یادداشت برداری از گفته های کلامی
یادداشت برداری از گفته های کلامی یک مهارت است و مانند هر مهارت دیگری نیاز به آموزش و تمرین فراوانی دارد.
این مهارت در تمام جنبه های اجتماعی، شغلی و تحصیلی کاربرد دارد. یادداشت برداری از گفته های کلامی یک راهی برای خلاصه و حفظ نکات کلیدی هر آنچه که درک کرده اید، می باشد.
با توجه به موقعیتی که در آن هستید، نوع یادداشت برداری شما نیز تغییر می کند. در این مقاله به بررسی یادداشت برداری از گفته های شفاهی مانند خلاصه کردن مکالمات تلفنی و سخنان استاد دانشگاه و یا گفته های یک سخنرانی می پردازیم.
هنگام مطالعه و درس خواندن، یادداشت برداری از متن موثرتر از یادداشت برداری کلامی عمل خواهد کرد. برای اطلاعات بیشتر به مقاله یادداشت برداری از متن مراجعه کنید.
یادداشت برداری چیست؟
یادداشت برداری راهی ساده برای ثبت اطلاعات به صورت مختصر می باشد تا بعدا در صورت نیاز آن اطلاعات را به یاد آورید.
علیرغم قدرت حافظه شما برای یادآوری مطالب یادگرفته شده، در مواقعی خاصی یادداشت برداری ضرورت دارد.
اگر تصور می کنید که تمام جزئیات گفته شده در یک جلسه یا سخنرانی را به خاطر خواهید سپرد، دچار اشتباه شده اید. احتمالا موضوع کلی بحث را به یاد می آورید اما جزئیات دقیق تر را نه.
این نکته ی بسیار مهم را به یاد بسپارید که نباید بیش از اندازه بر یادداشت برداری تمرکز کنید که از گوش دادن به سخنان گوینده غافل شوید.
یادداشت برداری زمانی موثر واقع می شود که همراه با گوش دادن باشد. بنابراین در حالی که با دقت به گفته ها گوش می سپارید،نکات کلیدی را بنویسید. به عنوان مثال یک نکته ی کلیدی در سخنرانی، می تواند شامل واژگان یا نظریه های جدیدی باشد که می خواهید بعدا آن ها را مورد بررسی قرار دهید.
برای این که یادداشت مناسبی داشته باشید، می بایست نکات بدیهی اما مهم را رعایت کنید. تجهیزات مناسب برای یادداشت برداری در جلسات و سخنرانی ها و .. را با خود همراه داشته باشید. ساده ترین روش یادداشت برداری، استفاده از مداد، خودکار و یک تکه کاغذ می باشد. پس بهتر است چند ورقه کاغذ و حداقل یک مداد یا کاغذ برای نت برداری آماده کنید.
برخی ترجیح می دهند از تکنولوژی استفاده کنید و بر روی لپ تاپ یا تلفن هوشمند یادداشت بنویسند. اگر شما نیز در این دسته قرار دارید، این نکته را رعایت کنید که تمامی سرویس های پیام رسانی و اینترنت همراه را خاموش کنید تا باعث حواس پرتی شما نشوند.
دستورالعمل های کلی نت برداری
- قبل از شروع به یادداشت برداری، دلیل حضور در سخنرانی یا جلسه را مشخص کنید. انتظار دارید چه چیزی از آن بیاموزید یا به دست آورید یادداشت های خود را به عنوان راهنمای یادگیری و پیشرفت خود در نظر بگیرید. یادداشت ها قسمتی از یک برنامه پیشرفت شما است که بعداً به آن باز می گردید و مطالبی به آن می افزایید.
- پیش از نوشتن هر نکته به میزان اهمیت آن دقت کنید. در طول یادداشت نویسی با نکات بی اهمیت زیادی روبرو خواهید شد که شما را از مسائل اصلی و مهم منحرف می کنند. بنابراین فقط نکاتی که برای شما تازگی دارند و از اهمیت بالایی برخوردارند، بنویسید.
- در طول یادداشت برداری هوشیار باشید و از گوش دادن غافل نشوید.
- به سبک خود بنویسید و از کلمات خود استفاده کنید تا نوشته ی شما برای خود منطقی و قابل درک باشد. نگران املا و اشتباه های دستوری و نگارشی نباشید. نحوه ی نت برداری شما با گذشت شما و تمرین بهبود می یابد.
- سعی کنید از نکات مختصر، کلمات و جملات کوتاه استفاده کنید. اطلاعات كليدی که قابلیت کوتاه شدن ندارند مانند؛ نام، اطلاعات تماس، تاريخ، آدرس، عنوان كتاب، فرمول و غيره، کامل بنویسید. کلمات اختصاری به مختصر نویسی شما کمک می کنند.
- از خط کشیدن زیر کلمات مهم و دایره کشیدن به دور نکات کلیدی استفاده کنید. امکاناتی مانند ماژیک هایلایت و هر چیزی که برای تاکید بر نکات و ساختارمند کردن نوشته ها موثر هستند، به کار ببرید.
- اگر مطلبی را از دست دادید، مضطرب نشوید. می توانید از گوینده بخواهید تا آن نکته را تکرار کند و یا می توانید از دوستان و همکاران خود بپرسید.
- بعد از اتمام جلسه: در اسرع وقت، باید یادداشت های خود را مرور کرده و در صورت لزوم بر روی آن ها کار کنید. مطالب از دست رفته را با تحقیق و کمک از محتواهای دیگر، بازنویسی کنید. اگر یادداشت های دستی دارید، می توانید آن ها در سیستم یا تلفن همراه خود وارد کنید. هرچه بیشتر با یادداشت های خود ارتباط برقرار کنید، به احتمال بیشتری مطالب را در ذهن خواهید سپرد. برای اطمینان از درست بودن اطلاعات وارد شده، یادداشت ها را با یکی از همکاران یا دوستان خود به اشتراک بگذارید و درباره ی آن ها صحبت کنید.
روش یادداشت برداری کرنل
کاغذ خود را به صورت 3 قسمت مجزا مانند تصویر کاغذ ما تقسیم کنید. سمت راست کاغذ که 70 درصد صفحه را به خود اختصاص می دهد، قسمت نکات مهم و سمت چپ کاغذ که 30 درصد ازصفحه را به آن اختصاص می دهیم، قسمت کلمات کلیدی و پرسش ها می باشد. قسمت پایینی برگه خلاصه نویسی انجام می دهید.
یادداشت های خود را در “قسمت نکات مهم” بنویسید. بعد از اتمام جلسه، فضای خالی را پر کنید و مابین هر نکته فاصله بگذارید. برای هر یادداشت، کلمه کلیدی انتخاب کنید و در ستون سمت چپ بنویسید.
از بخش خلاصه، برای نوشتن موضوع کلی این یادداشت ها استفاده کنید. هایلایت کردن این بخش می تواند مفید باشد. خلاصه نویسی یادداشت ها به شما کمک می کند تا بعدها یادداشت های مرتبط به هم را آسان تر پیدا کنید. این کار برای دانش آموزان هنگام بازخوانی یادداشت ها برای امتحان یا نوشتن یک تکلیف مفید است.
روش یادداشت برداری کرنل، روشی قدرتمند برای فراخوانی اطلاعات می باشد.