی.

جری باربر گلف

به عبارت دیگر، شما باید بدانید که برای رسیدن به این جاه طلبی به چه چیزی نیاز دارید، تا آن را بهبود دهید و سپس روی آن کار کنید. اما اگر این کار را انجام دهید، پیشرفت خواهید کرد. و تنها با انجام این کار شانس دستیابی به آن جاه طلبی را خواهید داشت. از طرف دیگر، اگر واقعاً نمی دانید چه چیزی را باید بهبود دهید، نمی توانید روی آن کار کنید. و اگر از قبل برای توسعه مهارت‌هایی که برای مسیر انتخابی خود در زندگی نیاز دارید برنامه‌ریزی نکنید، نمی‌توانید به تمام آنچه می‌خواهید برسید. بسیاری از افراد ممکن است ابتدا با برنامه های توسعه فردی به عنوان بخشی از یک دوره تحصیلی یا در محل کار مواجه شوند. اما برنامه ریزی کاری که برای بهبود یا تغییر خود باید انجام دهید فقط در موقعیت های رسمی مهم نیست. همچنین می تواند در زندگی شخصی شما نیز کمک کند.

ممکن است زمان هایی در زندگی شما پیش بیاید که نیازی به برنامه توسعه شخصی نداشته باشید. برای مثال، ممکن است یک دوره تحصیلی را به پایان برسانید، یا به نقطه‌ای در زندگی شخصی‌تان برسید که آگاهانه تصمیم بگیرید که در حال حاضر نمی‌خواهید کاری عمدی از طریق توسعه فردی انجام دهید. در ماهیت چیزها، شما مطمئنا از هر چیزی که هر روز برای شما اتفاق می افتد، یاد خواهید گرفت. به همین دلیل است که به آن ‘یادگیری مادام العمر’ می گویند. اما ممکن است تصمیم بگیرید که آن را مستند نکنید یا برای رسیدن به اهداف خاصی تلاش کنید، و این اشکالی ندارد. اما به یاد داشته باشید که وقتی می خواهید مهارت های خاصی را بهبود بخشید، برنامه ریزی به شما کمک می کند تا به اهداف خود برسید.

عناصر برنامه توسعه فردی

مواردی وجود دارد که باید در برنامه توسعه فردی آنها را لحاظ کنید.

1. یک چشم انداز روشن از جایی که می خواهید باشید

فکر کردن در مورد اینکه کجا می خواهید باشید و چه کاری می خواهید انجام دهید، واقعا مفید است. فکر کردن بر حسب زمان‌های مختلف می‌تواند مفید باشد: برای مثال، یک ماه، شش ماه، یک سال، پنج سال. همچنین خوب است که چشم انداز خود را تا جایی که ممکن است دقیق کنید، در تمام زمینه های زندگی: شغل، جایی که می خواهید زندگی کنید، سرگرمی ها و حتی روابط. هر چه جزئیات بیشتری را بتوانید درج کنید، دقیق به احساسی که در مورد آن خواهید داشت، حفظ دیدتان و انجام برنامه در زمان‌های سخت آسان‌تر خواهد بود.

2. درک درست از مهارت هایی که برای دستیابی به چشم انداز خود باید توسعه دهید

گام بعدی برای برنامه توسعه فردی شما این است که به این فکر کنید چه مهارت هایی را باید توسعه دهید و چرا این برای دستیابی به چشم انداز شما مهم است. مثلا:

آیا برای به دست آوردن یک شغل خاص یا پیشرفت در حرفه انتخابی خود به مهارت های خاصی نیاز دارید؟
آیا قصد دارید در خارج از کشور زندگی کنید و بنابراین باید مهارت های زبانی خود را توسعه دهید؟
آیا برای مدیریت یک موقعیت خاص تلاش می کنید و به مهارت های جدیدی برای کمک نیاز دارید؟
آیا به شما گفته شده که فاقد مهارت‌های خاصی هستید و باید آن‌ها را برای کار مؤثر با دیگران یا خودتان توسعه دهید؟
مهم است که مطمئن شوید مهارت‌هایی که هدف قرار می‌دهید به وضوح با یک هدف مرتبط هستند، که به نوبه خود با چشم‌انداز شما مرتبط است. بدون این وضوح، تلاش های شما ممکن است شکست بخورد. به ویژه، ممکن است روی مهارت های مناسب تمرکز نکنید یا از زمان بندی خود کاملا آگاه باشید.

3. برآورد تفاوت جایی که هستید و جایی که می خواهید به آن دست یابید

تفاوت بین جایی که اکنون هستید و جایی که می خواهید باشید، بزرگی کار را به شما می گوید. بنابراین بر مدت زمانی که طول می کشد و همچنین میزان تلاشی که باید انجام دهید تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر قصد دارید تا یک سال دیگر به خارج از کشور مهاجرت کنید یا به سفر بروید، ممکن است نیاز داشته باشید مهارت های زبانی خود را توسعه دهید.

4. حوزه های توسعه را اولویت بندی کنید

شما نمی توانید همه چیز را یکجا انجام دهید. در عوض، باید اولویت بندی کنید. یکی از راه های بسیار خوب برای انجام این کار این است که تمام حوزه های خود را برای توسعه فهرست کنید، سپس در مورد هر یک از خود دو سوال بپرسید و در مقیاس یک تا پنج پاسخ دهید:

  • چقدر این برای من مهم است؟
  • اکنون توسعه آن چقدر ضروری است؟
    نمرات دو سؤال را برای هر حوزه با هم جمع کنید (یا ضرب کنید)، و ایده بسیار بهتری خواهید داشت که ابتدا روی کدام حوزه ها تمرکز کنید، زیرا یا مهم تر هستند یا زمان حیاتی بیشتری دارند. حوزه های دیگر را برای تاریخ بعدی بگذارید: سال آینده یا حتی چند سال دیگر.

5. هر بار یک قدم برای برنامه توسعه فردی

وقتی برای اولین بار شروع به فکر کردن در مورد توسعه فردی می کنید، به نظر می رسد که هیچ چیز نمی دانید و هیچ مهارتی ندارید. ممکن است این نکته را تا حدودی طاقت فرسا بیابید! اما توجه به این نکته ضروری است: شما در تمام زندگی خود در حال یادگیری و پیشرفت بوده اید و در حال حاضر مهارت های بسیار زیادی دارید. لازم نیست همه چیز را به یکباره بهبود بخشید. در واقع، خیلی بهتر است که سعی نکنید این کار را انجام دهید. فقط بر روی یک یا دو قسمت در یک زمان تمرکز کنید، و پیشرفت های بسیار بزرگتری را مشاهده خواهید کرد و همچنین احساس خستگی کمتری خواهید کرد. دلیلی وجود دارد که توسعه شخصی گاهی اوقات ‘یادگیری مادام العمر’ نامیده می شود: هیچ محدودیت زمانی برای آن وجود ندارد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.