چگونه حرفه ای استعفا دهیم؟

توصیه های زیادی برای اینکه چگونه یک شغل عالی پیدا کنید وجود دارد، اما در مورد نحوه استعفای حرفه ای چطور؟ چه از موقعیت فعلی خود ناراضی باشید، چه چیز بهتری پیدا کرده باشید یا به سادگی برای تغییر آماده باشید، استعفا می تواند استرس زا باشد. با این حال، استعفای حرفه ای برای حفظ شهرت خوب در صنعت شما بسیار مهم است. ممکن است به نظر برسد که استعفا دادن از شغلتان به سادگی اطلاع رسانی درست باشد، اما به همین راحتی هم نیست. در اینجا نکات ما برای نحوه استعفای حرفه ای وجود دارد. مکالمه استعفای همیشه ناخوشایند است. اما اگر به دنبال مراجع یا ارتباط با سایر شرکت‌ها هستید، حفظ روابط مثبت با همکاران قدیمی می‌تواند در ادامه راه بسیار ارزشمند باشد.

چرا از یک شغل استعفا می دهید؟

ممکن است به دلایلی، از شرایط کاری نامناسب گرفته تا دستمزد کم، تصمیم به استعفا بگیرید. تا زمانی که این کار را با آرامش و حرفه ای انجام دهید، درست این است که موقعیت فعلی خود را ادامه دهید. در نظر بگیرید که آیا دلایل شما ارزش ترک این موقعیت را دارد یا راه حل هایی ممکن است. پرونده خود را به منابع انسانی یا مدیر مستقیم خود ارائه دهید و تعیین کنید که آیا تغییرات قابل قبول هستند یا خیر. ما در مراحل زیر قدم به قدم شما را برای یک استعفای حرفه ای راهنمایی می کنیم.

1. از استعفا دادن مطمئن شوید

اگر در محل کار ناراضی هستید و شروع به تأثیرگذاری بر بهره وری و نگرش شما کرده است، ممکن است زمان آن رسیده باشد که در مورد اینکه آیا زمان ادامه کار فرا رسیده است فکر کنید. اما استعفا چیزی نیست که شما باید عجولانه و یا تکانشی انجام دهید. اگر موقعیت فعلی خود را برای موقعیت بهتر ترک می کنید، مطمئن شوید که تمام جزئیات نهایی شده است. مطمئن شوید که با موفقیت به نامه پیشنهاد پاسخ داده اید و تاریخ شروع برنامه ریزی شده ای دارید. انجام این کار از هر گونه شکاف در استخدام جلوگیری می کند و تضمین می کند که شغل جدید پس از کناره گیری از شغل فعلی در انتظار شما باشد.

2. یک برنامه انتقال برای تیم خود تهیه کنید

قبل از استعفا، برنامه ای برای انتقال مسئولیت های خود به سایر هم تیمی ها ایجاد کنید. فهرستی از اهداف تهیه کنید و تعیین کنید که هر یک از اعضای تیم کدام اهداف را انتخاب می کند. اگر برخی از وظایف شامل دستورالعمل‌ها یا نرم‌افزارهای پیچیده‌ای است که دیگران در آن آموزش ندیده‌اند، توصیه‌های مفیدی ارائه دهید. مدیر شما ممکن است برنامه خود را در ذهن داشته باشد، اما ارائه بهتر برنامه شما، آنها و کل تیم را برای غیبت شما آماده می کند.

3. الزامات قانونی خود را بررسی کنید

اگر متقاعد شده اید که زمان مناسبی برای استعفا است، ابتدا به الزامات قانونی خود نگاه کنید. چقدر زودتر باید خبر دهید؟ چاپ شده دقیق قرارداد خود را بخوانید و مطمئن شوید که هر گونه تعهد قانونی را پوشش داده اید و آنها را زیر پا نگذاشته اید.

4. یک استعفا نامه رسمی بنویسید

قبل از رفتن، نامه مختصری بنویسید و توضیح دهید که چقدر برای این فرصت سپاسگزار هستید. تاریخ مشخص آخرین روز کاری خود را درج کنید و لحن پیام خود را حرفه ای و آرام نگه دارید. اگر طرح انتقالی نوشتید، آن را نیز به نامه پیوست کنید و هدف آن را توضیح دهید. آن را مستقیما به سرپرست یا مدیر خط خود ایمیل کنید یا آن را تحویل دهید و همچنین یک نسخه از آن را به بخش منابع انسانی شرکت خود بدهید.

5. قبل از هر کس دیگری به مدیر خود بگویید

مدیر شما شایسته این است که اولین کسی باشد که بداند تا بتواند در صورت لزوم مقدمات خروج شما را فراهم کند. زمانی را برای ملاقات خصوصی با آنها برای ارائه نامه و توضیح وضعیت خود برنامه ریزی کنید. اطلاع به مدیرتان به عنوان اولین نفر همچنین فرصتی برای ارائه طرح انتقال خود و تسهیل کار مدیرتان فراهم می کند.

6. با نامه خود شخصا استعفا دهید

به جای ارسال ایمیل، ارائه نامه و طرح خود به صورت حضوری حرفه ای تر است. همانطور که در مرحله قبل ذکر شد، یک جلسه خصوصی با مدیر خود برنامه ریزی کنید و به خودتان زمان کافی برای ارائه موارد خود و بحث در مورد آخرین روز کاری خود بدهید. اگر مدیرتان دلیل رفتنتان را پرسید، پاسخی مختصر و صادقانه ارائه دهید. مدیر شما همچنین ممکن است یک پیشنهاد متقابل ارائه دهد که بهتر از شغل جدید باشد.

7. به صورت درست و کافی آنها را مطلع کنید

مطمئن شوید که نامه شما به کارفرمای شما اطلاع کافی از خروج شما را ارائه می دهد. مدت زمان پذیرفته شده عموما دو هفته قبل از عزیمت شما است، با این حال، برخی از نقش ها به دلیل ماهیت وظایف فردی ممکن است به زمان بیشتری نیاز داشته باشند. این را قبل از درخواست برای یک موقعیت جدید در نظر بگیرید.

8. وسایل شخصی را از محل کار خود دور کنید

پس از اطلاع دادن به مدیر و همکارانتان در مورد خروج، شروع به بسته‌بندی وسایل شخصی از روی میز، کمد یا دیگر فضای کار اصلی یا فضای ذخیره‌سازی کنید. اطلاع دادن به دیگران ابتدا از سردرگمی در میان اعضای تیم جلوگیری می کند، زمانی که متوجه شوند شما چمدان را بسته اید. تمام کشوهای میز و سایر فضاهای ذخیره سازی مانند اتاق استراحت را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هر چیزی را که دارید به دست می آورید.

9. برای مصاحبه خروج آماده شوید

برخی از مشاغل به عنوان بخشی از فرآیند خروج نیاز به مصاحبه خروج دارند. مصاحبه های خروج یا توسط مدیر مستقیم شما یا یکی از اعضای تیم منابع انسانی انجام می شود. با لباس پوشیدن مناسب و آماده کردن پاسخ از قبل با آن مانند یک مصاحبه معمولی رفتار کنید. در طول مصاحبه خروج، از شما در مورد زمان خود در شرکت پرسیده می شود و اینکه چگونه می تواند بهتر باشد. پاسخ های خود را حرفه ای نگه دارید و روی مثبت ترین جنبه های موقعیت تمرکز کنید.

10. در تماس باشید

سعی کنید با همه همکاران خود در تماس باشید. پس از خروج خود به شبکه سازی با افراد ادامه دهید زیرا ممکن است بعدا به مخاطبین ارزشمندی تبدیل شوند. ممکن است بخواهید دوباره برای همان شرکت کار کنید، و داشتن ضمانت مدیر قبلی برای شما راهی عالی برای به دست آوردن موقعیت شماست. علاوه بر این، زمانی که همکاران شما در حرفه خود رشد می کنند، ممکن است این توانایی را داشته باشند که فرصت های بهتری به شما ارائه دهند.

 بایدها و نبایدها در مورد استعفا

خیلی عجولانه استعفا ندهید

به خصوص اگر شغل دیگری ندارید. به یاد داشته باشید، یافتن شغل جدید ممکن است سه تا شش ماه طول بکشد و در صورت ترک شغل ممکن است واجد شرایط دریافت مزایای بیکاری نباشید. این قانون طلایی را به خاطر بسپارید: وقتی شغلی دارید راحت تر می توانید شغل پیدا کنید!

همانطور که محل کار خود را پیدا کردید ترک کنید

به یاد داشته باشید که فایل های موجود در رایانه خود را پاک کنید، ایمیل های شخصی را حذف کنید و فایل ها را به طور واضح برای جانشین خود سازماندهی کنید (در صورت لزوم). میز خود را تمیز کنید و وسایل شخصی خود را به خانه ببرید.

یک مرجع کتبی برای رزومه بخواهید

که در صورت نیاز در آینده بتوانید آن را در پرونده نگه دارید. به‌جای اینکه بعداً نزد رئیس قبلی‌تان برگردید، گرفتن یکی قبل از رفتن بسیار آسان‌تر است.

از همه کسانی که با آنها کار می کنید تشکر کنید

حتی اگر در نامه خود به آن اشاره کردید، شخصا به مدیر خود بگویید که چقدر از این فرصت سپاسگزار هستید. بیانیه قدردانی معمولا وقتی مستقیما با شخص صحبت می شود معنای بیشتری دارد تا اینکه آن را از طریق ایمیل یا نامه کتبی بخواند. همین را با همکاران نیز بیان کنید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.