افزایش خلاقیت تیمی

براساس یک مطالعه در سال 2010، مدیران اجرایی خلاقیت را مهم ترین عامل موفقیت می دانند. تاثیر و اهمیت خلاقیت و نوآوری نباید بیش از اندازه تخمین زده شود. اما به جرات می توان گفت که سازمان فاقد خلاقیت، بدون ایده های ناب و جدید و همچنین محصولات و خدمات جدید از کورس رقابت عقب خواهد ماند.

افزایش خلاقیت تیمی

در این مقاله ضمن بیان اهمیت خلاقیت، راهکارهایی به شما آموزش داده خواهد شد که توسط آن تیم و سازمان خود را تشویق به خلاقیت کنید و مهارت خلاقیت را در افراد و سازمان خود ارتقاء دهید.


مقاله مرتبط: خلاقیت چیست؟


اهمیت خلاقیت

تقاضا برای افراد خلاق بسیار بالاست. شرکت هایی مانند گوگل که سردمدار پیشروی در تکنولوژی هستند بر اساس ایده های خلاقانه شکل گرفته و فعالیت می کنند.

اهمیت خلاقیت

خلاقیت در سازمان ها به عنوان “برنامه 20 درصد” نامیده می شود.  به این معنا که 20 درصد از زمان حضور خود در سازمان را صرف فعالیت های جانبی و خلاقانه می کنند. گفتنی است، برخی از سرویس های مطرح گوگل مانند اخبار گوگل و جی میل بر این اساس برنامه 20 درصد شکل گرفته است.

براساس نتایج باور نکردنی ایده های خلاق، نباید ارزش این مهارت در سازمان ها و شرکت ها ناچیز شمرده شود. با جعبه ابزار ذهنی همراه باشید تا روش های افزایش خلاقیت تیمی را بررسی کنیم.

پاداش خلاقیت

بسیاری از کارکنان در نقشی که هستند فکر نمی کنند که خلاقیت بخشی از وظیفه آنها باشد. مگر آنکه به آنها گفته شود و یا اینکه سیستمی طراحی شود تا تلاششان را جبران کند.

در جایی که خلاقیت جزء وظایف اصلی کارمندان نیست، خوب است تا اهداف سازمان را به آنها بگوییم و به آنها بگوییم که ایده های آنها برای رسیدن به هدف در پایان هر ماه بررسی و به آنها پاداش داده خواهد شد. پاداش ها می توانند مادی (مانند پول) و یا غیرمادی (مانند مرخصی) باشند.

امکان گفت و گو و بارش ذهنی

در بسیاری از سازمان ها افراد خلاق زیادی کار می کنند، اما به دلیل عدم ارتباط بین افراد و مدیران بسیاری از ایده های خلاقانه از دست می رود.

برای رفع این نقص مدیران می توانند مستقیما با افراد به بحث و گفت و گو بپردازند یا افرادی را برای اینکار قرار دهند.

داشتن صندوق پیشنهادات نیز روشی معقول برای دریافت ایده ها و پیشنهادات کارمندان است. اما شاید بهترین کار ایجاد جلسات گفت و گو است که توسط یک یا دو فرد مدیریت شود.

صندوق دریافت پیشنهادات و نظرات

گسترش تجربه کارمندان

وظیفه و حیطه هر فردی مشخص است. اما مبادلات شغلی و جابه جایی نقش ها بین کارمندان می تواند تجربیات دست اول و ایده های ناب برای آنها ایجاد کند. فکر کردن در رابطه با چالش های دیگران می تواند منجر به کشف راه حل برای مشکلات قدیمی و لاینحل شود.

به چالش کشیدن کار کارکنان

مواجهه با چالش ها و غلبه بر موانع جدید به این معناست که مغز ما ایده های جدیدی ارائه دهد تا با مشکلات جدید سازگار شود. سعی کنید کارمندان را با درخواست روش های جدید برای کارهایشان به چالش بکشید. یعنی از آنها بخواهید راه دیگری برای حل مشکلات و انجام کارهایشان ارائه دهند.

این کار باعث می شود تا مغز کارکنان به دنبال روش های غیر معمول حل مسائل برود. چیزی که ریشه خلاقیت و تولید ایده های جدید است.

معرفی گروه های نوآور

یک روش رسمی برای ارتقاء خلاقیت در سازمان ها ایجاد گروه های خلاق است. با استفاده از روش هایی که در بالا نام برده شد، گروهی هایی را تشکیل دهید تا هدف آنها تولید ایده های خلاقانه باشد.

محیط متنوع

این امر نباید منجر به رقابت شود، ولی به ایده های خلاقانه به تناسب اهمیت آنها پاداش دهید.

پذیرش اشتباهات

اشتباه کردن نتیجه طبیعی تلاش های خلاقانه است. اما سازمان ها نیز از یک طرف از تبعات اشتباهات می ترسند و از این رو از تلاش های خلاقانه نیز واهمه دارند.

باید گفت که اشتباه بخش جدایی ناپذیر یادگیری و خلاقیت است. اطمینان حاصل کنید که تبعات منفی اشتباه را خنثی کنید و در صورت بروز اشتباه از جریمه کردن کارمندان خودداری کنید.

ایجاد تنوع

یک محیط متنوع از نظر نیروی کاری می تواند محیطی خلاق شکل دهد. برخی از کارفرمایان به دنبال افرادی با توانمندی یکسان هستند. اما پیشنهاد می شود افرادی با زمینه های مهارتی و تحصیلی مختلف و متوعی گرد هم آورید تا محیطی متنوع و خلاق شکل دهید. تنوع افراد برابر یا دیدگاه های متنوع تر به یک موضوع واحد است.

ایجاد محیط مثبت

ایجاد یک محیط آرام شاید مهمترین عنصر ایجاد خلاقیت است. محیط و کار استرس زا شدیدا می تواند جلوی خلاقیت افراد را بگیرد. هنگامی که کارکنان از وضعیت خود ناراضی هستند یا از وضعیت حقوق خود ناراضی هستند و مشکلات خانوادگی دارند نباید توقع ایده های خلاقانه داشته باشیم.

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند که خلق مثبت می تواند خلاقیت را افزایش دهند. این موضوع در محل کار نیز صادق است. کارکنان شاد، نه تنها خلاقیت بالایی دارند، بلکه انگیزه بیشتری برای کار کردن دارند.

امتیاز 1 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.