15 نکته در درمان وسواس فکری (OCD)

وسواس فکری به خودی خود از بین نمی رود. شما نمی توانید آن را نادیده بگیرید یا فکر کنید که از افکار و رفتارهای تکراری که زندگی شما را کنترل می کنند، خلاص شوید. آنچه شما می توانید کنترل کنید تصمیم شما برای دریافت درمان است. اولین قدم مراجعه به متخصص روانشناس است. اگر قصد دارید دارو مصرف کنید، ممکن است او شما را به روانپزشک نیز معرفی کنند. ضرورت درمان وسواس فکری آنجاست که این مشکل می تواند زندگی روزمره را مختل کند. در این مطلب 25 نکته از دکتر فرد پنزل از بنیاد بین المللی OCD ذکر کرده ایم که در طی درمان این مسئله می تواند کمک کننده باشد و باید به این موارد توجه کرد. او می گوید: “من در ابتدا این لیست را برای بیماران خودم نوشتم، و سپس متوجه شدم که برای دیگرانی که تازه شروع کرده اند یا در حال حاضر مشغول درمان هستند مفید خواهد بود. در اینجا 15 نکته من برای موفقیت در درمان OCD آورده شده است.”

برای ارزیابی و سنجش وسواس فکری، می توانید از تست آنلاین و رایگان وسواس ییل – براون کمک بگیرید.

1. همیشه انتظار غیر منتظره ها را داشته باشید

شما می توانید در هر زمان یا هر مکان یک فکر وسواسی داشته باشید. وقتی موارد قدیمی یا حتی جدید رخ می دهد، تعجب نکنید. انتظار نداشته باشید که در موارد مشخصی بروز کند یا شرایط تحت کنترل شما باشد. اجازه ندهید که شما را سورپرایز کند. آماده باشید که از ابزارهای درمانی خود در هر زمان و در هر مکان استفاده کنید. همچنین، اگر افکار جدیدی ظاهر شد، حتما به درمانگر خود بگویید تا بتوانید آنها را در جریان بگذارید.

2. هرگز از خود یا دیگران به دنبال اطمینان نباشید

در عوض، به خود بگویید که هر اتفاقی ممکن است بیوفتد یا افتاده است. اطمینان خاطر اثرات هر تکلیف درمانی را که از آن استفاده می کنید را از بین می برد و از بهبود شما جلوگیری می کند. صرف نظر از اینکه چگونه می توانید آن را توجیه کنید، کسب اطمینان مداوم یک وسواس است. در واقع سعی نکنید با کسب اطمینان شرایط را درست و خوب نشان دهید.

3. مایل به پذیرش ریسک باشید

ریسک بخشی جدایی ناپذیر از زندگی است و به همین دلیل نمی توان به طور کامل از شر آن خلاص شد. به یاد داشته باشید که بهبود نیافتن بزرگترین خطر است. دنبال حاشیه امن برای بروز وسواس فکری نباشید.

4. زمان را برای جلوگیری یا فکر نکردن به افکارتان تلف نکنید

این فقط اثر معکوس خواهد داشت و منجر به تفکر بیشتر می شود. مطالعات نشان داده اند که شما نمی توانید به طور موثر افکار خاصی را متوقف کنید یا آنها را پایین بیاورید. شعار شما باید این باشد: “اگر می خواهید کمتر به آنها فکر کنید، بیشتر به آنها فکر کنید.” اینکه سعی ارادی کنید که به چیزی فکر نکنید، شعاری بیش نیست.

5. به یاد داشته باشید که مقابله با علائم به تنهایی مسئولیت شماست

دیگران را در تکالیف درمانی خود دخالت ندهید (مگر اینکه درمانگر به شما بگوید) یا انتظار داشته باشید که آنها شما را تحت فشار قرار دهند یا به شما انگیزه بدهند. آنها همیشه وقتی به آنها نیاز دارید آنجا نخواهند بود، اما شما همیشه در کنار خودتان هستید. قطعا کمک اطرافیان موثر خواهد بود اما نباید از آنها توقع داشت.

6. نسبت به پیشرفت خود خیلی بی تاب نشوید

خود را با شخص دیگری مقایسه نکنید. هر کس با سرعت خودش پیش می رود. در عوض، سعی کنید به سادگی بر انجام تکالیف درمانی هر روز، یک روز در یک زمان تمرکز کنید و تکالیف خود را خرد کنید.

7. وقتی انتخابی دارید، همیشه به سمت اضطراب بروید

هرگز از آن دور نشوید. تنها راه غلبه بر ترس، رویارویی با آن است. شما نمی توانید از افکار خود فرار کنید، بنابراین واقعاً چاره ای جز رویارویی با آنها ندارید. اگر می خواهید درمان شوید، باید این کار را انجام دهید.

8. اگر درمانگر به شما تکلیفی می دهد که برای انجام آن آمادگی ندارید، می توانید به او بگویید

هدف این است که تکالیف باعث ایجاد کمی اضطراب در شما شود تا به تحمل کردن عادت کنید نه اینکه شما را تحت تأثیر آن قرار دهد و باعث شکست شما شود. از سوی دیگر، هر زمان که می توانید بیشتر از تکالیف گفته شده انجام دهید، بیان کنید.

9. برای شروع تکالیف درمانی خود منتظر “لحظه خاص” نباشید

اهمال کاری یکی از ویژگی های OCD بسیاری از افراد است، بنابراین تکالیف درمانی خود را از روزی که آنها را دریافت می کنید شروع کنید. بهترین لحظه زمانی است که شروع به انجام آنها کنید. معمولا شروع همیشه سخت تر از ادامه دادن است اما برای شروع هدف خود از این وقت، هزینه و انرژی که صرف می کنید را به خاطر آورید.

10. طرف کمال گرایی قرار نگیرید

کمال گرایی می تواند یکی دیگر از ویژگی های OCD باشد. ممکن است OCD به شما بگوید که اگر تکالیف خود را کامل انجام ندهید، بهبود نخواهید یافت. اگر متوجه شدید که حساسیت بیش از حد دارید که باید تکالیف خود را به خوبی انجام دهید، این خطر را دارید که آن را به وسواس دیگری تبدیل کنید. مراقب باشید که هر بار که تکالیف خود را انجام می دهید طبق قوانین سفت و سخت یکسانی انجام دهید. همچنین، تکالیف خود را آنقدر زیاد انجام ندهید که کل روز شما را بگیرد.

11. هنگامی که با یک تکلیف چالش برانگیز یا موقعیت غیرمنتظره مواجه می شوید، آن را به چشم مثبت نگاه کنید

به جای گفتن “وای نه” به آن به عنوان فرصتی دیگر برای بهتر شدن نگاه کنید. در عوض جمله “چرا من باید این کار را انجام دهم؟” به خود بگویید: این برای من خوب خواهد بود – فرصتی دیگر برای تمرین و قوی تر شدن.

12. گاهی اوقات ممکن است OCD سعی کند شما را در مورد تکالیف خود دچار تردید کند

ممکن است به شما بگوید که درمان درستی ندارید، تکالیف‌تان نمی‌تواند شما را بهتر کند، یا اینکه واقعا نمی‌دانید چه کار می‌کنید و نمی‌توانید آن را به نتیجه برسانید. به یاد داشته باشید که OCD به عنوان بیماری شک شناخته می شد و سعی می کند هر چیزی را که برای شما مهم است شک و تردید ایجاد کند. برای مبارزه با این، ممکن است مجبور شوید با گفتن این جمله، “بله، درست است” با آن موافقت کنید و تکلیف خود را ادامه دهید.

13. هرگز فراموش نکنید که مبتلا به OCD هستید

این بدان معنی است که شما همیشه نمی توانید به واکنش های خود یا چیزهایی که فکر می کنید و احساس می کنید اعتماد کنید، به خصوص اگر به نظر می رسد چیزهای بسیار منفی و افراطی به شما می گویند. اگر مطمئن نیستید که چیزی واقعاً یک علامت است، آن را به عنوان یک علامت در نظر بگیرید.

14. همیشه به تلاش خود افتخار کنید و موفقیت های خود را تشخیص دهید.

این یک راه خوب برای کمک به حفظ انگیزه شما است. اگر فکر می کنید پیشرفت نمی کنید، به تکالیف قبلی که دیگر چالش برانگیز نیستند نگاه کنید.

15. به طور کلی، هرگز فراموش نکنید که OCD بسیار متناقض و به ندرت منطقی است.

چیزهایی که فکر می کردی باعث بهتر شدنت می شوند فقط تو را بدتر می کنند و چیزهایی که فکر می کردی بدترت می کنند همان چیزهایی هستند که تو را بهتر می کنند. پس پیش فرض ها را کنار بگذارید و صرفا روند درمان را نگاه کنید که با وجود سختی ها آیا رو به بهبود هست یا خیر؟
امتیاز 1 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.