معایب کنترل گری والدین

یکی از عواملی که در بروز مشکلات روانی و رفتاری در کودکان تاثیر گذار است نحوه برخورد والدین و شیوه اعمال کنترل بر فرزندان و به طور کلی تربیت فرزندان است. افرادی که در کودکی والدین کنترل کننده داشته اند، در اوایل بزرگسالی شکایات جسمانی مرتبط با پریشانی و آشفتگی را تجربه کردنه اند (باکر و هگر، 2012).

اختلاف بین والدین و فرزندان در سنین نوجوانی یکی از موضوعات مهم و گسترده در بین اعضای خانواده می باشد. نحوه ی برخورد والدین در کاهش اختلافات و مشکلات ناشی از آن اهمیت زیادی دارد. توجه به پختگی فکری والدین و این اصل که والدین بهتر و سریعتر می توانند شیوه برخورد خود با فرزند را تغییر بدهند می تواند در کاهش مشکلات ارتباطی و موضوعات مربوط به کنترل فرزند توسط والدین کمک کننده باشد.

ممکن است این را قبول نداشته باشید ولی ارتباط با فرزند نوجوانتان، سخت تر از زمانی که کوچک تر بوده است نیست. اینکه در خیلی از مواقع نمی توانید با او کنار بیایید بیشتر به خاطر رفتاری  است که  شما دو نفر انتخاب کرده اید. رفتار فرزند نوجوانتان عوض شده چون بزرگ شده و سری توی سرها درآورده است و شما نیز رفتاری را انتخاب می کنید که پدرها و مادرها، نسل ها آن را روی نوجوانان آزموده اند. در شرایطی که فرزند نوجوانتان از شما پیروی نمی کند و شما نمی توانید بر رفتار او کنترل داشته باشید، عموما یکسری و برخوردهای ناکارامد، قهری یا فشارهای رفتاری برای اجبار کنترل بر فرزندان انجام می دهید. عدم پیروی فرزند از یکسو و استمرار رفتارهای کنترل کننده و پر فشار والدین از سوی دیگر به صورت یک چرخه ی معیوب در می آید. در چنین شرایطی مشکلات ارتباطی بین والدین و فرزندان هر روز افزایش می یابد.

معایب کنترل گری والدین

اصلاح رفتار والدین و بهوبد سبک تربیت فرزندان اولین عامل موثر در تعامل با فرزند:

وقتی درکنار فرزند نوجوان تان نیستید نمی توانید رفتارش را کنترل کنید. وقتی هم با او هستید  فقط یک کم می توانید او را کنترل کنید. اما چیزی که می توانید آن را کنترل کنید، رفتار خودتان است. رفتار خودتان تنها رفتاری است که می توانید آن را کنترل کنید. پس معقول آن است که رفتار نابجا را کنار  بگذارید و شیوه های رفتاری سودمند را در پیش بگیرید.

هر آدمی مثل  شما که نمی تواند با فرزند نوجوانش (یا برخی از اطرافیانش) کنار بیاید، ناخشنود است. این  حالت ذهنی و ناراحتی در فرزند نوجوان شما یا هرکسی هم که به اندازه دلخواهتان نمی توانید با او کنار بیاید، وجود دارد.

وقتی ناخشنودیم اولین فکری که به ذهن مان خطور می کند این است که باید کاری بکنیم، پدر یا مادری که از فرزند نوجوانش ناخشنود است همیشه می خواهد با انجام عملی قهر آلود، فرزندش را عوض کند. والدین معمولا تهدید، تنبیه و تطمیع را انتخاب می کنند.

شما ممکن است فکر کنید حبس کردن دختر نوجوانتان در خانه اشکالی ندارد حتی اگر بی تاثیر باشد. تصور می کنید اگر این عمل را بیشتر و بیشتر انجام دهید موثر  واقع می شود. اگر همان کاری که پدر و و مادرتان با شما انجام داده اند با فرزندتان انجام دهید  چیزی تغییر نخواهد کرد. رفتارهای قهر آمیز  بر مبنای پرخاشگری و تنبیه بر تغییر رفتار فرزندان واصلاح تفکر آن ها تاثیری ندارد.

“بکارگیری مشورت و همراهی والد – فرزند در تصمیم ها” راهکاری مناسب برای بهبود رابطه و جهت دهی رفتار فرزندان:

فرزندان با ورود به دوره نوجوانی می خواهند احساس استقلال داشته باشند و از این طریق شایستگی خود را ثابت کنند. والدین با تاکید و توجه بر این حس فرزندشان و بکار گیری مشورت در کارها با فرزند می توانند آنها را با خود همراه کرده و خود را نیز در انتخاب های فرزند دخیل کنند.

وقتی نمی توانید با فرزند نوجوانتان، شوهرتان، زنتان یا هر آدم دیگری کنار بیاید او را مجبور نکنید قبول کند شما راست می گویید و او اشتباه می کند. مشکل این نیست که چه کسی  راست می گوید و چه کسی اشتباه می کند. سعی کنید کل ماجرای خود و فرزندتان را در نظر بگیرید و انتخاب عاقلانه ای داشته باشید.

برای آنکه او را قانع کنید شاید حق باشماست، نیازی نیست این قدر به او فشار بیاورید، بلکه سعی کنید به روایت او از ماجرا  گوش دهید. بد نیست به او بفهمانید که نمی خواهید  قدرت را قبضه کنید  و می خواهید قدرت را با  او تقسیم کنید.

اگر این جمله  ساده و موثر را بپذیرید که هرکاری را که انجام می دهیم، انتخاب می کنیم  و هیچ کس شما را وادار نمی کند فلان حرف را بزنید یا فلان عمل را انجام  دهید دیگر نخواهد گفت « او باعث شد این کار  را انجام دهم». برعکس، اگر به آخرین باری که با فرزند نوجوانتان خشمگینانه برخورد کردید فکر کنید! می بینید همان  استدلال پدر و مادرتان را بکار برده اید که شما را مجبور می کردند از خانه بیرون نروید. اگر برای کاهش چالش ها با فرزندتان و انجام امور مختلف روزانه بر مبنای تصمیمات مشترک و استفاده از عقاید فرزندتان اقدام کنید کمک زیادی به تسهیل در روابطتان کرده اید. در این شرایط هردوی شما احساس خشنودی و حال بهتری خواهید داشت.

نکات کلیدی و کاربردی در تربیت فرزندان

وقتی با فرزند نوجوانتان اختلاف دارید فورا به این فکر نکنید که  چه کسی راست می گوید و چه کسی اشتباه می کند. ببینید کاری که انجام می دهید به نفع رابطه شما و فرزندتان است یا به ضرر آن. برای حفظ رابطه تان و حتی بهبود بخشیدن  به آن، گاهی اوقات باید تسلیم شوید.

به مفهوم ساده، روشن و قابل فهم ناخشنودی فکر کنید.  برای خشنودتر  شدن، رابطه خود با فرزند نوجوانتان را بهبود بخشید. وقتی موفق شوید ، شما و فرزندتان خشنود خواهید شد. احساس بهتری خواهید داشت. برای کنترل بهتر بچه ها بهتر است  رفتار خود را عوض کنید و یاد بگیرید با آنها کنار بیایید. هرچه رابطه شما با آنها محکم تر باشد، بیشتر طبق میل  شما عمل خواهند کرد. انتخاب های بهتری کنید، حال  بهتر و خشنودی از دسترستان دور نخواهد بود.

وقتی فرزند نوجوانتان فهمید نظرات او برای شما اهمیت دارد، او نیز به نظرات شما اهمیت می دهد هم چنین وقتی این را فهمید که شما بر افکار و عقایدتان اصرار زیاد از حد ندارید، احتمال دارد این طرز فکر را که شما همیشه اشتباه می کنید و او همیشه راست می گوید را کنار بگذارد. با این تفاوت که از این پس سعی می کند رابطه اش را با شما محکم و استوار نگه دارد.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.