نشانه های یک رابطه سالم چیست؟ راهکارهای ایجاد روابط سالم

روابط بخش مهمی از زندگی سالم است. تحقیقات نشان داده که ارتباطات اجتماعی برای سلامت روانی و جسمی حیاتی است. افرادی که روابط سالمی دارند، سلامتی روانی و جسمی بالاتری دارند، احتمال بیشتری برای انجام رفتارهای سالم دارند و خطر مرگ و میر آنها پایین تر است. به عنوان مثال، تحقیقات نشان داده است که افرادی که در رابطه سالم عاشقانه هستند، خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی کمتری دارند.

مهم است که به یاد داشته باشید که چیزی به نام یک رابطه کامل وجود ندارد. هر رابطه ای ترکیبی از ویژگی های سالم و ناسالم دارد. چیزی که یک رابطه را مثبت می کند این است که هر فرد باید برای حفظ ارتباط و رفع مشکلات آن تلاش کند. مردم اغلب زمان زیادی را صرف صحبت در مورد روابطه سمی می کنند، اما خیلی کمتر در مورد اینکه یک رابطه سالم چه ویژگی هایی دارد، صحبت می کنند. چگونه می توانید بفهمید که شما در  یک رابطه سالم هستید و چه کاری می توانید انجام دهید تا رابطه تان را بهبود ببخشید؟

عشق شما چقدر واقعی است؟ تست رایگان عشق استرنبرگ را از دست ندهید.

ویژگی های رابطه سالم

در حالی که همه روابط متفاوت هستند، برخی از ویژگی های کلیدی وجود دارد که رابطه سالم را از روابط ناسالم و سمی جدا می کند. توجه داشته باشید که نیازهای هر فرد متفاوت است. برای مثال، برخی از افراد نسبت به دیگران نیاز بیشتری به محبت دارند. در یک رابطه سالم، هر فردی قادر است آنچه را که نیاز دارد به دست آورد.

رابطه سالم

1. از صحبت کردن نمی ترسید

روابط زمانی شکوفا می شود که زوج ها بتوانند آزادانه و صادقانه اظهار نظر کنند. همیشه صحبت کردن و گفتن احساس خود به طرف مقابلتان آسان نیست. این موضوع به قدرت، اعتماد به نفس و شجاعت زیادی نیاز دارد، زیرا شما باید اجازه دهید آسیب پذیر باشید اما بدانید که او به شما آسیب نمی زند. در یک رابطه سالم، به اندازه کافی احساس امنیت می کنید که با شریک زندگی خود صادق باشید و ترس از طرد شدن ندارید.

2. زبان عشق یکدیگر را می دانید

در یک رابطه سالم، شما برای یادگیری «زبان عشق» یکدیگر وقت گذاشته اید تا بتوانید عشق خود را به گونه ای ابراز کنید که برای هر دوی شما مفید باشد. در روابط سالم، طرفین می دانند که نحوه بیان و ابراز علاقه هرکدامشان به چه شکلی است؛ مثلا هدیه خریدن، آماده کردن غذا، فضا دادن به طرف مقابل، یک سورپرایز، یک پیام عاشقانه و یک صبحانه مفصل همه می توانند نشانه ای از ابراز علاقه باشند.

3. در رابطه سالم هم بحث و جدل وجود دارد

یکی از بزرگترین تفاوت‌های بین روابط سالم و ناسالم، دعوا کردن یا دعوا نکردن نیست، بلکه نحوه دعوای آنهاست. اختلاف نظرها طبیعی است، بنابراین اگر دعوا نمی کنید، به احتمال زیاد جلوی خود را می گیرید و احساساتتان را سرکوب می کنید. اما زمانی که افراد دارای روابط سالم با هم دعوا می کنند، به طور سازنده و منصفانه بحث می کنند. آنها یکدیگر را تحقیر نمی کنند و از نقطه ضعف های هم استفاده نمی کنند.

4. در مورد شریکتان کنجکاو هستید

یکی از ویژگی های کلیدی عشق سالم و بلند مدت، کنجکاوی است. یعنی اینکه شما به افکار، اهداف و زندگی روزمره طرف مقابل علاقه مند هستید. شما می خواهید او به بهترین نسخه خود تبدیل شود. شما به این فکر نمی کنید که آنها قبلاً چه کسی بودند یا چه کسی فکر می کنید باید باشند. شما ذهنیت های انعطاف پذیری در مورد یکدیگر دارید.

5. شما و شریکتان بدون حس گناه علایق جداگانه ای دارید

زوج‌هایی که بیشترین روابط عاشقانه را دارند، آن‌هایی هستند که توانسته‌اند علایق خود را حفظ کنند، اما شریک زندگی‌شان را به خاطر در میان گذاشتن آن احساس گناه نمی‌ کنند. هر دوی شما، دیگری را تشویق می‌کنید که به تنهایی آنچه را که دوست دارد کشف کند. اگرچه پذیرش عادات و علایق شریک زندگی تان آسان است، اما به مرور زمان وابستگی بیش از حد به یکدیگر می تواند باعث ایجاد رنجش شود. توسعه و سرمایه گذاری روی خود باعث ایجاد اعتماد به نفس، عشق به خود و شادی می شود و قطعا در ایجاد رابطه سالم نقش مهمی دارد.

6. مرزهایتان را مشخص می کنید

در یک رابطه سالم، اینکه چه چیزهایی مرز و خط قرمز برای هر طرف محسوب می شود، برای هردو قابل احترام است. در یک رابطه سمی، طرفین سعی می کنند مرزها را به زور تغییر دهند یا به انها بی اعتنایی کنند. اگر بتوانید با شریک زندگی خود صحبت کنید و آنها مرزهای شما را تصدیق و درک کنند، این نشانه خوبی است.

7. در یک رابطه سالم احساس برابری می کنید

شما و شریک زندگیتان هر دو در رابطه حرفی برای گفتن دارید. از کارهایی که باید در آخر هفته انجام دهید تا تعداد فرزندانی که می خواهید داشته باشید، با هم تصمیم می گیرید. شما یکدیگر را برابر می بینید، یکی از طرفین خود را بهتر یا قدرتمندتر نمی بیند. هر دوی شما سهم عادلانه خود را در رابطه انجام می دهید، شاید شریک زندگی شما نتواند آشپزی کند اما خریدها خانه را انجام می دهد.

8. شما موافقت می کنید که در مورد برخی مسائل اختلاف نظر داشته باشید

برخلاف آنچه ممکن است فکر کنید، نیازی نیست همه مسائل را حل کنید. در واقع، داشتن تعداد انگشت شماری از موضوعات که شما دو نفر هرگز درباره آنها به توافق نخواهید رسید، اشکالی ندارد. گاهی اوقات، این کاملاً خوب است که با مخالفت، موافقت کنید. در روابط سالم، حداقل پنج موضوع وجود دارد که نیازی به حل کردن ندارد و اختلاف نظر در آن وجود دارد.

راهکارهای ایجاد یک رابطه سالم

حتی سالم ترین روابط نیاز به تلاش برای حفظ آن دارند. در اینجا راهکارهایی برای ایجاد یک رابطه سالم را گفته ایم.

قدردانی کردن

زوج‌هایی که از یکدیگر قدردانی می‌کنند، به یکدیگر نزدیک‌تر هستند و از روابط خود رضایت بیشتری دارند. یک مطالعه منتشر شده در ژورنال Personal Relationships نشان داد که نشان دادن قدردانی از شریک زندگی می تواند راه مهمی برای افزایش رضایت در روابط عاشقانه باشد. مطالعه دیگری نشان داد که احساس قدردانی از یک شریک عاشقانه، پیش بینی کننده دوام یک رابطه است.

ایجاد کردن تنوع، لازمه رابطه سالم

غرق شدن در کارهای روزمره می تواند رابطه را به سمت ناسالم شدن ببرد. بی حوصلگی می تواند منجر به نارضایتی بیشتر در رابطه شود. برای یکدیگر وقت بگذارید، چیزهای جدید را با هم امتحان کنید؛ در کلاس شرکت کنید یا سرگرمی جدیدی را امتحان کنید که هر دو از آن لذت ببرید.

اجازه دهید طرف مقابل نیز مسئولیت هایی را به عهده بگیرد

گاهی علت یک رابطه ناسالم این است که یک طرف بیشتر بار رابطه را به دوش می کشد. بگذارید او هم برای رابطه تلاش کند و مسئولیتهایی را به عهده بگیرد.

تفاوت های یکدیگر را بپذیرید

همسر شما ممکن است جاه طلب باشد، در حالی که شما بیشتر اهل خانه ماندن هستید. خیلی از مواقع تفاوت ها کامل کننده رابطه سالم هستند. سعی کن برای مواردی که در ان متفاوت هستید، روش هایی پیدا کنید که به تنهایی از آنها لذت ببرید. مثلا اگر همسر شما به باشگاه می رود و شما دوست ندارید، برای زمانهایی که نیست، فعالیت هایی را ایجاد کنید.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.