مهارت سوال پرسیدن

سوال پرسیدن یکی از مهارت های ارتباطی است که به شما کمک می کند تا در گفتگو با دیگران ارتباط بهتری برقرار کنید. اگر در زمان آشنایی قبل ازدواج ندانید چگونه سوالات خودتون را بپرسید و یا زمانی که در سازمانی مشغول به کار هستید نتوانید از مافوق خود سوالاتی در رابطه با حقوق و مزایایتان بپرسید، به احتمال زیاد زندگی آینده تان آنطور که انتظارش را دارید پیش نخواهد رفت. شما با استفاده از مهارت سوال پرسیدن می توانید در هر موقعیتی اوضاع را به کنترل خود در آورده و از آن ها به عنوان فرصت استفاده نمایید. یکی از راه های افزایش این مهارت ها شرکت در جلسات مشاوره روانشناسی است. درمانگر با تکنیک های روانشناسی به شما کمک می کنند تا کیفیت روابط خود را ارتقا دهید. در ادامه به برخی تکنیک های مهارت سوال پرسیدن اشاره کرده ایم.

مهارت سوال پرسیدنتکنیک های مهارت سوال پرسیدن

بسیاری از افراد دائما در برقراری ارتباط با دیگران شکست می خورند و نمی دانند برای بهبود این مشکل باید چه کاری انجام دهند. از جمله مهم ترین مسائلی که در ارتباط موفق اهمیت دارد مهارت سوال پرسیدن است. استفاده از این تکنیک ها به شما کمک می کند تا مهارت تفکر انتقادی خود را نیز بهبود دهید. تکنیک ها و مهارت های مهم برای بهترین روش سوال پرسیدن شامل موارد زیر می باشد:

1- سوال پرسیدن با استفاده از قدرت سکوت

مهارت سوال پرسیدنشاید به نظر متناقض بیاید اما سکوت یکی از قدرتمند ترین تکنیک ها در مهارت سوال پرسیدن محسوب می شود. حداقل 3 ثانیه مکث قبل از پرسیدن سوال بر اهمیت موضوع تاکید می کند. رعایت این 3 ثانیه مکث پس از پرسیدن سوال نیز بسیار بر تاثیر کلام می افزاید. با این تکنیک طرف مقابل خود را تحت فشار قرار نمی دهید و به او فرصت می دهید تا با خیال راحت پاسخ پرسش های شما را بدهد.

2- تمرین برای شنوندگی فعال

مهارت سوال پرسیدناین که مخاطب شما چقدر در ارتباط با شما احساس راحتی کند و بخواهد به سوال های شما پاسخ دهد، بستگی به این دارد که آیا شما برای شنیدن جواب سوالات خود مشتاق هستید یا خیر؟ اگر به پاسخ هایی که از فرد مقابل دریافت می کنید توجه مناسبی نداشته باشید، دیر یا زود آن ارتباط شکست خواهد خورد. به این منظور باید بتوانید شنونده فعالی باشید. هنگامی که فرد شروع به پاسخ دادن می کند با او ارتباط چشمی مناسبی برقرار کنید و با نشانه ها و زبان بدن خود به او این پیغام را برسانید که برای صحبت های او ارزش قائل هستید. تکان دادن سر و تاییدهای گاه و بیگاه در این زمینه می تواند بسیار مفید باشد. در جعبه ابزار ذهنی در مقالات متفاوتی، تکنیک های مختلف گوش دادن مثل گوش دادن فعالانه، گوش دادن همدلانه و گوش دادن هوشیارانه را توضیح داده ایم.

3- استفاده از سوال های بازپاسخ

مهارت سوال پرسیدنبسیاری از مواقع افراد وقتی سوال می پرسند با جواب های کوتاهی مواجه می شوند که ادامه گفتگو را برای طرفین سخت می کند. یکی از علت های این امر نوع سوالی است که مطرح می شود. در حقیقت شما می توانید به دو شیوه بازپاسخ و بسته پاسخ سوال بپرسید. در سوال های بسته پاسخ شما از قبل پاسخ هایی را برای فرد مقابل خود تعیین کرده اید که او باید از بین این پاسخ ها دست به انتخاب بزند. برای مثال سوال هایی که با جواب های بله وخیر پاسخ داده می شوند جز سوال های بسته پاسخ محسوب می شوند. اما در سوال های باز پاسخ شما به مخاطب خود اجازه می دهید تا هرآنچه که خود می خواهد، در مورد سوال شما مطرح کند. این شیوه سوال پرسیدن معمولا به گفتگو و ارتباط طولانی تر و پربارتری می انجامد.

نمونه ای از سوال بسته پاسخ : – در مورد اوضاع جاری نظر مثبتی داری؟ در اینجا فرد می تواند با گفتن یک بله یا خیر به گفتگو پایان دهد، اما شما می توانید با سوال جایگزین و باز پاسخی نظیر: – نظرت در مورد اوضاع جاری چیست؟ سوال را به طور کلی تری مطرح کنید و فرصت بیشتری برای ادامه مکالمه فراهم کنید.

4- پرسیدن سوالات رفع کننده ابهام

مهارت سوال پرسیدنبسیاری از مشکلاتی که در روابط پدید می آیند ناشی از سوتفاهم ها و نداشتن برداشت و ادراکات یکسان است. بسیار اهمیت دارد زمانی که در مورد موضوعی مطمئن نیستید و از قصد و نیت طرف مقابل خود دقیقا آگاهی ندارید، به موقع سوالاتی برای رفع ابهام بپرسید و از سوتفاهمات و اختلافات احتمالی در آینده پیشگیری کنید. شما با پرسیدن سوالاتی نظیر ” دقیقا منظور شما در این باره چیست” و گفتن جملاتی نظیر “لطفا منظور خود را کمی روشن تر برایم بگویید” می توانید در جهت رفع ابهامات موجود در ارتباط گام بردارید.


به این مقاله امتیاز دهید.

[ratings]


امتیاز 5 (3 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.