چگونه یک رابطه را تمام کنیم؟


همه روابط عاشقانه مدت طولانی دوام نمی آورند. اکثر مردم قبل از ازدواج با چند نفر قرار می گذارند و یک سوم تا نیمی از ازدواج ها به طلاق منجر می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که هرکسی در طول زندگی خود جدایی هایی را تجربه کند. تمام کردن یک رابطه هم مثل شروع آن نیازمند در نظر گرفتن و فکر کردن در مورد برخی موارد است. همچنین باید بدانید چطور اینکار را به درستی انجام دهید. گاهی اوقات، مردم احساس می کنند که ماندن در یک رابطه بد بهتر از تنها بودن یا مختل کردن زندگی فرزندانشان است. اینها انتخاب های فردی هستند، اما بعید به نظر می رسد که اگر فضای خانه متشنج و اسفبار باشد، شما و طرف مقابلتان یا فرزندانتان بسیار خوشحال باشید. گرچه این انکارناپذیر است که اتمام یک رابطه طولانی مدت کار دشواریست.

قدم برداشتن برای جدایی

قبل از تمام کردن رابطه‌ باید چند چیز را در نظر بگیرید:

1) از تمام کردن رابطه مطمئن هستید ؟

همه روابط به جز آنهایی که خیلی کوتاه مدت هستند، شامل زمان هایی می شوند که اوضاع چندان خوب نیست و نیاز به سازگاری از هر زمان دیگری بیشتر مورد نیاز است. ارزش ندارد چیزی را که در بلند مدت ساخته اید بدون بررسی دقیق و فکر کردن دور بیندازید. اگر شخص دیگری توجه شما را جلب کرده است، به یاد داشته باشید که شیفتگی همیشه منطقی نیست. فرد جدید نیز عیوب خود را خواهد داشت و ممکن است در دراز مدت با شما سازگار نباشد. اگر به دلیل خاصی از شریک زندگی یا پارتنر خود عصبانی هستید، مثلا به این دلیل که او به شما خیانت کرده است یا بدون مشورت با شما تصمیم مهمی گرفته است، قبل از اینکه قدمی غیرقابل برگشت بردارید، باید کمی به خودتان زمان بدهید تا آرام شوید. مهارت های مدیریت خشم می تواند در اینجا به کمک شما بیایند. گاهی مراجعه به یک متخصص زوج درمانگر نیز می تواند کمک کننده باشد.

2) آیا زمان مناسبی است؟

گاهی اوقات جدایی به دلیل یک مشاجره یا یک اتفاق خاص خود به خود اتفاق می افتد، اما اغلب این موضوع که می خواهیداز رابطه خارج شوید به تدریج اتفاق می افتد. اگر اینطور است، ارزش آن را دارد که به زمان آن فکر کنید. اگر شریک زندگی شما تحت درمان پزشکی است، یا فرزندان شما در آستانه موقعیت هایی مثل ازدواج، مهاجرت یا امتحانات هستند، ممکن است برای همه بهتر باشد اگر بتوانید کمی بیشتر صبر کنید تا آسیب کمتری به همه وارد شود.

3) اقدامات عملی چه خواهند بود و چگونه انجام خواهد شد؟

باید به اقدامات عملی که انجام خواهد شد از قبل فکر کنید. این موارد شامل: نقل مکان از محل اقامت مشترک، نیاز به حمایت مالی هر یک از طرفین، سرپرستی فرزندان و نحوه تعامل با آنها بعد از جدایی، نحوه ارتباط با شریک زندگی یا پارتنر بعد از جدایی و… . ممکن است مسائل بعد از تصمیم به جدایی کمی پیچیده شود و همه چیز آنطور که شما برنامه ریز کرده اید پیش نروند، اما با این وجود باید از قبل به کلیات این مسائل فکر کنید و با طرف مقابلتان صحبت کنید.

پس از تصمیم به تمام کردن رابطه بهتر است گفتگوهای لازم را انجام دهید. ناپدید شدن از زندگی شخصی و امتناع از هرگونه تماس (که اخیرا به عنوان ‘غیب شدن یا ghosting’ شناخته شده است) به نظر یک راه بزدلانه برای پایان دادن به همه چیز است. اگر بتوانید در مورد اینکه چه اشتباهی رخ داده است یا اینکه چرا احساس می‌کنید این رابطه کار نمی‌کند، صحبت کنید، به شریک زندگی‌تان کمک می‌کند تا با پایان دادن به آن کنار بیاید، به خصوص اگر تمایلی به پایان دادن به رابطه نداشته باشد. موارد زیر ممکن است به شما در انجام این گفتگو کمک کند:

  • محل مناسب را برای انجام این کار انخاب کنید. اگر با هم زندگی می کنید، احتمالاً بهتر است به جای باز کردن ناگهانی یک مکالمه در خانه، بیرون بروید، زیرا ممکن است شریک زندگی شما پس از آن برای هضم آن یا ناراحت شدن، کمی حریم خصوصی بخواهد. همچنین بهتر است مکان های مناسبی را انتخاب کنید. به طور مثال، شاید صبر کردن برای اتمام شام در رستوران موقعیت را برای شما سخت تر کند. رفتن به پیاده روی یا نشستن در پارک می تواند گزینه بهتری باشد.
  • به جملات با ضمیر “من” تکیه کنید. جملاتی که در مورد بیان احساسات یا افکار شما حول مشکلات پیش آمده باشند خیلی بیشتر از جملاتی که خطاب به طرف مقابلتان باشد شما را در پیش بردن گفتگو کمک می کنند. به دلیل اینکه وقتی مدام طرق مقابلتان را مورد خطاب قرار می دهید، به نظر می رسد همه تقصیرها از جانب اوست. مثلا به جای جمله ‘ تو سر همه چیز بحث می کنی’ از جمله  ‘من از اینکه خیلی بحث میکنیم ناراحت هستم’ استفاده کنید.
  • صادق باشید. اگر در مورد تصمیمتان مطمئن هستید، از گفتن اینکه «به استراحت نیاز دارید» اجتناب کنید، زیرا به طرف مقابل امید کاذب می دهید. اگر تصمیم شما نهایی است، به آرامی آن را روشن کنید. ممکن است این موضوع استرس آور و سخت یاشد اما باید یکبار برای همیشه آن را بیان کنید.
  • پای کس دیگری در میان است؟ ممکن است تصمیم شما برای پایان دادن به رابطه تا حدی یا به طور کامل به این دلیل باشد که فرد دیگری را ملاقات کرده اید. همیشه روشن نیست که بهتر است این مسئله را ذکر کنیم یا خیر. با این حال شریک زندگی شما ممکن است تنها فرد جدید را برای جدایی سرزنش کند، حتی زمانی که شرایط به طور واضح پیچیده و  بد است. ممکن است بهتر باشد ابتدا روی اشتباهی که بین شما دو نفر رخ داده است تمرکز کنید و در صورت امکان، بحث در مورد روابط جدید را برای آینده بگذارید.

اگر طرف مقابل شما تصمیم به جدایی دارد اما این تصمیم شما نیست، ممکن است این احساس را داشته باشید که چیزی اشتباه است، یا تصمیم پارتنرتان به نظرتان کاملاً غیرمنتظره باشد. در هر شرایطی که کسی رابطه خود را با شما به پایان می رساند، شوک و احساس از دست دادن و ناتوانی می تواند طاقت فرسا باشد.سعی کنید وقار خود را حفظ کنید و در برابر اصرار به التماس کردن یا توهین به شریک زندگی خود مقاومت کنید.  اگر نیاز دارید که از آنجا دور شوید تا بتوانید آن را هضم کنید، مدتی را با خودتان یا با کسی که به او اعتماد دارید بگذرانید. اگر بعداً نیاز به بحث در مورد مسائل دارید، شریک سابقتان باید آماده صحبت باشد تا به شما کمک کند تا با همه چیز کنار بیایید. دلشکستگی می تواند یک احساس عذاب آور باشد و کمک گرفتن از یک رواندمانگر در این شرایط مفید خواهد بود. خواندن مطلب  راه های کنار آمدن با شکست عشقی نیز توصیه می شود.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.