اهداف هوشمند (SMART) چیست؟ پرورش اهداف هوشمند

در دنیای نا مطمئن و سریع امروزی، ممکن است احساس کنید مجبور به توسعه و دستیابی به اهدافی هستید که شما را در همه زمینه‌های زندگی‌تان یاری می کند. اما، همانطور که ممکن است تا به حال تجربه کرده باشید، برنامه ریزی و صحبت در مورد اهداف، آسان تر از انجام دادن است. هوشمند کردن اهداف، یک روش شناخته شده است که می‌تواند برای برنامه‌ریزی و دستیابی به اهداف کمک کند. در حالی که تعابیر مختلفی در رابطه با نام‌گذاری این ابزار وجود دارند، مطرح‌ترین تعبیر است که اهداف باید مشخص، قابل اندازه‌گیری، قابل دستیابی، مرتبط و دارای بازه زمانی باشند.
زمانی که از «اهداف هوشمند» استفاده می‌کنید، می‌توانید اهداف روشن، قابل دستیابی و معنی‌داری را ایجاد کنید و همینطور می‌توانید انگیزه خود را بالا ببرید، برنامه عملی تهیه کنید و حمایتی که برای دستیابی به آن نیاز دارید را مهیا کنید.

هدف هوشمند چیست؟

اهداف هوشمند، سناریوی بسیار خوشایندتری از اهداف روزمره را ارائه می دهند. به‌جای جمع‌آوری گرد و غبار در فرورفتگی‌های عمیق ذهن‌تان مانند تصمیم‌های سخت که مدت‌ها از دست رفته است، اهداف هوشمند دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می‌رسند: آن ها همتای هوشمندانه‌تر، هموارتر و مطمئن‌تر از دیگر اهداف مبهم‌تری هستند که ممکن است اغلب در زندگی تعیین کنیم. .

اهداف هوشمندانه، اهدافی هستند که برای مطابقت با معیارهای زیر نوشته می شوند: خاص، قابل اندازه گیری، قابل دستیابی (یا قابل دستیابی)، واقع بینانه (یا مرتبط)، و محدود به زمان S.M.A.R.T یا هدف هوشمند، در ابتدا یک مفهوم مدیریتی بود که به عنوان یک روش هوشمند برای ایجاد اهداف مدیریت و همچنین اهداف دیگر ارائه شد. بنابراین هر یک از این معیار ها به شکل زیر تعریف شده اند:

خاص: یک منطقه خاص را برای بهبود هدف قرار دهید.
قابل اندازه گیری: برای اهداف قابل اندازه گیری خود کمیت یا شاخص پیشرفت داشته باشید.
قابل دستیابی: مشخص کنید چه کسی و چگونه این کار را انجام خواهد داد.
واقع بینانه: نتایجی را که می توان با توجه به منابع موجود به دست آورد، بیان کنید.
مربوط به زمان: تاریخ یا چارچوب زمانی مورد نظر خود را مشخص کنید که چه زمانی می توان به نتایج دست یافت.

توجه داشته باشید که تعیین یک هدف SMART برای موفقیت کافی نیست. شما باید دقیقاً بدانید که در مرحله بعد چه کاری باید انجام دهید تا به شما کمک کند گام به گام به هدف خود برسید. حال بیایید آن را تجزیه کنیم.

1. خاص

اهداف مشخص به شش سوال “چه کسی، چه چیزی، کجا و چرا-” شما پاسخ می دهند.

چه کسی – چه کسی درگیر است؟
چه چیزی – چه چیزی را می خواهید انجام دهید؟
کجا – کجا هدف را تکمیل می کنید؟
چه زمانی – چه زمانی می خواهید این کار را انجام دهید؟
کدام – کدام موانع ممکن است سر راه شما قرار بگیرند؟
چرا – چرا این کار را می کنی؟
با شناسایی هر عنصر، متوجه خواهید شد که برای رسیدن به هدف خود به چه ابزارها و اقداماتی نیاز دارید. این ویژگی بسیار مهم است. ثانیا، هنگامی که به این نقاط عطف برسید، اعتماد به نفس شما را برای ادامه دادن بیشتر افزایش می دهد.

2. قابل اندازه گیری

اهداف قابل اندازه گیری دقت را مشخص می کنند، آن ها به سؤالاتی پاسخ می دهند که با «چگونه» شروع می شود. اهداف قابل اندازه‌گیری همچنین به شما کمک می‌کنند بفهمید که آیا در مسیر درستی حرکت می‌کنید یا خیر، و در غیر این صورت، به شما کمک می‌کنند تا خود را دوباره به موقع تنظیم کنید.

3. قابل دستیابی

هدف های دست یافتنی، محدودیت هایی را که فکر می کنید ممکن است افزایش می دهند. در حالی که البته غیرممکن نیست، تکمیل آن ها چالش برانگیز است. بنابراین، آن ها شما را از منطقه راحتی خود خارج می کنند و به حوزه احتمالات بلندپروازانه می رانند. کلید ایجاد اهداف قابل دستیابی این است که نگاهی دقیق به زندگی فعلی خود بیندازید و هدفی را تعیین کنید که کمی فراتر از دسترس شما باشد.

4. مربوط یا مرتبط

اهداف مربوطه بر آنچه واقعاً آرزو دارید تمرکز می کنند. آن ها دقیقاً نقطه مقابل اهداف ناسازگار یا پراکنده هستند. اینها با اتفاقات زندگی شما همسو هستند: شغل، روابط، خواسته ها و غیره.

5. زمان محدود

اهداف محدود به زمان مشخصی هستند. برای دستیابی به آنچه باید انجام دهید بیش از حد غرق شده اید؟ با گرفتن برنامه اقدام رایگان خود برای پایان دادن به غرق شدن، بازیابی انگیزه و به دست آوردن زندگی مشترک، فشار لازم برای حرکت به جلو را دریافت کنید. اهداف محدود به زمان شما را در همان زمان مستقر و چالش برانگیز نگه می دارند. کلید اطمینان از اینکه هدف خود را در مهلت تعیین شده به انجام می رسانید، این است که آن را به عقب از موعد مقرر برنامه ریزی کنید و در حین انجام جزئیات، جزئیات را بررسی کنید.

Smart goal

فواید اهداف هوشمند یا smart چیست؟

1. واقع‌بینی در زمان هدف‌گذاری

همان‌طور که می‌دانید تعیین اهداف به‌صورت واقع‌بینانه یکی از ۵ ویژگی اصلی روش اسمارت است. ازاین‌رو، شما ملزم خواهید شد که فقط اهداف واقعی را در برنامه خود بگنجانید. این ویژگی در اغلب شیوه‌های هدف‌گذاری وجود ندارد و در نتیجه باعث شکست برنامه‌های فردی خواهد شد. به‌عنوان‌مثال ممکن است توان واقعی شما برای مطالعه روزانه ۴ ساعت باشد؛ اما به دلیل غلبه هیجانات در ابتدای راه، روزی ۸ ساعت مطالعه را برای خودتان تعیین کنید. این در حالی است که پس از مدت کوتاهی به دلیل فشار بیش از حد، حتی یک ساعت مطالعه روزانه را هم نخواهید داشت. اینجا است که درک صحیح از توانایی‌ها، محدودیت‌ها و شرایط به شما کمک می‌کند تا واقعیت‌های موجود را به‌درستی مشاهده کرده و سپس هدف‌گذاری کنید.

2. پیش‌بینی زمان دستیابی به اهداف

از دیگر مزایای روش اسمارت این است که اهداف باید در محدوده زمانی مشخصی به سرانجام برسند. ازاین‌رو، زمان رسیدن به اهداف، تا حد زیادی ممکن و قابل پیش‌بینی است.

3. افزایش اشتیاق و انگیزه درونی

ارزیابی میزان پیشرفت در مسیر پیش رو به همه ما کمک می‌کند تا انگیزه بیشتری برای حرکت به سمت جلو داشته باشیم. هدف‌گذاری smart همان شیوه‌ای است که شما را ملزم می‌کند تا در طول مسیر، مدام پیشرفت‌ها و ناکامی‌های خود را ارزیابی کرده و از این طریق، انگیزه بیشتری برای ادامه راه داشته باشید.ودر واقع، هنگامی انگیزه درونی عاملی برای رشد و پیشرفت تلقی می‌شود که شما نظر مثبتی نسبت به خودتان داشته باشید. در هدف‌گذاری smart نیز همین موضوع باعث می‌شود از شانس بیشتری برای موفقیت برخوردار باشید؛ چرا که با دیدن کوچکترین موفقیت‌ها، خودتان را تشویق کرده و دیگر به دریافت انگیزه از محیط بیرون نیازی نخواهید داشت.

4. تعیین اهداف واضح و دور از ابهام

یکی از ویژگی‌های بارز یک برنامه‌ریزی اصولی، انتخاب اهدافی شفاف و بدون ابهام است. در روش هدف‌گذاری اسمارت نیز اگر تمام ۵ مؤلفه یاد شده برای تعیین اهداف را به‌درستی رعایت کنید، اهدافی قابل‌دسترس خواهید داشت؛ در غیر این صورت، نه‌تنها تمرکز کافی برای حرکت ندارید؛ بلکه به دلیل عدم وضوح اهداف، مدام از آن‌ها فاصله می‌گیرید.

شواهدی علمی زیادی وجود دارد که تعیین و تأمل در اهداف زندگی، باعث افزایش احساس رضایتمندی و شادی در زندگی می شود. هدف ‌گذاری SMART داشته باشیم. برای اهدافمان اهمیت قائل شویم و به یاد آوریم که چرا آن ها را انتخاب کرده ایمبه خودمان و توانایی هایی که داریم باور داشته باشیم و البته خارج از توانایی خود هم هدف‌گذاری نکنیم و در نهایت متعهد بودن به اهدافی که داریم رمز موفقیت ما در این مسیر خواهد بود.

امتیاز دهید
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.