نویسندگی خلاق

نویسندگی خلاق تقریبا همان نویسندگی ابتکاری و هر چیزی که شامل خلاقیت و “ساختن چیزها” باشد تعریف می شود. بنابراین نوینسدگی را به ساده ترین شکل می توان این گونه تعریف کرد که خارج از محدوده معمول نگارش روزنامه نگاری، دانشگاهی ، فنی یا حرفه ای باشد.

نویسندگی خلاق به طور کلی شامل همه داستان نویسی و شعرسرایی ها، نمایشنامه و فیلمنامه نویسی می شود.

تمرکز نویسندگی خلاق به طور کلی، اما نه همیشه، بر آرک داستانی یا قوس داستانی و ساخت شخصیت است. بنابراین با نوشته هایی مانند روزنامه نگاری که هدف از آن روایت داستان ها براساس گفتن حقایق است، متفاوت می باشد.

عناصر نویسندگی خلاق

نوشتن خلاقانه اشکال مختلفی دارد و همه آنها ویژگی های خاص خود را دارند. با این حال، بسیاری از انواع نوشتن خلاقانه دارای برخی ویژگی های مشترک هستند.

1. طرح یا قوس داستانی قوی

طرح، که به “قوس داستانی” نیز معروف است، “داستان” منحصر به فرد نوشته ی شما است و شرح می دهد که چه اتفاقی برای شخصیت های شما می افتد.

نویسندگی خلاق

این ویژگی در همه ی نوشته های خلاقانه مشترک است و همان چیزی است که این نوشته ها را از دیگر متن ها متمایز می کند.

نیازی نیست که طرح شما طولانی باشد و یا حتما پایان روشنی داشته باشد. اگر بسیاری از داستان های کوتاه را در نظر بگیرید، آنها یک نمای اجمالی در زمان هستند. شما در یک مرحله خاص وارد زندگی شخصیت ها می شوید و اغلب آنها را کمی بعد ترک می کنید و اهمیتی ندارد که درباره ی آینده نیز بنویسید. برخی از ترسناک ترین داستان ها آنهایی هستند که تخیل شما قسمت های تعریف نشده ی آن را پر می کند مانند داستان پرندگان از دافنه دوموریه که بعدها آلفرد هیچکاک فیلم آن را ساخت.

2. شخصیت سازی

دومین عنصر نویسندگی خلاق، خلق شخصیت ها و رشد آن ها در طول داستان می باشد.

رشد شخصیت ها می تواند تغییرات در خود شخصیت و یا تغییر دیدگاه خواننده نسبت به آن شخصیت را شامل شود.

به عنوان مثال، در سرود کریسمس چارلز دیکنز، ابنزر اسکروج، شخصیت اصلی داستان، دچار شهوداتی می شود و به طور کلی تغییر شخصیت می دهد.

3. کاربرد ویژگی زبان

یکی از ویژگی هایی که نویسندگی خلاق را از دیگر انواع نویسندگی ها متمایز می کند، استفاده گسترده از زبان است.

نویسندگان خلاق اغلب اوقات، شخصیت ها و مکان ها را به صورت بصری توصیف می کنند چرا که خوانندگان آن ها باید بتوانند شخصیت ها و صحنه ها را تصور کنند و هر چه توضیحات بیشتر باشد، این تصورات آسان تر شکل می گیرند.

در اغلب نوشته های خلاقانه از استعاره، تشبیه، صفت و قیدها فراوان استفاده می شود. برخلاف مکاتبات تجاری که مختصر نویسی بهترین روش است، در این نوع نوشته ها هر چه از ویژگی های مختلف بیشتر استفاده شود، نتایج بهتری نیز به همراه دارد.

4. موضوع یا پیام زیربنایی

برخی پیشنهاد می کنند که هر بخش نوشته های خلاقانه یک موضوع و پیام اصولی داشته باشد. در برخی از نوشته ها، تعدادی موضوعات پایه و اصولی وجود دارد که بسیار تاثیرگذار هستند. مانند داستان های “خیر و شر” که با بالغ شدن شخصیت داستان همراه هستند.

موضوعات زیربنایی بسیار جالب هستند زیرا گاها نویسنده آن ها را خودخواسته انتخاب نمی کنند.

به عبارت دیگر، نیاز نیست مدت ها بنشیند و دنبال موضوع بگردید زیرا در طول نگارش موضوع زیربنایی شکل می گیرد و حتما اجباری وجود ندارد که یک پیام اخلاقی به همراه داشته باشد.

5. جذابیت احساسی

نویسندگان این نوشته ها، می بایست احساسات ما را جذب کنند. در غیر این صورت مانند این است که یک متن غیرداستانی می خوانیم.

 

نویسندگان می بایست با کمک دیگر عناصر ذکر شده داستان خود را از نظر احساسی جذاب کنند. به طور مثال برخی با یک طرح جذاب و احساسی این کار را انجام می دهند. اگر طرح یا شخصیت های داستانی جذاب نباشد، خوانندگان علاقه خود را نسبت به ادامه داستان از دست می دهند.

به نطر می رسد مهم ترین بعد ایجاد جذابیت احساسی این است که نویسنده به شخصیت ها و آنچه برای آن ها اتفاق می افتد اهمیت بدهند.

با همه این اوصاف، اگر شما به عنوان نویسنده به شخصیت ها اهمیت ندهید، چه دلیلی دارد برای خوانندگان مهم باشد؟

تقویت مهارت نویسندگی خلاقانه

نویسندگی خلاق مانند تمامی نویسندگی ها یک مهارت است. بنابراین می توانید این مهارت را تقویت کنید.

البته کسب مهارت این نوع نوشته بسیار دشوارتر از انواع دیگر نویسندگی است و بهتر است نویسندگان و علاقه مندان دوره های آموزشی را پشت سر بگذارند.

تفکر نهایی
نگارش، فرایندی بسیار شخصی است .
هیچ شخصی به ویژه در نویسندگی خلاف نمی تواند به شما بگوید که چگونه بنویسید. افراد متفاوت از هم کار می کنند و روند توسعه شخصیت هاو داستان ها برای هر نویسنده متفاوت است.
بهترین پیشنهاد این است که نویسندگی را آغاز کنی، عناصر ذکر شده در اینجا را در نظر داشته باشید و سپس از اطرافیان خود بازخورد بگیرید.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

امتیاز 3.5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.