نویسندگی آنلاین و تولید محتوا

یکی از رایج ترین انواع نوشتن، نویسندگی آنلاین و تولید محتوا است. افراد به نویسندگی در وبلاگ ها، سایت ها، رسانه های اجتماعی و سایر وب سایت ها مشغول هستند.

از برخی جهات، نویسندگی آنلاین و تولید محتوا بسیار شبیه به هر نوع نویسندگی دیگر است. هنگام محتوا نویسی، می بایست هدف نوشتن و انگیزه ی مخاطبان و محدودیت هایی مانند محدودیت های لغوی را در نظر بگیرید. با این حال، جنبه های تخصصی دیگری مانند سئو (بهینه سازی موتورهای جستجو) و استفاده از رسانه های اجتماعی برای اشتراک گذاری مطالب نیز وجود دارد که باید هنگام محتوا نویسی به آن ها توجه کرد.

نویسندگی آنلاین و تولید محتواانواع مختلف نویسندگی آنلاین و تولید محتوا

محتوا نویسی در شکل های متفاوتی انجام می شود:

وبلاگ نویسی

در ابتدا وبلاگ ها نوعی دفترچه خاطرات آنلاین به حساب می آمدند. با این وجود، این اصطلاح اکنون برای هرگونه محتوای نسبتا کوتاه و وبلاگ ها در اصل صرفاً دفترچه خاطرات آنلاین بودند که توسط افراد نوشته می شد. با این حال ، این اصطلاح اکنون برای هرگونه محتوای نسبتاً کوتاه و به روز، استفاده می شود. وبلاگ ها عمدتا توسط یک نفر یا یک گروه کوچک راه اندازی می شوند و وبلاگ نویسی به سبک محاوره ای و غیررسمی می باشد.

نویسندگی وب سایت

وب سایت مجموعه ای از صفحات وب پیوندی است که معمولاً توسط یک شخص یا سازمان تولید می شود. بسته به سازمان، محتوای وب سایت ها نیز ممکن است شکل های متفاوتی داشته باشد. با این حال، اکثر وب سایت ها برای ارائه اطلاعات یا سرگرمی طراحی شده اند.

محتوای پست رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی شکل خاصی از وب سایت ها هستند محتوای آن ها توسط کاربران طراحی می شود. شکل پست های اینستاگرامی با سایت ها متفاوت هستند. به عنوان مثال، پست های فیس بوک کوتاه تر هستند و اغلب شامل عکس می شوند. LinkedIn محتوای طولانی را می طلبد و هر پست حدود 750 کلمه را شامل می شود و در YouTube نیز تنهامحتوای ویدئویی تولید می شود.

سایر محتواهای آنلاین

اغلب اوقات، محتواهایی مانند اطلاعیه های مطبوعاتی، رونوشت های بازاریابی و گزارش ها به صورت آنلاین منتشر می شوند که اهدافی غیر از موارد گفته شده دارند. در این موارد، انشتار آنلاین هدف اصلی این نوشته نیست. نویسنده بر هدف اصلی تمرکز می کند و در صورت لزوم قبل از انشتار آنلاین آن، معیارهای نویسندگی آنلاین و محتوا نویسی را اصلاح می کند.

آمادگی برای نویسندگی آنلاین و تولید محتوا

در هنگام نویسندگی باید برخی از قوانین اساسی را رعایت کرد. محتوانویسی نیز از این قاعده مستثنی نمی شود. قوانینی که قبل از شروع باید در نظر گرفت، شامل موارد زیر می باشد:

1. مخاطبان نوشته را بشناسید.
اولین بعدی شناسایی و اهمیت به مخاطب است. به افرادی که قرار است متن شما را بخوانند، فکر کنید:

  • چه کسی قرار است متن شما را با جزئیات بخواند؟ به تک به تک این اشخاص فکر کنید و سطح شغلی و عملکرد سازمانی آن ها را در نظر بگیرید.
  • چرا مخاطبان متن شما را انتخاب خواهند کرد؟ به عبارت دیگر، چه چیزی باعث می شود آن ها بر روی نوشته یا پست شما کلیک کنند و نه دیگران.
  • مخاطبان چه هدفی را دنبال می کنند؟ یا مخاطب به دنبال چه نوع اطلاعات و محتوایی است؟
  • چثدر با موضوع آشنا هستند؟ مخاطب در مقایسه با دانش و درک شما، در چه سطحی از دانش قرار دارد؟ برای افراد متخصص تر از خود می نویسید و یا برای افراد هم سطح؟

2. هدف از نوشته ی شما چیست؟
دومین مرحله این است که به هدف نوشته توجه کنید. چرا می خواهید مطلبی را منتشر کنید و چه هدفی را در نظر دارید؟

محتوا نویسی

به عنوان مثال، برخی برای جذب افراد بیشتر و برخی دیگر برای معرفی محصولات و مزایای آن ها محتوا نویسی را انجام می دهند. اکثر وبلاگ نویسان می خواهند افکار خود را با مردم جهان به اشتراک بگذارند.

معرفی و جذب مخاطب و اشتراک گذاری افکار شخصی از جمله مهم ترین هدف های محتوا نویسی هستند.

3. به محدودیت ها توجه کنید. 

اگر مجبور هستید از تعداد کاراکترهای مشخصی استفاده کنید و یا اگر محدودیت استفاده از عکس یا موضوع خاصی را دارید، می بایست قبل از شروع نویسندگی به آن ها توجه کنید و در نظر داشته باشید.


مقاله مرتبط: نویسندگی خلاق


محتوا نویسی

از آنجایی که نوشته های آنلاین بر روی نمایشگر ها دیده می شوند و اکثر افراد آن ها را از روی صفحه ی گوشی هوشمند یا لپتاپ مطالعه می کنند، بهتر است مواردی را برای راحتی چشم و جلب توجه مخاطبان در نظر گرفت:

  • از جملات و پاراگراف های کوتاه برای جذاب کردن متن استفاده کنید.
  • سرفصل ها و عنوان ها را برجسته تر کنید.

اکثر مطالب اینترنتی در جهت آسان کردن خواندن و ایجاد صمیمت با مخاطب، ار محتوانویسی محاوره ای بهره می برند.

موتورهای جستجو و محتوا نویسی

زمانی که قصد نویسندگی آنلاین و تولید محتوا داشته باشید، با عباراتی مانند بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، فراداده (Metadata) و برچسب ها روبرو خواهید شد.

اما این اصطلاحات به چه معناست؟

همه آنها به “قابلیت یافتن” اطلاعات آنلاین یا نحوه رفتار موتورهای جستجو مربوط می شوند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) تکنیک هایی را شامل می شود که وب سایت شما را به افرادی که به دنبال محصول یا خدمات شما از طریق موتورهای جستجو مانند بینگ و یاهو و گوگل هستند، معرفی می کند.

 فراداده در اصطلاح جستجو، داده هایی است که موتورهای جستجو می خوانند اما مردم نمی بینند و شامل عنوان طولانی تر، توضیحات متن شما و برچسب ها یا کلمات کلیدی است که محتوا را توصیف می کند. دریافت فراداده مناسب به موتورهای جستجو کمک می کند تا کیفیت صفحه شما افزایش یابد.

برچسب ها کلمات کلیدی، کلمات و عبارات کوتاهی هستند که محتوای یک صفحه وب یا مقاله را خلاصه می کنند و اغلب بخشی از فراداده های پشت یک وب سایت یا صفحه هستند.

شرکت های موتورهای جستجو مانند گوگل اطلاعات دقیق آنچه باعث می شود صفحه ای بهتر از دیگر صفحه ها عمل کند را منتشر نمی کنند و الگوریتم های بسیار پیچیده ای نیز دارند.

بنابراین دقیقا نمی دانیم چه چیزی باعث جذابیت یک صفحه برای موتورهای جستجو می شود. اما می دانیم که موتورهای جستجو می خواهند تا حد امکان برای کاربران مفید باشند و مردم را به دنبال خود بکشانند. به هر حال هر چه قدر تعداد کاربران بیشتر باشد، درآمد تبلیغاتی نیز بیشتر می شود و همین روند سود بسیاری زیادی را به دنبال خواهد داشت.

بنابراین می توانیم بگوییم که موتورهای جستجو به دنبال مطالب مفید هستند و سپس آن ها را بر اساس میزان مفید بودن، در صفحه ی اول مرورگر رتبه بندی می کنند.

افراد بسیاری این الگوریتم ها را تحلیل کردند و به این نتیجه رسیدند که این صفحات ارزش بیشتری برای موتورهای جستجو دارند:

  • صفحاتی که کاربران مدت بیشتری در آن صفحه می مانند و این یعنی هر چه متن طولانی تر باشد، مخاطب زمان بیشتری را صرف می کند البته به شرطی که توجه مخاطبان را جلب کند. بنابراین محتوای طولانی و جذاب، باعث دیده شدن نوشته ی شما می شود.
  • محتواهایی که کاربران را به بخش های مختلف سایت منتقل می کنند. این گونه صفحات، احتمالاً مفیدتر از سایت هایی هستند که خوانندگان به یک صفحه می روند و سپس به یک سایت دیگر می روند. پیوندهای داخلی سایت شما می تواند توجه خوانندگان را جلب کند.
  • سایت هایی که هر روز به روز می شوند. موتورهای جستجو معتقدند اطلاعات جدیدتر به احتمال زیاد به روز هستند و بنابراین مفید هستند. بنابراین بررسی و به روز رسانی منظم صفحات، حتی به روش های جزئی، مفید است.
  • صفحاتی که پیوندهایی از سایت های معتبر دیگر دارند. در هنگام استفاده از پیوند خارجی، بسیار مراقب باشد. پیوند سایت های معتبر بسیار خوب هستند، زیرا مفید بودن نوشته ی شما را نشان می دهد. با این وجود، برای اگر اشتباها از آن استفاده شود، رتبه بندی مطلب شما را پایین می آورد.

موتورهای جستجو از مطالب کپی استقبال نمی کنند و برای جلوگیری از سرقت ادبی سخت در تلاش هستند.

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO)، فرآیندی طولانی مدت است و در عرض یک هفته، نتایج و تغییرات قابل مشاهده نیستند. احتمالا 6 ماه یا حتی یک سال طول بکشد تا تاثیر فعالیت های خود را ببینید.

نتیجه نهایی
آنچه که در نویسندگی آنلاین و تولید محتوا اهمیت دارید این موضوع است که ارائه محتوای مفید برای مخاطبان را باید هدف خود قرار دهید و رضایت مخاطبان را در اولویت قرار دهید.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
1 نظر
  1. هادی عظیمی می گوید

    سلام ممنون بابت مطالب خوب و مفیدتون

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

دوازده + هفده =