چارچوب و ساختار یک متن

ایجاد چارچوب و ساختار یک متن قبل از شروع به نگارش، می تواند به طور قابل توجهی در زمان صرفه جویی کند و مانع نوشتن یک متن نامنسجم شود.
در چارچوب و ساختار یک متن، می توانید از عناوین اصلی و فرعی استفاده کنید و در این صورت به خواننده کمک می کند تا بخش به بخش پیش برود.
عنوان نویسی و چند تکه کردن متن به شما به عنوان نویسنده کمک می کند تا نوشته ی خود را در چارچوب مورد نظر تنظیم کنید.
هیچ چارچوب و ساختار یک متن مشخصی وجود ندارد، اما به طور کلی هر نوشته ای با یک مقدمه شروع می شود و با نتیجه گیری به پایان می رسد.
با این حال، نمونه های زیادی از ساختارها برای انواع مختلف نوشته ها وجود دارد.
چارچوب و ساختار یک متن

نمونه هایی از چارچوب و ساختار یک متن

دو نمونه ساختار مشترک از نوشته های متفاوت را در این جا ارائه می کنیم. این ساختار ها تنوع بسیاری دارند اما اگر از شما خواسته شده است متن خود در چارچوب مشخصی بنویسید، از دستورات پیروی کنید. هر ساختاری که انتخاب می کنید، با شکافتن اجزای موضوع مورد نظر یعنی نوشتن عناوین هر بخش با نکات اصلی که می خواهید شامل شود، آغاز کنید.

ساختار نوشتن گزارشات

گزارشات همیشه بخش های اصلی و زیربخش ها را شامل می شوند زیرا حاوی اطلاعات زیادی هستند که باید به گونه ای سازمان دهی شوند که برای خواننده منطقی به نظر برسند.

اغلب بخش های اصلی شماره گذاری می شوند و گزارش های طولانی باید شامل یک عنوان اصلی و سپس یک فهرست مطالب باشند که سرفصل ها و زیر عنوان های بخشها را با شماره صفحات ذکر کنند.


مطلب مرتبط: نوشتن گزارشات


به طور مثال:

  • صفحه عنوان (صفحه اول)
  • صفحه مطالب
  • فهرست تصاویر (اختیاری)
  • تقدیر و تشکر(اختیاری)
  • چکیده/خلاصه/خلاصه اجرایی
  • مقدمه
  • پیشینه/مرور ادبیات
  • روش تحقیق/روش شناسی
  • یافته ها/تجزیه و تحلیل
  • نتیجه
  • توصیه ها (اختیاری، در برخی از موقعیت های تجاری، این بخش ممکن است در ابتدای گزارش گنجانده شود)
  • تحقیقات بیشتر
  • منابع/کتابشناسی
  • پیوست

ساختار بیانیه مطبوعاتی یا Press Release

بیانیه مطبوعاتی، یک راه ارتباطی نوشته‌شده یا ضبط‌ شده است که تحت نظارت افراد حاضر در رسانه‌های خبری با هدف معرفی چیزی به‌ظاهر ارزشمند تهیه می‌شود. معمولا، این بیانه‌ها به صورت پست الکترونیک، فکس یا نامه به دست روزنامه‌نگاران و دبیران مجموعه‌های مختلف در روزنامه‌ها، مجله‌ها، ایستگاه‌های رادیویی، رسانه‌های آنلاین، ایستگاه‌های تلویزیونی و شبکه‌های تلویزیونی می‌رسند.
از آنجایی که روزنامه نگاران هر روز بیانیه های مطبوعاتی زیادی دریافت می کنند، هدف اصلی این است که به سرعت توجه آنها را جلب کرده و اطلاعات تماس را در اختیار آنها قرار دهیم تا بتوانند داستان را پیگیری کنند. توجه داشته باشید که سرفصل ها و عناوین زیر ارائه شده نباید در بیانیه مطبوعاتی گنجانده شود، اما به شما کمک می کند تا ساختاربندی خوبی داشته باشید.
  • عنوان خبری شما هر چه که باشد باید با عبارت «برای انتشار فوری» و یا «زنگ خبر» در مرکز بالای صفحه آغاز شود. این پیام بلافاصله به خواننده اعلام می دارد که سند مکتوب شما دارای اطلاعات ارزشمند برای روزنامه ها، رادیو تلویزیون و نشریات آنلاین است.
  • عنوان و یا تیتر اولین چیزی است که در تبلیغات نظر خواننده را به خود جلب می کند. بیانیه خبری نیز از این قاعده مستثنا نیست. این عنوان بلافاصله در زیر عبارت «برای انتشار فوری» درج می شود. عنوان و زیرعنوان بیانیه مطبوعاتی باید تصویری از موضوع محتوای خبر را ارائه دهند.
  • فرصت تبلیغاتی (اختیاری)

الگوی کلی بدنه 

  • پاراگراف اول: موضوع کلی را با کلمات چه کسی، چه چیزی، کجا، چه وقت و چرا خلاصه کنید. همه اطلاعات کلیدی باید در این پاراگراف وجود داشته باشد و از طریق عنوان اصلی باید توجه مخاطب کسب شود.
  • پاراگراف دوم: شامل جزئیات بیشتری برای بیان موضوعی است که در پاراگراف اول بیان کردید.
  • پاراگراف سوم: نقل قول از جانب شخصی مرتبط با موضوع. هر نقل قول باید یک نکته را بیان کند. اگر می خواهید بیش از یک نکته را در اینجا قرار دهید، از نقل قول های افراد مختلف استفاده کنید.
  • پاراگراف چهارم: شامل هرگونه اطلاعات اضافی مرتبط با موضوع اصلی می باشد.
  • اطلاعات تماس
  • یادداشت برای ویراستار

چارچوب و ساختار یک متن به شما کمک می کند تا مهم ترین نکات در بخش و عنوان مناسب، پوشش داده شود.

چارچوبی مانند ساختار گزارشات که در بالا ذکر شد، باعث می شود تا نوشتن گزارشات را به بخش های قابل مدیریت تقسیم کنید.

به عنوان مثال، از شما خواسته می شود که یک گزارش 10000 کلمه ای بنویسید، این یک درخواست دلهره آوری می باشد. برای راحت تر کردن این وظیفه، تعداد مناسبی از کلمات را بین هر بخش تقسیم کنید. از نوشتن تعداد کلمات زیاد برای هر بخش جلوگیری کنید.

به ساختار و چارچوب انتخابی خود پایبند باشد و اگر در حین نوشتن، به این نتیجه رسیدید که ساختاری مناسب و کاربردی نیست، سریعا به بررسی ساختار های دیگر بپردازید تا به مناسب ترین آن ها دست یابید.
جریان متن خود را نیز بررسی کنید زیرا پاراگراف ها باید از یک قسمت به قسمت دیگر منتقل شوند و قبل از معرفی بخش دیگر، باید یک موضوع را به پایان برسانید. پرش از موضوعی به موضوع دیگر بدون داشتن یک ساختار واضح، خواننده را گیج کرده و عدم انسجام متن را نشان می دهد.
امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.