21 راه ساده برای ساده زیستن

“سادگی غایت پیچیدگی است.”

لئوناردو داوینچی

“جنبه های چیزهایی که برای ما مهم هستند، به دلیل سادگی و آشنایی آنها پنهان هستند.”

لودویگ ویتگنشتاین

ساده زیستن، باعث می شود که موثرتر باشیم و زندگی کم استرسی داشته باشیم. ساده زیستن منجر به آرامش و شادی بیشتری می شود.

ساده زیستن

در این مقاله از جعبه ابزار ذهنی می خواهیم 21 عادت کوچک و ساده که باعث شده زندگی ساده تر شود بپردازیم. یکی از این ها را انتخاب کنید و تا زمانی که به یکی از بخش های عادی زندگیتان تبدیل شود به انجام دادن آن ادامه دهید.

نفس کشیدن

وقتی که استرس گرفته اید یا ذهنتان درگیر یک مشکل در گذشته و یا آینده شده است به مدت دو دقیقه نفس عمیق از شکم بکشید و فقط به ورود و خروج هوا تمرکز کنید. این روش بدن شما را آرام می کند و ذهن شما را دوباره به زمان حال بر می گرداند.

فقط یک کار را همزمان انجام دهید

با این روش هم نتیجه ی بهتری می گیرید و هم استرس کمتری در حین کار تجربه می کنید.

همه چیز را بنویسید

ذهن خود را برای چیزهای بهتری از به خاطر سپردن کارهایتان استفاده کنید. ذهن انسان نیز اغلب مانند یک سطل سوراخ عمل می کند. پس بهتر است تمام ایده ها، بینش ها و افکار عالی خود را قبل از این که از ذهنتان برود بیرون بکشید و به برگه ی کارهایی که باید انجام دهید اضافه کنید.

تمام مواد غذایی خود را یک بار در هفته خریداری کنید

با این کار در زمان، انرژی و حتی خرج پول هم صرفه جویی می کنید.

نیاز نیست همه چیز را کاملا بدون نقص انجام دهید

این کار فقط شما را درگیر می کند و اعتماد به نفس را از شما می گیرد. به جای آن می توانید تا جایی که به اندازه ی کافی خوب باشد کار را پیش ببرید و تمام. همه چیز را به همین روش پیش ببرید و بعد به سراغ کار بعدی بروید.

کارهایی را که دوست ندارید را دیگر انجام ندهید

زندگی تغییر می کند همینطور شما. اگر دوست ندارید کاری را انجام دهید خب دیگر انجام ندهید. (حتی اگر مشکل باشد و زمانبر مانند عوض کردن شغل)

وسایل مورد نیاز صبح فردا را قبل از خواب آماده کنید

با این روش دیگر صبح برای آماده کردن آنها استرس نمی گیرید و احتمال فراموش کردن چیزهای لازم کمتر خواهد شد.

وسایلی را که در یک سال گذشته استفاده نکرده اید را دور بریزید

به سراغ وسایل خود بروید و از خود بپرسید که آیا در سال گذشته از این وسیله استفاده کرده اید یا خیر. اگر پاسخ خیر بود، اون رو به یه دوست یا خیریه بدهید یا حتی دور بیندازید.

هر روز از خود سوالات ساده بپرسید

سوالاتی مانند اینکه “مهمترین کاری که من می توانم الان انجام دهم چیست” و یا “چه قدم کوچکی برای ساده سازی این وضعیت می توانم بردارم؟”

همه چیز را در جای مشخص قرار دهید

اگر هر وسیله ای جای مشخصی داشته باشد دسترسی به آنها خیلی آسان تر می شود و همچنین نظم و ترتیب بیشتر خواهد شد. این کار همچنین به شما کمک می کند که در درون نیز آرامش و سکوتی را که از اطراف دریافت می کنید احساس کنید.

بیشتر از مقداری که می توانید بخورید غذا بپزید

اینکار به صرفه جویی در وقت کمک می کند و همچنین زمان کمتری صرف شستشوی ظروف می کنید. بعلاوه، می توانید اضافه ی غذای خود را به سر کار ببرید و از لحاظ مالی نیز صرفه جویی کنید.

ایمیل ها و متن های کوتاه تری بنویسید

من تمایل دارم که ایمیل ها و مطالب ارسالی خودم را کوتاه بنویسم، معمولا بین یک تا پنج جمله. اگر شما تمرکز خود را بر کوتاه و مفید بودن ایمیل های خود کنید، خواهید دید که در اکثر موارد بسیار موثر خواهد بود.

به جای حدس زدن بپرسید

ذهن خوانی بسیار سخت است پس به جای آن ارتباط برقرار کنید و بپرسید. این کار از بسیاری از درگیری ها، سوتفاهمات و منفی بافی ها جلوگیری می کند و به شما در صرفه جویی در زمان و انرژی کمک می کند.

فضای کار خود را ساده سازی کنید

فضای کار من شامل یک مانیتور بزرگ، یک لپ تاپ روی میز کارم می شود. از یک صندلی راحت استفاده می کنم و کنار کامپیوترم جای لیوان آب است. همین. هیچ عامل حواس پرتی ای وجود ندارد. فقط من هستم، کامپیوتر و آب.

فقط یکبار در روز شبکه های مجازی را چک کنید

من ایمیل، آمار وبلاگ، توییتر، فیس بوک و غیره را فقط یک بار در روز چک می کنم. همه ی آنها را با هم در پایان روز کاری چک می کنم که در طول روز باعث هدر رفتن زمان، انرژی و تمرکز من نشوند.

با لطافت با اتفاقات برخورد کنید

به جای اینکه اتفاقات را قضاوت کنید و یا اطرافیان خود را مورد انتقاد قرار دهید (و حتی خودتان را) با رویدادها منطقی و به دور از هرگونه عصبانیت برخورد کنید.

سعی نکنید همه را راضی نگه دارید

همیشه انسان هایی وجود دارند که شما با آنها کنار نمی آیید و یا به دلیلی از شما خوششان نمی آید.

از کاه کوه نسازید

قبل از اینکه بیش از حد به یک مشکل فکر کنید و آنرا در ذهنتان بزرگ کنید، از خودتان بپرسید: (آیا من دارم از کاه کوه می سازم ؟)

و اگر مشکل خود را بسیار بزرگ دیدید از خود بپرسید: “آیا کسی در این سیاره بدتر از این را تجربه نکرده است؟”

هر پنجشنبه و یا جمعه صبح 10-15 دقیقه صرف برنامه ریزی برای هفته ی پیش رو کنید

برنامه های خود را برای هفته بنویسید، اولویت های خود برای کارهایی که باید انجام دهید را مشخص کنید و آماده وارد شدن به هفته ی جدید شوید، قبل از این که خود را در میانه ی هفته پیدا کنید. این به شما کمک می کند که نظم و ترتیب بیشتری داشته باشید و کارهای مهمتر را بتوانید انجام دهید و استرس کمتری را تجربه کنید.

اشتراک شبکه ها و روزنامه و مجلاتی را که نمی خوانید و نمی بینید را لغو کنید

تمامی این کارها، یعنی لغو چیزهای بیهوده که فقط اسم آنها در ذهن شما وجود دارد و هیچ سودی ندارد، باعث سبک تر شدن ذهن شما و آسایش شما می شود.

با افرادی که به شما کمک می کنند زندگی را ساده ببینید بیشتر وقت بگذارید

زمان کمتری را صرف ارتباط با کسانی کنید که شما را درگیر مشکلات می کنند و ناراحتی های بی دلیل ایجاد می کنند.

امتیاز 5 (2 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.