سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان، روش برخورد با آن

خطرات سیگار و دخانیات برای سلامتی افراد کاملا در بین مردم شناخته شده است اما با این وجود کودکان و نوجوانان به کشیدن سیگار و مصرف تنباکو و قلیان ادامه می دهند و هر روز تعداد جدیدی کودک به استعمال دخانیات روی می آورند. در آماری که منابع علمی بدست آورده اند نشان داده شده است که 90 درصد بزرگسالان سیگاری، مصرف سیگار را از دوران کودکی آغاز کرده اند.

بنابراین ضروری است که به کودکان خود خطرات سیگار کشیدن کودکان را یادآور شویم و از مصرف دخانیات در کودکان و نوجوانان پیشگیری کنیم.

سیگار و تنباکو اصلی ترین دلیل مرگ های قابل پیشگیری در آمریکا به حساب می آید که باعث مشکلاتی مثل سرطان، بیماری های قلبی و بیماری های ریوی می شود.

سیگار کشیدن در کودکان و نوجوانان

سیگارهای الکترونیکی یا همان وایپ ها، قلیان و دیگر اشکال متفاوت دخانیات که در سال های اخیر بسیار رایج تر شده اند نیز مقادیر بسیار زیادی تنباکو، نیکوتین و برخی مواد زیان بار شیمیایی در خود دارند.

اشکال جویدنی مواد مخدر مثل ناس و غیره نیز می توانند به اعتیاد به نیکوتین منجر شوند و علاوه بر آن، سرطان دهان، بیماری های لثه، افزایش بیماری های قلبی عروقی و افزایش احتمال حملات قلبی از دیگر مضرات استفاده از مخدر ناس می باشد.

صحبت کردن با کودکان و نوجوانان درباره ی سیگار کشیدن و ریسک های استفاده از این محصولات و همچنین تعیین کردن مقرراتی برای استفاده نکردن از آن می تواند کودکان را از خطرات این عادات ناسالم دور نگه دارد.

حقایقی درباره سیگار کشیدن کودکان و نوجوانان

حقایقی درباره سیگار کشیدن کودکان و نوجوانان

یکی از دلایلی که استعمال سیگار و تنباکو را برای سلامتی به خطری جدی تبدیل می کند وجود نیکوتین شیمیایی در آن هاست. نیکوتین می تواند در چند روز اول استفاده فرد را وابسته کند. در حقیقت، نیکوتین موجود در تنباکو به اندازه ی کوکایین یا هروئین می تواند اعتیاد آور باشد. به این معنا که اگر کودک فقط چند بار اقدام به سیگار کشیدن کند، متوقف کردن آن کار بسیار دشواری خواهد بود.

استعمال سیگار و دخانیات، خصوصا در کودکان می تواند به سیستم ایمنی بدن آسیب برساند و منجر به بروز مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی، سکته مغزی، شکستگی بافت ریه و بسیاری از انواع سرطان ها مانند سرطان ریه، گلو، معده و مثانه شود. کودکان سیگاری در معرض ابتدا به خطراتی نظیر برونشیت و ذات الریه نیز قرار دارند.

علاوه بر این مشکلات دراز مدت، در کوتاه مدت نیز استعمال تنباکو می تواند بر بدن تاثیرگذار باشد. استفاده از تنباکو ضربان قلب و فشار خون را به سرعت افزایش می دهد که این امر در عملکرد ورزشکاران تاثیر منفی می گذارد. تنباکو همچنین گلو را تحریک می کند، باعث بوی بد در دهان می شود و به مجاری تنفسی آسیب می رساند که باعث می شود افراد سیگاری بیشتر سرفه کنند.

در نهایت بسیاری از مطالعات نشان داده اند که کودکان و نوجوانانی که سیگار می کشند، احتمال زیادتری دارد که ماری جوانا، کوکائین، هروئین و سایر مواد مخدر را نیز امتحان کنند.

چرا کودکان و نوجوانان به سمت سیگار کشیده می شوند؟

چرا کودکان و نوجوانان به سمت سیگار کشیده می شوند؟

کودکان و نوجوانان ممکن است به هر دلیلی به سمت سیگار کشیده شوند اما عموما سیگار کشیدن آن ها برای این است که مسن تر و جذاب تر به نظر برسند، احساس استقلال داشته باشند، سرسخت تر به نظر برسند یا حتی وزن خود را کاهش دهند.

اما والدین می توانند با این خواسته ها مبارزه کنند و کودکان را از سیگار کشیدن و استعمال دخانیات دور کنند. برای این کار ابتدا لازم است که ارتباط خوبی با فرزند خود برقرار کنید تا کار شما برای حل کردن مشکلی تا این اندازه بزرگ آسان تر شود.

چه کنیم که از سیگار کشیدن کودک خود پیشگیری کنیم

پیشگیری از سیگار کشیدن

برای پیشگیری کردن از سیگار کشیدن توسط کودک، باید این دستورالعمل ها را رعایت کنید:

  • جوری با آن ها صحبت کنید که ترس از قضاوت شدن یا تنبیه شدن نداشته باشند.
  • مهم است در طول دوران رشد کودک با آن درباره ی مضرات سیگار صحبت کنید. حتی کوچکترین کودکان نیز می توانند مضر بودن سیگار را درک کنند.
  • بدون موضع گیری اولیه، از کودکان بپرسید چه چیزهایی درباره ی سیگار کشیدن از نظر آنها خوب و چه چیزهایی بد است.
  • کودکان را به سمت فعالیت هایی که سیگار در آنها ممنوع است سوق دهید(مثل باشگاه ورزشی و …)
  • نشان دهید که نظرات کودک برای شما قابل احترام است.
  • به کودک یاد بدهید چطور در مقابل وسوسه دوستان پاسخ دهد. شاید نه گفتن در همه ی موارد کافی نباشد. پس می توان از جملات جایگزین استفاده کرد مثل اینکه “سیگار باعث می شود دهان و لباس من بوی بدی بگیرد” یا “از تصویر خودم با سیگار متنفرم”
  • بجای اینکه کارهای اشتباه کودک را به رویش بیاورید، کارهای مثبت او را تشویق کنید. اعتماد به نفس بهترین راهکار مقابله با فشار همسالان است.
  • کودک را ترغیب کنید که از دوستی با کسانی که به تصمیم آن ها احترام نمی گذارند خودداری کنند.
  • به کودکان سبک زندگی افراد سیگاری را توضیح دهید. به آن ها بگویید که افراد سیگاری برای خرید سیگار به طور متوسط چقدر هزینه می کنند و این هزینه چطور آن ها را از خرید چیزهایی که به آن علاقه مند هستند دور می کند. همینطور به کودک توضیح دهید که سیگار کشیدن چه تاثیری روی روابط با دوستان و همسالان دارد.
  • قوانینی برای ممنوعیت استعمال سیگار در خانه وضع کنید و توضیح دهید چرا. سیگار کشیدن باعث می شود که بو، ظاهر و احساسات شخص ناخوشایند شود که این برای تمامی اعضای خانواده مضر است.

چطور تشخیص دهیم کودک یا نوجوان ما سیگار می کشد؟

تشخیص کودک سیگاری

اگر بوی سیگار روی لباس کودک یا نوجوان استشمام کردید با او برخورد خشنی نکنید. شاید با دوستان سیگاری رفت و آمد داشته است یا فقط یک بار سیگار را امتحان کرده است. بسیاری از کودکان ممکن است فقط یک یا چندبار سیگار را امتحان کنند اما سیگاری نشوند.

علائم دیگری که برای تشخیص سیگاری بودن کودک و نوجوان لازم است عبارت اند از:

  • سرفه
  • سوزش گلو
  • کوفتگی
  • بوی بد دهان
  • کاهش بازدهی در فعالیت های ورزشی
  • سرما خوردن بیشتر
  • دندان ها و لباس های لکه دار (نشانه ای از مصرف ناس)
  • تنگی نفس

برخورد با کودک یا نوجوان سیگاری

برخورد با نوجوان سیگاری

گاهی اوقات تمام این کارها را انجام می دهیم اما بازهم کودک یا نوجوان ما به سمت مصرف سیگار کشیده می شود. در این موارد سعی کنید خونسردی خودتان را حفظ کنید و از عصبانی شدن خودداری کنید. بجای این کار بایستی روی ارتباط برقرار کردن با کودک متمرکز شوید.

نکات زیر برای ارتباط برقرار کردن با کودک یا نوجوانی که سیگار می کشد می تواند مفید باشد:

سعی کنید لحن عصبانی یا دانای کل را از صحبت کردن خود حذف کنید.

با کودک صحبت کنید تا بفهمید چه چیزی درباره ی سیگار کشیدن او را مجذوب خود کرده است.

گاهی اوقات کودکان در درک مشکلاتی که سیگار در آینده برای آن ها به وجود می آورد دچار اشکال هستند. بنابراین از مشکلات بلند مدت سیگار کشیدن کمتر صحبت کنید و بیشتر به مشکلات زمان حال بپردازید. مشکلاتی مثل: کم آوردن پول برای خریدن چیزهایی که دوست دارند، تنگی نفس، بوی بد دهان، دندان های زرد و لباس های بدبو.

به قوانینی که برای سیگار کشیدن وضع کردید پایبند باشید و اجازه ندهید که کسی در خانه سیگار بکشد.

اگر کودک ادعا کرد که به سادگی می تواند ترک کند، از او بخواهید چیزی مثل آدامس یا یک خوردنی که همیشه مصرف می کند را ترک کند.

سعی کنید درگیری ایجاد نکنید، هدف ترک کردن سیگار است و تلخ کردن روابط کمکی به پیشبرد این هدف نمی کند. در نهایت کودک است که تصمیم گیرنده خواهد بود.

فواید ترک سیگار را یادآور شوید. فوایدی مثل آزادی از بند، بهبود آمادگی جسمانی، عملکرد ورزشی بهتر و ظاهر جذاب تر

با دکتر خانوادگی خود جلسه ای را ترتیب دهید که بتواند گفته های شما را تایید کند.

اگر خودتان سیگار می کشید چطور کودک را از سیگار کشیدن منع کنید؟

منع کودک از سیگار کشیدن

کودکان به سرعت تناقض بین حرف های والدین و رفتارهای آن ها را تشخیص می دهند. علی رغم آن چه که به نظر می رسد، کودکان دوست دارند در بزرگسالی شبیه والدین خود شوند.

پس اگر خودتان سیگار می کشید:

ابتدا اعتراف کنید که شروع کردن سیگار کشیدن یک اشتباه بزرگ بوده است و اگر به عقب برگردید دیگر این اشتباه را تکرار نخواهید کرد.

سپس برای کودک توضیح دهید که ترک سیگار کاری سخت و دشوار است و اگر حمایت لازم وجود داشت شاید می توانستید سیگار را ترک کنید.

 اگر بتوانید سیگار را ترک کنید مسلما انگیزه ی چند برابری برای کودک یا نوجوان شما خواهد شد.

امتیاز 4.3 (12 مشارکت)
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.