روانشناسی چهره، شخصیت شناسی از روی چهره

از نظر بیولوژیکی، انسان ها به طور ذاتی از تکنیک های چهره خوانی و شخصیت شناسی از روی چهره استفاده می کنند؛ چه علمی باشد چه نباشد! اما، علاقه علمیل به این موضوع در نوسان است. اما هر یکی دو قرن یک بار یک نفر شعله فیزیوگنومی را دوباره روشن می کند. برخی از مردم با چهره خوانی مخالفت می کنند و آن را شبه علمی می دانند.

اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است بین ویژگی‌های چهره و شخصیت یک ارتباط بیولوژیکی قابل تأیید وجود داشته باشد. بنابراین در این مقاله، ما حقایقی را بررسی می کنیم و سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم: آیا می توانید شخصیت یک نفر را از روی چهره او بخوانید؟

چهره خوانی چیست؟ روانشناسی چهره

روانشناسی چهره

اساسا، چهره خوانی یک غریزه انسانی است. در عرض چند ساعت پس از ورود به جهان، ما یاد می گیریم که چهره شخصی را که ما را به دنیا آورده است بشناسیم. این یک غریزه برای بقا است. رومیان باستان اولین کسانی بودند که ارزیابی شخصیت مبتنی بر ویژگی را در زمینه تحقیقات علمی به نام «فیزیولوژی» – که گاهی اوقات «شخصیت شناسی» نامیده می شود، سازماندهی کردند.

ارسطو، فیلسوف یونانی، اولین کتاب را با عنوان «Physiognomonica» نوشت که لئوناردو داوینچی آن را «بدون پایه علمی» خواند. اگر منصف باشیم، احتمالاً لئوناردو در مورد ایده های ارسطو درست می گفت. آنها بهترین ایده های او نبودند. اما، از مردی که نمی دانست زمین به دور خورشید می چرخد چه انتظاری دارید؟

اما، داوینچی احترام بیشتری برای اظهارات قیافه‌شناسی چارلز داروین قائل بوده است، که چند صد سال بعد مطرح شد و ریشه در زمینه علمی کمی سالم‌تر داشت.

طبیعت‌گرای قرن نوزدهم این نظریه را مطرح کرد که انسان‌ها و حیوانات عبارات عاطفی مشترکی دارند و اشاره کرد که تقریباً همه گونه‌ها ابروهای خود را برای ابراز تعجب بالا می‌برند. داروین در «بیان احساسات در انسان و حیوانات» همچنین تأیید می‌کند که انسان‌ها در سراسر جهان عبارات اصلی مانند ترس، خشم و انزجار را به اشتراک می‌گذارند.

همه چیز در عضلات است!

تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است یک ارتباط فیزیولوژیکی بین ویژگی‌های صورت و شخصیت وجود داشته باشد، نه به دلیل ترکیب ژنی سرنوشت‌ساز و تکاملی، بلکه به دلیل ۴۳ عضله صورت.

این تئوری می گوید که ماهیچه هایی که اغلب برای بیان خود استفاده می شوند، توسعه یافته ترین هستند، که بر ظاهر آنها تأثیر می گذارد و بینشی در مورد ویژگی های شخصیتی ارائه می دهد. محققان در این زمینه با نتایج مطالعات اخیر تشویق می شوند، زیرا آنها هر دو انتهای فرآیند رشد و اجتماعی شدن را منعکس می کنند: طبیعت و محیط.

شخصیت چهره شما چیست؟

صورت شما چه شکلی است؟ اکثر مردم به طور غریزی می گویند، “گرد!” اما در حقیقت، صورت های گرد بسیار نادر هستند.

اکثر افراد دارای نماهایی بیضی، الماسی، مربعی، مستطیلی یا قلبی هستند.

جالب تر این است که برخی شواهد نشان می دهد که شکل صورت شما ممکن است سرنخ هایی برای شخصیت شما ارائه دهد. ژان هانر، متخصص چهره‌خوانی که کتاب «حکمت چهره شما» را نوشته است، می‌گوید که چهره، «شخصیت اصلی شما و رویکرد کلی شما به زندگی» را نشان می‌دهد. هانر همچنین به سرعت به این نکته اشاره می‌کند که اکثر افراد ترکیبی از اشکال صورت دارند، اما یکی غالب است.

پس اشکال در مورد شما چه می گویند؟ شخصیت چهره شما چیست؟ خلاصه مرور کنیم:

چهره الماسی به سمت چانه و پیشانی کشیده است، و در وسط صورت پهن است. ویژگی این افراد: ارتباط خوب، رهبران ذاتی و جزئیات محور هستند.

قلبی: پیشانی پهن و چانه باریک. این افراد خلاق، شیرین، شهودی، زورگو و پرانرژی هستند.

مثلثی: پیشانی باریک و خط فک پهن. این افراد، هنری، حساس، آتشین، موفق و مصمم هستند.

مستطیلی: صورت بلند و مربع در پیشانی و چانه افرادی باهوش، برنامه ریز و استراتژیک هستند.

انواع شخصیت های چهره چیست؟

همانطور که هیچ دو گورخری خطوط راه راه یکسانی ندارند، هیچ دو انسانی نیز دارای چهره یکسانی (حتی دوقلو و چند قلو) نیستند. اما درک خط علمی تحقیق در مورد روش‌های فیزیوگنومی مستلزم دانش اولیه در مورد تلاقی زیست‌شناسی و روان‌شناسی است که به بیان شخصیت مربوط می‌شود.

روانشناسان عموماً از دو تست شخصیت برای ارزیابی افراد برای تحلیل کلان استفاده می کنند: تست مایرز-بریگز (MBTI) و تست پنج عامل بزرگ (OCEAN).

تست مایرز-بریگز بر چهار جفت متضاد متمرکز است: درونگرایی و برونگرایی، حس و شهود، تفکر و احساس، و قضاوت و درک. افراد ار بین این 8 مورد، 4 مورد هستند. یعنی از هر دو جفت متضاد یک مورد …

مدل پنج عامل بزرگ، که به عنوان پارادایم شخصیت OCEAN نیز شناخته می شود، شخصیت ها را در مقیاس پنج طیف ارزیابی می کند: باز بودن برای تجربیات، وظیفه شناسی، برون گرایی، موافق بودن و روان رنجوری. پنج هامل بزرگ در حال حاضر پذیرفته‌شده‌ترین و کاربردی‌ترین سیستم مورد استفاده برای ارزیابی تیپ‌های شخصیتی برای اهداف کلان تحقیقاتی است.

یک مطالعه تشویق‌کننده استرالیایی که به بررسی پیوندهای بین ویژگی‌های صورت و الگوهای رفتاری می‌پردازد، واکنش‌های شرکت‌کنندگان را نسبت به ترکیبات شخصیت‌های چهره ثبت کرد.

در اینجا نحوه کار این تحقیق آمده است:

ابتدا، تیم تحقیقاتی از گروهی از آزمودنی‌ها خواستند تا تست‌های شخصیتی را انجام دهند تا نمرات شخصیت مایرز-بریگز و پنج عامل بزرگ آنها را اندازه‌گیری کنند. در مرحله بعد، محققان مدل‌های صورت کامپیوتری از افراد از دسته‌های مختلف ساختند. به عنوان مثال، آنها یک چهره ترکیبی برای برونگرایی، درونگرایی، توافق پذیری و غیره ساختند. سپس محققان از گروه دوم شرکت کنندگان سوالاتی در مورد چهره های ترکیبی در رابطه با تیپ های شخصیتی سوال پرسیدند. به عنوان مثال: کدام چهره بازتر به نظر می رسد؟ کدامیک دوستانه تر به نظر می رسد؟ از میان این چهره های ترکیبی، کدامیک از همه مطمئن تر به نظر می رسند؟

در نهایت، شرکت‌کنندگان در تعیین اینکه کدام مرد برون‌گرا و شهودی و کدام زن برون‌گرا است عالی بودند! اما سوال اساسی که اکنون محققان در نظر دارند عامل مرغ و تخم مرغ است.

مثلا، آیا افرادی با شخصیت های مشابه به دلیل استفاده بیشتر از ماهیچه های مشابه یا به دلیل یک پدیده ژنتیکی، ویژگی های صورت مشابهی دارند؟ یا آیا ویژگی های خاصی را از طریق استفاده گسترده از عضلات صورت ایجاد می کنیم؟

چهره خوانی: نحوه خواندن چهره ها برای درک شخصیت

ما نمی توانیم با قطعیت بگوییم که چگونه از چهره خوانی فقط به عنوان یک راهنمای کلی استفاده شود. چهره خوانی یک علم دقیق نیست، و زمانی که اشتباه به کار گرفته شود، می تواند منجر به تصمیمات ناعادلانه، بی اساس و خطرناک شود.

اما اگر آن را به موقع به کار بگیریم، چهره خوانی می تواند بسیار سرگرم کننده باشد و در برخی موارد ممکن است بینش کمی درست در مورد شخصیت افراد ارائه دهد.

پس چگونه این کار را انجام دهیم؟

چشم ها در مورد شخصیت چه می گویند؟

شخصیت شناسی از روی چهره

توجه به چشمان شخص می تواند چیزهای زیادی را آشکار کند. مسلماً آنها گویاترین ویژگی صورت هستند. برای خواندن چهره یک فرد، به موارد زیر توجه کنید:

مردمک های گشاد شده: در شرایط خاص، مردمک های گشاد شده زیاد صحبت می کنند. اگر در فضایی با نور مناسب هستید و اندازه مردمک‌های فردی تغییر می‌کند، ممکن است بینشی در مورد تفکر او ایجاد کند. مردمک ها در مقابل چیزهای منفی یا ناپسند کوچک می شوند و وقتی روی چیزی خوشایند فرود می آیند بزرگ می شوند. اما به یاد داشته باشید که نور روی چشم ها نیز تاثیر می گذارد. به عنوان مثال، مردمک های ما به طور خودکار با کاهش نور گشاد می شوند. بنابراین سعی کنید تغییر جو را با چهره شناسی شخصیت اشتباه نگیرید.

فاصله بین چشم‌ها: مطالعات نشان می‌دهد که فاصله بین چشم‌های افراد ظرفیت تحمل آن‌ها را نشان می‌دهد. اعتقاد بر این است که افرادی که چشمانشان گشادتر است نسبت به افرادی که چشمانشان به هم نزدیکتر است خطاها را بیشتر می پذیرند.

اندازه چین های پلک: حکمت فیزیوگنومی می گوید افرادی که چین های پلک ضخیم تر دارند نسبت به افرادی که دارای چین های نازک تر هستند تحلیلگرتر هستند.

اشباع رنگ چشم: صرف نظر از رنگ، افرادی که چشم‌های پررنگ‌تری دارند (آبی سرمه‌ای، قهوه‌ای تیره) ظاهراً کاریزماتیک‌تر هستند.

لب ها در مورد یک شخص چه می گویند؟

لب ها در مورد یک شخص چه می گویند؟ شخصیت شناسی به شکل یا اندازه لب نیست، بلکه به نحوه استفاده آنها مربوط می شود.

برای مثال، لب‌های جمع شده معمولاً نشان‌دهنده عدم تایید است، در حالی که لب‌های جمع‌نشده نشانه تمایل است. همچنین ممکن است لب های یک دروغگو تکان بخورد.

طبق یک مطالعه استرالیایی، افرادی که لب‌های پر دارند ممکن است پرحرف‌تر از افرادی که لب‌های باریک‌تری دارند، باشند. البته ما این ادعا را زیر سوال می بریم، زیرا این فرضیه در مورد افرادی با ویژگی های خاص نیز می تواند همین نتیجه را بیان کند.

فیلتروم

اول: فیلتروم چیست؟ تورفتگی بیضی شکل بین بینی و لب بالایی شماست.

به گفته برخی از چهره خوانان، یک فیلتروم بلند بیانگر شوخ طبعی خشک و طعنه آمیز است. یک فیلتروم کوتاه ممکن است نشان دهد که یک فرد بسیار حساس است. ما در این مورد مطمئن نیستیم.

آیا بینی شما چیزی در مورد شما می گوید؟

بینی افراد جلو و وسط صوزت است. به عنوان یک ویژگی برجسته صورت، می توانند چیزهای زیادی را آشکار کنند. به عنوان مثال، سوراخ‌های بینی باز شده ممکن است نشانه‌ای از نارضایتی یا عصبانیت فردی باشد و بینی چروکیده می‌تواند واکنشی به چیزی ناخوشایند باشد.

ابروها: یک پنجره احساسی؟

ابروها قسمتی از صورت هستند که به شدت قابل مشاهده هستند، اما تمرکز را به خود جلب نمی کنند. ما آنها را در ناخودآگاه خود ثبت می کنیم، اما لزوما نمی توانیم آنها را به عنوان عاملی در نحوه تفسیر واکنش شخص دیگر مشخص کنیم. البته استثناهایی هم در قاعده وجود دارد. اما به طور کلی، ابروها یک نمایش فرعی هستند، نه رویداد اصلی.

یادگیری خواندن برخی از شاخص های رایج ابرو می تواند هنگام خواندن عبارات مفید باشد.

برافراشته: وقتی فردی ابروهای خود را بالا می‌برد و پیشانی خود را چین و چروک می‌کند، احتمالاً متعجب شده یا چیزی را زیر سوال می‌برد.
شیب به سمت داخل: ابروهای متمایل به داخل نشان دهنده عصبانیت و ناامیدی است. ممکن است فردی که ابروهایش دائماً در موقعیت گفته شده گیر کرده باشد، در حالتی دائماً چروکیده وجود داشته باشد – (یا فقط به نظر برسد). به طور مشابه، تمرکز شدید نیز ممکن است علت این پیکربندی صورت باشد.
عضلات غم داروین: چارلز داروین دو گروه عضلانی را شناسایی کرد که نقش مهمی در ابراز اندوه دارند: ماهیچه‌های موجدار که در اعماق انتهای داخلی هر ابرو یافت می‌شود و عضلات انگلی اوریس که از فک پایین منشا می‌گیرند و تا زاویه دهان امتداد می‌یابند. اگر این دو گروه عضلانی بیش از حد معمول توسعه یافته باشند، ممکن است نشان دهنده این باشد که فرد در زندگی خود درد قابل توجهی را متحمل شده است.

محققان استرالیایی همچنین این نظریه را مطرح کردند که افرادی که ابروهای بلندتری دارند، عضلات قوی تری در قسمت بالایی صورت خود دارند.

بر اساس این تئوری، سوژه هایی که ابروهای بلند دارند اغلب عبارات تعجب برانگیز دارند که نشان می دهد فضای شخصی بیشتری را ترجیح می دهند و کمتر دوستانه هستند. این یک فرضیه است، اما قابل قبول است.

چگونه از چهره خوانی در زندگی خود استفاده کنید؟

اولین چیزی که در مورد چهره خوانی باید فهمید این است که این نوع شخصیت شناسی فالگیری نیست. در عوض، این فقط ابزار دیگری است که ممکن است به شما کمک کند با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید. در وهله اول سعی کنید افراد را از طریق تست های شخصیت بشناسید. تست هایی که اعتبار دارند و روی جامعه بزرگی اجرا شده و ضریب خطای آنها کم است. تست هایی مانند تست MBTI، تست MMPI، تست میلون، تست سلامت روان، تست طرحواره های ناسازگار، تست شخصیت کتل و …؛ البته این تست ها برای اهداف مختلفی مانند انتخاب همسر یا انتخاب شغل و سایر تصمیمات مهم عملی هستند، ولی برای روابط روزمره قطعا نشانه های چهره نیز کارآمد هستند ولی قطعی نیستند.

هنگامی که به طور منصفانه و کم استفاده شود، می توانید از چهره خوانی در کنار سایر روش های اثبات شده برای موارد زیر استفاده کنید:

  • به راهنمایی افراد به سمت مشاغلی که به بهترین وجه با شخصیت آنها سازگار است بپردازید.
  • افراد را وادار به گفت و گو و به اشتراک گذاشتن احساساتشان کنید.
  • با خواندن احساسات افراد و به زبان آوردن آنها، موقعیت های پرتنش را کاهش دهید.
  • ذهن یک فرد را تا حدودی بخوانید.

سخن نهایی

چهره خوانی یک راه سرگرم کننده برای حدس زدن ویژگی های شخصیتی یک غریبه است. و در حالی که می‌تواند در سناریوهای حرفه‌ای و تجویز شده مفید باشد، اما هنوز یک حوزه جوان برای تحقیق است و محققین باید در مورد عبور از خط فرنولوژی محتاط هستند.

امتیاز دهید
منبع liveboldandbloom
مطالب مرتبط
نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

2 + پانزده =