کسب مهارت ارتباطات بین فرهنگی

مهارت ارتباطات بین فرهنگی، به معنای اشتراک گذاری اطلاعات و برقراری ارتباط با افراد از جوامع و فرهنگ های متفاوت است.

در حالی که مهارت های زبانی ممکن است بخش مهمی از ارتباطات بین فرهنگی باشند، به هیچ وجه تنها شرط لازم نیستند
مهارت ارتباط بین فرهنگی مستلزم درک این مطلب است که فرهنگ های مختلف دارای آداب، استانداردها، رسوم اجتماعی و حتی الگوهای فکری متفاوت هستند.
در نهایت، مهارت ارتباطی بین فرهنگی خوب نیازمند تمایل به پذیرش تفاوت ها و سازگاری با آن ها است.
مهارت ارتباطات بین فرهنگی

شروع ارتباطات بین فرهنگی

در ابتدا، این موضوع را به خاطر بسپارید که ارتباطات بین فرهنگی اگر سازنده باشند، باعث سوتفاهم ها و شکست در مذاکرات و روابط نخواهند شد.
ارتباط بین فرهنگی هم به دانش و هم به مهارت نیاز دارد. همچنین نیاز به درک و همدلی دارد.
ارتباط میان فرهنگی موثر یک مهارت حیاتی برای افرادی است که در کشورها یا قاره های متفاوتی کار می کنند، از جمله افرادی که برای شرکت های چند ملیتی در کشور خود یا خارج از کشور خود کار می کنند.
این موضوع برای اشخاصی که با افراد از فرهنگ های مختلف کار می کنند بسیار مهم است که از سوء تفاهم ها و توهین ها جلوگیری کنند. کسانی که در رشته های زبان های دیگر تحصیل می کنند، اغلب با مسائل ارتباطات بین فرهنگی روبرو می شوند.

دانش ارتباطات بین فرهنگی

اگر می خواهید دانش ارتباطی بین فرهنگی خود را گسترش دهید، در زمینه های کلیدی زیر اطلاعات کافی کسب کنید:
  • برخی از فرهنگ ها،سازمان و نهادها، تاریخ و شیوه کلی زندگی جوامع و ملل مختلف
  • تشخیص اینکه این برخی موضوعات بر هنجارهای رفتاری تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، “تاریخ” قابل توجهی بین یونانیان و ترکها وجود دارد و بنابراین ممکن است ارائه غذای ترکی به یک فرد یونانی به عنوان یک مشکل بالقوه در نظر گرفته شود.
  • درک چگونگی تأثیر فرهنگ بر ارتباطات و زبان. به عنوان مثال، مردم کشورهای شمال اروپا اغلب بی پرده تر از انگلیسی زبانان بومی که از زبان مودبانه تری استفاده می کنند، صحبت می کنند. اسکاندیناوی ها گزارش کرده اند که در انگلستان، اگر از کلمات “لطفا” و “متشکرم” استفاده نکنند، باعث بی احترامی به مردم انگلیس می شوند.
  • درک آداب و رسومی که ممکن است که کردار افراد را در برخی از محیط های بین فرهنگی خاص کنترل می کند، مانند دیدگاه در مورد نقش زنان
  • مهم این است که از اعتقادات و ارزش های خود و دیگران آگاهی داشته باشید و شرایطی که ممکن است این ارزش ها با هم تداخل پیدا کنند را تشخیص دهید.
  • حساسیت نسبت به کلیشه های فرهنگی که ممکن است ارتباطات بین فرهنگی را تحت تأثیر قرار دهد.

استفاده از دانش خود

هنگامی که به دانش کافی دست پیدا کردید، می توانید از آن ها در ارتباطات میان فرهنگی و صحبت کردن استفاده کنید.
با یادگیری چند عبارت کاربردی در زبان آن ها، تمایل خود را برای ارتباط با دیگران نشان می دهید:
اگر برای تعطیلات به سفر خارج از کشور می رفتید، نیازی به سخت گیری نبود. اما برای سفرهای کاری در کشور های دیگر این موارد ضروری هستند. حتی چند عبارت بسیار ساده مانند”صبح بخیر” ، “عصر بخیر” و “متشکرم” راهگشا خواهند بود.
منابع رایگان آموزش زبان های مختلف در اینترنت بسیار یافت می شود، بنابراین بهانه ای برای تنبلی وجود ندارد.
 اگر با یک انسان به زبانی که آن را می فهمد سخن بگویید، سخن شما به مغزش راه خواهد یافت. اما اگر با انسانی به زبان مادری اش سخن بگویید، آن سخن به قلب او نفوذ خواهد کرد.                                                                                   نلسون ماندلا
  • رفتار خود را تطبیق دهید و  انتظار نداشته باشید که همیشه دیگران با شما سازگار شوند.
اگر در شرایطی قرار گرفتید که فردی به طور ناخواسته عملکردی داشته و پذیرش آن برای شما دشوار است، عصبانی و دلخور نشوید و فقط مودبانه توضیح دهید که چرا این نوع رفتار برای شما پذیرفتنی نیست.پ
  • مطمئن شوید که سوتفاهمی پیش نمی آید.
بهترین راه جلوگیری از سوء تفاهم ها، دقیق گوش دادن و تقویت مهارت شنیدن فعال است. در طول مکالمه ی خود، مرتبا مطمئن شوید که به درستی متوجه منظور فرد مقابل می شوید. می توانید سوالاتی بپرسید و از آن ها بخواهید خلاصه سخنان خود را بیان کنند تا از درستی درک و برداشت خود، اطمینان یابید.
  • از عذر خواهی کردن، نترسید.
اگر باعث بی احترامی و ناراحتی شدید، سریع ترین راه مدیریت معذرت خواهی است. اگر به اشتباه خود اعتراف کنید، از شدت ناراحتی و خطای خود می کاهید ولی اگر آن را نادیده بگیرید، باعث رنجش بیشتر می شوید.
  • برای اطلاع از مسائل و هنجارهای رفتاری از تلویزیون و رسانه محلی استفاده کنید.
برنامه های تلویزیونی نباید تنها منبع شما باشند، اما می توانند نقش موثری در افزایش بینش شما داشته باشند. این برنامه ها به شما کمک می کنند تا رفتارهای قابل قبول و غیرقابل قبول را شناسایی کنید. به کمدی ها و برنامه های طنز اعتماد نکنید زیرا از مشکلات برای طنازی کردن استفاده می کنند و تشخیص درست از غلط دشوار می کنند.
  • تجربیات خود را مرور کنید.
از تجربه های خود و دیگران استفاده کنید. با افرادی که قبلا در این شرایط قرار گرفته اند مشورت کنید تا اطلاعات شما از فرهنگ و هنجار های به خصوص افزایش یابد.

مهارت ارتباطات بین فرهنگی خوب، اساساً مستلزم آگاهی بین فرهنگی است. آگاهی بین فرهنگی به معنای درک استانداردها و هنجارهای متفاوت هر فرهنگ می باشد. برای کسب این آگاهی و مهارت، موارد ذکر شده را به خاطر بسپارید و قدرت تجربه کردن را فراموش نکنید.
امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.