ویژگی های 16 تیپ شخصیتی

طبق شاخص شخصیتی مایرز-بریگز یا همان MBTI شانزده تیپ شخصیتی متفاوت وجود دارد که در ادامه توضیح مختصری از هر کدام از آن‌ها ارائه می‌دهیم. به یاد داشته باشید که هر کدام از این حروف در این شانزده تیپ شخصیتی به یکی از ویژگی‌های فردی اشاره می‌کنند. اگر تست شخصیت MBTI را انجام نداده اید از اینجا تست آنلاین MBTI را به صورت رایگان انجام دهید و سپس تیپ های شخصیتی 16 گانه بدست آمده را در همین مقاله مورد بررسی قرار دهید.

تیپ شخصیتی ISTP

تیپ شخصیتی ISTP

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI افرادی سازگار هستند که با شرایط مختلف قادر هستند خود را تطبیق دهند. این تیپ شخصیتی ویژگی‌های از جمله درونگرایی، حسی، منطقی و ادراکی را در خود دارد. این افراد عمل گرا هستند و همیشه خود را به چالش می‌کشند. آن‌ها همیشه دوست دارند به حل و فصل مسائل بپردازند و همچنین افرادی مستقل هستند که بر اساس نظریات خود زندگی می‌کنند نه نظر دیگران. این تیپ شخصیتی بیشتر با افرادی ارتباط برقرار می‌کند که علایقی مشترک بینشان موجود باشد. این افراد ممکن است دوستان صمیمی کمی داشته باشد اما به محدود دوستانی که دارند وفادار هستند. از شغل‌های محبوب این افراد می‌توان به مهندسان کامپیوتر، نجار، تکنسین و … اشاره کرد.

تیپ شخصیتیESTP

تیپ شخصیتی ESTP

این گروه  افرادی باهوش، پر انرژی و نکته سنج هستند که زندگی پر از ریسک را دوست دارند. همچنین از ویژگی‌های آن‌ها می‌توان به برون گرایی، حسی، منطقی و ادراکی اشاره کرد. این اشخاص رویکردی عملگرا نسبت به مسائل داشته و دوست دارند سریع به نتیجه دست پیدا کنند. آن‌ها دوست دارند برای حل مسائل با انرژی گام بردارند و نظریه‌ها و تئوری ها آن‌ها را خسته می کند. آن‌ها از فعالیت‌های دسته جمعی لذت می‌برند. از شغل‌های مورد علاقه این گروه می‌توان به مشاور مالی، پیمانکار و … اشاره کرد.

تیپ شخصیتی ISTJ

تیپ شخصیتی ISTJ

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI درونگرا، حسی، منطقی و قضاوت کننده هستند. این تیپ کم‌ حرف بوده و بیشتر در خودش است. وقت‌شناس، دقیق و منظم است. می‌تواند به خوبی تمرکز کند و پرت کردن حواس این تیپ کار سختی است. بسيار منطقي بوده و بر انجام صحيح و به موقع كارها تاكيد دارند. بر مبناي اصول خود عمل مي‌كنند. از رعايت کردن اصول و قوانين در تمامی ابعاد زندگیشان لذت می‌برند. وفاداری و پیروی از سنت‌ها برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد. آن‌ها همچنین کار در جمعی کوچک را ترجیح می‌دهند زیرا گروه‌های چند نفره باعث عدم تمرکز آن‌ها می‌شود.

تیپ شخصیتی ESTJ

تیپ شخصیتی ESTJ

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI مدیران عالی هستند که در مدیریت امور و گروهی از افراد بهترین عملکرد را خواهند داشت. از ویژگی‌های اصلی این گروه می‌توان به برون گرایی، حسی، منطقی و قضاوتی اشاره کرد. این افراد عملگرا و واقع بین بوده و به حقایق بها می‌دهند. قاطع، مصمم هستند و همیشه سعی دارند به تصمیمات خود جامه‌ی عمل بپوشانند. این تیپ معتقد است که راهش بهترین است. صریح، صادق و رک است. او می‌تواند ناشکیبا باشد و ممکن است در شنیدن نظرات دیگران و درک احساسات خود و دیگران با دشواری روبرو باشد. ظاهر سختی دارد اما درونش لطیف و ملایم است و با کسانی که به آن‌ها اعتماد کند بسیار ملایم است.

تیپ شخصیتی ISFP

تیپ شخصیتی INFP

این افراد مرزی بین تفریح و کارشان وجود ندارد. آن‌ها اغلب ساکت، محطاط، محافظه کار و فروتن هستند. این تیپ در لحظه زندگی می‌کند و زندگی را به صورت ساده دوست دارند. برای این گروه روابط هماهنگ از درجه اهمیت فراوان بر خوردار است. این شخص، صمیمی، آرام و مهربان است و اغلب نیازهای دیگران را مقدم بر نیاز های خود محسوب می کند. آن‌ها هنرمندانی انعطاف پذیر هستند که همیشه آماده‌ی تجربه موضوعات جدید و کشف نشده هستند. همچنین آن‌ها عقاید و نظریات خود را به دیگران تحمیل نمی‌کنند.

تیپ شخصیتیESFP

تیپ شخصیتی ESFP

این گروه از تتیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI برونگرا، حسی و احساساتی هستند. اجتماعی و خونگرم هستند. از زندگی ، فعالیت در کنار مردم و از حضور مردم لذت می‌برند.در محل کار خود، افراد واقع بینی هستند ولی همزمان سعی می‌کنند محل کار شادی داشته باشند. عقل سلیم به آن‌ها امکان می‌دهد که با اشخاص و با امور به خوبی کنار بیایند. انعطاف پذیر هستند و به راحتی با افراد و محیط های جدید سازگاری پیدا میکنند. دوست دارند مهارت‌های جدید را در کنار دیگران یاد بگیرند. همچنین این گروه دوست دارد در فضایی مهیج با اشخاصی دوستانه و پر انرژی کار کند. تنوع را دوست دارد و شغلش را به سرعت تغییر می‌دهد.

تیپ شخصیتی ISFJ

تیپ شخصیتی ISFJ

این افراد درونگرا، حسی، احساسی و قضاوت کننده هستند. آن‌ها افراد بسیار خونگرمی هستند که همیشه آماده مراقبت از دیگران هستند. همچنین بد نیست بدانید این تیپ دوست دارد به دیگران خدمت کند و همیشه به حرفه‌ای که دارد وفادار هستند. آن‌ها اشخاصی دقیق، کوشا و زحمت کش هستند. افرادی وفادار هستند که به احساسات و جزئیات افرادی که برایشان مهم هستند اهمیت می‌دهند. همیشه سعی می‌کنند تا محیط کاری و خانوادگی گرم و دوستانه‌ای به وجود آورند.

تیپ شخصیتی ESFJ

تیپ شخصیتی ESFJ

این افراد برون گرا، حسی، احساسی و قضاوت کننده هستند. این افراد همیشه مشتاق به کمک کردن به دیگران هستند. به شدت اجتماعی بوده و وقتی از دیگران فاصله می‌گیرد بی‌قرار می‌شود. او به نیازهای دیگران بیش از نیازهای خود بها می‌دهد. این تیپ به معیارهای اجتماعی توجه دارد و نگران جایگاه خود در جامعه است. تمایل به همکاری با دیگران برای انجام دقیق و به موقع وظایف دارند. وفادار هستند حتی در مسائل جزئی. دوست دارند که مورد نیاز باشند و از کارشان تشکر و قدردانی شود.

تیپ شخصیتی INTP

تیپ شخصیتی INTP

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI همیشه برای آنچه که برایشان جالب است سعی دارند دنبال توضیحات منطقی باشند. این افراد اهل نظریه و تئوری بوده و از فعالیت‌های فکری بیش از روابط اجتماعی لذت می‌برند. آن‌ها افرادی آرام، انعطاف پذیر و سازگار با شرایط هستند. برای حل مشکلات مورد علاقه‌شان دارای توانایی و تمرکز بالایی هستند. انتقادگر، تحلیلگر و دقیق هستند. این افراد بدون تفکر چیزی را قبول نمی‌کنند. از ویژگی‌های این گروه می‌توان به درونگرایی، شهودی، منطقی و ادراکی اشاره کرد. آن‌ها مخترعین نوآوری هستند که هیچگاه از علم و دانش سیر نمی‌شوند.

تیپ شخصیتی ENTP

تیپ شخصیتی ENTP

آن‌ها برونگرا، شهودی، منطقی و ادراکی هستند. اشخاص پر انرژی، باهوش، هوشیار و اهل صحبت کردن هستند. مهارت خاصی در حل مسائل جدید و چالش برانگیز دارند. این افراد مهارت تحلیلی فراوانی دارند و می‌تواند مسائل مختلف را حل و فصل کنند. این افراد در ایجاد فرصت‌های فکری مهارت دارند، و می‌توانند تحلیل استراتژیک در سطح عالی ارائه کنند. به راحتی می‌توانند به مقاصد افراد پی ببرند. کارهای روتین و عادی آن‌ها را خسته می‌کند. آن‌ها همیشه دنبال فرصت‌ها و کارهای جالب و جدید هستند.

تیپ شخصیتی INTJ

تیپ شخصیتی INTJ

این افراد درونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت کننده هستند. افراد مستقل و با انگیزه‌ای هستند که در رسیدن به اهداف خود مصمم هستند. الگوهایی ذهنی برای خود تعیین می‌کنند که می‌گوید در شرایط مختلف چگونه باید باشند. زمانی که متعهد به انجام کاری شوند، آن را با سازماندهی و نظم انجام خواهند داد. آن‌ها در انجام كارها روش‌هاي مخصوص خودشان را داشته و به آن‌ها اطمينان دارند. افراد مستقلی هستند که هر نظر و ایده‌ای را به راحتی قبول نمی‌کنند. توقع آن‌ها از خود و دیگران بالا است. آن‌ها همچنین اندیشمندان استراتژیکی هستند که برای هر موضوعی برنامه‌ای دارند.

تیپ شخصیتی ENTJ

تیپ شخصیتی ENTJ

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI برونگرا، شهودی، منطقی و قضاوت کننده هستند. شخصیتی فعال، پر انرژی، مطمئن و با صلاحیت دارند. این گروه طبیعتاً به جاهایی می‌روند که بتوانند در آن مسئولیت داشته باشند و با استفاده از منابع به هدف‌های بلند مدت خود برسند. او شخصی با علم و اطلاعات است. دوست دارند در بحث‌های روشنفکرانه شرکت کنند. این تیپ از اشخاصی که آن‌ها را به مبارزه می‌طلبد استقبال می‌کند و برای کسانی که این کار را نمی‌کنند احترامی قائل نیست. در محل کار او دوست دارد مسئول باشد، و می‌تواند رهبر موفقی باشد. او می‌تواند مشکلات سازمان را شناسایی کند و راه‌حل‌های ابتکاری برای کوتاه مدت و بلند مدت ارائه نماید.

تیپ شخصیتیINFP

تیپ شخصیتی INFP

این تیپ شخصیتی شامل چهار ویژگی درونگرایی، درک شهودی، احساس و قوه‌ی ادراک است. افراد این تیپ ایده‌آل گراهایی با قوه‌ی خیال‌ پردازی بسیار هستند که محرک اصلی آن‌ها ارزش‌ها و باورهای شخصیشان است. همچنین این افراد برای اصالت‌های خود ارزش بسیار زیادی قائل هستند و دوست دارند در کاری که انجام می‌دهند پیش رو باشند. از شغل‌های محبوب این افراد می‌توان به هنر و طراحی، کسب و کار و مدیریت، مراقبت‌های درمانی و … اشاره کرد.

تیپ شخصیتی ENFP

تیپ شخصیتی ENFP

این افراد برونگرا، شهودی، احساسی و ادراکی هستند. پر از اشتیاق و ایده‌های جدید هستند. زندگی را پر از فرصت‌ها می‌بینند. به سرعت بین وقایع و اطلاعات ارتباط برقرار می‌کنند و با اطمینان بر اساس الگوهایی که مشاهده می‌کنند، پیش می‌روند. خواهان تایید دیگران بوده و به راحتی از دیگران قدردانی و حمایت می‌کنند. افراد انعطاف پذیری بوده و از قدرت کلام و بداهه گویی خوبی برخوردارند. همچنین آن‌ها معاشرتی، پویا و شاداب هستند و اغلب از خلق و خوی خوبی بر خوردارند.

تیپ شخصیتی INFJ

تیپ شخصیتی INFJ

این گروه از تیپ های شخصیتی 16 گانه MBTI درونگرا، شهودی، احساسی و قضاوت کننده هستند. این افراد ساکت، مهربان، هستند و قلبی رئوف دارند. شخصیت پیچیده آن‌ها اغلب اسباب حیرت دیگران را فراهم می‌سازد. این تیپ شخصیتی از تصور و تخیل غنی برخوردار است و به احساسات و انگیزه‌های دیگران بها می‌دهد. آن‌ها به الهامات و ایده‌آل‌های خود وابسته هستند. آنها در تمام امور شامل روابط، ایده‌ها و حوادث، به دنبال معنا و مفهومی هستند. این افراد به منافع دیگران نیز اهمیت می‌دهند و همیشه دوست دارند به دیگران انگیزه دهند.

تیپ شخصیتی ENFJ

تیپ شخصیتی ENFJ

این گروه از افراد برونگرا، شهودی، احساسی و قضاوت کننده هستند. آن‌ها رهبران انگیزشی هستند که می‌توانند با سخنان خود بر روی دیگران تاثیر بگذارند. در محل کار جاه طلب بوده و دوست دارند برای رسیدن به خواسته‌هایشان تلاش کنند. آگاه، منظم، هدف‌گرا و قاطع هستند و از دیگران هم همین انتظار را دارند. این تیپ خود را می‌تواند به خوبی ابراز کند و در حرف زدن راحت است و قدرت کلامی قوی دارند. این تیپ به خوبی متوجه خواسته‌های دیگران می‌شود.

امتیاز 5 (1 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.