تازه ها:

اضطراب زمانی چیست؟

در دنیای مدرن امروز که همه ما انسان ها به بهره وری وسواس پیدا کرده ایم، این امری عادی است که هر از گاهی در برنامه ها ی روزانه و حجم کاری خود غرق شویم و یا  کنترل کردن ان را از دست بدهیم. اما اضطراب زمانی چیزی بیش از احساس لحظه ای استرس روز کاری در یک زمان و یا یک روز مشخص است. این اضطراب، مانند یک توهم احساسی است که ممکن است؛ روزهای مفید و وقت شما را تحت الشعاع قرار  دهد، باعث شود؛ کارهای مهم را به تعویق بیندازید و حتی می تواند منجر به فرسودگی شغلی در ما شود. هر چه بیشتر سعی کنید؛ اضطراب زمانی را متوقف کنید، احتمال نگرانی بیشتری در مورد آن  هم خواهید داشت.

  هر چه بیشتر بر زمان محدودی که در اختیار داریم تمرکز کنیم، زمان ما محدود تر می شود.

اضطراب زمانی چیست؟

اضطراب زمان احساس وحشتناکی است که شما احساس می کنید، هرگز زمان کافی ندارید؛ و یا زمانی را که در اختیار دارید و برای به سرانجام و اتمام آن ها کافی نیست . اما برای درک بهتر این که چرا چنین احساسی دارید، ابتدا باید رابطه خود را با زمان درک کنید و بشناسید. در دوران کودکی، زمان معمولاً برای ما اهمیت چندانی ندارد. در این دوران ما با توجه سن و تجربه ای که به عنوان یک کودک از زمان و دنیا اطراف داریم از برنامه و با محدودیت خاصی پیش نمی رویم. ما در این دوران در بیشتر موارد، باید روزهای طولانی و بدون ساختار را با بازی و یادگیری پر کنیم و بگذرانیم. با این حال، همانطور که ما نوجوان می شویم، زمان شروع به اهمیت می کند. ما مدرسه و ورزش و سرگرمی ها و دوستان داریم که وقت مان را با آن ها را پر کنیم. نه تنها این، بلکه اغلب به ما از اهمیت زمان می گویند، و این که زمان و برنامه ریزی داشتن چقدر می تواتند در موفقیت تحصیلی و شغلی ما تاثیر گذار باشد. سپس، ناگهان، زمان به مهم ترین و کمیاب ترین منبع برای ما تبدیل می شود. ما به عنوان بزرگسالان، دانشگاه، کار، خانواده و انواع دیگر مسئولیت های جدی داریم خود را در میان آن ها می یابیم و این جا است، که زمان و توجه ما را می طلبد و نیازمند این است که برای هر کدام از این کار ها برنامه ریزی داشته باشیم. با افزایش سن، زمان به چیزی تبدیل می شود که نه تنها باید آن را در تمام شرایط در نظر بگیریم ، بلکه باید یاد بگیریم .و سعی کنیم آن را نیز کنترل کنیم.

اضطراب زمانی

سه نوع اضطراب زمانی که حال، آینده و شادی کلی شما را تحت تاثیر قرار می دهد

به جای نادیده گرفتن اضطراب زمانی، باید درک کنید که این موضوع می تواند؛ چگونه بر افکار، رفتارها و حتی عادات شما تاثیر بگذارد. همه ما می دانیم که اضطراب به طور کلی احساسی منفی است؛ که نادیده گرفتن آن در طولانی مدت می تواند ما را در باتلاق فکری و ذهنی فرو ببرد. پس درک کردن آن می تواند در شناسایی و پیدا کردن راه حلی مناسب برای کنترل  آن به ما کمک کند. در واقع اضطراب زمانی، خود را به طرق مختلف نشان می دهد. که ما به سه نوع اصلی آن که می تواند زمان حال، آینده، ما را تحت تاثیر قرار دهد اشاره کنیم.

اضطراب زمانی روزانه

این اضطراب در ما این احساس را به وجود می آورد؛ وقتی که صبح از خواب بیدار می شویم حس می کنیم زمان و وقت کافی در روز برای انجام کار ها نداریم، و به جای این که  کارها را به اتمام برسانیم بیشتر دچار سردرگمی می شویم، و خود را غرق در اضطراب می یابیم. و در نهایت در انتهای روز به دلیل تمرکز زیاد به کمبود زمان و اضطراب ناشی از آن کاری را هم به پایان نمی رسانیم و این چرخه را فردا هم تکرار می کنیم.

اضطراب زمان آینده

این اضطراب با پرسشی مانند “اگر چه می شد؟” که مغز شما را خراب می کند با فکر کردن به همه چیزهایی که ممکن است؛ در آینده اتفاق بیفتد یا نیفتد.با فکر کردن زیاد به زمان آینده ما تمرکز بر زمان حال را از دست می دهیم.

اضطراب زمانی وجودی

این اضطراب کلی است، که در ذهن ما خود را به این شکل بروز می دهد که همه ما فقط زمان محدودی برای زندگی کردن دارید. مهم نیست چقدر جلوتر می‌روید و در کجای زندگی و در چه موقعیتی قرار دارید، فقط یک خط پایان وجود دارد.تکیه و تکرار مداوم  این تعریف ذهنی ما را بیشتر مفعل می کند و زندگی را بیشتر برای ما پوچ جلوه می دهد. و حتی گاهی اوقات هم باعث می شود، افراد از کوتاه بودن زمان در جهتی منفی استفاده کنند؛ و دست به کار های خطرناکی بزنند که به سلامتی جسمی و روحی آن ها آسیب بزند.

اضطراب زمانی

زمان چیزی است که ما بیشتر از همه می خواهیم، ​​اما چیزی است که بدترین استفاده را از آن می کنیم.

ویلیام پن

 

چگونه با اضطراب زمان مقابله کنیم

غلبه بر اضطراب زمانی به آگاهی ما، درک و در نهایت عمل کردن به آن ختم می شود. نکته ای که باید در مورد اضطراب به صورت کلی به آن اشاره کرد و توجه داشت، این است که این موضوع را به عنوان یک وسواس فکری برای خود بزرگ نکنید و فقط تصمیم بگرید که این تفکر ذهنی و تعریف از زمان را برای خود تغییر دهید. و به درک درستی از آن برسید و در تثبت مفهوم درست از زمان برای ذهن خود منسجم عمل کنید. اگر می‌خواهید؛ اضطراب زمانی را از بین ببرید و احساس بهتری نسبت به روزهایتان داشته باشید، در این جا چند مورد وجود دارد که می توانید از آن ها استفاده کنید.

  • رابطه خود را با مفهوم زمان مشخص کنید.
  •  از خود بپرسید «زمان به خوبی سپری شده» برای شما چه معنایی دارد.
  • برنامه ریزی مفید و واقع بینانه داشته باشید.
  • اولویت بندی کنید و برای کار های مهم تر زمان بگذارید.
امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.