مخاطب نوشته ی شما کیست؟


دانستن یا پیش بینی اینکه چه کسی نوشته های شما را می خواند کلیدی موثر در نوشتن است. این مقاله اهمیت شناخت مخاطب نوشته خود را هنگام نوشتن یا آماده شدن برای نوشتن بیان می کند.

اولین سوالی که باید از خود بپرسید این است که “من این را برای چه کسی می نویسم؟” هنگام نوشتن نامه یا نوشتن ایمیل، پاسخ ممکن است واضح باشد اما برای سایر انواع نوشتن مانند گزارش ها، استراتژی ها، بروشورهای بازاریابی، نسخه تبلیغاتی یا وبلاگ ها ممکن است پاسخ آنچنان واضح نباشد.

حتی هنگام نوشتن برای شخصی، به خاطر داشته باشید که ممکن است کلمات و نشوته ی شما به راحتی کپی شده و در قالب دیگری جایگذاری شود یا به مخاطب دیگری منتقل شود، بنابراین بهتر است مراقب مخاطبان گسترده ی خود تا اینکه آن ها را کاملاً نادیده بگیرید.


شناخت مخاطب نوشته ی خود

شناخت مخاطب نوشته

تطبیق نوشته با مخاطب

  • دانستن اینکه مخاطب نوشته ی شما کیست این فرصت را به شما می دهد تا نوشته ی خود را با نگرانی و دغدغه های مخاطب تطبیق بدهید.

به عنوان مثال، یک گزارش سالانه که به نمایندگی از یک سازمان شرکتی نوشته می شود باید نگرانی های سهامداران و ذینفعان بالقوه را برطرف کند اما می تواند فرض کند که این خوانندگان حداقل دانش پیشینه ای در مورد آنچه سازمان انجام می دهد دارند و نیازی به درج آنچه که هر یک از اعضای سازمان به صورت تکی در طول یک سال انجام داده اند، نیست.

تبلیغاتی که برای یک محصول یا خدمات نوشته شده است ممکن است دارای محتوا و سبک متفاوتی باشد که به رسانه ای که از طریق آن تبلیغ می شود بستگی داشته باشد. و اگر می دانید خوانندگان شما در یک زمینه خاص متخصص هستند، سبک نوشتن باید این موضوع را تأیید کند و با مقاله ای که در مورد همان موضوع برای عموم مردم نوشته می شود، متفاوت است.


مقاله مرتبط: 10 اشتباه رایج در نوشتن ایمیل


شناخت مخاطب نوشته، به شما کمک می کند تا درباره ی نوع “صدا نوشته” خود تصمیم گیری کنید.

صدای نویسنده اصطلاحی ادبی است که برای توصیف سبک نوشتاری فردی نویسنده به کار می رود، اما همچنین شامل میزان لحن صدا رسمی یا غیررسمی (آرام) می باشد. نامه یا ایمیل برای دوستان شخصی ممکن است به شیوه ای غیررسمی نوشته شوند زیرا بین نویسنده (شما) و مخاطب (دوست شما) آشنایی وجود دارد. اما همین سبک در شرایط حرفه ای که انتظار می رود لحن رسمی تری داشته باشد مناسب نیست.

مخاطب نوشته ی شما کیست؟

نوشتن ایمیل

 

  • اگر در حال نوشتن برای افراد پر مشغله هستید که شاید صدها نوشته ی مشابه دریافت می کنند، باید سبک نوشتاری مختصر و کوتاه را که سریع و واضح پیام های اصلی را منتقل می کند، در پیش بگیرید.
شما می توانید از نمودار ها یا تصاویر استفاده کنید تا پیامهای کلیدی را به صورت خلاصه تر به نسبت متن های مفصل و پیچیده انتقال دهید. اگر با این حال، می دانید که برای افرادی که محتوای دقیق می خواهند یا به آن نیاز دارند، نامه می نویسید، آن محتوا را تهیه کنید. اگر مطمئن نیستید که چه مقدار از جزئیات مورد نیاز است، پس بهتر است ابتدا ابتدا از آنها سوال کنید.

 

سخن پایانی

قبل از شروع به نوشتن، مخاطب نوشته ی خود را شناسایی کرده و سبک نوشتن خود را متناسب با آن تنظیم کنید.

 

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.