هرم نیازهای مازلو

ایده و خلق هرم مازلو

آبراهام مازلو معتقد است؛ که میل و انگیزه به شکوفایی انسان عمیقا در روح و روان او ریشه دارد. اما این  خود شکوفایی زمانی خود را نشان می دهد؛ که نیازهای اساسی‌ انسان برآورده شوند. هنگامی که نیازهای مانند: غذا، امنیت، عشق و عزت‌نفس فرد بر آورده شوند؛ تمایل و انگیزه عمیقی برای خودشکوفایی هم ظاهر می گردد. مازلو از راه دسته بندی سلسله‌ مراتب نیازهای خود، موفق شد تا رویکرد ها و نظریات روانشناسان قبلی همچون: فروید و اسکینر، که بر غرایز انسانی تاکید و تمرکز کرده بودند؛ را با دیدگاه های، یونگ و فروم که تاکید بر توجه بر اهمیت و شایستگی شادی در زندگی انسان دارند؛ را با هم ترکیب کند؛ و در نهایت به خلق هرم خود دست یابد. آبراهام مازلو خودشکوفایی و خوشبختی را نقطه اصلی و مرکزی کار زندگی خود قرار داد. او به دنبال جواب این پرسش بود که چه چیزی باعث شده؛ بزرگان تاریخ بشر را  برانگیخته کند. همچنین هدف او کشف پتانسیل بشر و درک آن بود. او می خواست بفهمد؛ که انسان‌ها چه توانایی‌هایی را در خود دارند.

مطالعات مازلو

مطالعات مازلو در زمینه سلامت روانی و شادی، ریشه در زندگی کودکی ناراحت کننده و پر رنج او داشته است. پدر او معمولاً از نظر فیزیکی و عاطفی در کنار او نبود. و این در حالی بود؛ که مازلو، نفرت و خشم خود را نسبت به مادرش نشان می داده. مازلو به عنوان یک یهودی در یک جامعه غیر یهودی،  زندگی می کرده؛ و از نظر اجتماعی بسیار منزوی بوده. با این که سطح آی کیو نازلو ۱۹۵ بوده او سال اول دانشگاه را مشروط می شود. با این حال، او با توجه به مجموعه‌ای از تجربیات شخصی اش، مسیر زندگی خود را تغییر می دهد. او حس هدف داشتن،  خوش‌بینی عمیقی را  در خود پیدا می کند؛ که نهایت باعث می شود بر رویکرد ها و خلق ایده ها اش تاثیر جدی بگذارد.

هرم مازلو چیست؟

هرم مازلو نظریه انگیزشی در علم روانشناسی است. هرم مازلو، که به آن نظریه انگیزشی مازلو نیز گفته می‌شود. شامل پنج سطح از نیازهای مهم انسانی است. در هر سطح، نیازهای خاصی وجود دارند؛ که به فرد امکان احساس رضایت درونی را می‌دهند.این سلسله مراتب نیازهای مازلو، اغلب به‌عنوان یک هرم نشان داده می‌شود. ترتیب هرم نشان دهنده؛ رسیدن به سطح بالاتر،است.بر اساس این نظریه، ابتدا باید نیازهای سطح پایینی به طور کامل برآورده و احساس رضایتمندی مربوط به آن ایجاد شود. در صورت بر اورده و رفع نشدن؛ نیازهای سطوح زیرین، فرد به علت نداشتن انگیزه‌ی لازم برای انجام کار، نمی‌تواند پیشرفت کند. و به خود شکوفایی برسد.

سلسله مراتب نیازهای مازلو

هر نیاز بر اساس نیاز پیشین خود ایجاد می‌شود و به فرد اجازه احساس رضایتمندی بیشتری را می‌دهد. این موضوع، سبب می شد تا انگیزه و تفکر خلاقانه فرد خود را نمایان کند. این نیازها در هرم شامل: نیازهای زیستی، نیازهای امنیتی، نیازهای اجتماعی (مثل علاقه‌مندی و تعلق)، نیاز به احترام (مثل عزت نفس و ارزش) و خودشکوفایی و خود انگیزشی است.

۱) نیازهای زیستی در هرم نیازهای مازلو

نیازهای زیستی به اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین نیازهای انسانی می پردازد. کارکنان و کارگران  در زمان کار احتیاج به دسترسی به خدمات اساسی و همچنین فرصت‌های اولیه دارند. تا احساس کنند؛ که به نیازهای اولیه آن‌ها پاسخ داده شده. نیاز آن ها به دسترسی به سرویس بهداشتی، آب آشامیدنی، محلی برای استراحت و برای خوردن غذا و علاوه بر این ها، یک محیط کار آرام و راحت را شامل می شود.از دیگر نیازهای زیستی اساسی فرد داشتن درآمد مداوم و ثابت برای تامین هزینه‌های  اولیه خود، مانند: محل زندگی، غذا، آب و برق و سایر نیازهای ضروری است.

۲) نیازهای امنیتی

ایمنی نیز یکی دیگر از نیازهای حیاتی سلسله  مراتب نیازهای مزلو است. که می‌تواند رضایتمندی کلی شما را، از محل کارتان و زندگیتان را  تحت تاثیر قرار دهد. به‌عنوان مثال، یکی از اولویت‎‌های شما ممکن است؛ برقراری فضایی امن برای زندگی و سکونت خانواده‌تان باشد. و به همین دلیل، برای تامین آن سخت کار و تلاش می کنید. همچنین در محل کار، داشتن احساس سلامتی و ایمنی جسمی و روحی از اولویت های احساس امنیت در کار است. بر اساس هرم مازلو، شما باید احساس کنید؛ که از منابع و دارایی‌های شخصی‌تان حفاظت می‌شود. برای مثال ایمن‌سازی ساختمان برای جلوگیری از ورود افرادی که ممکن است؛ ایجاد خطر کنند و ایمنی و امنیت محل کار را از بین ببرند.
یکی دیگر از جنبه‌های ایمنی در محل کار، مربوط به داشتن احساس امنیت و حمایت عاطفی است. اگر نگران ازدست‌دادن شغل خود به دلیل تعدیل نیرو یا کاهش بودجه باشید؛ دستیابی به انگیزه برای رفتن به سطوح بالاتر چالش‌برانگیز و سخت خواهد شد.

۳) نیازهای اجتماعی

نیازهای اجتماعی سلسله مراتب نیازهای مازلو در محل کار، کمی نسبت به سایر زمینه‌های زندگی شما متفاوت است. اگر احساس تعلق خاطر نسبت به شغل خود نداشته باشید؛ ممکن است ارتباط عمیق و بنیادین بین خود و کارتان حس نکنید؛ و نتوانید انگیزه مناسب برای دستیابی به موفقیت را در خود پیدا کنید. هنگامی که  نسبت به محیط کار و تیم خود حس تعلق و هماهنگی داشته باشید، داشتن احساس اشتیاق به کار و کسب نتایج مطلوب و رسیدن به موفقیت آسان‌تر می‌شود.

۴) نیاز به احترام

چهارمین سطح سلسله مراتب نیازهای  هرم مزلو و نیاز به احترام مثل عزت نفس و ارزش است. عزت و اعتبار در محیط کاری، و جامعه به به این منظور است؛ که شما در دستیابی به هدفی مهم تری مشارکت دارید.این مشارکت شما در محیط کار به رسمیت شناخته می‌شود. احساس پیشرفت در محل کار بسیار مهم است. احساس پیشرفت در فرد باعث دستیابی فرد به نتایج مطلوب می شود. وقتی به خودتان و توانایی‌هایی که دارید اعتماد داشته باشید و بازخورد و تشویق مثبت هم دریافت کنید، احتمال موفقیت شما بسیار بیشتر خواهد بود. در ایجاد اعتماد به نفس فرد بالا می رود و شخص به توانایی های خود اعتماد می کند؛ و این امر در عزت نفس او تاثیر می گذارد.

۵) خودشکوفایی و خود انگیزشی

سطح نهایی در سلسله نیازهای مازلو، خودشکوفایی فرد است. خودشکوفایی به معنای به حداکثر رساندن توانایی‌های فردی در کار است. یک شخص، در نهایت می‌خواهد احساس کند؛ که در موقعیت شغلی خود بهترین کاری را که از پس آن برمی‌آید را انجام می‌دهد. و تمام توان خود را در شغل خود و زندگی به کار میبرد. این موضوع در داشتن انگیزه برای ادامه‌دادن مسیر کاری و موفقیت به او کمک می‌کند. فردی که در حال خودشکوفایی می باشد. قدرت را در خود احساس می کند. این احساسات باعث تشویق و رشد فرد می شود. از نکات مهم و  اصلی که کمک می‌کند از برآورده‌شدن و تامین این نیاز از هرم نیازهای مازلو اطمینان پیدا کنید. دادن فرصت‌هایی به کارکنان و کارمندان است. فرصت ها باعث ایجاد شرایطی برای دستیابی به موفقیت می شوند. برای رسیدن؛ به بالاترین سطح سلسله مراتب نیازهای مازلو در محل کار، و در زندگی حرفه ای خود باید خودتان را شکوفا کنید و بسازید. به این منظور که مهارت‌ها و توانایی‌های بیابید؛ و آن ها را خود را درک کنید. و در کنترل و اداره کارهای خود بهتر و ماهر شوید.

نتیجه سلسله مراتب هرم مازلو

توانایی شناسایی نیازهای خود و اطمینان از برآورده‌شدن آن‌ها، به شما کمک می‌کند؛ که شانس موفقیت خود را افزایش دهید. وقتی احساس امنیت، حمایت، تعلق خاطر و پذیرفته‌ شدن در خود داشته باشید؛ دیدگاه شما ممکن است بر اطرافیان‌تان در محل کار هم تاثیر بگذارد. همکاری کردن و انگیزه، اغلب دیدگاه‌هایی وابسته به نظر یک تیم است. بنابراین گروهی از افرادی که حس می‌کنند نیازهایشان برآورده می‌شود؛ قابلیت ایجاد فرهنگ و موقعیتی مثبت‌تر و پر انگیزه در محیط کار دارند.
توجه عمومی به شادی و اهمیت‌دادن به احساس خوشحالی کارمندان، توسط کارفرما در یک کسب‌ و کار می تواندباعث افزایش همکاری و ایجاد انگیزه، رضایت کاری، کارمندان خود شود. که در نهایت این موضوع بر خروجی و نتایج کار تاثیر می گذارد.

امتیاز 3 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.